Starta ett 200L Snart!!

#1 - 26 april 2010 17:19
Hej
jag har funderat på att skaffa ett 200L akvarium och starta upp det med lite fiskar som jag tänkt på har en fråga angående detta också :)

1. kan jag ha dessa fiskar i
4st kakadua ciklider
4st fjärilsciklider (vet inte om dessa går ihop?)
4st scalarer (mina gamla)
3st malar (tror zebramal, galaxy mal och en "whipetailmal")
4st praktbotior
och några st svärdfiskar också typ 4st hehe

jag har inte precis set ett 200l akvarium men har kollat på videor på youtube på dem och dom flesta har fler fiskar än detta så jag bara tänkte att dessa går o ha!:p
#2 - 26 april 2010 17:27
Hm, kan kanske gå. Vet inte riktigt men tycker det låter lite mycket. Någon annan får svara på det :) Men visst vet du att du ska vänta med att lägga i fiskarna? Alltså lägg inte i alla på en gång utan låt karet bli inkört.
#3 - 26 april 2010 17:33
Kan bli ganska saftigt med alla de fiskarna skulle jag gissa på
#4 - 26 april 2010 17:34
låter lite mycket tycker jag. skippa praktbotiorna! de kommer från asien o så vitt jag kan se är alla andra SA/CA-fiskar!
#5 - 26 april 2010 17:39
Jag tror denna kombo fungerar. Botiorna verkar lite malplacerade och de blir rätt stora efter ett tag, men de fungerar nog rätt länge ändå.
#6 - 26 april 2010 17:51
Man skulle kunna byta ut någon/några malar mot ett par sewellior om man tycker dett ser lite trångt ut. (En av mina favoriter ;) )
#7 - 26 april 2010 17:55
Fast det är ju sant, de är vietnameser...
#8 - 26 april 2010 18:06
makki skrev:
Hm, kan kanske gå. Vet inte riktigt men tycker det låter lite mycket. Någon annan får svara på det :) Men visst vet du att du ska vänta med att lägga i fiskarna? Alltså lägg inte i alla på en gång utan låt karet bli inkört.

jo jag vet att jag måste köra in akvariet hehe :p

har ni några mer förslad på fiskar/malar istället för botiorna ??:d gillar färg glada fiskar:p

och vet ni om dessa ciklider funkar ihop??
#9 - 26 april 2010 18:11
finns ju massor av olika typer av pansarmalar tex. äppelsnäckor?
#10 - 27 april 2010 14:35
hannesc skrev:
finns ju massor av olika typer av pansarmalar tex. äppelsnäckor?

va? är inte äppelsnäckor --> snäckor? [8)]
#11 - 27 april 2010 14:36
Yollis skrev:
va? är inte äppelsnäckor --> snäckor? [8)]

Äppelsnäckor --> Stoora snäckor! ;)

Oj, läste lite konstigt dära....[:o]
#12 - 27 april 2010 15:50
Ja ibland kan det blir lite fel! Räkor är ju färgglada många av dem, vet iof inte hur det skulle gå med cikliderna.
#13 - 29 april 2010 18:00
som tråden heter så vill jag starta ett 200l akvarium inom en snar framtid men, ska jag göra en projekt tråd om det?? tycker ni?

och sedan lite frågor om fiskar!
1. kan jag blanda dessa med varandra (har justerat lite på det)
4 st Kakadua ciklider
4 st Fjärils ciklider
4 st scalarer
ca 4st Svärdbärare
4st Apistogramma borellii eller kanske 4 st Apistogramma agassizii
eller 4 st Apistogramma Trifasciata eller kanske 4 st Apistogramma gephyra

ska jag vara ärlig så kan jag inte bestämma mig men jag undrar nu som min andra fråga om jag skulle köpa alla dessa fiskar(vilket jag absolut inte tänker inte alla, de 4 sista är det bara en av sorterna jag kommer välja!):) håller dessa samms med varandra kan dessa sorter av fiskar vara i samma akvarium????? och kan man ha några Rödmuns tetror med dem??????

tacksam för alla svar!! :P
#14 - 29 april 2010 18:10
Du kan absolut inte ha så många dvärgciklider i ett 200.
"Zebramalen" du snackade om innan, syftade du på L046?
#15 - 29 april 2010 18:17
kan jag ha 6 st ciklider i ett 200L?? japp L046 syftade jag på hehe :) eller går inte den ihop med de andra??
#16 - 29 april 2010 18:23
Antalet ciklider är relativt, då vissa är bl.a. mer revirhävdande än andra.
Aha, tänkte bara fråga, med tanke på vad en sådan går på. ;)
#17 - 29 april 2010 18:25
Bladh skrev:
Antalet ciklider är relativt, då vissa är bl.a. mer revirhävdande än andra.

Aha, tänkte bara fråga, med tanke på vad en sådan går på. ;)

ok så 6st ciklider skulle funka ??? jo jag vet vad en "zebramal" kostar ungefär (kommer få samla ett tag :) ) men jag tycker den är så fin!! hehe :):D
#18 - 29 april 2010 18:27
Kevin_III skrev:
ok så 6st ciklider skulle funka ??? jo jag vet vad en "zebramal" kostar ungefär (kommer få samla ett tag :) ) men jag tycker den är så fin!! hehe :):D

Det skulle vara fantastiskt om du fick tag på ett par och lyckades odla, en stor gärning!
#19 - 29 april 2010 18:27
Jag sa precis att det är relativt... Alltså beror det helt och hållet på vilka du väljer.
Vidare svar får någon annan stå för, då jag riskerar att vara missvisande. :)
#20 - 29 april 2010 18:33
Bladh skrev:
Jag sa precis att det är relativt... Alltså beror det helt och hållet på vilka du väljer.

Vidare svar får någon annan stå för, då jag riskerar att vara missvisande. :)

ok ville bara få en annan förklaring vet inte vad "Relativ" betyder.....XD så nu fick jag det hehe

@VisualDarkness vet du om dom är lätta att odla?? hehe
#21 - 29 april 2010 19:20
Kevin_III skrev:
ok ville bara få en annan förklaring vet inte vad "Relativ" betyder.....XD så nu fick jag det hehe

@VisualDarkness vet du om dom är lätta att odla?? hehe

Det skulle jag knappast tro då det skulle finnas betydligt fler i så fall. ;)
#22 - 29 april 2010 19:22
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321&SOK=1
Verkar ju inte omöjligt om än oproduktiv.
#23 - 30 april 2010 13:54
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321&SOK=1

Verkar ju inte omöjligt om än oproduktiv.

ok tack, :p jag har en fråga till om detta om någon vet detta med lite mer erfarenhet än jag kan svara på
kan jag blanda ihop kakadua ciklid och fjärils ciklider med varandra ?? har läst att dom biter sönder varandra när de vaktar sin Rom?? tacksam för svar:d
#24 - 30 april 2010 17:17
Kevin_III skrev:
ok tack, :p jag har en fråga till om detta om någon vet detta med lite mer erfarenhet än jag kan svara på

kan jag blanda ihop kakadua ciklid och fjärils ciklider med varandra ?? har läst att dom biter sönder varandra när de vaktar sin Rom?? tacksam för svar:d

Hej,

Jo du kan ha fjärilsciklider tillsammans med kakaduor. Jag har ett kar på 200l och jag har dem tillsammans. Dock bara ett par av varje...
Borellin är en ganska vek och känslig dvärgciklid som jag skulle rekomendera att inte blanda med tuffare arter. Jag har själv försökt och mina slutade äta och gömde sig mest.

Läs på så mycket du kan innan du skaffar dina fiskar, annars är det lätt att göra misstag som gör att man kanske tröttnar.
Viktigast att tänka på är att de dvärgciklider du skaffar får plats till sitt egna revir...ju fler fiskar desto mer ställer det krav på hur du inreder ditt akvarium!

Lycka till:)
#25 - 30 april 2010 20:01
ElinM skrev:
Hej,

Jo du kan ha fjärilsciklider tillsammans med kakaduor. Jag har ett kar på 200l och jag har dem tillsammans. Dock bara ett par av varje...

Borellin är en ganska vek och känslig dvärgciklid som jag skulle rekomendera att inte blanda med tuffare arter. Jag har själv försökt och mina slutade äta och gömde sig mest.

Läs på så mycket du kan innan du skaffar dina fiskar, annars är det lätt att göra misstag som gör att man kanske tröttnar.

Viktigast att tänka på är att de dvärgciklider du skaffar får plats till sitt egna revir...ju fler fiskar desto mer ställer det krav på hur du inreder ditt akvarium!

Lycka till:)

ok, tack för svaret hehe. så de kommer inte att döda varandra eller liknande när de vaktar romen?? jag har tänkt att skaffa 1+2 fjärils ciklider och 1+2 kakadua ciklider oxå skulle detta funka tror du?? hehe :p
#26 - 1 maj 2010 09:38
Om de har tillräckligt med plats för varsitt revir så borde det gå bra, det är ganska många som har de arterna tillsammans. Jag tror att det har med att göra att de är så olika varandra till utseendet och att kakaduorna mest håller till på botten och fjärilarna glider runt lite högre upp.
Men sen finns det ju alltid mer eller mindre agressiva individer...

Det jag tycker är svårt med fjärilar är att få ett par som passar ihop. De är ganska känsliga och om de blir stressade är det lätt att de blir sjuka.
Många säger att man ska köpa en mindre grupp fjärilar och låta dem para ut sig men då måste man nog antingen ha mycket plats för dem eller en plan vad man ska göra av de som "blir över"
#27 - 1 maj 2010 09:53
Kevin_III skrev:
ok, tack för svaret hehe. så de kommer inte att döda varandra eller liknande när de vaktar romen?? jag har tänkt att skaffa 1+2 fjärils ciklider och 1+2 kakadua ciklider oxå skulle detta funka tror du?? hehe :p

Varför 1+2 fjärilar? Så vitt jag vet är dom parbildande och inte haremruvare.
#28 - 1 maj 2010 15:09
Bladh skrev:
Varför 1+2 fjärilar? Så vitt jag vet är dom parbildande och inte haremruvare.

jo för det är så mkt snack om att dom kommer jaga ihjäl varandra så jag vill inte att någon ska dö juh:)
#29 - 1 maj 2010 15:11
ElinM skrev:
Om de har tillräckligt med plats för varsitt revir så borde det gå bra, det är ganska många som har de arterna tillsammans. Jag tror att det har med att göra att de är så olika varandra till utseendet och att kakaduorna mest håller till på botten och fjärilarna glider runt lite högre upp.

Men sen finns det ju alltid mer eller mindre agressiva individer...

Det jag tycker är svårt med fjärilar är att få ett par som passar ihop. De är ganska känsliga och om de blir stressade är det lätt att de blir sjuka.

Många säger att man ska köpa en mindre grupp fjärilar och låta dem para ut sig men då måste man nog antingen ha mycket plats för dem eller en plan vad man ska göra av de som "blir över"

ok hehe jag får tänka lite mera på detta men jag skulle tro att jag kommer köpa så som jag sa :) tack för svaren:D

Annons