Start av akvarium?

#1 - 18 juli 2007 16:58
Jag har köpte mig ett nytt 240 l kar och undrar lite vad vattenberedningsmedlet förr uppstart avv nytt akvarium heter. Det var en stund sen jag startade upp et kar så har glömt:S Men jag fick med två olika sorts preparat när jag köpte det. De heter Sera aqutan och Sera florena. Är det rätt preparat?
#2 - 18 juli 2007 17:01
Aquatan är vattenberedningsmedel och florena växtnäring.
#3 - 18 juli 2007 17:13
så jag har alltså det som krävs:P
#4 - 18 juli 2007 17:32
Joachim.S skrev:
så jag har alltså det som krävs:P
en flaska nitrivec skulle vara bra också:)
#5 - 18 juli 2007 17:34
Hur länge ska du vänta med o sätta i fisk?
#6 - 18 juli 2007 17:38
jag hade tänkt vänta sådär 9 dagar
#7 - 18 juli 2007 17:42
Då tycker jag du hellre ska göra iordning akvariet med växter och allt sen låta det gå bara,för då hinner det bildas bakterier.Är imot alla medel som säljs.Men det är ju bara mitt sätt sen om det är rätt eller fel tror jag ingen kan svara på hehe
#8 - 18 juli 2007 17:44
Varför?
Fisk kan du sätta i ganska så snart efter starten av karet, men då i ett litet antal. Du kan börja med ett par fiskar första veckan för att sedan öka på antalet allteftersom karet kör in sig, men ha koll på nitritvärdet.
#9 - 18 juli 2007 17:46
santa skrev:
Då tycker jag du hellre ska göra iordning akvariet med växter och allt sen låta det gå bara,för då hinner det bildas bakterier.

Du får ingen bakterieflora i karet om du inte har något/någon som lämnar det ifrån sig.
#10 - 18 juli 2007 18:05
jag ska iväg och all inredning på lördag och även då hälla i allt vatten. Och på onsdag så ska jag iväg på läger i fem dagar så tar det när jag kommi hem istället...bara bra om karet står lite också. Men mitt sera aquatan är bara för 160 liter men det kanske räcker om jag ska ha karet stående utan fiskar en stund. Och det äcker då kanske bara med Sera aquatan eller behövs det nått mer?
#11 - 18 juli 2007 19:19
Jag håller nog med ansjo där, jag skulle ha köpt ett par ancistrusar eller den mal du vill ha, älskar mina ancistrusar. Sen när du kommer hem från lägret kan du gå vidare.

Kom ihåg att mata väldigt sparsamt i början

/lmo
#12 - 18 juli 2007 19:24
Vattenberedningsmedel (i ditt fall Aqutan - det finns andra märken) bör man ha i det nya vattnet vid varje vattenbyte. Det neutraliserar klor och andra eventuella för fiskarna skadliga ämnen i kranvattnet. Så om jag vore du skulle jag köpa mer. Du får användning för det.

Under den första månaden efter det att de första fiskarna har flyttat in kan man med fördel tillsätta bakteriekultur. Börja med ganska få fiskar (när jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 2 guramis och 2 siamensis under den första månaden) och mata sparsamt. Sen när det är dags att utöka antalet invånare ska man göra det successivt (typ med en art i taget) med några veckors mellanrum. Det tar nämligen lite drygt en månad innan nitrifikationsbakterierna hunnit föröka och etablera sig i akvariet (främst i filtret).

Det absolut vanligaste anledningen till att fiskar dör i nystartade akvarier är att folk börjar med för många fiskar och skyndar för fort. Så ha tålamot och skynda långsamt så behöver ingen lida eller dö.

Efter det att man har fyllt akvariet med vatten och planterat växterna kan det vara bra att vänta tills den värsta grumligheten försvunnit (vattnet i ett nystartat akvarium brukar nästan alltid bli grumligt i några veckor). Då har vattnet även hunnit uppnå rätt temperatur. Sen kan de första fiskarna flytta in.

Lycka till!
#13 - 20 juli 2007 22:50
Jag skulle inte köpa fisk och åka bort, däremot fylla på allt och köra igång, med vattenberedningmedel. Och även växtnäringen efter nån timme(lite senare för att vattenberedningspreparatet inte ska binda spårämnena i växtnäringen), ammoniumet i den ger även näring till nyttobakterierna. Och så både Nitrivec, alt Denitrol, tillsammans med en "veckobaserad" bakterikultur typ Cycle(Lasses förslag med kombinerade kulturer.)

Be någon övervaka så att pumpen sitter säkert osv...

Sen börja med några få fiskar när du kommer hem!

Lycka till!

Ps. Lämnar inga garantier men så skulle jag göra själv om jag skulle köra igång helt nytt imorrn. Och så skulle jag mäta pH, NH4 och NO2 innan fiskisättning.
#14 - 22 juli 2007 06:37
Jag håller verkligen med Quarantino. Skulle absoltut inte lämna fiskarna utan tillsyn i ett nystartat akvarium.

Däremot tror jag inte att det finns något ammonium i akvarieväxtnäring eftersom detta skulle vara skadligt för fiskarna och även trigga algtillväxt. Så därför skulle jag inte heller börja tillsätta bakteriekultur förrän det är dags för de första fiskarna att flytta in.
#15 - 22 juli 2007 07:27
Jag använder aldrig sådana produkter, startar man i rätt tempo så är det inget problem alls.
#16 - 24 juli 2007 19:41
Jag kanske skulle läst på lite innan jag sa nåt om ammoniumet... Men jag har näring till mina krukväxter och på flaskorna står det att en del är ammoniumkväve, så jag antog att det också fanns i växtnäring för akvarier. Tror också att jag såg det på Nutrafins hemsida, Nutrafins Plantgro. Hittar inte dit just nu.

Gjorde en sökning på ammoniumkväve och hittade en arkiverad tråd här på zoopet, citat Lasse:

Allt levande material behöver fosfor (P) och kväve (N), kvoten brukar hålla sig till en del P på 6-10 delar N. Växter och alger är inget undantag. De flesta växter och alger kan bara tillgodogöra sig P och N om det förekommer som PO4 (fosfat) och som NH4 (ammonium), NO2 (nitrit) eller NO3 (nitrat).

Från tråden: http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-46688.html

Kanske någon växtexpert kan tala om hur det ligger till?
#17 - 24 juli 2007 19:55
Lägger till ytterligare ett ganska nytt citat av, Lasse(om det nu är samma som ovan?):

[INDENT]Ett NH4 passerar inte ut som en gas utan pumpas aktivt ut via speciella jonpumpar i gälarna. NH4 (ammonium) är ogiftigt för fisk eftersom de klarar att göra av sig med det via en aktiv transport mot en koncentration. NO2 är en jon och kan passera via en osmosliknande process men dess giftighet beror inte på att den "bränner sönder gälarna" utan som framgår i din egen länk minskar blodets förmåga att ta upp syre genom att blockera hemaglobinet. Klorider i vattnet hindrar denna process NH3 (ammoniak) däremot kan bränna sönder gälarna men det är inte en process som inte kan läka ihop utan fisk kan återhämta sig från en sådan chock genom att helt enkelt producera ny gälvävnad precis som du kan återhämta dig från ett sår.[/INDENT]

[INDENT]När förekommer fritt ammoniak (NH3).? NH3 och NH4 är två sidor av samma mynt. Vilket som domminerar är en fråga om pH. Vid 7,0 föreligger 99,99 % som det ofarliga amminumet och vid pH 8,5 och temp 25 grader är 85 % NH4 och 15 % i den farliga formen NH3. Kurvan är inte linjär - vid pH 7,5 är 98,2 % i den ofarliga formen och 1,8 % i den farliga formen, vid pH 8,0 är 94,5 % i den ofarliga formen och 5,5 % i den farliga formen.[/INDENT]
Ja, så ammoniumet är inget att oroa sig för utan för höga pH:n då delar av ammoniumet ombildas till ammoniak.

Och bakterierna vill ha ammonium. Har man inte fisk i så är det heller ingen nytta med att ha i bakterikulturer innan. Däremot försökte jag vara listig, när jag kom på att ammoniumet i växtnäringen skulle fungera som "fisk", detta istället för att använda ammoniak, som jag just nu experimenterar med i mina "fishless cycle" burkar.
#18 - 26 juli 2007 08:15
quarantino skrev:
Jag kanske skulle läst på lite innan jag sa nåt om ammoniumet... Men jag har näring till mina krukväxter och på flaskorna står det att en del är ammoniumkväve, så jag antog att det också fanns i växtnäring för akvarier.

Ja växtnäring till krukväxter innehåller ammonium, men växtnäring för akvarieväxter gör inte det, utan den innehåller nitrat istället.

Annons