Starta ett akvarie med körsbärsräkor

#1 - 29 juni 2007 21:32
Tänkte starta ett 25 L akvarie med körsbärsräkor. Tänkte inte ha något innerfilter.

Ska jag ta nytt kranvatten eller ska jag ta vatten från mitt akvarie och fylla den med eller ska jag blanda?

Är växter väldigt viktigt? Vungerar det med vilka växter som helst eller måste de ha speciella?
#2 - 29 juni 2007 21:36
Om du itne ska ha något filter så är det viktigt med växter. växter är ett måste för räkor också. Gärna växter som dom kan gömma sig, klättra i som cabomba, javamossa.. Sen är det viktigt att du byter vatten ofta i ett sådant litet kar, 2-3 ggr i veckan
#3 - 29 juni 2007 23:15
brainstorm skrev:
Tänkte starta ett 25 L akvarie med körsbärsräkor. Tänkte inte ha något innerfilter.

Ska jag ta nytt kranvatten eller ska jag ta vatten från mitt akvarie och fylla den med eller ska jag blanda?

Är växter väldigt viktigt? Vungerar det med vilka växter som helst eller måste de ha speciella?

du skall enbart ta gammalt vatten från befintligt kar, du skall koppa in räkorna MKT långsamt. och så skall du gärna ha en ingrodd botten oxå (gärna gammal smutsig sand från ditt andra akvarium) och mkt växter gärna javamossa, najas, riccia....
#4 - 30 juni 2007 05:41
Precis. Låt karet bli inkört innan du stoppar i räkorna!
#5 - 1 juli 2007 20:04
Hur ofta och hur mycket vatten ska jag byta i veckan?

Det är ett 25 L kar med blästersand, 1 syresten och 1 Anubas och Javamossa.

Ska ha 10 st räkor i karet.

OBS, har inget filter!!!
#6 - 2 juli 2007 14:00
Ofta och i mindre mängder :)
#7 - 2 juli 2007 14:08
Om du inte har något levande i vattnet utom växter, så kan du nog låta vattnet vara obytt ett bra tag. Lägg i en gäng oöm startfisk och några snäckor, så får du snurr på balansen efter ett tag!
#8 - 2 juli 2007 16:00
Xzion skrev:
Ofta och i mindre mängder :)

Kan du ge något exempel?

Annons