Starta Princess-kar

#1 - 30 april 2008 21:43
Hej!

Jag tänkte göra om mitt 200L malawi kar till tanganyika. Jag har redan ett 540L med Mari Gold, Röd Zebra och Röd rubin som har blivit riktigt fint , så nu är det dags för en ny utmaning.

Jag har fastnat för Princessan av Burundi och har försökt att läsa mig till så mycket info som möjligt här på forumet.

Jag har dock lite frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.

Sand eller grus? Spelar det någon roll? Jag har just nu 2-4 mm grus som jag gärna använder, eller föredrar dom sand?

Växter: Tänkte väl inte ha så mycket, men kan man slänga i några vallisneria lökar? mest för att dölja innerfilter och doppvärmare. Eller finns det andra växter som är bättre?

Hur många skall jag köpa?? Jag tänkte som sagt endast ha princessor i karet , och min tanke var att köpa ca 10 stycken icke fullvuxna, då jag förstått att dom mår bäst om man driver upp en "syskon skara" tillsammans. Hur många är annars lämpligt att ha i ett 200L-kar? Kanske 10 är för många?

Malar? Kan jag ha ancistrus ihop med princessor eller finns det andra malar som lämpar sig bättre?

Tack på förhand!
#2 - 30 april 2008 22:18
waxl skrev:
Hej!

Jag tänkte göra om mitt 200L malawi kar till tanganyika. Jag har redan ett 540L med Mari Gold, Röd Zebra och Röd rubin som har blivit riktigt fint , så nu är det dags för en ny utmaning.

Jag har fastnat för Princessan av Burundi och har försökt att läsa mig till så mycket info som möjligt här på forumet.

Jag har dock lite frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.

Sand eller grus? Spelar det någon roll? Jag har just nu 2-4 mm grus som jag gärna använder, eller föredrar dom sand?
Sand. De gillar att gräva!

[quote=waxl]Växter: Tänkte väl inte ha så mycket, men kan man slänga i några vallisneria lökar? mest för att dölja innerfilter och doppvärmare. Eller finns det andra växter som är bättre?[/quote]Det går alldeles utmärkt. Tills de gräver upp dem :) Vallisneria växer inte från lökar, men den växten finns faktiskt vid flodmynningar i Tanganyikasjön. Så det är inte några problem på det sättet.

[quote=waxl]Hur många skall jag köpa?? Jag tänkte som sagt endast ha princessor i karet , och min tanke var att köpa ca 10 stycken icke fullvuxna, då jag förstått att dom mår bäst om man driver upp en "syskon skara" tillsammans. Hur många är annars lämpligt att ha i ett 200L-kar? Kanske 10 är för många?[/quote]10 st låter jättebra. Inte mer skulle jag vilja säga. Tänk på att de förökar sig som tusan bara.

[quote=waxl]Malar? Kan jag ha ancistrus ihop med princessor eller finns det andra malar som lämpar sig bättre?[/quote]Det går alldeles utmärkt. Jag antar att det är alger du vill ta hand om? Annars kan jag rekommendera någon mindre sort synodontis, de gillar att ta yngel från prinsessorna med, så du håller deras antal nere :)

Lycka till!
#3 - 30 april 2008 22:24
Tack för snabbt svar Martin, nu återstår det bara att hitta ngn som säljer fina princessor...........!!
#4 - 1 maj 2008 06:59
Ett "tänk på" bara. Om du ska ha mal till dina sessor så köp den samtidigt, annars kommer sessorna känna av att denne luktar annourlunda och risken finns att de spöar ski*en ur den rent ut sagt.

Jag har själv väldigt grov grus hos mina sessor och de älskar att gräva i den, så jag personligen vet inte hur stor roll det spelar om man har grus eller sand.
JeBoro
#5 - 1 maj 2008 07:37
Jag har precis skaffat prinsessor och jag är helt fascinerad av denna fisk. Du kommer inte att ångra dig :)
#6 - 1 maj 2008 07:44
Millmir skrev:
Ett "tänk på" bara. Om du ska ha mal till dina sessor så köp den samtidigt, annars kommer sessorna känna av att denne luktar annourlunda och risken finns att de spöar ski*en ur den rent ut sagt.

Jag har själv väldigt grov grus hos mina sessor och de älskar att gräva i den, så jag personligen vet inte hur stor roll det spelar om man har grus eller sand.

- Stämmer på pricken. Vi hade ett yngelkar för Prinsessor. Efter några veckor satte vi i "massa" ancistrusyngel. Tyckte de kunde hjälpa till med städningen. Den största Prinsessan satte genast igång med att terrorisera de stackars malynglen! (1-2cm) Efter någon vecka hade antalet halverats!

- Har nu flyttat dessa Prinsessor till en lite större burk. Där gick det sedan tidigare ett gäng med ancistrus. Dessa får vara ifred. Så. Det stämmer på pricken. Prinsessor mobbar nykomlingar i karet :)

(samma beteende uppvisades av Prinsessorna när vi lade ned andra malawiyngel tillsammans med dem)

- Har 12 Prinsessor (1 - 4cm) som växer upp tillsammans. De skall med tiden få ett eget fint akvarium att bo i......
#7 - 1 maj 2008 14:50
OK, jag skall tänkta på att skaffa malarna samtidigt då. Kanske behåller jag den grus som jag redan har, det känns även som att man ser all skit som samlas på botten mycket mer om man har sand jämfört med grus....?! Om man inte har mörk sand då, vill säga.

Hur som helst, jag tackar för alla tips, det skall bli sjukt spännande att komma igång!

Det gäller bara att hitta någon som säljer. Får man ställa en sådan fråga här eller blir det arga ögat då? Jag skulle nämligen vilja komma i kontakt med någon som säljer ca 10 st. av samma storlek. Har letat här på annonssidan samt cikild.org och på blocket men det verkar inte vara så lätt......????
#8 - 1 maj 2008 16:17
Gruset går säkert alldeles utmärkt. Du borde kunna hitta sessor i din lokala butik (annars hör om de itne kan ta in till dig).

Lycka till med dessa mycket underhållande fiskar!

Annons