Står i mörkret !!

#1 - 19 oktober 2004 07:32
Nu är det så att jag fått problem med ett par fiskar. Det syns på fiskarna att dom är sjuka men jag har inte en aning om vad det kan vara. Symptomen på dom är att dom har tappat färgen det är röda svärdbärare. Dom är helt vita på undersidan och buken. Dom är ser oxå ut att vara uppsvällda. Än så länge är det bara 1 som dött men man undrar ju vad det kan vara. Dom är normala i sättet för övrigt. Men man undrar ju vad det är. Vill ju inte komma hem en dag och alla e döda heller. Dom har varit såhär ett par dagar nu. Har frågat en jätterfaren (30 års erfarenhet) men han visste inte heller på tu man hand. han skulle kolla lite i böcker men jag vill ju ha ett svar nu. Tacksam för svar.
#2 - 19 oktober 2004 10:11
Det är inte så då att det bara är honor som har symptomen och att de därmed är "gravida"?

/Kristofer
#3 - 19 oktober 2004 10:59
Jag tror nästan att de är sjuka.
Det vita du ser - är det skinnet som syns? Alltså, har de tappat fjällen?
#4 - 19 oktober 2004 16:40
nej det är både honor och hanar.. och det är inte heller alla fiskarna bara ett par av dom. Det kan nog vara skinnet men varför just bara på buken ? och dom är klart uppsvällda medan dom andra ser "magra" ut...En del har med blivit vita över munnen och så med.
#5 - 19 oktober 2004 18:05
Jag skulle isolera de sjuka fiskarna så snart som möjligt. Gissningsvis är det någon parasit, eller bakterie och i så fall har du bättre chans att rädda de övriga fiskarna om du ta upp de sjuka.
#6 - 19 oktober 2004 18:10
Om det är samma symptom som jag hade så dör de "vita" fiskarna på någon/några dagar.
Dina har ju klarat sig ett tag, så det kanske är något annat.

Jag hade försökt med medicin för invärtes bakterieangrepp.
#7 - 20 oktober 2004 19:59
Jag vet inte vad det är, eller ska jag säga vart för några har fått tillbaka lite av färgen och uppsvullnaden har gått ner lite. Jag fick tipset i min djuraffär att byta vatten så mycket vatten jag kunde och mata med röda mygglarver och det verkar ha funkat. Ska vänta nån dag elelr 2 kanske sen ska jag nog testa med någon såndär invärtes bakterieangreppmedicin. Dom är ju pigga för övrigt. Gillar mat inga andra konstigheter.
#8 - 20 oktober 2004 21:07
Om "sjukdomen" verkar vara på väg tillbaka så behöver du väl inte medicinera?

Dina fiskar drabbades nog av någotannat eftersom de fortfarande lever.
#9 - 21 oktober 2004 05:49
Det har ju bara gått tillbaka lite.. det är ju inga superduper förändringar... :/ vad jag menade va att har dom inte blivit bra får man väl testa .... det dog en till idag :/ blir tokig... jag som trodde dom va på bättringsvägen.
#10 - 21 oktober 2004 07:08
Har du kollat upp dina vattenvärden? Medicinera aldrig på måfå, utan uteslut allt annat innan du gör det och använd sen rätt medicin som ger sig på just de mikroorganismerna eller parasiter som du råkat ut för.

Annons