start av akvarium

#1 - 1 september 2006 12:37
Hej!
Har försökt läsa på som mkt som möjligt.
Men är totalt förvirrad av alla dessa värden. Kh osv
På en del ställen säger jo men det bör du ha, andra nej onödigt.
akvariumhandlaren säger att det behöver jag inte,
men jag är ändå osäker,:confused:
jag vill ju verkligen att fiskarna jag senare sätter i
får bästa möjliga vattenvärden som passar

Och om man nu måste kolla det, hur ofta ?
Bakteriekultur, det verkar vara en fördel och använda vid start.
Så det får jag köpa in. :)

Tacksam för svar ! :)
#2 - 1 september 2006 14:15
Fyll på med kallt vatten, tillsätt vattenberedning (typ aquasafe) och lite jodfritt salt. Vanligt salt går bra men vill man kosta på sig finns Ektozon i djuraffären.
Slå på filter och doppvärmare och låt vattnet komma upp i temperatur.

Ha sedan tålamod med fisken. Bara några få okänsliga i början, öka sedan på långsamt. Mata sparsamt.
Sköt vattenbytena.

Får du inga problem behöver du inte köpa några dyra vattentester (som visar att du behöver köpa något ännu dyrare för att korrigera..).
Lär dig istället se hur fiskarna mår, hur vattnet ser ut och hur det luktar.
#3 - 1 september 2006 15:47
[quote=Lacustris]Får du inga problem behöver du inte köpa några dyra vattentester (som visar att du behöver köpa något ännu dyrare för att korrigera..).
Lär dig istället se hur fiskarna mår, hur vattnet ser ut och hur det luktar.[/quote]

Håller med, vissa tester kan nog vara en liten trygghet (eller skrämselfaktor?) i början, men när du haft ditt kar ett tag så lär du känna det och fiskarna och vet när något inte är bra. :)
#4 - 1 september 2006 16:43
[quote=Lacustris]Fyll på med kallt vatten, tillsätt vattenberedning (typ aquasafe) och lite jodfritt salt. Vanligt salt går bra men vill man kosta på sig finns Ektozon i djuraffären.
Slå på filter och doppvärmare och låt vattnet komma upp i temperatur. [/quote]

Är det verkligen nödvändigt att tillsätta salt? Beror inte det på vilka fisksorter man ska ha? Läste nyss i en tråd att pansarmalar är känsliga/tål inte salt. Vet inte hurvida det är korrekt..

[quote=Lacustris]Ha sedan tålamod med fisken. Bara några få okänsliga i början, öka sedan på långsamt. Mata sparsamt.
Sköt vattenbytena.

Får du inga problem behöver du inte köpa några dyra vattentester (som visar att du behöver köpa något ännu dyrare för att korrigera..).
Lär dig istället se hur fiskarna mår, hur vattnet ser ut och hur det luktar.[/quote]

Tester beror väl också på vilka fiskar man har, vad de kräver och hur känsliga de är? Finns väl t.ex. vissa arter som kräver ett högre pH än vad som går att få ur kranen och vice versa? Ett nitrit-test tycker jag är klokt att ha och göra regelbundet i början för att slippa förlora fiskar i fall att halten av nitrit skulle börja höjas.

Sen läste jag även här på Zoopet om KH-värdet och att det är ett av de vanligaste bekymmren för akvarieägare då ett dåligt KH-värde ger en dålig [FONT='Times New Roman']buffringsförmåga, vilket ger ett instabild pH-värde som är viktigt för fiskarnas välbefinnande.[/FONT]
[FONT='Times New Roman'][/FONT]
[FONT='Times New Roman']Läs gärna följande länkar om nystart av akvarium http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=117&Itemid=88[/FONT]
[FONT='Times New Roman']och om akvarievattnet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=117&Itemid=88[/FONT]
#5 - 1 september 2006 16:48
[quote=JohannaMaria]

[FONT=Times New Roman]Läs gärna följande länkar om nystart av akvarium http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=117&Itemid=88[/FONT]
[FONT=Times New Roman]och om akvarievattnet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=117&Itemid=88[/FONT][/quote]

Märkte att länkarna inte tog dig riktigt dit de skulle, men om du klickar på dem så ser du i menyn till höger att det finns "Start av akvarium" och "Akvarievatten". Ser du iofs även om du går till startsidan. [:o]
#6 - 1 september 2006 18:53
Fiskar anpassar sig till vattnet de går i.
Köper man inte fisk alltförlångt hemifrån så går de i samma vatten i butiken som de kommer att gå i därhemma. Kolla där du köper fisk om de justerar vattenvärdena!

Jo, det finns känsliga fiskar som kostar mycket pengar, discus t.ex.
Här bör man nog ha bättre koll på vattnet men har man å andra sidan sådana fiskar så har man nog passerat nybörjarstadiet också.

Lite salt i vattnet har jag aldrig märkt negativa effekter av, bara positiva oavsett fiskar (har haft en del olika...). Förväxla inte med saltvatten eller bräckvatten, det är ju bara lite salt man skall ha i.
#7 - 2 september 2006 10:08
[quote=Lacustris]Fiskar anpassar sig till vattnet de går i.
Köper man inte fisk alltförlångt hemifrån så går de i samma vatten i butiken som de kommer att gå i därhemma. Kolla där du köper fisk om de justerar vattenvärdena! [/quote]

Även om fiskar kan anpassa sig bör de väl ha de optimala vattenvärdena, anser jag.

[quote=Lacustris]Jo, det finns känsliga fiskar som kostar mycket pengar, discus t.ex.
Här bör man nog ha bättre koll på vattnet men har man å andra sidan sådana fiskar så har man nog passerat nybörjarstadiet också.[/quote]

Det har du så rätt i! :) Ville bara tala om det också, så att det inte skulle bli något missförstånd.

[quote=Lacustris]Lite salt i vattnet har jag aldrig märkt negativa effekter av, bara positiva oavsett fiskar (har haft en del olika...). Förväxla inte med saltvatten eller bräckvatten, det är ju bara lite salt man skall ha i.[/quote]

Okej, jag har ingen erfarnehet av det själv och har aldrig läst om det någon annan stans än här på forumet.
#8 - 2 september 2006 12:02
jag har nu lagt i gruset, men blev lite förvirrad igen.
Jag hade tänkt och ha "växtakvarium" eller vad det nu kallas.
Innan jag häller i vatten, salt och typ aqvasafe, skall man plantera?
eller skall man bara ha i vattnet nån vecka och låta pump och allt jobba innan man planterar ? Fisk tänkte jag inte lägga i förrens efter 2 veckor så att det var rätt bakteriekultur ?

Hjälp !

Väldigt tacksam för svar!
#9 - 2 september 2006 12:53
På vår klubbsida har vi lite tips som kanske får någon att tänka över om de ska ha ett akvarium. http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
#10 - 2 september 2006 13:56
[quote=Fiskius]jag har nu lagt i gruset, men blev lite förvirrad igen.
Jag hade tänkt och ha "växtakvarium" eller vad det nu kallas.
Innan jag häller i vatten, salt och typ aqvasafe, skall man plantera?
eller skall man bara ha i vattnet nån vecka och låta pump och allt jobba innan man planterar ? Fisk tänkte jag inte lägga i förrens efter 2 veckor så att det var rätt bakteriekultur ?

Hjälp !

Väldigt tacksam för svar![/quote]

1. Först inreder du med grus (som du har sköljt), stenar (som du har rengjort) och ev rötter (som du ev. har kokat) och fyller på med 2/3 vatten.

2. Plantera växterna och fyll upp med resten av vattnet.

3. Vet inte om du skulle ha fiskar, men ska du det, släpp i ett par stycken. Fiskar som äter och lämnar avföring behövs för att det ska bildas en bakteriekultur.

4. Vänta ca 1 månad innan du släpper i lite mer fisk. Och fortsätta sedan att ta det lugnt då det annars finns risk för att få nitrit.
#11 - 2 september 2006 14:25
Hej,
välkommen till hobbyn. Tester råder det delade meningar om. Två tester tycker jag kan vara vettiga. Koppar(Cu) för att ta reda den egentligen enda viktiga parameter som ändras från vattenverket och hem till ens kran. Men detta är ett engångs test, man behöver bara göra en gång.
Tester för värden som ändras i akvariet är nitrit givet. Det är mycket bättre att holla kolla på nitrit under inkörningen och göra små förändringar tidigt istället för panik senare.
pH och KH behöver man inte om man inte tänker ändra på nått. På din kommuns hemsida ska det, enligt EU direktiv, finnas vattenvärden för kranvatten.
mvh Mattias
#12 - 2 september 2006 15:00
[QUOTE=Fiskius]eller skall man bara ha i vattnet nån vecka och låta pump och allt jobba innan man planterar ? Fisk tänkte jag inte lägga i förrens efter 2 veckor så att det var rätt bakteriekultur ?[/QUOTE]

Att det skulle bildas bakteriekultur i ett akvarium bara för att man låter akvariet gå utan fiskar än en vanlig missuppfattning. Tvärt om så dör bakterierna som man tillsätter pga att det inte finns nån näring.

Växterna kan du plantera samma dag som du startar upp akvariet, men du bör även tillsätta växtnäring. Bäst och billigast är PMDD: www.pmdd.se

Sen kan det ändå vara bra att vänta ett par veckor innan fiskarna får flytta in för att grumligheten ska försvinna (det är normalt att vattnet blir grumligt i början, men filtret tar hand om det på några veckor).

En eller ett par dagar innan det är dags för de första FÅ fiskarna att flytta in kan du börja tillsätta bakteriekultur. Under de första 2-3 veckorna får du mata sparsamt. Det tar ca 1 månad innan nyttobakterierna hunnit etablera sig i filtret.

Ett tips om du vill att det ska fungera med växterna (i fall du inte ska köra med CO2) är att bara fylla på med nytt vatten på kvällen när belysningen har släckts för dagen. Detta gör att du inte får CO2-svängningar som annars skulle missgynna växterna och gynna algerna. Jag brukar suga ut vattnet med belysningen på så jag ser vad jag håller på med. Sen släcker jag belysningen manuellt och fyller på med nytt vatten. Glöm då inte att rätta till switcherna när timern släckts så belysningen tänds som vanligt på morgonen.

Annons