Starta upp ytterfilter

#1 - 1 februari 2014 00:30
Detta är säkert en dum fråga men det skiter jag i haha.
Vid uppstart av ytterfilter (eheim 2217) så får jag det inte att komma igång. Jag har sugit in vatten tills det är fullt. När jag startar den så suger den vatten upp till kanten på akvariet men inte mer. Då är min fråga som fortfarande förmodligen är dum... Måste karet vara fyllt nästan ända upp för att pumpen ska orka igång? För nu är det lite mer än halvfullt(täcker tillräckligt över hela insugssilen).
#2 - 1 februari 2014 01:19
Hur högt akvarium har du och hur långa slangar?
Kan ju vara att den inte orkar trycka upp vattnet. Annars kanske det kan vara luft i pumphuset eller nått sånt

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
#3 - 1 februari 2014 01:23
Karet är 60cm högt och filtrena står ca 60 cm under akvariet. Slangarna är "lagom" långa dvs de går i princip raka spåret upp till insug och spridarrör. De är begagnade och har fungerat tidigare.
#4 - 1 februari 2014 09:51
Live2Ride skrev:
Karet är 60cm högt och filtrena står ca 60 cm under akvariet. Slangarna är "lagom" långa dvs de går i princip raka spåret upp till insug och spridarrör. De är begagnade och har fungerat tidigare.

När du haft isär filtret och har luft i det etc så brukar det krångla att få igång det på halvfyllt akvarium, kan behövas mindre jobb.

Om du sedan stänger av filtret och tömmer ut hälften i akvariet så kommer det säkert starta och gå direkt igen.
#5 - 1 februari 2014 10:33
Live2Ride skrev:
Detta är säkert en dum fråga men det skiter jag i haha.

Vid uppstart av ytterfilter (eheim 2217) så får jag det inte att komma igång. Jag har sugit in vatten tills det är fullt. När jag startar den så suger den vatten upp till kanten på akvariet men inte mer. Då är min fråga som fortfarande förmodligen är dum... Måste karet vara fyllt nästan ända upp för att pumpen ska orka igång? För nu är det lite mer än halvfullt(täcker tillräckligt över hela insugssilen).
Det är alltid lite bökigare att få igång häverteffekten när akvariet är halvfullt men det brukar gå. Du får tömma ut filtret och göra ett nytt försök.

Annons