Starta ett litet räkkar.

#1 - 29 april 2008 06:54
Hej.
Har tänkt mig att jag skall ha ett litet räkkar på en hylla på väggen bredvid mitt större akvarium och behöver lite hjälp ang. detta.
Har endast tänkt mig att köpa ett litet helglas akvarium på Hornbach på antingen 12 eller 24 l och kommer i princip bara ha räkor i det plus lite inredning.
Kan jag ha typ en ancistrus i karet för att hålla rent, eller finns det risk för att den äter upp räk bebisarna?
Hur skall man göra med pump/filtrering? Behövs det?
Har idag endast två st red crystal och två st black crystal, kan man köra dessa tillsammans, eller skall man helst satsa på att bara ha en sort? Har även två amano räkor, men dom får gå kvar i det stora akvariet.

Tacksam för alla tips.
#2 - 29 april 2008 06:58
Satsa på 24 liter! 12 liter kommer att bli överbefolkat väldigt snabbt. Till det ett litet ryggsäcksfilter.
Ingen ancistrus i ett sådant litet kar! Räkorna kommer att ta hand om alger och annat, så det behövs inte någon ytterligare algätare.
Red och Black Chrystal korsar sig, så det är bättre om du håller dem var för sig. Vill du ändå ha två sorter så går tex körsbär fint att ha med båda chrystalsorterna.

Kul att starta nytt räkkar! :)
#3 - 29 april 2008 07:11
Ursäkta en ovan fråga, men med ett ryggsäcksfilter, menar du då ett sådant som man hänger på akvariekanten? :)
#4 - 29 april 2008 07:19
hedde73 skrev:
Ursäkta en ovan fråga, men med ett ryggsäcksfilter, menar du då ett sådant som man hänger på akvariekanten? :)

Japp. Själva filterpatronen sitter utanför karet och tar ingen plats inuti karet. Har dessvärre ingen länk liggande..
#5 - 29 april 2008 17:39
hm har aldrig sett detta skulle vara trevligt om någon har bild eller hemsida där det finns att köpa.
#6 - 29 april 2008 18:47
cillan skrev:
hm har aldrig sett detta skulle vara trevligt om någon har bild eller hemsida där det finns att köpa.

[COLOR=purple]Här finns ett::D[/COLOR]

http://www.pwss.se/product.php?productid=6498&cat=620&page=1
#7 - 29 april 2008 18:59
Jag skulle ändå rekommendera ett billifilter. Ryggsäcksfilter skvalpar så förbannat, har ett 2 meter ifrån datorn nu och jag håller på att bli tokig på ljudet :/ Om inte så blir man ju nödig för mindre.

//C
#8 - 29 april 2008 19:44
Jag skulle ändå rekommendera ett billifilter. Ryggsäcksfilter skvalpar så förbannat, har ett 2 meter ifrån datorn nu och jag håller på att bli tokig på ljudet :/ Om inte så blir man ju nödig för mindre.

//C

Vad är ett billifilter?
#9 - 6 maj 2008 05:40
Idag är det äntligen dags att dra igång räkkaret. Jag kommer att ha ny sand i akvariet, men tänkte plocka vattnet från ett annat akvarie som är igång, dessutom i med nya växter. Min fråga är hur länge jag bör vänta innan jag plockar över räkorna från det gamla akvariet och dessutom sätter i nyinköpta räkor?

Annons