starta räkakvarium med räkor eller fiskar?

#1 - 6 januari 2011 18:51
Håller på att starta upp ett 23 lit räkakvarium där jag enbart ska ha räkor.
Är det bäst att börja med fiskar för att få igång det(som jag sen flyttar över till mitt stora kar) eller går det lika bra med några räkor och ett par sniglar?
#2 - 6 januari 2011 19:41
Trevligt med en till som har fastnat i räkträsket :)

Vilken typ av räkor tänkte du ha i karet? Vilket typ av filter använder du i karet? Växter?
Det finns ju lite olika räksorter som kräver lite speciella förhållanden. T.ex. CR (Crystal Red) som jag själv har som vill ha lågt pH (5.5-7). Filter måste vara "räksäkra" d.v.s. att inte räkorna kan ta sig in och fastna. Eftersom att det flesta växterna gillar lite varmare vatten och vissa räkor är kallvattensfisk så finns det inte så mycket att välja på. Mossor är dock ett hett tips, svårt att hitta i vanliga affärer men ganska enkelt att hitta hos privatpersoner :)

Åter till din fråga.

De flesta räkorna är väldigt känsliga så att börja med dem är oftast dömt att misslyckas. Själv så körde jag in mitt kar med bara sniglar och det gick bra. Dock så går det ju bra att köra in med lite mindre fisk om det ska vara samma vattenvärden i båda karen. Själv hade jag ett på 7.5 pH och mitt räkkar ligger på 6.4 så att flytta fisk var inte att tala om i mitt fall.
#3 - 6 januari 2011 20:29
Bangen skrev:
Trevligt med en till som har fastnat i räkträsket :)

Vilken typ av räkor tänkte du ha i karet? Vilket typ av filter använder du i karet? Växter?

Det finns ju lite olika räksorter som kräver lite speciella förhållanden. T.ex. CR (Crystal Red) som jag själv har som vill ha lågt pH (5.5-7). Filter måste vara "räksäkra" d.v.s. att inte räkorna kan ta sig in och fastna. Eftersom att det flesta växterna gillar lite varmare vatten och vissa räkor är kallvattensfisk så finns det inte så mycket att välja på. Mossor är dock ett hett tips, svårt att hitta i vanliga affärer men ganska enkelt att hitta hos privatpersoner :)

Åter till din fråga.

De flesta räkorna är väldigt känsliga så att börja med dem är oftast dömt att misslyckas. Själv så körde jag in mitt kar med bara sniglar och det gick bra. Dock så går det ju bra att köra in med lite mindre fisk om det ska vara samma vattenvärden i båda karen. Själv hade jag ett på 7.5 pH och mitt räkkar ligger på 6.4 så att flytta fisk var inte att tala om i mitt fall.

Tack för snabbt svar.
Hade tänkt starta med några japonicaräkor för dom har jag i det stora karet och har tålt det mesta och sen tänkte jag några (?) zebrasnäckor, vet inte hur många. Kanske bäst med bara snäckorna då...
Har ett fluval edge kar så det är ju räksäkert.
Växter ja... det är bl a javamossa, javaormbunke, anubis nana. När karet gått in sig lite är jag egentligen sugen på Chrystal Red men har hört att körsbärsräkan ska vara så tålig. Man kan väl inte ha båda? Eller vilken är bäst som nybörjare?
#4 - 6 januari 2011 20:40
När vi hade vårt 20-literskar med räkor körde vi in det med fiskyngel i 2-3veckor. Det fungerade perfekt. Jag har läst att andra använt sig av snäckor så det går säkert också bra.

Visst kan du blanda Körsbär och Chrystal Red, det gjorde vi. Dock hade vi väldiga problem med att hålla temperaturen på en hälsosam nivå för räkorna, det blev så varmt i karet av lampan att vi efter någon månad flyttade över räkorna till ett större kar. Chrystal Reden tål värme lite sämre, de förökar sig inte om det är för varmt. (Vårt kar var ett sådant med "huv", ditt är ju annorlunda så att temperaturen kanske inte är något problem.)

Växterna du har är kanonbra.
Bilagor:
#5 - 6 januari 2011 20:49
Dexter skrev:
När vi hade vårt 20-literskar med räkor körde vi in det med fiskyngel i 2-3veckor. Det fungerade perfekt. Jag har läst att andra använt sig av snäckor så det går säkert också bra.

Visst kan du blanda Körsbär och Chrystal Red, det gjorde vi. Dock hade vi väldiga problem med att hålla temperaturen på en hälsosam nivå för räkorna, det blev så varmt i karet av lampan att vi efter någon månad flyttade över räkorna till ett större kar. Chrystal Reden tål värme lite sämre, de förökar sig inte om det är för varmt. Vårt kar var ett sådant med "huv", ditt är ju annorlunda så att temperaturen kanske inte är något problem.)

Växterna du har är kanonbra.

Ok tusen tack för bra tips och råd
#6 - 7 januari 2011 03:09
Jag har ett litet 20L (tror jag att det är iaf) med Crystal Red. När jag fick första omgången, för ca 6 år sedan, kom de i en petflaska i brevlådan. Det var något av ett impulsköp så bara några dagar innan räkorna kom hem ställdes karet i ordning. Jag gjorde sedan som med fisk, dvs "vande" räkorna i några timmar med vattnet från karet. Jag vet inte vilken generation jag är inne på nu, men mina räkor frodas som attan. Jag brukar få gallra ut karet då och då för att de helt enkelt blir för många.
Mitt kar är tättslutande och med fast invändigt filter, som jag fått "barnsäkra" med nylonstrumpa. Inte vackert med väldigt effektivt. Vattnet dunstar rätt fort och jag måste fylla på vatten åtminstone 1 gång i veckan. Fyller alltid på med kallvatten. På sommarens hetaste dagar kyler jag räkornas kar på samma sätt som fiskarnas, isbitar alt plastbehållare med fryst vatten som får skvalpa runt på ytan.

Vad gäller växter så har jag själv javamossa, anubis nana och en liten "svärdplanta".
#7 - 7 januari 2011 12:58
Hur varmt har ni hos era CR?
#8 - 7 januari 2011 13:38
Ca 23 grader har jag i mina kar...
#9 - 7 januari 2011 13:59
Samma här, runt 22-24 grader. Rumstemp. På sommaren stormar det ju iväg ibland dock, men då försöker jag kyla vattnet.

Annons