Hej hopp...
ska starta ett 400liters och är lite sugen på några discus...
Frågan är..??:confused::confused:....kan man ha dem ihop med Papegojciklider??!!
Skulle man kunna ha dem med även praktbotior??
De är ju snälla men väldigt aktiva...har nämligen 2 papegojor i ett annat kar...och botitiorna...
Har läst att de passar med apistogamma, pansarmalar, tetror.
Vill ej ha dem....fy så kräsen man kan va:)[:o]
Hur ska flödet på vattnet vara med discus??
Temperatur har jag läst mig till.
Ska även kolla ph på vattnet i mina övriga kar.
Hur mycket vatten tar ni bort vid vattenbyten på discusar??
Byter ni oftare än vanligt eller??
Tja vad är vanligt ;) :confused:.
Jag brukar göra vattenbyten var ca 10-14 de dag på mina andra kar.
Jag kommer kanske på mer frågor men inte just nu.
Vill ju veta innan jag sätter igång...
Ni som har dicsusar..har ni nattbelysning, läste om det..:confused:
Tacksam för svar Mvh Annika
Hej Annika!
Eftersom ingen fler än Anders svarar på dina funderingar, så kan jag berätta lite om hur jag sköter mina diskusar. Om det är rätt eller fel, vet jag inte - jag har bara haft diskusar i fem år, minus sex månader, då jag hade malawisar. Man får nog hålla på med diskus i många många år, innan man blir expert - om man någonsin blir det.:).
Diskusen passar bäst tillsammans med lite lugnare fiskar, tycker jag i alla fall - eftersom dom själva är av den sävliga typen. Instämmer med Anders - tror inte på papegojciklid tillsammans med dom.
Personligen tycker jag, att man inte ska blanda diskus med en massa andra olika fiskar, eftersom dom tar en ganska stor plats ändå. Fast corydoras, tycker jag att man inte kan vara utan - dom är så himla bra bottenstädare.
Sen, om man ska köpa vuxna, eller lite mindre diskus - kan ju vara på gott å ont. Mindre diskus - nu pratar jag om c:a 6-7cm, fodrar ju förstås mer mat, och kanske lite fler vattenbyten - beroende på vad man nu har för filter.
Ska jag vara ärlig, så för mig personligen, har det funkat bättre när jag köpt dom lite mindre diskusarna. Dom mindre har alltid acklimatiserat sig bättre till dom vattenvärden som vi har, än dom vuxna jag köpt. Det kanske beror på, att dom här småttingarna - inte har hunnit "gått in sig" riktigt i det vatten dom är van - utan gladerligen gillar det vatten dom kommer till sedan:confused:. Bara en tanke som jag har[:o]
Sen är jag inte lika "hysterisk" med vattenbyten, som jag var när jag började med dom här snyggingarna (har lärt mig av en klok man här på forumet) - byter c:a 50%/vecka, det verkar funka bra:).
Man måste även tänka sig för, om man vill ha växter - kolla upp att dom pallar för en temp. på c:a 28,5 (den temp. som jag har), där har jag gått på många bakslag:(.
Jag har även ett alldeles för högt PH - som egentligen inte passar diskusen, men dom har acklimatiserat sig till det också. Det är annat om man skaffar viltfångade - vilka trivs bäst i surt vatten.
Såklart har en del fiskar blivit sjuka också - med medicinering i konvalecenskar, med allt vad det innebär, en massa vattenbyten o.s.v. - jag har slitit mitt hår - ibland nästan gett upp. För det mesta har det löst sig:)
Jag har ingen nattbelysning - men en fördel om man har yngel.
Som sagt - det jag skrivit handlar om "mina" fiskar, dom trivs - verkar det som i alla fall. Hoppas någon annan svarar, utifrån sina erfarenheter. Man lär sig med tiden, att "läsa" sina diskusar om dom inte mår bra.
Hoppas någon annan också svarar dig - utifrån sina erfarenheter:).
//Inger