Starkt insug 180l

#1 - 6 april 2010 18:12
Har en Eheims (stavning) prefessional II som jag använder till mitt 180l.
Invånarna i karet = Diamantetror, Borneosucker, Äppelsnäckor (odling) och några malar.

I lördags märkte jag att snäckorna hade satt sig på "korgen" som sitter på insuget och jag trodde de mumsade på allt gojs som fastnar där. När jag efter ett par minuter ser att inga snäckor rör sig börjar man bli fundersam.
6 snäckor hade sugits fast i korgen och dött.
Snabbt fick jag hitta på en lösning. En filtermassa (rund) som jag trädde på insuget. Var borta över helgen och kom hem idag och hittade 10 snäckor som satt fast på ovansidan av filtret.. döda. Jag trodde mitt sätt skulle vara snäcksäkert.

Har haft filtret länge i 180l och aldrig haft problemet som jag har nu.
Någon som har tips på hur man kan undvika snäckor som sugs fast och inte kommer loss från filterkorgen?

Båda fungerar som dödsfällor. Tips på hur jag kan fixa till det?

[ATTACH]29381[/ATTACH]

[ATTACH]29382[/ATTACH]
#2 - 6 april 2010 23:44
Sätt dit orginalinsuget, det på bilden är rätt litet vilket dels frestar motorn men även skapar ett kraftigare sug.
#3 - 7 april 2010 11:09
Gaffel skrev:
Sätt dit orginalinsuget, det på bilden är rätt litet vilket dels frestar motorn men även skapar ett kraftigare sug.

orginal...det var den jag fick med mig när jag köpte filtret.
En större korg, men hur får den gå plats på slangen med tanke på att denna går precis in i slangen?
#4 - 7 april 2010 11:29
Kan du inte göra någon slags trattanordning på insuget? Suget blir ju bra mycket lättare då för eventuella snäckor.
#5 - 7 april 2010 11:34
Kan du inte göra någon slags trattanordning på insuget? Suget blir ju bra mycket lättare då för eventuella snäckor.

rita upp vad du menar :D
#6 - 7 april 2010 11:43
Helt i 3D! :D
#7 - 7 april 2010 11:46
Du skulle även kunna göra något liknandes en halv kula eller vad som helst bara du ökar ytan där vattnet tas in på något sätt.
#8 - 7 april 2010 11:48
GRYMT snyggt!!!
Vad ska materialet vara utan =) och vad finner man en sån tratt? :)
#9 - 7 april 2010 11:55
Kanske slakta en matlagningstratt eller något? I värsta fall är det ju bara att ta någon (akvariesäker) plast som man formar som en tratt som silikonas ihop och silikonas på insuget. Som skydd kan man ju ta valfritt plastnät eller bygga någon ribbkonstruktion.
#10 - 7 april 2010 12:01
Helt i 3D! :D

cadmaster darkness :D
#11 - 7 april 2010 12:04
hannesc skrev:
cadmaster darkness :D

HAHA! Jag ska just (återigen) gå en kurs i ritteknik och CAD så jag hoppas du har rätt. ;)

En till variant (som var svårare att få till snabbt i Paint):
#12 - 7 april 2010 12:13
sitter o jobbar i cad varje dag. jobbar som konsult så det är 80% av mina arbdag. :)
#13 - 9 april 2010 16:32
Det där såg riktigt fiffigt ut, En sil med myggnät :)
R fixade till filtrermattan och nu har de inte fastnat på pumpen, men ser jag en pytte snäcka som är där så ska jag ut i jakt efter plats och myggnät :)
#14 - 9 april 2010 19:41
Hoppas du får till en bra lösning! :D
#15 - 9 april 2010 23:44
Nubi skrev:
orginal...det var den jag fick med mig när jag köpte filtret.

En större korg, men hur får den gå plats på slangen med tanke på att denna går precis in i slangen?
Då köpte du det begagnat alt att någon på packeterings avd på eheim slarvat för insuget på bild ser ut som ett 'pirat' till någonting i storleksordningen classic 2213, Professional II har 16/22 på insugssidan.

Annons