Starta växtakvarium!

#1 - 16 oktober 2008 18:56
Hej

Jag är helt ny på detta forum, sökte lite men hittade inget om mina frågor.

Jag tänkte starta ett litet växtakvarium (30-50 liter), vad behövs?

Akvarium, sand eller grus, eller kanske blandat, vilka växter ska man starta med, gödningsmedel, bra pump, lysrör/ljus, ljus hela dygnet, ska man ha fiskar i det, snäckor m.m.?

Hoppas någon kan förklara lite för mig, eller kanske länka till en tråd som redan har tagit upp detta ämne.

Tack
/Fredrik
#2 - 16 oktober 2008 19:06
Jag tycker att finkornig sand är snyggast men att engelsk sjösten är det där du får bäst näringupptagning för växterna. Valisneria tex trivs inte alls i sand. Gödningsmedel finns bara 1 som är användbart och det är PMDD. Billigt, drygt och förbannat bra! Pump räcker med en simpel sak bara vattnet rör så sig lite. Ljuset skall stå på 8-10 timmar per dag med bra lysrör. enligt min mening så är Philips Aquarelle det röret där man får det att växa mest. Mindre fiskar och snäcker fungerar alldeles utmärkt. Det kan vara bra att köpa till ett CO2system också för att ytterligare tillföra CO2 som växterna behöver.

Enligt min mening är också en reäjl ansning av växterna ett måste då och då för att det ska ta sig ännu mer.
#3 - 16 oktober 2008 19:08
vad menar du med CO2 system?
#4 - 16 oktober 2008 19:50
Du skjuter ner CO2 (koldioxid) ner i karet genom en reaktor som löser upp gasen i vattnet och växterna tar åt sig. Finns lite olika system och kostar inte helt gratis men ska man få god tillväxt och trivsel på växterna så är det ett stort plus att köra detta.

Det som behövs är:

Co2 i gasflaska (alternativ egen mäskblandning)
Reduveringsventil (reglering av mängd)
Magnetventil (stänger gastillförseln på natten så att fiskar ej skadas)
Slang
Bubbelräknare (du ser där hur mkt gas du skjuter ur flaskan ner i karet
Reaktor (löser gasen i vattnet)

Själv har jag faktiskt fått bäst effekt (prövat reaktor samt ytterfilter) att lösa upp gasen i ett innerfilter med några såkallade makaroner (keramiskt filtersubstrat) i mitten av filtret. De små gasbubblorna slås sen sönder i mindre delar i pumpens impeller.
#5 - 3 november 2008 08:09
en liten sammanfattning då:
det behövs ett kar med nödvändiga tillbehör, med inredning och bra belysning. vilket ju inte är några konstigheter.
en vanlig pump som cirkulerar vattnet lite.

vad brukar en kostnad vara för ett co2 system? nu såhär första gången man funderar på att sätta upp.
#6 - 3 november 2008 08:17
Här är ett alternativ till en dyr CO2-anläggning.

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764

PMDD kan du exempelvis köpa på följande länk.

http://www.haack.se/pmdd/
Bilagor:
#7 - 3 november 2008 08:20
sen en liten fråga till, vad är lämplig storlek på växt-kar?
ni som gör era växtkar, vad ahr ni för storlekar, spelar detta någon roll, är det enklare eller svårare med större vattenvolym?
#8 - 3 november 2008 08:24
tack för svar, köper gärna ett färdigt system, vad brukar de ligag på, standardutrustning.
#9 - 3 november 2008 08:26
#10 - 3 november 2008 08:28
är det ett bra komplett system?
#11 - 3 november 2008 08:46
nysa81 skrev:
sen en liten fråga till, vad är lämplig storlek på växt-kar?

ni som gör era växtkar, vad ahr ni för storlekar, spelar detta någon roll, är det enklare eller svårare med större vattenvolym?

Visst spelar storleken roll, även här:p!
Ju större kar desto fler växter kan du välja mellan, då de tar ganska stor plats. Det som jag tycker är viktigast är att man har ett bra djup i karet så dels växterna får plats och sedan att man kan ha lite olika sorter framför varandra om man vill det.
Visst kan du köra ett växtkar med ett 50-liters, men det blir svårare att få balans samt hitta växter som håller sig inom ramarna i karet. Men å andra sidan är ett litet kar som funkar fint helt otroligt snyggt att titta på:).
Jag har/haft "riktiga" växtkar mellan 105 liter till 960 och de var lite jobbiga att sköta på var sitt sätt.
Det stora fick man ansa en gång i veckan och slänga hinkvis med växtöverskott, det lilla var svårt att få snyggt då det växte så fort och jag hittade inte riktigt bra växter till det, och sedan allt mittimellan på karen i mellanstorlek.
Karet som var lättast att sköta var nog mitt 540.
#12 - 3 november 2008 08:48
hade tänkt mig mellan 150-250 liter, snarare lite åt det större hållet.
#13 - 3 november 2008 08:56
nysa81 skrev:
är det ett bra komplett system?

Det ser så ut, ja. Det enda som du kanske borde komplettera med är en pH-controller så systemet blir mer eller mindre självspelande:).
Dessa finna att köpa från tex Tyskland för en tusing.
Sedan ska du ha akvarium med tillhörande belysning, och du bör ha minst runt 0,5 w/liter, så tex i ett 250 liters kar är 4x30w lite i underkant, något som du får ta med i beräkningen.
#14 - 3 november 2008 08:57
hmm.. så i stora pengar hamnar man på runt 5000-6000 kr för ett växtkar...
#15 - 3 november 2008 09:00
Det beror på om du ska ha allt nytt eller kan tänka dig att köpa begagnat och sedan komplettera detta.
Jag tror nog att du kan komma undan med runt 3-4000:-, lite beroende på vad du hittar och vad du vill ha:).
#16 - 3 november 2008 09:00
hmm.., jag ska börja forska i vad för saker jag får tag på.
är så jävla sugen på växter, får man det att funak så drar det till sig blickar ständigt.
#17 - 3 november 2008 10:05
Angående CO2 finns det rätt billiga lösningar med mäsk som fungerar hyffsat. Det skulle kunna vara ett första steg innan du bestämmer dig för att införskaffa ett betydligt dyrare CO2-kit.

Vettig belysning+ PMDD + CO2-mäsk+ kanske lite lerkulor i sanden så har du kommit rätt långt.
#18 - 3 november 2008 10:09
jo, har läst om mäskvarianten också, men tror inte detta är aktuellt.
isåfall blir det en c02-anläggning, alltid kul att prova.
#19 - 3 november 2008 12:12
nysa81 skrev:
jo, har läst om mäskvarianten också, men tror inte detta är aktuellt.

isåfall blir det en c02-anläggning, alltid kul att prova.


Mäsk är inte så jobbigt och kan funka bra om man har bra balans i karet i övrigt, kör själv mäsk och det är att hälla ut dunken och blanda nytt som tar 5minuter i månaden ungefär ;)
Sen att Valisneria inte skulle trivas i sand är kanske sant för vissa men i min sand växer dom som ogräs :)
#20 - 3 november 2008 18:37
Annars kan du ju köra med Lowtech metoden. Billigt och bra! Ett sk. "jordbottenskavarium." Oftast växer det riktigt bra i dessa kar. Men visst för vissa svårare växter behövs co2 system. (Dock inget jag orkar hålla på med)
#21 - 3 november 2008 19:15
Jag fattar inte hur man blandar ihop PMDD när man väl fått hem det, verkar som om man får hem ewtt gör det själv kit.

Därför skiter jag i det och kör easy carbo.
#22 - 3 november 2008 19:19
Easy Carbo skulle kunna vara ett substitut för CO2 men absolut inte för PMDD.
#23 - 3 november 2008 19:34
Jag vet, men om det innebär 10 ggr så mycket mindre jobb, och resultatet ändå blir fina (Men kanske inte fort växande) växter, så skiter jag i PMDD.

Varför blandar dom inte ihop det och sen skickar färdigt? Verkar ju som att Haack skickar 10 flaskor med olika medel och så får man blanda ihop skiten själv med recept som han lagt ut på sin sida?
#24 - 3 november 2008 19:38
på denna sida står hur du blandar pmdd http://www.haack.se/pmdd/
#25 - 3 november 2008 19:42
det är väldigt enkelt, var också lite frågvis angående detta, men då man får hem småpåsarna så är det mycket simpelt.
sen har man flaskan som ser ut som äppeljuice i kylskåpet så att barnen dricker av den, dom andra förvaras utanför kylskåpet.
mina växter fick en jävla kick, får ta med mig 1 meter bacopa varje vecka till skolans akvarium.
#26 - 3 november 2008 21:10
Det är ju bar 3 50 cl petflaskor man behöver. Inte alls svårt.
#27 - 3 november 2008 21:16
JojjeN skrev:
Jag fattar inte hur man blandar ihop PMDD när man väl fått hem det, verkar som om man får hem ewtt gör det själv kit.



Därför skiter jag i det och kör easy carbo.


Att blanda en påse eller 3 i en flaska med 5dl vatten är inte särskilt svårt, får jag gissa på att du aldrig lagat mat i hela ditt liv heller? :D [B)]
kanske lite elakt sagt men det är inte så svårt som det kan se ut vid första anblick ;)
#28 - 3 november 2008 23:54
Anledningen är bla att hållbarheten i pulverform är väldigt lång..
#29 - 4 november 2008 10:02
nu har det börjat ta sig, troligtvis blir det ett 200L kar i helglas, vill inte ha en massa fula lister och liknande... längre än så ahr jag inte kommit i mitt planerande :)
#30 - 4 november 2008 10:03
nu kom det en fråga.. skall man ha täckglas på karet, eller ska man köra utan? hade tänkt mig en takhängd ramp till beslyning, har väldigt bra utrymme för just detta.
#31 - 4 november 2008 10:09
Har du inte en armatur som avger en massa värme så skulle jag köra med täckglas. Avdunstningen blir annars ganska så stor, och det finns även en hel del fisksorter som gillar att hoppa ur karet:p!
#32 - 4 november 2008 10:10
misstänkte det, sen har jag 2 barn också som kanske får och lägger ner konstiga saker i karet :)
#33 - 4 november 2008 10:12
ok, vars köper man bra ljusramper till karet då?
och vad behöver jag för lysrör?
#34 - 4 november 2008 10:15
Kolla med en återförsäljare till dessa ramperna http://www.aquastyle.se/ om du har någon i närheten, nu när de ska göra ett uppehåll. De lämnar bra rabatter på kvarvarande sortiment.
#35 - 4 november 2008 11:22
nysa81 skrev:
vad behöver jag för lysrör?


Philips aquarelle är värt pengarna. Jag beställde lysrör och ljusramp från www.pwss.se och det gick bra.
#36 - 4 november 2008 11:23
Rent teoretiskt borde utan täckglas vara det bästa alternativet. Av flera skäl.
#37 - 4 november 2008 14:04
ha rnu bestämt mig för vilket kar det blir, det blir ett 200L med 100cm längd.
Vad behöver jag då för ramp? bör väl bli en med 4st T5 rör?
eller är jag helt ute och cyklar?
#38 - 4 november 2008 14:10
Fuzzop skrev:
Att blanda en påse eller 3 i en flaska med 5dl vatten är inte särskilt svårt, får jag gissa på att du aldrig lagat mat i hela ditt liv heller? :D [B)]

kanske lite elakt sagt men det är inte så svårt som det kan se ut vid första anblick ;)


Men jag fattar ändå inte, och på haacks sida ser jag ingen stans där det står hu man blandar.
#39 - 4 november 2008 14:16
JojjeN skrev:
Men jag fattar ändå inte, och på haacks sida ser jag ingen stans där det står hu man blandar.


http://www.pmdd.se/

så skrollar du ner till den gula rutan recept.

Jag tror hela processen är som så.

Påse1 hälls i flaska 1 fyll på med 50cl vatten.

Påse2 hälls i flaska 2 fyll på med 50cl vatten.

Resten av påsarna ner i flaska 3 50cl vatten.

Rocket science.
#40 - 4 november 2008 14:21
Krax skrev:
Philips aquarelle är värt pengarna. Jag beställde lysrör och ljusramp från www.pwss.se och det gick bra.



vilken ramp beställde du?
#41 - 4 november 2008 14:21
Och hur doseras det?
#42 - 4 november 2008 14:23
till exempel, jag doserar varje vecka 10 ml från varje flaska till mitt 112 l kar i samband med vattenbyte.
#43 - 4 november 2008 14:24
Rubriken under receptet tydliggör dosering.
Namn på rubriken: Vattenbyte och dosering
#44 - 4 november 2008 15:43
Lika lätt som att blanda saft och lika enkelt att dosera som när man häller upp medicin till sig själv...
#46 - 4 november 2008 18:37
alltså.. denna tråd spårade ut nu!

back on track:
har nu bestämt mig för vilket kar det blir, det blir ett 200L med 100cm längd.
Vad behöver jag då för ramp? bör väl bli en med 4st T5 rör?
eller är jag helt ute och cyklar?
#47 - 4 november 2008 18:43
nysa81 skrev:
alltså.. denna tråd spårade ut nu!



back on track:

har nu bestämt mig för vilket kar det blir, det blir ett 200L med 100cm längd.

Vad behöver jag då för ramp? bör väl bli en med 4st T5 rör?

eller är jag helt ute och cyklar?


Satsa på en 4x39w T5 eller en 1x150w MH... Skulle jag gjort iaf.
#48 - 4 november 2008 19:07
ja, en 4x39W, men räcker det till ett 200L kar, eller blir det lite i underkant?
isåfall, vilken ramp rekommenderas? vad är bättre eller sämre, vilka kan takhängas?
Ursäkta mina frågor, men min handlare i stan har inga på lager, förutom de han själv använder till sina butikskar, så det är svårt för mig att kunna klämma och känna.
#49 - 4 november 2008 19:20
Ja, det kommer att räcka. Släng på måsvingereflektorer så blir det ännu bättre.
Finns ganska många olika sorters T5 armaturer. Oftast är det så att man får det man betalar för. Jag har en sånn här fast med 6x54w http://tinyurl.com/5bv4vhHelt klart nöjd med den. Speciellt upphängningsanordningen som går att justera väldigt lätt. Är ett stort + i kanten med tanke på att du kommer gräva och klippa växter väldigt mycket när du har fått fart på det hela. När du insett att det är växtakvarium som gäller är det bara att surfa in på plantswap.se och registrera dig om du inte redan gjort det.
#50 - 4 november 2008 19:22
nysa81 skrev:
ja, en 4x39W, men räcker det till ett 200L kar, eller blir det lite i underkant?

isåfall, vilken ramp rekommenderas? vad är bättre eller sämre, vilka kan takhängas?

Ursäkta mina frågor, men min handlare i stan har inga på lager, förutom de han själv använder till sina butikskar, så det är svårt för mig att kunna klämma och känna.


Jag kan säga att det lätt blir en del värme ner i karet så takhängt underlättar mycket på så vis men själv tycker jag det är snyggare med en låg ramp direkt på karet.
Mitt egen nya projekt är ett 160liters på 110cm och har just byggt ihop 2st 70w MH lampor och det blir riktigt bra med ljus och skulle nog funka bra för dig oxå, kostade mig strax under 700kr för 2 kompletta lampor (inkusive frakter) fast då är det eget bygge men det finns färdiga att köpa om man har lite större plånbok och 4xT5 är ju knappst billigt så du kan nog köpa färdig MH för samma pengar, jula tex har färdig armatur för 700kr/st sen kan jag länka till ett par billiga lampor om du vill.

PS om man bygger själv kan du lika gärna få 150w för samma pengar om du skulle föredra ;)
#51 - 4 november 2008 19:56
visst, jag har renoverat ett helt hus så jag har inte tummen mitt i handen.
det viktigt är att det skall bli snyggt, detta kar skall så småningom bli ett blickfång vid hemma fester och dylikt, efter bastun relax typ. karet skall stå i min källare :)
Men, vad behöver jag då för grejjer för att byga ihop en sådan variant?
Eller om jag säger att min handlare kan erbjuda mig en snygg ramp 4x39W för under 1000 kr? skulle ni slå till då?
#52 - 4 november 2008 20:00
Om det är en snygg 4x39W T5 så släng upp plånboken på disken omedelbart om du har regeringens tillåtelse..
#53 - 4 november 2008 20:04
min sambo har sagt nej ända sedan i somras :) men nu börjar det fan närma sig.

det är egentligen bara rampen som jag fastnat på, kan som inte bestämma mig vilken det ska bli, utseende mässigt alltså, en svart är ju ett måste, eftersom karet är limmat i svart silikon och jag är lite "the man in black", johnny peng spelas väldigt mycket i min myskällare.
#54 - 4 november 2008 20:06
men ok, vidare till nästa steg, en ph controller, vars köper man en sån till bra pris?
tar man det inom gränserna eller måste man glotta på tyskarnas utbud?
vilken variant är bra för en nybörjare som mig?
detsamma gäller också ett CO2 system..
?
#55 - 4 november 2008 20:10
en grej till, jag ska regga mig på plantswap då jag fått mitt kar levererat, alltså inte kört igång det, utan då det står tomt i min källare, just nu tryter tiden, som vanligt.
jag kommer säkert att ha en miljon frågor (är ju inte den bästa på att lägga ner tid på att söka i forumen heller :))
#56 - 4 november 2008 21:27
nysa81 skrev:
visst, jag har renoverat ett helt hus så jag har inte tummen mitt i handen.

det viktigt är att det skall bli snyggt, detta kar skall så småningom bli ett blickfång vid hemma fester och dylikt, efter bastun relax typ. karet skall stå i min källare :)

Men, vad behöver jag då för grejjer för att byga ihop en sådan variant?

Eller om jag säger att min handlare kan erbjuda mig en snygg ramp 4x39W för under 1000 kr? skulle ni slå till då?


Är 1000kr inklusive bra lysrör? kanske kelt ok isåfall annars får du tänka på vad dom rören kostar oxå.
Skulle du satsa på MH så får man ju byta lamporna lite oftare än man byter rör men dom är billgare så det blir ungefär samma kostnad i slutet.

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/425001_d.jpg

dessa armaturer köpte jag och inte säker på om jag ska bygga in dom än eller bara skruva direkt i väggen bakom och korta ner röret lite men alternativet är en vanlig bygghalogen armatur och hur snyggt man tycker det blir är ju en smaksak men ljuset från ett par MH skulle nog dom flesta säga är snyggare iaf :)
I övrigt behöver man en drossel och en starter eller elektroniskt drivdon, ungefär samma som lysrör allså fast anpassade för MH lampor :) och då själva lampan sen förståss ;)
#57 - 4 november 2008 21:33
Fuzzop skrev:
Skulle du satsa på MH så får man ju byta lamporna lite oftare än man byter rör men dom är billgare så det blir ungefär samma kostnad i slutet.


Var köper du dina MH lampor då;)? MH lampor är bra mycket dyrare än lysrör, och håller bra ljus i ungefär ett år så det är tvärtom:).
#58 - 4 november 2008 21:58
ansjo skrev:
Var köper du dina MH lampor då;)? MH lampor är bra mycket dyrare än lysrör, och håller bra ljus i ungefär ett år så det är tvärtom:).


Jag köper mina på samma ställe som Haack (han gjorde förut iaf), ca 120kr inklusive frakt med dagens dyrare dollarkurs men jag gav ca 100kr med frakt.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=120314660191
#59 - 4 november 2008 22:01
Tyvärr kan jag inte kolla länken då jag är på jobbet, men vad är det för typ av lampa? Watt, kelvin och fattning?
Bilagor:
#60 - 4 november 2008 22:03
ansjo skrev:
Var köper du dina MH lampor då;)? MH lampor är bra mycket dyrare än lysrör, och håller bra ljus i ungefär ett år så det är tvärtom:).


Var köper du billigare lysrör? jag vill gärna ha tag i några bra, biltema funkar men dom är inte som 965 rör precis [?]
#61 - 4 november 2008 22:04
ansjo skrev:
Tyvärr kan jag inte kolla länken då jag är på jobbet, men vad är det för typ av lampa? Watt, kelvin och fattning?


urklippt från sidan: (allså standard R7s socket 118mm)

[CENTER][FONT=Verdana][B][SIZE=4][COLOR=#ff0000]70 Watt HQI Metal Halide Bulb[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B]
[FONT=Verdana][COLOR=red][SIZE=4]10,000 kelvin[/SIZE][/COLOR][/FONT]
[FONT=Verdana][COLOR=red][SIZE=4]Double End Shape[/SIZE][/COLOR][/FONT]
[FONT=Verdana][COLOR=red][SIZE=4]CRI 85[/SIZE][/COLOR][/FONT][/CENTER]



[CENTER][FONT=Verdana][COLOR=red][SIZE=4]Horizontal Burn Position[/SIZE][/COLOR][/FONT][/CENTER]
#62 - 4 november 2008 22:05
Ok, jag har 250 watt:p.
Annars var det ett bra pris och bara att gratulera;)!
Bilagor:
#63 - 4 november 2008 22:07
ansjo skrev:
Ok, jag har 250 watt:p.

Annars var det ett bra pris och bara att gratulera;)!


250w är ungefär samma pris så kolla länken och säljarens övriga auktioner när du är hemma sen ;)
#64 - 4 november 2008 22:10
nysa81 skrev:
men ok, vidare till nästa steg, en ph controller, vars köper man en sån till bra pris?

tar man det inom gränserna eller måste man glotta på tyskarnas utbud?

vilken variant är bra för en nybörjare som mig?

detsamma gäller också ett CO2 system..

?

Det blir billigast om du köper den i Tyskland, och då kan du passa på att beställa övrig utrustning förutom co2-tuben som du bäst köper här i Sverige.
Jag har denna controller som funkar kanon: http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/e627e5147491acc47e28ea5570e989c9/cl/details/anid/f55457442f40ac053.86160144/Aqua%20Light%20pH_CO2-Controller%20-%20SONDERPREIS//listtype/search/searchparam/ph%20controller
#65 - 4 november 2008 22:10
Fuzzop skrev:
250w är ungefär samma pris så kolla länken och säljarens övriga auktioner när du är hemma sen ;)

Ska jag göra, tack:)!
#66 - 5 november 2008 06:27
ansjo skrev:
Ska jag göra, tack:)!


kollade själv och insåg att alla billiga 250w från den säljaren och andra har en annan fattning är R7s så tyvärr va jag inte till mycket hjälp, såvida du inte byter infästning i dina armaturer (eller redan har nåt annat), fanns annars dom andra infästningarna att köpa för en liten peng om du vill kunna köpa riktigt billiga lampor.
#67 - 5 november 2008 08:59
en till liten fråga, svarta ställningar till akvarium? Vars får man tag på sådana?
eller finns dom bara i silver/stål?
#68 - 5 november 2008 09:04
en till liten fråga, brukar det vara reflektorer i ramperna man köper, eller måste man komplettera med dessa också?
#69 - 5 november 2008 09:07
ok, PH-controllern verkar ju ligga rätt i pris jämfört med i sverige.
men vilket CO-2 system skall man använda då, kan man beställa det från samma leverantör, isåfall vilken utrustning rekommenderas för en nybörjare som jag?
#70 - 5 november 2008 09:08
skall PH-controllerna kopplas till CO-2 utrustningen?
jag menar, så att dom styr varandra?
#71 - 5 november 2008 09:41
nysa81 skrev:
en till liten fråga, brukar det vara reflektorer i ramperna man köper, eller måste man komplettera med dessa också?


Det brukar inte vara reflektorer, nej :)

Mer hjälp än så var jag inte, men lycka till med ditt kar!
#72 - 5 november 2008 10:56
nysa81 skrev:
en till liten fråga, svarta ställningar till akvarium? Vars får man tag på sådana?

eller finns dom bara i silver/stål?
Det går att beställa hos din lokala zoobutik, men vilken grossist som har dessa vet jag inte.

nysa81 skrev:
ok, PH-controllern verkar ju ligga rätt i pris jämfört med i sverige.

men vilket CO-2 system skall man använda då, kan man beställa det från samma leverantör, isåfall vilken utrustning rekommenderas för en nybörjare som jag?
Om ingen skriver detta till dig innan, så kollar jag detta ikväll.

nysa81 skrev:
skall PH-controllerna kopplas till CO-2 utrustningen?

jag menar, så att dom styr varandra?
Jepp, du ställer in ett önskat pH så sköter controllern detta med doseringen av co2.
#73 - 5 november 2008 12:43
ansjo skrev:
Det går att beställa hos din lokala zoobutik, men vilken grossist som har dessa vet jag inte.



Om ingen skriver detta till dig innan, så kollar jag detta ikväll.



Jepp, du ställer in ett önskat pH så sköter controllern detta med doseringen av co2.



Och just denna PH-Controller går att koppla ihop tillsammans med en CO2-anläggning, eller måste man se på en dyrare controller som har detta som extra funktion?
#74 - 5 november 2008 13:39
nysa81 skrev:
Och just denna PH-Controller går att koppla ihop tillsammans med en CO2-anläggning, eller måste man se på en dyrare controller som har detta som extra funktion?



jag tror att det är den enda funktion en controller har är just att styra magnetventilen så du ska nog inte behöva leta dyrare än så :)
#75 - 5 november 2008 13:52
nysa81 skrev:
Och just denna PH-Controller går att koppla ihop tillsammans med en CO2-anläggning, eller måste man se på en dyrare controller som har detta som extra funktion?

Den passar till vilken magnetventil som helst då det är magnetventilens stickkontakt som ska sitta i pH-controllern.
#76 - 5 november 2008 18:40
aha, ok, men då ska det nog bli den om ni rekommenderar den och eftersom den verkar bra.

Men då kommer den stora frågan, vilket CO2-system skal jag välja, finns det färdiga kit, eller ska man plocka ihop delar själv?
Kan ni länka till samma tyska handlare eller finns det i svearike?
#77 - 5 november 2008 19:15
billigast och enklast vore nog att ta ett färdigt kit från tyskland, sen kan du höra av dig till brandfirma för att köpa själva tuben bara, många kör med gammla brandsläckartuber för att dom är stora och billiga :)
#79 - 5 november 2008 21:33
det set du har länkat till, är det bra för en nybörjare?
finns det set utan tub så att man kan köpa tuben här i stan bara?
#80 - 6 november 2008 07:17
nysa81 skrev:
det set du har länkat till, är det bra för en nybörjare?

finns det set utan tub så att man kan köpa tuben här i stan bara?


Nu vet jag inte riktigt hur det funkar att fylla tyska tuber men det borde man kunna göra på dom flesta brandfirmor så jag kan säga att jag själv skulle kunna tänka mig att köpa det paketet och vad det gäller för nybörjare så är det nog ingen större skildnad på vilket paket man köper utan just som du planerar att man köper till en controller för att göra det lättare för sig istället.
Om du vill satsa på en större tub typ 6kg så finns ju samma paket med mindre tub men priset för den stora tuben vart inte så mycket så skulle du köpa en lika stor här blir det nog dyrare iaf.
#81 - 6 november 2008 07:25
kollade och hittade inga andra paket där magnetventilen ingår som va billigare utom samma paket med en mindre flaska då så vill du ha större än en 2kilos så satsa på detta paket och kasta bort flaskan eller ha som reserv när den stora tar slut :)

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/562a244d353e315d217b925bd0cd0b27/cl/details/cnid/15243fb6d4a3bd6c6.47786854/anid/190152/CO2%20Komplettanlage%20500%20mit%20Nachtabschaltung/
#82 - 6 november 2008 07:43
ok, så här ser min lista ut nu då, priserna som står är min lokala handlare priser, dessa skall ju såklart prutas ned

Växtkar:
Aqua-El Rektangulärt 200L
Mått: 100x40x50 cm
Limmad med svart silikon inklusive täckglas.
Pris 1250 kr
Pump Fluval 3plus, pris 365 kr
Doppvärmare Jäger, pris 275 kr
Phillips Aquarelle lysrör T5 x 4, pris ca 200 kr/st.
Engelsk sjösten, ? kg, pris ?/kg
CO2 Komplettanlage 500 mit Nachtabschaltung, pris 123,08 Euro + frakt?
Aqua Light pH/CO2-Controller från Tyskland, pris 119 Euro + frakt?


Ej klart ännu:
ställning, svartlackerad?
T5-ramp 4 x 39W Svart
Reflektorer 4 st till ovan
#83 - 6 november 2008 11:34
Jag har inte läst igenom hela tråden, men vill du verkligen ha en kontroller? Jag ser fler människor som det går illa för med kontroller än utan (främst pga glidande KH och kalibreringsproblem).
#84 - 6 november 2008 11:38
jag vet inte om jag vill ha det eller inte, jag har aldrig förut provat detta med CO2.
Jag är helt nybörjare och har ingen aning om dettamed controller och CO2, än så länge.
#85 - 6 november 2008 12:29
nysa81 skrev:
jag vet inte om jag vill ha det eller inte, jag har aldrig förut provat detta med CO2.

Jag är helt nybörjare och har ingen aning om dettamed controller och CO2, än så länge.


du kan ju börja utan och se om du tycker du behöver den sen, själv kör jag ju med mäsk och kan man få bra resultat med med så pass varierande co2 nivåer tror jag nästan en kontroller är lite överkurs för trycksatt co2 ger jämn nivå från dag till dag iaf.
#86 - 6 november 2008 12:47
kanske man skulle starta upp då utan, bara med co2:an alltså.
#87 - 6 november 2008 13:17
Jag har alltid kört utan och kommer aldrig skaffa någon. Engelsk sjösten har jag för mig kan vara lite lurig med att förändra bufferten ibland, speciellt när den är ny, och då kommer en controller sannolikt göra första kontakten med CO2-gödning lite halvt otäck.
#88 - 6 november 2008 13:38
då startar jag allt utan en controller så får vi se, nu har jag faktiskt ändrat mig lite igen, det får man väl göra va.
jag har tänkt till lite och funderar på att gå upp lite i literantal på karet, måste mäta och kolla lite, återkommer.
#89 - 6 november 2008 19:28
Där ser man, alltid lär man sig något nytt och detta har jag aldrig hört talas om:). Men jag blir inte förvånad när man ser vem som kommer med rönen;).
Jag skulle annars personligen satsat på ett ytterfilter istället för en Fluval 3.
#90 - 6 november 2008 19:42
defdac skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden, men vill du verkligen ha en kontroller? Jag ser fler människor som det går illa för med kontroller än utan (främst pga glidande KH och kalibreringsproblem).


Är det inte så med all teknik ,att man ska undvika att lita förmycket på den?

Om man använder kontrollern som en extra styrning men ändå jobbar på bubbeltakt och har timer som stänger den på natten så minska man risken för att man överdoserar i karet om kontrollern skulle flippa ut.
Nu har jag inte erfarenheten att se på fiskarna om jag överdoserar så när jag provkört min kontroller under några veckors tid upplever jag att man får bättre koll med kontrollern än med dropptester.

Finns kanske något bättre knep??
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 6 november 2008 19:51
defdac skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden, men vill du verkligen ha en kontroller? Jag ser fler människor som det går illa för med kontroller än utan (främst pga glidande KH och kalibreringsproblem).

Har inte heller läst tråden - men blir rätt förvånad över vad du skriver.
Har tvärtom snarare den erfarenheten att de som det inte gått illa för har kört utan controller.
Visst kan controller vara kass om man struntar i kalibreringen och om man har en skräpcontroller. Dessutom anser jag att man för se till att KH ligger på minst 4 annars går det för snabbt.
#92 - 6 november 2008 21:31
många olika bud, men så är det ju alltid på ett forum :)
jag ska sarta upp med bara co2, sen får jag testa mig fram vad jag tycker är bra och inte bra.
#93 - 6 november 2008 21:54


Finns kanske något bättre knep??


Helt klart. Ställ in en fast bubbeltakt och ändra den aldrig. Då slipper du otrevliga överraskningar med glidande KH och du slipper lita blint på elektronik och prob som blir sämre och sämre.



Har tvärtom snarare den erfarenheten att de som det inte gått illa för har kört utan controller.


Det stämmer inte om du kollar lite i inläggen här i forumet.



Dessutom anser jag att man för se till att KH ligger på minst 4 annars går det för snabbt.


Kör du utan kontroller behöver du inte bry dig öht om vilket KH du har. Du kan ha KH nära 0 utan risk att gasa ihjäl fiskarna.

För det är ju gasen dom dör av, inte pH:t...
#94 - 7 november 2008 17:29
det blev inget 200L, det blev ett 375L för detta projekt istället, håller på att bygga bänk till karet, återkommer med mer information och bilder om några dagar, målar och sliter för fullt :)
#95 - 7 november 2008 17:48
Dte ror jag är ett klokt val, dels får du bättre djup i karet och det blir då lättare att plantera växter, sedan är det lättare att sköta ett större kar överlag.
Grattis till köpet:)!
#96 - 7 november 2008 18:15
tack tack, jag har inte betalat det ännu, men till veckan ska det nog stå på plats.
tar ett glas rödvin och målar lite, håller på att bygga bänken i leca-block, ingen lek :)
kommer att bli ett svart tema rakt igenom, med svarta lecablock, svart skiva där karet skall stå, svartlimmat kar, svart ljusramp, kommer att bli fint som fan.
jag återkommer med bilder och en liten bygghistoria angående bänken.

jo, letar efter ett bra mataerial, typ som sittunderlag, eller aqua-pads som man har under sina akvarium. Vars köper man det på rulle eller per/kvadrat?
kanske man kan använda typ golvfoam som man viker dubbelt 4 ggr eller nått sånt?
#97 - 7 november 2008 18:29
Märkligt att personer som aldrig använt en pH-kontroller kan ha så bestämd åsikt om vad som är bra eller inte med en. Vi kan nog alla vara överens om att det gått både bra och dåligt för folk oavsett om dom använt en pH-kontroller eller ej. pH-kontrollern är inte avgörande för framgång eller ej, det är snarare om man har koll på sina växter och sina näringsnivåer som är avgörande. pH-kontrollern är bara ett av många möjliga verktyg för detta. Använder man en och kan hantera den så lyckas man annars inte...
#98 - 7 november 2008 18:34
defdac skrev:
Helt klart. Ställ in en fast bubbeltakt och ändra den aldrig.


Har du luskat ut en fungerande bubbel takt?
Jag tänker att du som exempel vet att med 100 bubblor per min i ett 100 literskar är lagom?

Själv hinner jag inte räkna bubblorna för den nivån som jag tror jag ska ha.
(hoppas trådskaparen inte blir sur på mig för att jag spann lite utanför hans tråd)
#99 - 7 november 2008 18:44
nysa81 skrev:
tar ett glas rödvin och målar lite, håller på att bygga bänken i leca-block, ingen lek :)

Måla först, vinet sedan:p!


kommer att bli ett svart tema rakt igenom, med svarta lecablock, svart skiva där karet skall stå, svartlimmat kar, svart ljusramp, kommer att bli fint som fan.

jag återkommer med bilder och en liten bygghistoria angående bänken.



Det blir nog bra. Jag har sett bilder på lecablock som var sprayade med svart färg och det är nog enda gången jag har tyckt lecablock var snygga;).
jo, letar efter ett bra mataerial, typ som sittunderlag, eller aqua-pads som man har under sina akvarium. Vars köper man det på rulle eller per/kvadrat?
Det finns måttskuret färdigt att köpa, om du har "normala" mått, annars kan du alltid kolla med någon sportaffär om de har svarta liggunderlag hemma.
kanske man kan använda typ golvfoam som man viker dubbelt 4 ggr eller nått sånt?

Det funkar säkert, men kan vara svårt att få till det riktigt bra. Då skulle jag nog hellre försöka få tag i svart liggunderlag.
#100 - 7 november 2008 18:58


Har du luskat ut en fungerande bubbel takt?


Det handlar faktiskt mer än man tror om att få en stabil upplösning som inte varierar med tiden. Jag använder ett överdimensionerat ytterfilter utan filtermattor och enbart keramik för att garantera att upplösningen aldrig förändras.

När man är där så verkar bubbeltakten spela mindre roll. Jag själv kör 1 välupplöst bubbla/sek i 60-liter - det intressanta är att det liksom ljus inte riktigt verkar vara ett linjärt förhållande så att man tex ska ha 2 bubblor/sek i 120 liter.

Börja lågt med en halv bubbla/sek och jobba dig uppåt. När du kommer över 2 bubblor/sek kommer du få svårt att få en jämn upplösning även med riktigt fet reaktor och då kan man i princip lika gärna sluta eller slösa kopiöst med gas.

Huruvida en nybörjare ska välja controller är uppenbart när även de "personer" som kör pH-controller erkänner att det kan gå snett. Och visst går det snett när man är nybörjare, speciellt med en massa utrustning som har sitt eget liv när man inte riktigt har fått känsla för olika typer av buffertsystem och hur buffertar förändras med tiden, liksom probar.

Köpa ett instrument för 2000:- som man knappt vet hur man ska använda och hur instrumentet reagerar på olika typer av akvarier och kan orsaka katastrof - eller skippa det och slippa bry sig om kemi och bara ställa in en bubbeltakt. Det valet är bara svårt för prylbögar =)
#101 - 7 november 2008 19:06
Min DIY pH-kontroller som loggar pH-värdet kontinuerligt (oavsett om jag använder den som kontroller eller ej) har iallafall gett mig insikter om mitt akvarium och dess koldioxidförbrukning som jag inte kunnat skaffa mig på annat sett. Visst, det går att ha fina växtakvarier även utan de kunskaperna också... men jag har iallafall haft stor nytta och nöje av dem. Men slippa bry sig om Kemi när man skall ha ett high-tech akvarium med koldioxidtillsats och PMDD är en utopi!
#102 - 7 november 2008 19:12
petnym skrev:
Märkligt att personer som aldrig använt en pH-kontroller kan ha så bestämd åsikt om vad som är bra eller inte med en. Vi kan nog alla vara överens om att det gått både bra och dåligt för folk oavsett om dom använt en pH-kontroller eller ej. pH-kontrollern är inte avgörande för framgång eller ej, det är snarare om man har koll på sina växter och sina näringsnivåer som är avgörande. pH-kontrollern är bara ett av många möjliga verktyg för detta. Använder man en och kan hantera den så lyckas man annars inte...



vet inte om du syftar på mig eller inte, men spelar ingen roll, jag är novis på co2, har nog aldrig sett ett kar med egna ögon, bara på bild.
men jag har valt att starta upp utan controller, tycker jag att det behövs i framtiden så skaffar jag en.
:)

Citerar ansjo:
alltså, en aqua-pad till 375L har jag beställt, snarare är det så att jag behöver ett skumunderlag till akvariebänken, såhär:
1. 22 mm spånskiva, grundas, målas svar 2 varv.
2. lecablock i den ordning jag vill ha dem.
3. Ett underlag före bänkskivan, typ vad? står till här? bör vara 10 mm minst för att jämna ut ojämnheter i lecablockens topp-skikt.
4. bänkskiva, 22 mm spånskiva, grundad, svartmålad 2 varv, pallar både fukt och utspillt rödvin, om man torkar upp det inom en rimlig tid vill säga, skivan har ett utstick på 5 mm runt om sett mot akvariet, karet är 150 x 50 x 50m skivan är 151 x 51 x 51.
5. på bänkskivan blir det en aqua-pad, beställde faktiskt denna, fanns bara i grått, men kommer knappt att synas iallafall., kostade bara typ 40-50 kr.
6. på aqua-paden kommer karet, sen hag jar inte kommit länrge :)

:)
#103 - 7 november 2008 19:17


Min DIY pH-kontroller som loggar pH-värdet kontinuerligt


Ah.. Det var där skon klämde. Det var inte meningen att underminera ditt DIY-projekt som du slitit så länge med och säga att det är onödigt. Vi är sannolikt samma skrot och korn (civ ing. utbildning) och vi gillar att fördjupa oss enormt mycket i det vi gör och naturligtvis har vi nytta av kunskaperna.
#104 - 7 november 2008 19:52
förresten, finns det någon tråd om någon som har byggt akvariebänk med lecablock?
orkade inte söka :)
#105 - 7 november 2008 20:11
Det roliga med lättbetongblock är att det med enkla medel kan slås puts på och få jäkligt fin, har man det sen i källare eller liknande utrymme där lite slabb inte är hela världen kan man leka loss riktigt ordentligt, däremot har jag svårt för de som bara bygger 2 eller 3 staplar och slänger upp en bänkskiva på, skulle man försöka rösta fram den fulaste akvariemöbeln så blir det nog i så fall den.

Annars kan man uppnå väldigt snygga resultat om man gör som jeppehb gjort.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120165
#106 - 7 november 2008 20:18
Gaffel skrev:
Det roliga med lättbetongblock är att det med enkla medel kan slås puts på och få jäkligt fin, har man det sen i källare eller liknande utrymme där lite slabb inte är hela världen kan man leka loss riktigt ordentligt, däremot har jag svårt för de som bara bygger 2 eller 3 staplar och slänger upp en bänkskiva på, skulle man försöka rösta fram den fulaste akvariemöbeln så blir det nog i så fall den.



Annars kan man uppnå väldigt snygga resultat om man gör som jeppehb gjort.



http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120165

Där var den:D!
#107 - 7 november 2008 20:18
Mmm snygga lecablock,för att inte tala om baljan,hur snygg som helst,önskar att jag hade plats för en i den storleksklassen.
Bilagor:
#108 - 7 november 2008 21:24
defdac skrev:
Ah.. Det var där skon klämde. Det var inte meningen att underminera ditt DIY-projekt som du slitit så länge med och säga att det är onödigt.

Vilket larvigt och onödigt påhopp... När man inte kan vinna en debatt med fakta så tar man till personangrepp?
#109 - 8 november 2008 11:34


Vilket larvigt och onödigt påhopp...


haha *lol* och det ska komma från dig =D
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 8 november 2008 11:45
defdac skrev:
Det stämmer inte om du kollar lite i inläggen här i forumet....

Då kan man ju kanske fundera lite på varför det är så idag. Själv är det ca. 10 år sedan som jag körde med CO2, men dessförinnan så har jag använt CO2 med controller i åtminstone 15 års tid. Dessutom sålde jag säkert 1000 CO2-system under den tiden och kunderna ringde definitivt när det var problem och problem uppstod till 99% när folk inte körde med controller.
Om det nu skulle vara tvärtom idag så måste det innebära
1/ Dagens pH-controller är sämre
2/ Vattnet har förändrats
3/ Den som idag köper en PH-controller använder den på fel sätt (får fel instruktioner)
#111 - 8 november 2008 12:01
Så är det säkert...
#112 - 8 november 2008 16:35
Synd att dessa kaxiga besserwissar skall få förstöra forumet...
#113 - 8 november 2008 17:03
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123806&page=2
petnym skrev:


Sluta tramsa... Jag har inte skrivit ett ord om varken lumens eller lux, och du vet inte skit om min utbildningsnivå i grundläggande fysik som med stor säkerhet är större än din...


Dråpligt att tycka att jag gör påhopp och kalla mig för besserwisser 8) Kan det vara så att herr Peter har en liten släng av besserwisser själv i sig? =)
Kjell Fohrman
Administrator
#114 - 8 november 2008 17:04
Tillbaka till ämnet :(
#115 - 10 november 2008 12:37
ja, tillbaka till ämnet.
vad är bäst som bottenmaterial?
ska man ha engelsk sjösten, eller är något annat material bättre?
vilka trivs växterna i som bäst?
#116 - 10 november 2008 13:53
Tom Barr har gjort en ganska bra undersökning på http://barrreport.com (inte tillgänglig för ickemedlemmar). Han kom fram till det paradoxala att 1/3-jord blandat med 2/3-delar sand gav nästan lika bra resultat som det bästa och dyraste akvariesubstratet på marknaden (Takashi Amanos ADA Amazonian Soil).

Det är paradoxalt eftersom ren sand, eller egentligen alla inerta substrat, inte tillför något för växternas del.

Tänk att ett så enkelt trick kan göra ett "dåligt" men billigt substrat till ett helt lysande växtakvariesubstrat!
#117 - 10 november 2008 14:07
defdac, vad har du själv för bottensubstrat?
#118 - 10 november 2008 14:12
Just nu kör jag ett mycket tunt lager kattsand toppat med 1 mm svart akvariegrus (eller sand?).

Nästa gång tänker jag testa Barrs recept.

En experimentell människa tänker genast "då vill jag testa att köra både kattsand och jord!", och det ska man naturligtvis testa om man vill. Men det kommer förmodligen bli trådalgsodling av det hela. Det verkar som jorden+sanden ger extremt bra grogrund för mineraliseringsbakterier som genast börjar processa alla organiskt uppbunda mineraler i leran (kattsand är ofta lera) och det hela blir lite för potent.
#119 - 10 november 2008 14:13
Syftningsfel. Jag har runt 0,5 cm kattsand toppat med 3-12 cm akvariegrus. Akvariegruset är 1 mm kornstorlek..
#120 - 10 november 2008 14:29
ok, låter intressant det där.
men, en nybörjare som jag, vad ska jag starta med?
jag menar, blir jag inte nöjd så kan man ju byta senare.
#121 - 10 november 2008 14:38
Med CO2 och PMDD blir substratet av underordnad betydelse. Kattsand kan grumla något fruktansvärt om man har otur och rotar upp växter oförsiktigt, men det är en väldigt stor reservkälla för mineraler.

Jord+Sand innehåller ingen reserv men ger jättebra mineralisering så fiskskiten återanvänds ordentligt. Grumlar inte nämnvärt heller på samma elaka sätt som lera.

Som jag skrev så är det jord+sand som jag tänker testa nästa gång, det verkar vara ett lovande koncept. Så det är väl även det jag rekommenderar antar jag =)
#122 - 10 november 2008 14:52
Jag har provat att ha en ett cm tjockt lager med blålera underst och ca 2-3 cm med torv följt av 5-7 cm 2-3 mm Engelsk sjösand och fy satan vad det växte i det karet. Jag hade kanske tur och fick inga trådalger, men å andra sidan var det inte världens bästa belysning heller.
Att jag sedan fick göra hyffsat stora vattenbyte då torven färgade av sig är en annan femma;).
#123 - 11 november 2008 18:36
nysa81 skrev:
ok, låter intressant det där.

men, en nybörjare som jag, vad ska jag starta med?

jag menar, blir jag inte nöjd så kan man ju byta senare.


Jag började med bara sand, jag köpte fogsand på beijer billigt och kan rekomendera det som start, vill du exprimentera senare så kan du ju gräva upp sanden och lägga ett lager jord under sen :)
#124 - 11 november 2008 18:52
vill du exprimentera senare så kan du ju gräva upp sanden och lägga ett lager jord under sen


Kanske värt att poängtera att Tom Barrs recept med 1/3-delar jord och 2/3-delar sand ska blandas om ordenligt till en jämnfördelad blandning. Inte lager då sanden säkerligen bara kommer funka som ett lock som kväver jorden och kommer förmodligen kunna skapa ganska otäcka syrefattiga förhållanden.
#125 - 11 november 2008 18:54
defdac skrev:
Kanske värt att poängtera att Tom Barrs recept med 1/3-delar jord och 2/3-delar sand ska blandas om ordenligt till en jämnfördelad blandning. Inte lager då sanden säkerligen bara kommer funka som ett lock som kväver jorden och kommer förmodligen kunna skapa ganska otäcka syrefattiga förhållanden.



vad för typ av jord och vilken typ av sand?
#126 - 11 november 2008 18:59
Den sand du tycker är snygg och någon jordtyp som relativt "opotent" och "torr". Dvs liten andel kompost men mycket torv. Orkidéjord tror jag är beskaffad så.
#127 - 11 november 2008 19:00
När du gjort blandningen och fyllt på med vatten kommer en del jordrester att virvla omkring. Låt akvariet stå en stund så allt sedimenterar på bottnen och använd sedan en slamsug försiktigt ovanför bottnen och sug upp resterna.
#128 - 11 november 2008 19:01
har massor med orkidéjord i garaget, har en nygrävd 13 m lång och 120 bred blombänk ute på tomten, så det finns lite all möjligt jord att välja på :)
ok, typ om man kör lite fågelsand, eller ska man gå på grovkornigare? och sen lite orkidéjord?
#129 - 11 november 2008 19:02
defdac skrev:
När du gjort blandningen och fyllt på med vatten kommer en del jordrester att virvla omkring. Låt akvariet stå en stund så allt sedimenterar på bottnen och använd sedan en slamsug försiktigt ovanför bottnen och sug upp resterna.



ok, det låter faktiskt intressant, kanske man skulle prova det receptet.
men nu ska jag återgå till akvariebänksbyggnationen.
#130 - 11 november 2008 19:03
defdac skrev:
Den sand du tycker är snygg och någon jordtyp som relativt "opotent" och "torr". Dvs liten andel kompost men mycket torv. Orkidéjord tror jag är beskaffad så.


Orkidejord brukar ha ganska mycket stora bitar så den kanske inte är så optimal? kanske mera kaktusjord?
#131 - 11 november 2008 19:04
stora bitar är ju bara att smula ner, inga problem.
#132 - 11 november 2008 19:07
nysa81 skrev:
har massor med orkidéjord i garaget, har en nygrävd 13 m lång och 120 bred blombänk ute på tomten, så det finns lite all möjligt jord att välja på :)

ok, typ om man kör lite fågelsand, eller ska man gå på grovkornigare? och sen lite orkidéjord?


Hmm, fågelsand är väl massa snäckskal eller menar du bara grovlek? fogsand som jag kör ligger på 0,75-2.0mm har jag för mig.
Kanske bättre att kolla vad som ser snyggt ut ihop med jorden :)
#133 - 11 november 2008 19:09
ja, vi får se vad som blir av det hela, hur som helst så ska det bli intressant.
#134 - 11 november 2008 19:09
nysa81 skrev:
stora bitar är ju bara att smula ner, inga problem.


kanske är olika från vilken påse man köper, planterade nyss om ett par orkider och det vad ganska hårda bitar i den påsen, gissar annars att det mängden näring i jorden som är viktigast.
#135 - 13 november 2008 19:06
tillbaka till belysningfrågan, eftersom jag ska ha ett 375L med måtten 150x50x50cm.
vilken lysrörsarmatur ska jag ha då?
takhängd eller inte spelar ingen roll, huvudsaken är att den är svart.
hur många watt på 375L, typ 0,8-1watt/liter.
ska det vara en T5 eller en T8 armatur?
Kan någon vänlig själv länka till någon bra sida med bra priser?
#136 - 13 november 2008 19:21
hittade typ denna: Aqua Light F-1500 4x80 W
Men den blir ju så jävla dyr... finns det andra bra alternativ?
#137 - 13 november 2008 20:32
Den armaturen har jag fast 6x54w. Hel nöjd med den. Annars har du ett budget alternativ för 2000:- Ingen aning om kvalitet men billigt är de -----> http://www.cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=132 Går inte att hänga upp den däremot.
#138 - 14 november 2008 07:41
ja, den såg ju faktiskt helt okej ut, 4x80W = 320W / 375liter = 0,86W/liter, det är väl helt okej för ett växakvarium?
Synd bara att den inte var svart, finns det fler alternativ?
Ni som vet, länka gärna till ramper för 150cm längd.
#139 - 14 november 2008 07:49
Det hade varit ganska lagom i ett litet akvarium < 50 liter.

0,86 watt/liter över en så stor burk som 375 liter gränsar lite till vansinne: >310 PAR, >190 PUR, > 16000 Lux..

Håll i alghatten.
#140 - 14 november 2008 07:51
vadå, du menar att det är för lite watt?
#141 - 14 november 2008 07:52
(0,86 watt över ett 20 liters-akvarium blir mer lagom runt 180 PAR, 110 PUR, 10000 Lux)
#142 - 14 november 2008 07:53
jag är inte hemma på dessa termer, vänligen förklara detta?
#143 - 14 november 2008 07:55
Nej jag menar att det är för mycket.

0,86 watt/liter i ett stort akvairum är vansinnigt mycket.
0,86 watt/liter i ett litet akvarium är lagom.

Det beror på att bottenytan ökar mindre än volymen så ju större volym du har desto relativt mindre yta måste du belysa i förhållande till antal liter. Dvs det krävs färre watt/liter i stora akvarier jämfört med små.
#144 - 14 november 2008 07:58
aha, ok, då förstår jag.
men vilket wattantal är bra för mitt 375L på 150x50x50 cm?
#145 - 14 november 2008 08:06
200 watt med riktigt bra reflektorer och rör med hög PUR-effektivitet (w-formade "måsvingereflektorer och tex Philips Aquarelle)
300 watt med halvkassa reflektorer och rör med hög PUR-effektivitet (alufolie, alutejp och tex Philips Aquarelle)
375 watt med halvkassa reflektorer och rör med halvbra PUR-effektivitet (alufolie, alutejp tex Osram Fluora)
400 watt utan reflektorer och bra rör (mattsvart insida på ramp + bra rör tex Philips Aquarelle)
550 watt utan reflektorer och halvkassa rör (mattsvart ramp + Osram Fluora)
1750 watt med halvkassa reflektorer och vanliga glödlampor (tex Biltema-bygg-halogen)
#146 - 14 november 2008 08:10
Tack för bra svar.

200 watt med riktigt bra reflektorer och rör med hög PUR-effektivitet (w-formade "måsvingereflektorer och tex Philips Aquarelle)

Det är väl detta som skulle gälla, Philips Aquarellerör och juwels måsvingereflektorer.
Men vilken ramp? Jag är inte insatt i vad det finns för butiker på nätet som säljer sånt här (kanske inte orkar leta :O)
#147 - 14 november 2008 08:24
Jag tyckte också det var svårt att hitta både en snygg ramp och som hade bra reflektorer. Jag fastnade för Aquamedic Sunbeam.

Jag tittade även på Aquastyle och Arcadia varav den första blev jag lite fundersam på vad gäller reflektormöjligheter och den senare lite för dyr och för mycket watt.
#148 - 14 november 2008 08:30
Så det är alltså denna serie: ab Aqua Medic T5 sun beam
Där finns det ju inte det wattantal som behövs, mest watt blir ju 2x80W?
#149 - 14 november 2008 08:52
Mm.. det är dyrt med stora akvarier 8)
#150 - 14 november 2008 09:00
men det betyder att jag inte kan gå på sunbeams ramper, vill ju inte ha dubbla.

defdac, vilken storlek på kar har du? och vilken av ramperna har du?
kan du speca upp exakt vad du ahr för belysning/ramp m.m.

jag måste få en klarhet i detta, om 0,86W/liter är för mycket för ett 375L kar, vars ska man lägga sig då i watt/liter? typ 0,5 eller?
#151 - 14 november 2008 09:31


defdac, vilken storlek på kar har du? och vilken av ramperna har du?

kan du speca upp exakt vad du ahr för belysning/ramp m.m.


Du kan se setuppen på en bild här:
http://www.flickr.com/photos/defdac/sets/72157603610697095/
2x24 watt. 60 liter 60cmx30cmx35cm eller nått sånt.



jag måste få en klarhet i detta, om 0,86W/liter är för mycket för ett 375L kar, vars ska man lägga sig då i watt/liter? typ 0,5 eller?


Det skrev jag ju ovan. Runt 200 watt om du har en riktigt bra reflektorer. Så 200/375 watt/liter för just din burk.

watt/liter som mått är lite sönder iom att det varierar så kraftigt med volym.
#152 - 14 november 2008 09:39
Ok, så i mitt fall ca 0,5-0,6 Watt/liter.
Då gäller det att hitta en ramp som är svart med eller utan takupphängning.

Tack tack
#153 - 14 november 2008 11:10
alltså, jag söker och söker men finner ingen ramp 150cm i svart, för ca 200W.
snälla, kan någon hjälpa mig eller vet någon om en sådan?
#154 - 14 november 2008 11:34
Machnus skrev:
Den armaturen har jag fast 6x54w. Hel nöjd med den. Annars har du ett budget alternativ för 2000:- Ingen aning om kvalitet men billigt är de -----> http://www.cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=132 Går inte att hänga upp den däremot.



Tror att det lutar mot denna som Machnus föreslår, den är iofs. vit men jag skruvar istär den och lackar om den, det är inga problem.
Likaså en takupphängning, det går att fixa med snygga vajrar och bra kabeldragning.

Men, om jag har förstått detta rätt så är lysrör med 150cm längd alltid 80W?

Det betyder ju att om man skipper det ena lysröret så minskar man Watten till 240 totalt, istället för 320W, eller sätter in ett skrotrör.
Sen byter man ut de 3 medföljande till Phillips Aquarelle.

Allt detta bara för att just denna ramp var väldigt bra i pris, det bästa priset jag hittat faktiskt.

Vad tror ni om denna idé?
#155 - 14 november 2008 12:22
nysa81 skrev:
Tror att det lutar mot denna som Machnus föreslår, den är iofs. vit men jag skruvar istär den och lackar om den, det är inga problem.

Likaså en takupphängning, det går att fixa med snygga vajrar och bra kabeldragning.



Men, om jag har förstått detta rätt så är lysrör med 150cm längd alltid 80W?



Det betyder ju att om man skipper det ena lysröret så minskar man Watten till 240 totalt, istället för 320W, eller sätter in ett skrotrör.

Sen byter man ut de 3 medföljande till Phillips Aquarelle.



Allt detta bara för att just denna ramp var väldigt bra i pris, det bästa priset jag hittat faktiskt.



Vad tror ni om denna idé?


T8 58w är väl 150cm?
isåfall 4x58w ganska lagom?
vanliga arbetslokaler har oftast dessa med 2 rör som vita fyrkantiga klumpar men skruvar du ihop 2st och lackar det hela svart blir det nog helt ok och då brukar det sitta bra reflektorer i redan från början ;)
#156 - 14 november 2008 12:51
Fuzzop skrev:
T8 58w är väl 150cm?

isåfall 4x58w ganska lagom?

vanliga arbetslokaler har oftast dessa med 2 rör som vita fyrkantiga klumpar men skruvar du ihop 2st och lackar det hela svart blir det nog helt ok och då brukar det sitta bra reflektorer i redan från början ;)



tack för tips, men nä, tror jag kör på min idé, man kan ju koppla om det 4:e lysröret och sätta in moonlight istället, om man vill :)
#157 - 14 november 2008 13:22
T8 58W är tyvärr typ 153 cm eller så.... + sockel. Blir lite avigt..
#158 - 14 november 2008 13:26
Rampen du fick tips om av Machnus verkar inte ha super-dunderbra reflektorer (rören verkar sitta så tätt att eventuella reflektorer inte skulle göra någon nytta) så då kanske det blir bra med lite mer watt istället! Som du säger behöver du ju isådanafall heller inte köra de jättebästa rören osv. Kan nog vara ett bra alternativ!
#159 - 14 november 2008 13:29
jag har pratat med cyberzoo och den fanns på lager, det finns got tom plats att göra egen takupphängning, likaså är den lätt att lacka om då enhetn går att skruva istär ganska lätt.
jag tror att detta är ett väldigt prisvärt köp!
#160 - 14 november 2008 13:32
defdac skrev:
Rampen du fick tips om av Machnus verkar inte ha super-dunderbra reflektorer (rören verkar sitta så tätt att eventuella reflektorer inte skulle göra någon nytta) så då kanske det blir bra med lite mer watt istället! Som du säger behöver du ju isådanafall heller inte köra de jättebästa rören osv. Kan nog vara ett bra alternativ!



jag kommer att sätta dit 3 st phillips aquarelle iallafall, får se med det 4:e röret vad det blir.

hoppas detta funkar nu bara, så att det inte är värsta skitrampen :) vi får väl se under nästa vecka vad som händer.
#161 - 14 november 2008 14:56
defdac skrev:
Nej jag menar att det är för mycket.



0,86 watt/liter i ett stort akvairum är vansinnigt mycket.

0,86 watt/liter i ett litet akvarium är lagom.



Det beror på att bottenytan ökar mindre än volymen så ju större volym du har desto relativt mindre yta måste du belysa i förhållande till antal liter. Dvs det krävs färre watt/liter i stora akvarier jämfört med små.


Oops , den regeln gick jag osså efter, kanske dax att utveckla en ny formel som tar hänsyn till bottenyta respektive djup i ett annat förhållande än bara h*b*l.
Jag har 6*54w i ett 540 kar men jag har inte kört mer än en vecka.Det växer bra men Limnophila Heterophylla ser lite mörk ut i topparna som står där det är ljusast:confused:
#162 - 14 november 2008 15:01
nysa81 skrev:
tack för tips, men nä, tror jag kör på min idé, man kan ju koppla om det 4:e lysröret och sätta in moonlight istället, om man vill :)


Det är inte alltid det går att bara köra med ett rör mindre, vissa armaturer matar rören i par. Troligen är det inga problem med T8 armatur .
#163 - 14 november 2008 15:03
flygrc skrev:
Det är inte alltid det går att bara köra med ett rör mindre, vissa armaturer matar rören i par. Troligen är det inga problem med T8 armatur .


man kan låta ett av standardrören sitta, eller sätta dit nåt riktigt begagnat rör som inte levererar så mycket längre.
Vi får se i näsa vecka då jag börjar pilla med denna armatur.
#164 - 14 november 2008 18:15
JonasN skrev:
T8 58W är tyvärr typ 153 cm eller så.... + sockel. Blir lite avigt..


ok därför jag satte ett frågetecken efter min gissning och visst blir det lite knasigt om rören är några cm för långa[:-12]
#165 - 14 november 2008 22:17
T5 rören är ju lite mer tacksama med längden (alltså standardlängderna) för de går in till 150 breda kar.
Men de långa rören (80W) finns inte i alla märken och HF-donen som driver rören är betydligt dyrare samtidigt behövs inte så många rör.
#166 - 14 november 2008 22:22
Från det ena till det andra..
Jag har varit av med den här tråden ett par gånger och inte fattat varför..
du kanske skulle haft tråden i projekt?
Fast den heter ju starta växtakvarium så kanske jag tänker fel.
#167 - 14 november 2008 23:38
Var köper man hf-don till bra pris???
#168 - 15 november 2008 08:03
tjao, spelar väl ingen roll vars tråden ligger egentligen :)
huvudsaken är at jag har blivit väldigt hjälpt av denna tråd och lärt mig väldigt mycket, kommer väl ändå att gå i ett antal fällor, men, man lär ju sig av sina misstag.
nu ska jag ta familjen till Leos Lekland och samtidigt smita förbi djuraffären och se om dom fått in nå nya växter från tropica :)
#169 - 15 november 2008 08:35
Var köper man hf-don till bra pris???


det kan va väldigt svårt, secondhand eller ebay (ibland tradera) kan funka men då dessa är ganska eftertraktade kan dom va ganska svåra att hitta billigt.
#170 - 27 november 2008 19:15
såja, nu är karet uppstartat, allt fixat och klart, bara co2 kitet som ska dit på et par veckor.
men, t5-rampen har nu 4 st rör 80W med de medföljande rören ett rött, ett blått och 2 vita, det står 80W/W10000K Hopar.
Nån som vet något om dessa rör, kan man köra med dessa några veckor innan jag sätter i Phillips Aquarelle?
Det är även en reflektor i rampen.
Räcker det med 2 st aquarelle rör, eller ska man sätta i 3 st och låta det fjärde stå tomt?
#171 - 27 november 2008 21:37
nysa81 skrev:
såja, nu är karet uppstartat, allt fixat och klart, bara co2 kitet som ska dit på et par veckor.

men, t5-rampen har nu 4 st rör 80W med de medföljande rören ett rött, ett blått och 2 vita, det står 80W/W10000K Hopar.

Nån som vet något om dessa rör, kan man köra med dessa några veckor innan jag sätter i Phillips Aquarelle?

Det är även en reflektor i rampen.

Räcker det med 2 st aquarelle rör, eller ska man sätta i 3 st och låta det fjärde stå tomt?


2 aquarelle och dom 2 vita som följde med kanske blir snyggt och fullt tillräckligt om du inte gillar just skenet från aquarelle som en del finner lite väl lilaaktigt.
kör du med vad du har i några veckor :)
#172 - 28 november 2008 07:37
Fuzzop skrev:
2 aquarelle och dom 2 vita som följde med kanske blir snyggt och fullt tillräckligt om du inte gillar just skenet från aquarelle som en del finner lite väl lilaaktigt.

kör du med vad du har i några veckor :)



men tror du inte att 2 x 80W aquarelle och 2 x 80W Standard blir lite väl mycket watt för 375L?
#173 - 28 november 2008 07:48
nysa81 skrev:
men tror du inte att 2 x 80W aquarelle och 2 x 80W Standard blir lite väl mycket watt för 375L?


det beror väl på hur pass bra "standard" rören är, men som jämförelse kan sägas att jag planerar köra 140w MH i ett lågt 160l akvarium ;)
Men prova iaf, får du sen några indikationer på att det skulle kunna va för mycket så plockar du bara ur ett och ser om det vart nån skildnad då.
#174 - 28 november 2008 07:50
ok, låter jättebra, ska beställa 2 nya rör idag !
#175 - 1 december 2008 09:01
en till liten fråga, jag bör ju ha nån algätare eller mal av något slag?
vilka är snälla mot växter, vilka passar i ett växtkar?
#176 - 1 december 2008 10:32
nysa81 skrev:
en till liten fråga, jag bör ju ha nån algätare eller mal av något slag?

vilka är snälla mot växter, vilka passar i ett växtkar?


inte absolut nödvändigt, får du bra balans kanske det blir några prickar på glaset bara och dom är det så vitt jag vet ingen som riktigt får bort utom en homosapiens med isskrapa ;)
annars gillar jag siamesiska algätare, trevliga och fina fiskar som har lite annorlunda betende från många andra malar, dom ska vara bland dom bästa algätarna och dom är väldigt fredliga men oxå väldigt snabba så dom klarar sig hos lite aggresivare fiskar oxå.
#177 - 1 december 2008 10:33
Fuzzop skrev:
inte absolut nödvändigt, får du bra balans kanske det blir några prickar på glaset bara och dom är det så vitt jag vet ingen som riktigt får bort utom en homosapiens med isskrapa ;)

annars gillar jag siamesiska algätare, trevliga och fina fiskar som har lite annorlunda betende från många andra malar, dom ska vara bland dom bästa algätarna och dom är väldigt fredliga men oxå väldigt snabba så dom klarar sig hos lite aggresivare fiskar oxå.



och dom är snälla mot växterna då, dom gnager inte sönder blad och dylikt?
#178 - 1 december 2008 10:36
hade faktiskt en tanke först på ett litetg äng av Otocinclus, tycker dom är små och mysiga, men har aldrig haft såna förut, funkar dom i ett stort växtkar?
#179 - 1 december 2008 11:54
nysa81 skrev:
och dom är snälla mot växterna då, dom gnager inte sönder blad och dylikt?


nä inga hål eller skador på bladen, ottos är ju trevliga men kanske känns lite små i så pass stort kar, siameserna blir ju dubbelt så stora och funkar nog även bättre med större fiskar skulle jag tro
#180 - 1 december 2008 11:55
men hur många i ett 375L, kanske en 3-5 st?
#181 - 1 december 2008 12:00
kan inte minnas om du sagt vad du ska ha i karet i övrigt? men en fördel med ottos kan väl va att dom är lite mera för att bilda stim men kan va att mina siameser har lite för litet kar just nu men dom är nog lite kaxigare och vågar glida runt mer själva sen är det ingen annan som är i närheten att hinna ikapp dom iaf heller.
#182 - 1 december 2008 12:02
hur många är väl en smaksak, personligen tycker jag det är snyggare med få arter i ett kar så gärna fler av samma art istället, men annars för siameser kan du ha en ensam om du vill men jag stoppade ner 8st i ett 100liters, nu är dom flesta ganska små och dom får snart 160l att husera.











Annons