Start av 240L akvarium med hjälp av ett 54L som är igång.

#1 - 26 december 2016 12:56
Som rubriken lyder får jag snart ett 240L. Vilket sätt anser ni vara det bästa för att flytta över fiskar och med hjälp av vatten och befintligt filter i det lilla akvariet starta upp det andra och flytta över dom fiskarna så fort som möjligt? Ska man ta både vatten och det lilla innerfilter som sitter i 54L akvariet och flytta över till det stora och låta dom köra parallelt medans det nya filtret cyclar in? Det är ett JUWEL rio 240 f.ö

Mvh
#2 - 26 december 2016 15:09
Ja och ta gärna med lite av bottengruset också för att få igång bakteriekulturen där också, för en fungerande botten är oerhört positivt för allt liv i akvariet!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 december 2016 17:51
Du behöver ju inte flytta hela filtret utan ta bara och krama ut filtermaterialet från det inkörda filtret i det nya akvariet. Och som sagt - gör ett rejält vattenbyte i det lilla och lägg vattnet i det nya samt några nävar med grus som åheim skriver.
#4 - 26 december 2016 18:20
Okej! Kan man flytta över besättning ganska omgående då?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 december 2016 19:51
Nja, det blir ändå som en uppstart fast "uppgraderingen" går klart snabbare. Men jag antar att det är rätt fp fiskar i 54 liters akvariet och det nya akvariet är ju klart större och matar du försiktigt och inte köper nya fiskar så borde det funka.
#6 - 26 december 2016 21:43
Okej då satsar jag på att göra så! Tack för svaren och god fortsättning!
#7 - 27 december 2016 19:25
Om inredning (grus) och det innerfiler du har kan hålla balans i 54 literskaret så blir det fortfarande samma belastning i 240 karet och då borde samma prylar i så fall inte ha några problem att hålla balansen.
#8 - 28 december 2016 08:33
Okej vad bra för 54 ska ändå stängas ner ett tag så vill ha ut så mycket bra som möjligt när möjligheten finns.

Annons