Starta nytt, hjälp!

#1 - 12 mars 2008 19:19
Hejsan.

Jag får i helgen hem ett 540L kar.
har ca 20-25 Malawi Cyklider som ska få bo där + en liten mal

hur ska jag starta upp karet? behöver vattnet stå i nåra dagar elr så? kan jag bara släppa ut alla fiskar ? samt vilka medel ska jag använda? har massor, som jag köpte begangat.

jag vet att jag ska se till att ph-värdet ligger på 7.5-8.5.

tacksam för hjälp!
Mvh
#2 - 12 mars 2008 19:32
Cyklingen av bakterierna tar omk en månad och du bör behandla karet som nystartat från det att du sätter i fisk, saken är bara den att du kommer att ha en massa fisk som skitar ner utan att ha en fungerande rening av vattnet, dessutom har du stressade fiskar som är känsliga för störningar och även om vissa medel som nitrivec hjälper till att få igång nitrifikationsprocessen så undrar jag om du gör rätt som tänker dunka i all fisk med en gång, har du fiskarna hemma i ett annat kar nu eller följer fiskarna med 540 baljan?

Så nu överlåter jag gärna den här frågan till ex Lasse då hans erfarenhet vida övergår allt jag själv hitintills lärt mig här på z:pet..
#3 - 12 mars 2008 19:48
okej, en månad är för mkt att vänta, då dom simmar runt i ett litet 150l kar för tillfället så dom måste få ett nytt hem fort :p
#4 - 12 mars 2008 19:52
Well, sälj eller lämna ifrån dig halva besättningen antingen det eller avlivning framför en ammoniak/nitritdöd..

Vad ska du ha för filter till 540 baljan?

Men jag ska inte uttala mig för mycket.. snälla Lasse lämna nu tillbaks barnbarnet till dottern och sätt dig framför datorn..
#5 - 12 mars 2008 19:55
jag vet inte vad filtret heter, men det är stort. får två stora pumpar och en lite mindre.

ska man lägga över nåra fiskar i taget då? och låta nåra bo kvar i 150L så länge. kan inte sälja fiskarna, jag bor så öde :p
#6 - 12 mars 2008 19:59
Ta filter och vatten ifrån ditt 150liters och kör ner i 540 literskaret tillsammans med nya filtret. Kör sedan filtren parallellt i någon månad. Kan inte se att detta skulle vara sämre än att ha kvar dom i 150litarn.
#7 - 12 mars 2008 20:02
okej :O men shit, så ett kar måste stå i en månad innan man släpper in fiskar? :S

ps: karet är begangnat , inte helt nytt :p
#8 - 12 mars 2008 20:03
Kan inte säga ett exakt antal för ett så stort kar, krama ur ditt gamla filter i dom nya men se till att du fått i grus och växter innan du slänger i dom första sen får du köpa STORA flaskan med nitrivec typ en dl första dagen och sen 0.5 dl/per dag.. matningen ska vara obefintlig..
#9 - 12 mars 2008 20:08
MalMannen skrev:
okej :O men shit, så ett kar måste stå i en månad innan man släpper in fiskar? :S

ps: karet är begangnat , inte helt nytt :p

Nej, jag menar att du kan köra i fiskarna från dag 1. Eftersom du tar med filter och bakterier så tror jag det kan gå.

Om du inte kan flytta över filter så får du börja försiktigt med max 6-7 fiskar i cirka en månad och sedan öka.
#10 - 12 mars 2008 20:13
hm, jo okej. Mitt filter till 150L är nått inbyggt (Juwel) där det ligger nåra svampar i lager, du menar att man lägger dom tsm med dom andra i nya karet?
#11 - 13 mars 2008 21:52
Om någon vet, så vill jag gärna ha ett klarare svar på om det går bra att krama ut gammla filter i dom nya, (inte helt nya)

sanden är använd så det är nog inte helt ren, finns nog en del bakterier i den också..
#12 - 14 mars 2008 08:10
Ta med allt som du kan från gamla karet till det nya. Kan du inte ta med hela filtret så ta med svamparna och stoppa dom i nya filtret, alternativt krama ur dom i vattnet. Håll sedan koll på vattenvärdena i nya karet och tillsätt ev. Nitrivec, det är väl den bästa lösningen.
#13 - 14 mars 2008 08:44
Om du har möjlighet att flytta över några styckna i taget så kan det vara värt det. Och som M.W säger så flytta med så mycket från 150L till det stora.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 14 mars 2008 08:50
MalMannen skrev:
Om någon vet, så vill jag gärna ha ett klarare svar på om det går bra att krama ut gammla filter i dom nya, (inte helt nya)

sanden är använd så det är nog inte helt ren, finns nog en del bakterier i den också..

Sanden måste tvättas rejält ren. De flesta bakterier i den har dött och dessa kan ställa till med problem i det nya akvariet. Så tvätta sanden med ljummet vatten.

Ta vattnet från ditt eget akvarium och lägg i det nya. Krama ur svamparna i ditt eget akvarium i det nya. Skaffa ett vanligt vattenberedningsmedel samt en baktreiekultur och kör igång, mata mycket försiktigt den första månaden (lite varannan dag).

Vad gäller gamla medel som du skrev att du hade. Kolla bäst före datum så att inte det gått ut. Öppnade förpackningar skulle jag nog inte använda.
#15 - 14 mars 2008 09:18
1. Byt vatten ung 30 % under dagarna 1,2,4,7,10 och sedan varje vecka eller så. Då tar visserligen inkörningen längre tid men fiskarnas väl och ve måste komma först, och så kanske du inte behöver sitta där med stickor och dropptester och mäta. När nitritspiken kommer är det ändå för sent. Små byten hela tiden håller ner ammoniumhalterna (som är det som krävs för nitritbildningen) så spiken inte blir så stor..

Spik = hastigt ökande värden som sedan vändre neråt relativt fort

2. Tillsätt lite salt till utbytesvattnet 0,1-1 promille 1g till 1-10 liter vatten (ta ett kryddmått per 10 L) detta ökar fisken motståndskraft mot nitrit..
Vanligt bordsalt med eller utan jod fungerar..

3. Växter är bra men jag vet inte vilka som eventuellt skulle fungera i din tank.

4. Mata för rekommenderad mängd fisk i akvariet vid starten och inte aktuell mängd... håller också ner ammonium halten
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 mars 2008 09:44
Håller inte alls med Xul om att man skall byta vattnet. Tvärtom ju mer du byter desto mer späder du ut de nyttobakterier du får med dig från det gamla vattnet och det gamla filtret.
Så jag rekommenderar tvärtom.
#17 - 14 mars 2008 10:22
Snabbväxande växter som vattenpest och hornsärv är bra.
Har även hört att Javaormbunken skall äta amonium/amoniak väldigt bra.

Jag är inne på dag 5 på mitt nyuppstartade akvarium och om växter använder avfallsämnen som gödning så kan jag ju påpeka att mina vallisneria har tiodubblats i storlek och längd.
#18 - 14 mars 2008 13:37
Håller inte alls med Xul om att man skall byta vattnet. Tvärtom ju mer du byter desto mer späder du ut de nyttobakterier du får med dig från det gamla vattnet och det gamla filtret.

Så jag rekommenderar tvärtom.

Men ammoniumen (som senare blir nitrit) späds ju oxå ut..... men OK om du kör med köpta nyttobakterier så har Kjell faktiskt en poäng, annars får du se till att tillföra i motsvarande grad till åtminstone de första 5 bytena eller så...

Jag håller dock inte med om att man skall värna om nyttobakterierna till varje pris..(nog inte kjell heller) fiskarna skall ju överleva oxå... So what om inkörningen tar 3 månader i stället för en vecka... bråttom skall man ha i dagen samhälle....

Annons