Starta 240 Diskus och sällskapskar

#1 - 25 september 2009 05:51
Vi har haft ett 240 liters juwel rio kar sen i sommras och fick då med 2 diskusar och en del andra malar och fiskar som jag inte orkar beskriva närmare just nu.
Diskusarna som är ett blue diamond par var i lite taskigt skick, undernärda och gick i ganska taskigt vatten. Endast ett igensatt fluval 4+ innerfilter satt i.

När jag fått hem dom började de leka lite lätt efter några veckor men sen fick jag vitapricksjukan och dom la av. Nu efter jag blivit av med den så tänkte jag att jag skall få i lite mer diskusar i karet. Främst för att få dom att trivas.

Så idag blir det till att åka runt till 3 olika akvariebutiker i göteborgsområdet och fylla på med mellan 5-7 små firrar. Helst vill jag ha vildfångat eller några röd/turkos för jag tycker dom är vackrast. Anledningen till att jag åker runt är att få en bra genbank om det skulle bli ett par av några, vilket jag hoppas. Bilder kommer upp senare under dagen med fångsten.

Jag har beställt ett Eheim Professional 3 2075 och lite mer grejjer som skall till för att få ett bra diskuskar. Förhoppningsvis kommer dom på tisdag eller onsdag.

Bilder på mina nuvarande diskusar http://profile.imageshack.us/user/vinylknaster/images/detail/#6/dsc00203p.jpg
#2 - 25 september 2009 08:07
Nu ser de då ganska välmående ut, om änn något tunna. Ska du ha "sällskapsfiskar" med Disusen, så tänk då på att ta lugna fiskar som inte far runt i karet, Discusen blir lätt stressad och kan börja må dåligt. Släpp ner kanske 4-6 Discusar till med dessa.
#3 - 27 september 2009 23:58
Då har jag fått hem mina diskusar. Och jag är mer nöjd än vad jag trodde jag skulle bli.
Det blev 5 st som allesammans köptes hos Trop akvarieimport. Han sa att han tyckte jag skulle köpa alla hos han eller alla hos någon annan för han ville inte att dom skulle gå med fiskar som möjligtvis skulle kunna smitta dom. Och jag förstår han eftersom föräldrarna tydligen kostade 10.000:- styck.

Föräldrarna kommer från alexander piwowarski.
Syskonen är femte generation från honan som är VF alenquer och hanen som är VF Royal blue.

Här kommer lite bilder på syskonen:
http://profile.imageshack.us/user/vinylknaster/images/detail/#269/dsc0027xs.jpg

Och på föräldrarna: http://profile.imageshack.us/user/vinylknaster/images/detail/#24/img003fv.jpg

Och en video på utsläppet i karet:
" target="_blank">

Man längtar ivrigt tills dom blir stora och färgar ut ordentligt. Förhoppningsvis har jag skaffat mig ett 500L+ akvarie innan det.

Jag köpte även en hona till min fjärilsciklid. Han var redan riktigt färggrann men färjade ut ännu mer när jag släppte ner henne.
Min palettciklidshanne trodde att det var en av hans honor och började ragga på henne men blev bortkörd av fjärilshannen.
Här kommer 2 filmer på dom:

" target="_blank">

" target="_blank">

Hoppas någon tycker det är intressant iaf.
Bilagor:
#4 - 28 september 2009 00:08
Nja, 10000/st var nog lite att ta i kanske;).
Visst, jag har själv sett dessa diskus förra året på diskuschampionatet i Duisburg och det var nog bland de finaste diskus jag sett http://www.diskuszucht-piwowarski.de/ . Skulle själv vilja köpa en grupp därifrån, och vem vet vad som händer på mässan nästa år:D....
#5 - 28 september 2009 01:00
ansjo skrev:
Nja, 10000/st var nog lite att ta i kanske;).

Visst, jag har själv sett dessa diskus förra året på diskuschampionatet i Duisburg och det var nog bland de finaste diskus jag sett http://www.diskuszucht-piwowarski.de/ . Skulle själv vilja köpa en grupp därifrån, och vem vet vad som händer på mässan nästa år:D....

Priset var det han som sa. Kanske menade han för paret.

Ja, dom är verkligen helt fantastisk vackra. Har kollat lite videos därifrån och man blir helt hänförd.

Har du några tips på vad man ska ha för att få upp dom bra i storlek med?
Just nu kör jag med ca 1/3 fryst artemia och 2/3 frysta röda mygglarver.
jag har oxhjärta och granulat också men vet inte om det är något man ska ta i början? Han på Trop sa att dom åt granulat.
Bilagor:
#6 - 28 september 2009 01:10
Vill du ha upp dessa i bra storlek snabbt blir det lite svårare eftersom du har inrett kar, och då faller tex oxhjärta ifrån då detta skitar ner vattnet ganska ordentligt.
Räkmix, D50+ och framförallt artemia är det som gäller i ditt kar med regelbundna vattenbyten och lite högre temp, det är några saker som inte är någon nackdel när det gäller mindre diskus.
Mygglarverna kan du lägga åt sidan då det inte innehåller så mycket näring, men det kan vara bra att ta till om de skulle vara lite kinkiga i maten.
#7 - 28 september 2009 16:45
Hur ofta skall man mata dom mindre? Nu kör vi
4 ggr om dagen. Angående röda mygglarver så läste jag på en odlares sida att både svarta och röda mygglarver skulle vara bra foder men självklart varierad kost. Han på Trop sa inget om att det skulle vara näringsfattigt. Köpte 1100 gram.
#8 - 28 september 2009 16:55
Släng bort mygglarverna o försök få in dem på mysis istället.
Innehåller mindre skit och mer av vad växande fisk behöver. Betydligt säkrare o hanskas med också. De kan så klart vara lite kinikiga ibörjan som de flesta diskus vid foderbyten. Undvik sedan pellet som sväller då de medför risk för att de föräter sig.
#9 - 28 september 2009 17:13
vilka fina diskusar och trevliga filmklipp du har lagt upp :).lycka till med dina diskusar, de är riktigt trevliga varelser:)!
#10 - 28 september 2009 22:45
Släng bort mygglarverna o försök få in dem på mysis istället.

Innehåller mindre skit och mer av vad växande fisk behöver. Betydligt säkrare o hanskas med också. De kan så klart vara lite kinikiga ibörjan som de flesta diskus vid foderbyten. Undvik sedan pellet som sväller då de medför risk för att de föräter sig.
Var köper man fryst mysis i Gbg?
Jag äger inga pellets och kommer inte göra.
Jag har i huvudsak matat upp min blue diamond hanne med röda mygg och han har blivit stor och sinnessjukt färggrann dom senaste dagarna så det kan ju inte vara helt värdelöst. Och har man inte handskar på sig när man handskas med dom får man ju skylla sig själv.

Vad är det för skit som mygglarverna skulle innehålla? eller syftar du på risken att dom kan föra över sjukdomar om mygglarverna inte är odlade i friskt vatten? för det vet jag och jag köper bara åleds röda som jag vet är hanterade på ett bra sätt.

Här är lite om vad röda mygglarver innehåller;
The nutritional value of bloodworms is considered to be very good. Chemical analysis shows that bloodworms contain about 9% dry matter and of this about 65% is crude protein, ten percent is crude fat and about 10 percent is ash. They contain 15. % Nitrogen free extract. They are also a good source of iron for fish since they contain hemoglobin in their blood.

En annan fråga till er som gör er egen mix till diskus. Var köper ni lättast oxhjärta? Kollade med slaktthuset som är i närheten och dom hade inget. Ica?
#11 - 29 september 2009 05:05
Mysis borde du kunna köpa på samma ställe som du köper Åleds röda mygg, detta då Arnold fångar upp en massa själv varje år.
Vilket också du kan göra det är nu på soliga höstdagar de kommer in i stora stim.
Röda mygg är som du är inne på kraftigt allerogena och odlas i stillastående ofta förorenat vatten.
Lukten på röda mygg är stark o oemotståndlig för fisken vilket gör att kör man in dem på det så kan det bli svårt att få dem o ta något annat foder.
Chansen att få in sjukdomar via fodert minskar också om du använder foder från den marina världen.
Sedan skall små diskus växa relativt snabbt och de behöver då utöver protein bl.a kalcium vilket det finns betydligt mer av i mysis då detta är ett litet skaldjur. Ett annat vanligt problem med små diskus är magen, mysis kan fungera som bulkmedel.
Oxhjärta är idag i de flesta charkuturier en beställningsvara.

Annons