Start av avkvarium

#1 - 26 november 2003 23:26
Hejsan, Jag skulle behöva lite hjälp att komma igång med hobbyn. Sedan tidigare står det 4 akvarium på vinden här hemma (2st ~110L, 2st ~60L) och jag har varit sugen på att dra igång ett seriöst projekt. Men jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska starta!? Jag har även grus sedan tidigare (eller ska man köpa nytt?). Akvarierna är gamla säkert +20år på silikonet, bör man silikona om dessa? Ska jag starta med ett litet eller stort(det lite större ;)) akvarium?
Vad bör jag tänka på när jag köper pump?. Har ni några andra förslag och/eller goda råd så kom gärna med dom för jag vet inte riktigt vart jag ska börja och vad jag bör tänka på. Jag har läst en hel del på nätet så lite "basic" vet jag. Dock bor jag lite olyckligt (Öland) och undrar om det kalkhaltiga vattnet är något större problem? Sedan är det dyrt att strata upp ett akvarium? Enkla frågor kanske, hoppas någon orkar svara på dom.
Tack /xintro
#2 - 26 november 2003 23:49
Tjena!

Det grus du har går bara bra att andvända, sten blir aldrig gammalt...Annars bor du ju bra till, för att gå ut i naturen och plocka. Du blir nog tvungen att silikona om karen.
Tänk ut vad du vill ha för fiskar, det avgör storlek på pump och kar. Malawiciklider t ex gillar kalkhaltigt vatten.
Ta det lungnt vid starten, gör allt rätt första gången så slipper du bli besviken..........

Hoppas det hjälper.......danne
#3 - 26 november 2003 23:54
Bör jag koka mitt grus eller räcker det med en ordentlig urtvättning? Så jag bör ta mig till en zooaffär och planera hur jag vill ha mitt akvarium och därefter ta tag i utrustningen som kommer behövas?
#4 - 27 november 2003 00:01
Smart kille...!

Vet inte var gruset har legat, du kan alltid fråga på affären!
Jag håller på att starta ett kar själv som jag tänkt ha malawi i.
Därför är man ganska laddad på dessa......du behöver dock ett större kar för dessa. Har du icq eller messenger?
#5 - 27 november 2003 00:11
De fiskar du har i din lokala zooaffär är antagligen invänjda vid vattnet. Fråga affären!

De flesta fiskar klarar hårdheten aldeles utmärkt. Ett säkert sätt att få mjukare vatten är att använda en strumpa med torvgranulat som får ligga nära utblåset från pumpen.

Jag tycker du ska börja med ett av de lite större karen. En passande pump/filter är Fluval 3+. Har du normal rumstemp som inte varierar för mycket mellan dag och natt så behöver du ingen doppvärmare för de flesta fiskarna.

Fiskar som skulle trivas i ditt vatten rakt av och passar i ett såpass litet akvarium är små centralamerikanare och små ciklider från tanganyikasjön. Centralamerikanarna är guppy, platy, molly och svärdbärare. Ciklider från tanganyikasjön i afrika är snäckskalslekare och jullar.
#6 - 27 november 2003 06:40
Ursprungligen skickat av xintro

Bör jag koka mitt grus eller räcker det med en ordentlig urtvättning?

Om gruset har legat i akvarium tidigare behöver du nog inte koka det.
#7 - 27 november 2003 08:45
Jag har faktisk både icq och msn, men just nu sitter jag i skolan så jag har inte tillgång till mitt icq nummer. Men nick på icq är xintro. msn: xintro@hotmail.com
Gruset har varit i andra akvarium tidigare och har sedan legat på vinden. Jag kom bara att tänkte på om det var "skabbigt". Hmm zooaffärerna här har ju i stort sätt samma "grund" vatten som mig. När jag kollat runt lite i zooaffärerna så har jag sätt att molly, guppies, svärdbärare och ciklider av olika slag finns det rätt stort utbud av men är det bra "nybörjarfiskar" eller brukar man oftast stöta på problem med dom?
#8 - 27 november 2003 09:21
Du kan kolla vilka fiskar som passar dig genom att söka bland artbeskrivningarna här på Zoopet.
http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp
Fyll i vilka vattenvärden du har (hårt vatten, förmodligen basiskt) och vilken svårighetsgrad som önskas så får du upp vilka fiskar du kan välja mellan.

Här i Uppsala har vi också hårt vatten. Malawi och Tanganyika ciklider trivs utmärkt hos oss.

//Annika

Annons