start av malawi-kar!

#1 - 13 december 2010 14:36
hej,

nu har jag äntligen bestämt mig för att starta upp ett malawi-kar:D! jag tänkte köpa 4 stycken metriaclima estherae(röd zebra) en hane, tre honor. dom kommer då att gå själva i ett 220 liters kar. plus ev. några andra ciklider. då undrar jag, vilka andra ciklider kan dom gå med? sen undrar jag också vilka växter som undviker att bli uppätna?

tack för svar:)

//olle
#2 - 13 december 2010 14:45
hej o välkommen hit!

alltid kul med malawikar!

är det första karet så tycker jag du ska läsa den här tråden först. mycket nyttig o viktig info om hur man startar upp ett kar.

du kan ha egentligen nästen vilka mbunas som helst till rödzebror.

växter som funkar bra är javaormbunke, anubias o jättevallisneria. tänk på att inte ha massa rötter o dy i karet då de sänker pH. malawi vill ha högt pH o hårt vatten.

bild från mitt malawi för lite inspiration :D
#3 - 13 december 2010 14:58
Och tråden Hannes glömde länka till kommer här ;) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#4 - 13 december 2010 15:00
haha. mli! har den ju tillomed öppen i ett annat fönster just för att länka. o glömmer det. skönt att du håller koll på mig;)
#5 - 13 december 2010 15:03
Alltid my dear ;) Vart hade världen varit på väg om vi INTE höll reda på dig? :p

EDIT: friend föll visst bort där! :p
#6 - 13 december 2010 15:08
haha. aaw du är så snäll. :) vet faktiskt inte vart världen hade vatt påväg. men förmodligen åt fanders :P

men nuuu blev det OT!
#7 - 13 december 2010 15:11
Japp sorry!

Malawis är så fina! Ska ha såna nån gång i framtiden :) Planerar att kidnappa Hannes och tvinga honom att inreda karet åt mig sen :p
Ska du bara ha rödzebror där eller några andra också?
#8 - 13 december 2010 15:15
kidnappa på du ;)

TS frågade ju efter vilka andra malawisar han kan ha med rödzebra. haaallååå..vad skulle värden vara på väg om man inte höll koll på dig;)
#9 - 13 december 2010 15:16
så kan det gå;)

nu e ja ändå ingen nybörjare utan jag har haft fiskar i ungefär 5 år sådär, har haft bl a guppy o scalare. så nu har jag bestämt mig för att höja mig någon grad med malawi.:d

hur många fiskar kan man ha i ett 220 liters akvarium? e de bäst att ha en mindre grupp elr en större grupp? och är dom lättodlade dom här zebrorna?

//olle:)
#10 - 13 december 2010 15:19
ah. ja då så :)

du kan nog ha ungefär 20 st mbunas. bäst med större grupp. är det för få fiskar blir de skygga o är inte framme lika mycket.

de flesta malawi är rätt lättodlade. de ruvar ju äggen i munnen. men gör inte som jag som har flera olika metraclima i samma kar. för då blir det korsningar.
#11 - 13 december 2010 15:21
är det inte roligare med krsningar?
#12 - 13 december 2010 15:23
neejje. hybrider som du inte kan sälja eller bli av med.
Bilagor:
#13 - 13 december 2010 18:39
för någon dag sedan köpte ja nytt grus till akvariet. jag hällde i lite och sen såg jag att det kom pulver från gruset så att vattnet blev helt grumsigt. så jag slutade hälla och väntade till nästa morgon. då var vattnet lite klarare. så jag sköljde det sista gruset och hällde i det. då blev vattnet grumsigt igen. så jag väntade två dagar och nu är det mesta borta. har jag köpt fel grus och kan det påverka fiskarna på något sätt??[:-27]
#14 - 13 december 2010 19:11
nej det blir alltid dammigt när man har i nytt grus. det är ofarligt o lägger sig efter ett par dagar.l
#15 - 13 december 2010 20:31
jag skulle köra på 2 arter. Melanochromis auratus och melanochromis cyaneorhabdos har jag i mitt 240 l kar. jag brukar köra med 1 art/100 l vatten.

bra växter är anubias och vallisineria.

Mata aldrig med mygglarver!

kör helst 2-3 hannar per art och 2-3 honor per hane.
Bilagor:
#16 - 15 december 2010 15:59
äntligen, nu har jag köpt mina första ciklider! det fick bli Röda Zebror men tyvärr fanns där inga hanar så det blev 3 honor så länge!:D:D
#17 - 15 december 2010 16:21
bra det. låt de gå nu i karet i ca 4 veckor innan du köper fler fiskar.
#18 - 16 december 2010 10:26
Välkommen till Malawiträsket! :D
#19 - 17 december 2010 13:09
hannesc skrev:
ah. ja då så :)

du kan nog ha ungefär 20 st mbunas. bäst med större grupp. är det för få fiskar blir de skygga o är inte framme lika mycket.

de märks inte på mina, så fort en av fiskarna simmar över till andra sidan så simmar de andra efter och gör exakt samma rörelser. och ibland simmar de upp och ner framför rutan hela tiden:p konstigt beteende...?
#20 - 17 december 2010 13:24
Auratusen skrev:

Mata aldrig med mygglarver!

hur e det me mat och sånt, vad gillar de och varför inte mygglarver, har hört att de gillar räkmix? hur ofta ska man mata dom?:)
#21 - 17 december 2010 13:38
ollebolle skrev:
de märks inte på mina, så fort en av fiskarna simmar över till andra sidan så simmar de andra efter och gör exakt samma rörelser. och ibland simmar de upp och ner framför rutan hela tiden:p konstigt beteende...?

inte så konstigt beteende. så göär mina med.

ollebolle skrev:
hur e det me mat och sånt, vad gillar de och varför inte mygglarver, har hört att de gillar räkmix? hur ofta ska man mata dom?:)

röda mygglarver ( o kanske de andra med) har små små hullingar o malawi har ganska känsliga magar så mygglarverna river sönder magarna o så blir de sjuka o dör.

räkmix är utmärkt. annars finns det granulat som är bra till malawi.
#22 - 17 december 2010 15:52
Själv har jag alltid kört med Tropicals malawifoder, plus att de ibland får godis i form av gurka, zucchini eller räkrom. Nykläckt artemia är också hemskt populärt, fast de nog inte fyller ut magen något hos stora malawis. Antar det är som att äta popcorn för oss. :p

Röda mygg är ett stort no-no med malawis, precis som sagts förut.

Det räcker med att mata dem en gång om dagen, och om du åker hemifrån, oroa dig inte. De klarar flera veckor utan mat om det behövs - en ruvande malawihona klarar 3 veckor med glans utan att äta.
#23 - 17 december 2010 18:55
hannesc skrev:
inte så konstigt beteende. så göär mina med.

ja men du har ju minst 20 stycken i ditt akvarium, jag har ju bara tre...:confused:
#24 - 17 december 2010 19:06
Jens A. skrev:
Själv har jag alltid kört med Tropicals malawifoder, plus att de ibland får godis i form av gurka, zucchini eller räkrom.

Verkligen, trodde inte att de gillade " riktig mat":P
#26 - 18 december 2010 20:00
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1922197&gid=2778549
här är bilder på mitt kar och mina fiskar. Ska uppdatera med nya bilder snart :)
#27 - 22 december 2010 18:47
Auratusen skrev:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1922197&gid=2778549

här är bilder på mitt kar och mina fiskar. Ska uppdatera med nya bilder snart :)

Den röda hongin var riktigt snygg!
#28 - 22 december 2010 23:38
mm.

men hongi-gruppen ska nog bort snart.

Annons