Start av akvarium på 54 liter

#1 - 19 november 2008 23:40
I dag var jag nere och köpte ett akvarium på 54 liter i väntan på att jag ska införskaffa ett större på ca 430 liter. Var bara tvungen att ha något att leka med under tiden jag planerar det stora men jag har redan fastnat för det här lilla. Hoppas nu bara att det kommer att flyta på någorlunda smidigt så man inte ger upp och lägger allting på hyllan :p

Köpte även hem sand, två rötter, en sten samt tre olika sorters växter så jag hoppas att mina kommande invånare uppskattar det hela även om akvariet inte är större. Mina planer är att införskaffa sex stycken amanoräkor, sex stycken körsbärsräkor samt ett gäng av någon slags corydoras. Ska se vilka som kan passa bäst i natt och sen bär det iväg till affären i morgon.

Har ni lite tips på övriga arter eller någon annan kritik så blir jag glad ifall ni skriver det här i tråden. Min tanke är att försöka uppdatera lite då och då när det händer något i/med mitt lilla kar.

Nedan följer lite bilder på det inredda akvariet och jag skulle bli tacksam ifall någon vet vilken sorts växter jag har då jag glömde ta reda på detta när jag köpte sakerna i dag.

Enda små sakerna som stör mig hittills är att pumpen väsnas lite men det blir väl bättre med tiden. Sen undrar jag hur man blir av med alla luftbubblor som finns i karet och på insidan av rutorna. Det är ju inte så snyggt med det. Hoppas jag kan komma på ett sätt att få pumpen att jobba mindre också då den får vattnet att röra sig lite för mycket för min smak just nu.

#2 - 20 november 2008 02:42
Coolt. Blir nog en bra mix där i.

Kanske skulle du vänta en dag till med att stoppa i fiskarna/räkorna. Och sen kanske inte köpa alla på en gång utan att börja med några i ett par veckor för att se att det går bra. Risk att vattnet blir dåligt ifall du stoppar ia lla på en gång och börjar mata normalt. Brukar vara lite känsligt såhär ibörjan.

Att vattnet rör sig mycket brukar bara vara bra till den graden att det inte blir för jobbigt för fiskarna.
#3 - 20 november 2008 03:14
Vad coolt att någon mer akvariegalning är vaken förutom jag :D

Själv satt jag precis och räknade ner timmarna till akvarieaffären öppnar om fem timmar för att knata ner och köpa ett större gäng räkor samt sex st corydoras. Hörde att räkor kunde man stoppa i direkt då dom bara var känsliga mot nitrat och koppar.

Såg räkorna som något som inte påverkade helheten, utan man kunde ändå börja med några fiskar. Kanske får fundera om där. Normalt hade jag enbart tänkt börja med 2-4 fiskar men corydoras är ju så små samt vill dom gå i stim om minst sex, därav tanken att köpa alla dom samtidigt. Sen tänkte jag vänta tre veckor innan fler fiskar ska tillkomma - om man kan hålla sig så länge :D

Kanske svårt att få svar nu mitt i natten men är det verkligen för tidigt med räkor och några fiskar redan? Jag har ju inte gjort något alls med vattnet ska sägas utan det pumpar mest runt nu. Lyckades få det tystare genom att ta bort en slang som tydligen tog in luft i vattnet hur det nu fungerade så nu slipper jag alla luftbubblor också tror jag ;)

Gah, han jag köpte akvariet av sa att det gick fint med räkor i dag ju samt några fiskar :mad: Jag har beundrat mina växter hela kvällen men dom är inte lika roliga som ett gäng nyfikna och söta corydoras :D

Jag har ju sagt lite växter i akvariumet, därav tänkte jag att det skulle nog gå bra att välkomna dom första hyresgästerna där. Så vad säger ni nu innan jag hänger på låset klockan 09.00 :D

Min sand/grus lämpar sig väl till corydoras? Det sa han i affären iaf ;)
#4 - 20 november 2008 04:54
Hrm, nu sitter jag och läser på en massa olika sidor, även hittat en del bra danska sidor som jag ägnat någon timme på nu. Det jag inte förstår är att han i akvarieaffären sa att det gick fint att sätta dit räkor och lite corydoras i morgon. Någon här tycker man ska vänta ytterligare någon dag och då enbart sätta dit en bråkdel av det jag tänkt. Sen läser jag nu på bl a de danska sidorna att växter är något man sätter dit efter några dagar och ytterligare 14 dagar efter det kan man så tillsätta fisk.

Det jag undrar över just nu är ju vad som händer med vattnet förutom att det åker in och ut ur ett filter samt att där är lite växter i akvariet. Känns ju inte som man får igång någon bakteriekultur bara för att man låter det gå längre tid. Den får man väl genom att ha fiskar i karet men samtidigt inte för många och här kommer väl också växterna in i bilden.

Hrm, antingen går jag och sover till kl 12 snart eller så väntar jag tre timmar och införskaffar mig lite söta djur. Blir ju rätt bra att införskaffa dom strax innan man själv lägger sig för då kan man ju släcka ner akvariet så att fiskarna inte stressas av sn nya miljö. Hrm, får ta och fundera igenom det här och snart ta ett beslut alltså.
#5 - 20 november 2008 15:53
Jag blir inte riktigt klok på det här med akvarie alltså. Man får olika information hela tiden så nu är det väl bara att lita till sin egen känsla och sen köra trial and error.

Olika källor jag läst eller hört med är bl a Akvariepiraten, Akvarietjänst som båda finns i Malmö samt har jag läst på Zoopet och även forumet här och sist men inte minst har jag även läst på några danska sidor.

På Akvariepiraten skulle det inte vara några problem att redan andra dagen införskaffa ett gäng räkor och några corydoras. Så i dag tänkte jag inhandla några sådana men gick till Akvarietjänst för att få ytterligare information från en annan källa.

Väl där så menar den förste killen att det ointe ska i några fiskar alls första veckan, jo man blev ju lite besviken. Och det skulle absolut inte i några corydoras eller räkor då dessa är extra känsliga mot nitrit. Skulle man starta med fiskar nu så skulle man bli tvungen att tillsätta bakterier i vattnet. Kille nummer två menade att det gick att starta upp med några fiskar redan nu men dock inga extra känsliga sorter. Detta eftersom nitriten kommer oavsett om man har fisk eller inte. Dock verkade det som att nitriten skulle försvinna av sig själv ifall man bara hade växter och en pump i samt gjorde lite vattenbyte.

Bägge i den här butiken menade också på att det ska göras vattenbyte redan efter en vecka i mitt akvarie medan jag läst här på forumet att man inte ska röra sitt akvarie första månaden. Jag blir helt yr av allt detta och det är otroligt att man inte kan "enas" om vad som är bäst.

På de danska sidorna skulle man vänta hela två veckor innan någon fisk skulle sättas i akvariet. Ja, vem ska man tro på?

Det hela slutade iaf med att jag inte kunde köpa någon av de sex sorter (räkor inkluderat) som jag hade planerat med i dag. Så jag köpte två par Endlers Guppy samt slank det med ett litet yngel i påsen och honorna skulle tydligen få fler yngel snart.

Nu kom jag att tänka på att hur är det med inavel när det gäller fiskar? Läste att det inte är några problem i några generationer men jag vill helst ha nytt blod i varje generation ju. Lyckas man väl med akvariet kommer man väl iofs inte kunna köpa någon annan sorts fisk ifall dessa förökar sig i rask takt :D

Ska snart släppa ner dom i sitt nya hem, dom måste ju bli glada när dom får ett helt akvarie för sig själva.
#6 - 20 november 2008 16:16
För att få igång nitrifikationsbakterierna måste du väl ha fiskar i, är det inte så ? JAg hade satsat på att slänga i några få fiskar, och även slänga i JBL denitrol eller Sera Nitrivec, som är bakteriekultur som man skall använda vid nystart. Står även att de kan användas vid vattenbyte och filter rengörning... Dock tycker jag att man aldrig ska rengöra filtret helt. Å vid vattenbyte(vid normalt vattenbyte(25 - 35%) menar jag då), bara nonsens, tycker jag.

Har haft nitrit en gång vid uppstart, hösten 2007.^^Men iaf, så var det mitt första akvarium, och då fick man inte reda på denitrol/nutrivec förrens nitrit attacken var över så. Men fiskarna överlevde.
#7 - 20 november 2008 16:24
Jo, jag trodde också att man var tvungen att ha fiskar i för att bilda nitrit men tydligen behövs inte det enligt dom på Akvarietjänst i Malmö. Det bildas nitrit ändå tydligen.

Fick precis svar hur vattenproverna här i Malmö är och vilka nivåer alla olika mätningar ligger på. Mycket trevigt faktiskt. Tydligen har vi 6-8 mg/l nitrat här i Malmö i vårt dricksvatten. Det är väl det som bildas efter att nitriten bryts ner och sen är det växterna som tar upp detta eller? Borde läsa på lite mer om kemi märker jag nu.

Snart ska fiskarna i, har hällt i vatten från mitt akvarie två gånger nu och tänkte ta en tredje om 5-6 minuter. Sen blir det några minuters väntan innan dom håvas upp och släpps ut. Ska bli så spännande sen när man kommer hem efter att ha handlat för att se hur dom reagerar när jag tänder i akvariet *längtar*
#8 - 20 november 2008 18:37
Jag tror det blir kanon med några endlers i från start. För att få igång bakterierna. Att bara låta ett akvarie stå flera veckor utan fisk ger inte speciellt mycket...
#9 - 20 november 2008 19:06
Limmet skrev:
Jag tror det blir kanon med några endlers i från start. För att få igång bakterierna. Att bara låta ett akvarie stå flera veckor utan fisk ger inte speciellt mycket...

Tack, dom flesta säger ju så här :D Får hoppas dom trivs nu bara! Dom verkar nästan mer nyfikna vad som finns utanför akvariet än vad som finns i det.
#10 - 21 november 2008 16:27
Så har mitt akvarie varit igång i ca två dygn och jag hoppas mina fiskar trivs där. Jag har som sagt fyra stycken Endlers Guppy och ett yngel. Ena hanen uppvaktar den ena honan i stort sett hela tiden. Ibland är även den andre hanen med i den här jakten men han verkar inte lika besatt. I början simmade båda honorna tillsammans men nu simmar den ena helt för sig själv mest hela tiden. Ena hanen är där ibland men inte så ofta. Så jag får se om dom lugnar ner sig, vet ju inte riktigt hur dom ska bete sig när dom mår bra i sin miljö. Ja, ovan känns som en liten soppa.

Det som förbryllar mig lite är det där ynglet. I början simmade det enbart uppe vid ytan, sen började det utforska vad som finns i akvariet, så långt allt väl antar jag. Efter det så började det gömma sig lite mer bland växter men nu ser jag inte det längre. Det verkar vara försvunnit liksom men det kan det ju inte. det borde ju finnas där någonstans. Har letat efter det om det har dött eller så men kan inte finna det. Några tips på vad yngel brukar göra?

Annars verkar mitt vatten vara lite mer klart i dag än den fruktansvärda dimma som infann sig i går. Men det var helt naturligt så jag får står ut med dimman i några dgaar nu antar jag.

Vidare så väntar jag frenetiskt på att köpa hem mer fisk så att det blir fler invånare och mer intressanta händelser äger rum.
#11 - 21 november 2008 16:58
Det är vanligt att guppys äter upp yngel, både sina egna och andras. Därför kan det gått på det sättet.

Även om ynglet verkade för stort för deras munnar, kan dom "Nagga" på ynglens fenor tills det är så skadat så dom börjar äta av det
#12 - 21 november 2008 18:04
JojjeN skrev:
Det är vanligt att guppys äter upp yngel, både sina egna och andras. Därför kan det gått på det sättet.

Även om ynglet verkade för stort för deras munnar, kan dom "Nagga" på ynglens fenor tills det är så skadat så dom börjar äta av det

Va? Är Endlers verkligen sådana som käkar sina egna yngel :mad: Men jag har hittat den lille nu igen, jag undrar dock var det höll hus. Jag får se om det finns kvar sen också, men det kunde ju vara skoj om det växte upp faktiskt.
#13 - 21 november 2008 20:44
Jo, fast inte i samma utsträckning som vanliga guppys, osv.

Men om du vill att ynglet ska växa upp, så tänk noga efter vilka mer fiskar du skaffar sen.
#14 - 21 november 2008 21:19
mina endlers äter inte yngel, vilket kanske inte alltid är helt bra i akvariesammanhang då det finns begränsat utrymme :P
#15 - 21 november 2008 22:01
Det kommer in några corydoras i akvariumet sen samt någon algätande fisk som heter något på oci....

Kanske kastar ner någon nätbarb också och hittar jag en "riktig" mal som kan vara i ett 54-liters så blir det en sån också.

Sen kommer ett gäng räkor också att bosätta sig där. Men mycket kan hända på några veckor och då kanske helt andra fiskar är aktuella.

Jobbigt att man måste vänta så länge eftersom det häönder så lite i akvariet just nu, det närmaste som händer är väl att där om några dagar simmar runt ännu fler yngel =)
#16 - 21 november 2008 22:09
Otocinclus heter dom. ;)

Barber äter upp ynglet och evenutella räkor, så det är inget bra val. Vissa malar är brutala och köttätare, så titta upp det också först. :)
#17 - 22 november 2008 01:47
JojjeN skrev:
Otocinclus heter dom. ;)

Barber äter upp ynglet och evenutella räkor, så det är inget bra val. Vissa malar är brutala och köttätare, så titta upp det också först. :)

Ja, så heter den lilla algätaren ju, och det verkar vara en spännande fisk enligt mig.

Sen är det ju ett litet problem det där med att vissa fiskar äter upp andra, jag vet inte riktigt vad jag vill i den frågan. Eftersom karet bara är 54 liter så kan jag sträcka mig till att dom äter upp räklingar. Blir himla dyrt annars ifall dom ska äta upp fiskar (förutom yngel) eller räkorna.

När jag startar upp mitt 430-liters så känns det som att det får klara sig helt själv. Där räknar jag nästan med att en del yngel enbart blir till mat för andra fiskar även om det kanske låter hårt men naturen är ju sådan och jag vill gärna efterlikna den så mycket som det är möjligt i mitt större kar sen.

Men en liten nätbarb, äter den verkligen upp amanoräkor eller dom större körsbärsräkorna? Hrm, kanske får låta den stanna i butiken då men den känns också som spännande att ha =)

Mitt yngel i akvariet syns nästan aldrig till längre, och jag vet inte varför. Ena hannen är uppe vid ytan rätt mycket och försöker äta. Ja, det är vad jag tror, ser inte ut som den chippar efter luft iaf. Mina fyra fiskar ser rätt pigga och glada ut men dom verkar ha jävligt dåligt luktsinne för dom måste nästa simma rätt i i maten innan det blir rena cirkusen i karet.

Har läst att Endlers äter och skitar ner mycket så nu undrar jag varför jag valde dessa men dom får stanna kvar, det är ju enda mina försöksfiskar som ska få karet i balans typ. Men kan det vara som så att min ena hane är uppe vid ytan och letar mat eftersom han ätit för lite? Jag matar dom med små pellets just nu och ibland verkar det nästan som hanarna och ynglet har problem att svälja det. Honorna som är lite större klarar det galant iaf. Sen sa dom i affären att mina Endlers även borde få något vegetabiliskt i matväg men det köpte jag aldrig. Kan dom fara illa annars? Kanske borde köpa en liten sån burk också? Men fiskmat i gram var jävligt dyrt jämfört med hund- eller människomat :P

Sen undrar jag lite hur länge man ska ha tänt egentligen. Läser här mellan 10 och max 12 timmar om dygnet. Men i butiken fick jag reda på runt sju timmar men att man fick prova sig fram. Själv snittar jag nog runt 9 timmar just nu men det blir ju en jäkla massa natt för fiskarna, kan inte vara så kul väl?

Jag vill bara köpa mer fisk alltså, hahaha varje gång jag sätter mig vid karet tänker jag varför simmar här inte runt se söta corydoras och bökar i grusen :D Eller några skygga fiskar som gärna gömmer sig under någon rot. Vrider fram klockan :p
#18 - 22 november 2008 06:24
Jag har hört historier om där dom stoppar ner sjuka barber i räkakvarium för att läka där, och tillochmed de sjuka rensade upp alla räkorna (Körsbär och amano) På 20 minuter. Och då var där väldigt många räkor, och 1-2 barber.

Alla fiskar behöver variation med maten, likväl som du behöver äta både grönsaker, kött, fisk, och bröd. Så pellets är inte det ultimata. Fryst mat och flingfoder behövs också. Ett bra foderschema kan vara:

Måndag:
Morgon, Flingfoder
Kväll, Fryst Artemia

Tisdag:
Morgon, Frysta cyklops
Kväll, Frysta vita/svarta mygglarver

Onsdag:
Morgon, pellets
Kväll, Fryst räkmix

Torsdag:
Morgon, Pellets
Kväll, Nykläckt artemia/Nykläckt artemia till ynglen varje dag (Guide hur du startar odling hittar du här: http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm)

Fredag:
Morgon, Flingfoder
Kväll, Fryst cyklops

Lördag:
Morgon, Pellets
Kväll, skalade gröna ärter/någon annan grönsak som du läst inte är giftig för fisken.

Söndag:
Morgon, Svarta/vita mygglarver
Kväll, Nykläckt artemia
#19 - 22 november 2008 21:39
Vad läser jag nu. Huga alltså.

Jag brukar handla fin mat som oftast är dyr till mig själv men nu vet i fåglarna om inte fiskmaten kommer bli dyrare. Skulle skaffat en flickvän istället =) Det hade varit mycket billigare!

Men jag hoppas dom klarar pellets någon vecka. Jag har också ätit enformig mat i nå vecka ibland, duger det för mig duger det för dom =)

Men jag kanske borde införskaffa något mer spännande till dom. Vill helst ge dom något levande och det blir ju klart mer varierad kost när dom är 20 fiskar i akvariet men just nu klarar dom sig på pellets, även mitt lilla yngel äter dom med vissa besvär.. men blir dom fler kanske man måste ge dom annan mat.. gah.

*drar ner mössan och somnar*
#20 - 23 november 2008 23:41
Jaha, så tänkte man vara lite snäll mot sina Endlers då jag hört att dom behöver lite vegitabilsk kost också och jag tar fram lite broccoli och blomkål, tänkte att det lär dom väl äta. Fiskarna ser ju ut som dom inte fått mat på en vecka så fort något ramlar ner i karet men dom spottar ju ut maten lika snabbt som dom får in den i munnen, skumma fiskar. Detta händer även med en del pellets som dom får.

Jag har dock ingen förklaring till deras beteende och jag vet inte om jag matar för lite heller eftersom dom är så glupska. Men det ligger väl kanske i fiskens natur att hugga på allt som rör sig :P
#21 - 24 november 2008 06:52
:) JojjeN´s veckomatsedel är nog bra men jag tvivlar på att det är någon som följer den. I varje fall så är den helt onödig. Dagens fiskfoder både i form av pellets och flingor innehåller mer varierande kost än fryst fiskmat, räkmix undantagen. Endlers brukar klara sig med det grönfoder som de få i sig i form av alger.I bland så brukar akvarieaffärerna sälja levande vita mygglarver som är ett ypperligt foder eftersom fiskarna får "jaga"
Ljuset kan du ha tänt 9 timmar om du vill, men eftersom de flesta fiskarna kommer från områden runt ekvatorn så är 12 timmar det mest naturliga.
#22 - 24 november 2008 14:17
Guy Palm skrev:
:) JojjeN´s veckomatsedel är nog bra men jag tvivlar på att det är någon som följer den. I varje fall så är den helt onödig. Dagens fiskfoder både i form av pellets och flingor innehåller mer varierande kost än fryst fiskmat, räkmix undantagen. Endlers brukar klara sig med det grönfoder som de få i sig i form av alger.I bland så brukar akvarieaffärerna sälja levande vita mygglarver som är ett ypperligt foder eftersom fiskarna får "jaga"

Ljuset kan du ha tänt 9 timmar om du vill, men eftersom de flesta fiskarna kommer från områden runt ekvatorn så är 12 timmar det mest naturliga.

Tja, den var faktiskt inte särskilt genomtänkt, jag skrev upp de olika sorter jag kom på, så det blev varierad mat.

Dessutom måste väl att det är animalisk (fryst) föda hjälpa på något sätt? Fast kanske inte till endlers?
#23 - 24 november 2008 14:19
ATIX skrev:
Jaha, så tänkte man vara lite snäll mot sina Endlers då jag hört att dom behöver lite vegitabilsk kost också och jag tar fram lite broccoli och blomkål, tänkte att det lär dom väl äta. Fiskarna ser ju ut som dom inte fått mat på en vecka så fort något ramlar ner i karet men dom spottar ju ut maten lika snabbt som dom får in den i munnen, skumma fiskar. Detta händer även med en del pellets som dom får.

Jag har dock ingen förklaring till deras beteende och jag vet inte om jag matar för lite heller eftersom dom är så glupska. Men det ligger väl kanske i fiskens natur att hugga på allt som rör sig :P

Fiskar kan inte känna mättnad, utan dom äter vidare allt dom hittar, enda tills dom dör. Därför får man inte luras av att dom ser vrålhungriga ut även efter matning. ;)
#24 - 24 november 2008 16:39
JojjeN skrev:
Fiskar kan inte känna mättnad, utan dom äter vidare allt dom hittar, enda tills dom dör. Därför får man inte luras av att dom ser vrålhungriga ut även efter matning. ;)

Det var som fan :D

Ska tvinga dom att äta upp blomkålen och broccolin ifall dom är hungriga, ligger kvar lite på botter *Grr* Men behöver mer fisk i akvariet alltså, dom där stackarna som är där nu märker ju inte alltid när det är dags för mat....

Nu har jag haft igång det sen i onsdags förra veckan och frågan är då hur nitriten borde ligga till och när det borde börja bli bättre igen. Detta eftersom jag inte har några tester vilket känns som onödigt. Men fiskarna ser ut att må prima men jag vet väldigt lite hur dom ska agera normalt så :p

En annan sak som eventuellt oroar mig lite, det är att det nu finns minst två stycken sniglar som kryper omkring på insidan av glaset. Vad beror detta på och hur blir man av med dessa på naturlig väg?

Annars kan jag uppdatera med att mina snabbväxande växter har vuxit rejält och når vattenytan i morgon skulle jag gissa på. Klarar sig växter på egen hand eller bör man tillsätta något så att alla växter trivs?

När rekommenderar ni mig att köpa fler fiskar till akvariet då det kliar i mina fingrar... :)
#25 - 24 november 2008 16:41
Guy Palm skrev:

Den lät invecklad, spoeciellt om man bara har fyra stackare som simmar omkring :P

Så Endlers tuggar även lite alger menar du? Det låter ju bra.. har sett att någon hona varit och tuggat på min ena växt men känns inte som den äter ändå...

Jag har utökat ljustiden lite nu faktiskt men vill inte gå för högt så det blir algblomning i mitt kar, iaf inte innan jag fått i mina o...clus
#26 - 26 november 2008 23:14
Så har det gått en hel vecka sen jag satte igång mitt akvarie och i dag har jag bytt ca 15-20 liter vatten samt klippt ner mina snabbväxande växter och planterat om topparna i ett annat hörn i akvariet. Jag hade nog inte helt rätt saker till detta utan får nog köpa någon bra slamsugare så man kan rensa botten samtidigt som man tömmer karet på vatten.

Men allt som allt gick det rätt bra ändå måste jag säga. Fiskarna verkade först helt obekymrade att jag var och rotade i karet men efter ett tag samlades dom i ett hörn - långt från där jag jobbade - och tryckte. Men mina fyra fiskar ser pigga ut faktiskt och jag tror dom mår bra. Det intressanta är vilka halter man egentligen har av nitrit och nitrat. Egentligen ska man väl vänta ytterligare någon/några veckor innan man ska utöka antalet deltagare men jag är rät sugen att skaffa några nya till helgen. Men det är kanske för tidigt? I akvarieaffären sa dom att jag skulle ta med ett vattenprov och var värdena bra så fick jag köpa fisk annars fick jag gå hem igen =)

Men det kliar i fingrarna för jag vill egentligen köpa ett klart större akvarium då det finns mer yta att inreda och att planera och sätta ett akvarie i verket är faktiskt roligt!

Till sist borde jag även utöka antalet fodersorter till fiskarna men först vill jag helt ha fler fiskar där.

Två nya bilder nedan.

#27 - 27 november 2008 06:22
Låter bra.

Vilken grus storlek kör du?
#28 - 28 november 2008 05:30
JojjeN skrev:
Låter bra.

Vilken grus storlek kör du?

Det är någon 1-2 mm skulle jag gissa på. Hoppas bara den inte är för vass för mina kommande corydoras men han som sålde grusen sa att det inte var några problem. och när den väl är blöt grusen river inte jag mig på den iaf även om den kan kännas lite vass torr :P
#29 - 3 december 2008 22:32
Äntligen en liten update från mitt lilla akvarium. Det har inte hänt så mycket de senaste dagarna förutom att jag köpt lite olika sorters mat. Men så i dag så blev det fyra nya växter samt tre nya små rötter i akvariumet. Hoppas nu inte detta påverkar någon balans i negativ riktning.

När akvariet var släckt samt när jag rotade i det fanns det inte så mycket plats att sätta växterna på men det känndes som ett fint akvarie fastän det var mycket inredning. När jag sen sätter dit rampen och tänder tycker jag knappt det hänt något i akvariumet, men någon väst skymmer säkert.

Mitt nästa lilla projekt är att om vattnet är ok köpa ett gäng Corydoras. Men nu vill jag verkligen ha några bottenfiskar som älskar att gömma sig under rötter alltså. Finns det några sådana som får plats och trivs i mitt akvarium? Annars blir jag ledsen alltså.

Lägger upp några bilder på det.

#30 - 4 december 2008 14:12
Nej, tror inte några bottenfiskar som gillar rötter (Malar) får plats i ditt akvarium.
#31 - 4 december 2008 23:41
JojjeN skrev:
Nej, tror inte några bottenfiskar som gillar rötter (Malar) får plats i ditt akvarium.

Akvarieaffären menade att det fanns några malar som skulle trivas även i mitt 54-liters och dessa verkar väldigt seriösa då¨jag inte ens "fick" köpa fisk i dag då min nitrithalt var för hög. Så jag skulle komma tillbaka på tisdag/onsdag nästa vecka för att testa igen. Då hoppas jag att nitriten är borta :)

Men det var ingen större fara utan den låg på ca 0.8mg/l eller vad det nu var.

Men corydoras gillar väl också lite rötter! Ja, jag litar på han i affären om han menar att det finns vissa malar som skulle trivas hos mig :D
#32 - 5 december 2008 07:08
Otocinclusar kan nog ha plats i ditt akvarium men de vill vara i en grupp (stim fiskar), de kanske inte gömmer sig under rötterna men de hjälper med att ta bort alger
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1

annars corydoras (dvärgpansarmalar kanske kan trivas i 54 l?) älskar att gömma sig under stora blad, stenar, rötter där de känner sig säkrare
#33 - 10 december 2008 15:35
Så har det hänt lite i mitt akvarie igen.

Dagen började med att jag var nere i affären med ett vattentest och det var utan nitrit i dag, det var vad han sa iaf även om det inte var samma test som sist. Vattnet var blått i testet han gjorde :P Så jag hoppas det stämmer för jag fick sju nya invånare i dag. Ett gäng Corydoras Panda samt en mal L129 simmar nu runt i akvariet, eller simmar och simmar - trycker mot botten passar nog bättre! L129 visade sig en del i början men han/hon hittade bättre och bättre gömställen och flyttade sig sakta vidare och nu är den helt borta så nu vet jag inte var den gömmer sig.

Jag hoppas att samtliga kommer att trivas nu bara och vara så härligt söta som dom verkar kunna vara. Så nu får det gå ett par veckor till innan jag inhandlar nästa fisk/fiskar. Frågan som återstår nu är ju vilken/vilka sorter jag mer kan få ner i mitt akvarie. Någon som läser här får gärna tipsa om några trevliga individet. Har funderat lite på Otocinclus, barber, kampfisk eller räkor. Vad säger ni?
#34 - 10 december 2008 17:57
om jag skulle starta ett 54 liters idag så skulle jag köra microrasbora galaxy, räkor och kanske endlers. och en hel del fina växer.

i mitt 60 liters har jag ancistrus, fjärilsciklider och endlers samt några neontetror.
#35 - 10 december 2008 18:12
Tycker du var lite snabb med att köpa så mycket fiskar. Att nitriten är nere på bra värden säger ju ingenting om vad som kommer hända med värdena EFTER att du köpt dina nya fiskar.. För att vara på den säkra sidan skulle jag pytsa i lite Nitrivec (överdosera) varje dag hela kommande veckan.

Vad är L129 för en mal? Tror att den med hög sannolikhet är för stor för ditt akvarium. Där funkar nog bara Corydoras eller otocinclus (de små). Kunde det inte ha räckt med din ursprungliga tanke med räkor och corydoras och eventuellt endlers?

Vad du gör, gör inte rent pumpen nu på månader, och häll i en massa Nitrivec.

För att bli mindre otålig hade du ju kunnat köpa 3 Corydoras som uppstart-fiskar istället, från början. Visst, de vill vara i stim, men visst klarar de sig tre stycken den första månaden, om man sedan köper fler...

Bara några tankar från min sida. Jag tycker akvariet är jättefint inrett! Troligen kommer du få göda växterna efter ett tag, det brukar ta 1-2 månader innan man märker att de börjar må dåligt.

Lycka till, och i med Nitrivec!!
#36 - 11 december 2008 00:17
toccata skrev:
Tycker du var lite snabb med att köpa så mycket fiskar. Att nitriten är nere på bra värden säger ju ingenting om vad som kommer hända med värdena EFTER att du köpt dina nya fiskar.. För att vara på den säkra sidan skulle jag pytsa i lite Nitrivec (överdosera) varje dag hela kommande veckan.

Vad är L129 för en mal? Tror att den med hög sannolikhet är för stor för ditt akvarium. Där funkar nog bara Corydoras eller otocinclus (de små). Kunde det inte ha räckt med din ursprungliga tanke med räkor och corydoras och eventuellt endlers?

Vad du gör, gör inte rent pumpen nu på månader, och häll i en massa Nitrivec.

För att bli mindre otålig hade du ju kunnat köpa 3 Corydoras som uppstart-fiskar istället, från början. Visst, de vill vara i stim, men visst klarar de sig tre stycken den första månaden, om man sedan köper fler...

Bara några tankar från min sida. Jag tycker akvariet är jättefint inrett! Troligen kommer du få göda växterna efter ett tag, det brukar ta 1-2 månader innan man märker att de börjar må dåligt.

Lycka till, och i med Nitrivec!!

Dom i akvarieaffären verkar ha bra koll och har haft butiken i ett par generationer. Njae, där har ju helt klart kommit igång med bakterier som bryter ner nitraten då jag hade ca 0.8mg/l senaste veckan och nu hade jag ingen. Har ju haft fyra Endlers som kört in akvariet åt mig. Risken finns väl att nitriten kan återkomma till viss del men det borde inte vara någon större fara vad jag förstått.

Min L129 blir mellan 6-8 cm lång och var en av få som kunde passa i ett så här litet akvarie. Vidare fick jag inte köpa några corydoras när jag skulle köpa mina första fiskar eftersom just corydoras och även räkor är extra känsliga för nitrit(och inte var några bra uppstartsfiskar), men nu skulle det inte vara någon större fara. Nu får dessa elva fiskar gå i akvariet i några veckor innan det blir fler fiskar.

Jag har startat upp akvariet utan några "tillsatser" förutom aqua safe som tar bort eventuell koppar och sånt i vanliga vattnet. Det behövs ingen nitrivec ifall man inte måste skynda igång akvariet enligt killen i butiken. Han har själv aldrig använt några sådana saker. Sist fick jag inte köpa fiskar där ens så jag har stor tillit till dessa. Annars får dom på moppo :D

Förstår inte hur du kan tycka att jag "öst" i med massa nya fiskar då det faktskt bara är sju st. En sak om jag öst ner 15 fiskar men några fler än vad man startat upp akvariet med ska det all kunna tåla om jag förstått rät. Nu blev det iof 75% fler men fiskmässigt enbart tre.

Pumpen får sitta där och pumpa till den inte cirkulerar vattnet tillräckligt bra, då blir det att skölja ur den. Vidare byter jag vatten minst en gång i veckan.. ev två och byter ca 20-35% nu i början enligt han i akvarieaffären och det verkar ju fungera bra.

Jo, det där med växterna finns ju en risk att man måste göda. Pratade med en kille med brytning hos Zoogiganten om det men han sa, testa och se innan du köper. Men han trodde jag behövde göda senare. Och då får jag väl köpa lite sådan gödning.

Jag hoppas och tror att det ska gå bra med mina fiskar och jag tror det kommer att göra det också. Jag försöker ju att inte mata för mycket heller. Och jag har gett mig fan på att det hela ska fungera utan nitrivec :) och jag tycker att jag tagit det lugnt. Har ju ändå varit igång tre veckor nu med en nitrittopp som gått tillbaka tack vare goda bakterier samt vattenbyten.

Tack för dina kommentarer iaf - alltid trevligt och matnyttigt. Men jag grips inte av någon panik när det fungerat fint hittills. Hade dock gärna haft ett större akvarie sm man kunde inrett mer. Här kunde man inte leka och göra det så snyggt men jag har tänkt på att fiskarna ska få det som behövs iaf. Min L129 mal har inte synts till mer i dag dock. Han har väl hittat ett av mina gömställen som jag preparerat. Kul för den men jag hoppas den vill visa sig någon gång iaf :D
#37 - 11 december 2008 14:53
det du ska tänka på är ju att nitrit kommer av att bakterierna i akvariet inte hinner med all smuts. precis som hon sa så är det så att finns den inte där idag, så kan det mycket väl komma när du skaffar fler fiskar.
fler fiskar = mer smuts.
så efter att du stoppar ner en större mängd fiskar så tycker jag du ska göra ganska täta kontroller av vattnet för att vara på den helt säkra sidan.
#38 - 12 december 2008 13:55
larsemil skrev:
det du ska tänka på är ju att nitrit kommer av att bakterierna i akvariet inte hinner med all smuts. precis som hon sa så är det så att finns den inte där idag, så kan det mycket väl komma när du skaffar fler fiskar.

fler fiskar = mer smuts.

så efter att du stoppar ner en större mängd fiskar så tycker jag du ska göra ganska täta kontroller av vattnet för att vara på den helt säkra sidan.

Jo, självklart kommer det mer smuts nu och jag tror inte att mina bakterier hinner bryta ner allt direkt men jag kör lite tätare vattenbyte den närmsta veckan samt matar jag lite mindre också. Tror inte nitriten rusar iväg till några dödliga halter men man vet ju aldrig. Jag kör utan tester och går på känsla [:o]
#39 - 13 december 2008 09:35
Förlåt om jag lät hård, men det är så många som köper för många fiskar i början. Enligt mig ska man ha uppstartfiskarna en hel månad innan man köper fler, och jag fick för mig att du haft dina mycket kortare tid.

Oavsett hur snabbt du gått fram, så hoppas jag att det går bra för dina fiskar nu då. Det är ju bra att preparat som Nitrivec finns, OM det skulle rusa i höjden.
#40 - 14 december 2008 10:28
toccata skrev:
Förlåt om jag lät hård, men det är så många som köper för många fiskar i början. Enligt mig ska man ha uppstartfiskarna en hel månad innan man köper fler, och jag fick för mig att du haft dina mycket kortare tid.

Oavsett hur snabbt du gått fram, så hoppas jag att det går bra för dina fiskar nu då. Det är ju bra att preparat som Nitrivec finns, OM det skulle rusa i höjden.

För det första har jag haft min instartsfskar i tre veckor, vidare hade jag enligt affären ingen nitrit då och rent logiskt borde det då inte hjälpa att fortsätta med få fiskar då de nyttiga bakterierna inte borde bli fler ifall dom inte får jobba för att bryta ner nitrit. Detta eftersom dom redan har övertaget.
#41 - 16 december 2008 10:32
I går hade mina Endlers fått ännu fler yngel och jag har räknat till minst 11 nya små fiskar i olika storlek(?) som simmar runt. Nu var ju tanken att jag skulle ha några fiskar som äter yngel så att dessa Endlers inte blir hur många som helst så frågan är vilka fiskar jag ska införskaffa som kan passa ihop med mina Corydoras också.

Akvariet är annars rätt grumligt och jag vet inte riktigt vad det är som gör detta. Möjligen kan det vara alla mina rötter, för alger tror jag inte ser ut på det här sättet. Det hade varit finare utan detta grumliga men jag stör mig inte så mycket och fiskarna lär inte bry sig det minsta.

Men någon som har lite tips på ovanstående så får ni gärna skriva.
#42 - 20 juni 2009 14:17
Om du klibbar dit en svart sopsäck på baksidan av karet kommer du omedelbart få ett lyft på det hela!

Annons