"status"-hund

#1 - 31 mars 2004 17:05
nu kommer det att varafjortis varning på mig resten av perioden jag är medlem här. men vilken hund tycker du har mest "status". dina tankar vill jag höra.

för min del är det afghanhunden som är mest status.
#2 - 31 mars 2004 18:09
Hej

Jag tycker inte att någon hund har någon speciell status, kanske för att man inte tycker att någon hund är stor. Man blir liksom "blind" av att ha en stor granndannois. (85kg/90cm i mankhöjd) mina kompisar tycker att det är ett monster men jag tycker mest att det är en stor lat gammal gris. jag vet inte vad du menar med "status" om du menar villken man gillar mest så är det granndannois.
#3 - 31 mars 2004 18:33
Vorsther är mest status tycker jag.. Hade en som blev 12½ år...
#4 - 31 mars 2004 18:55
utveckla vaddu menar med "status"
#5 - 31 mars 2004 19:14
Störst status har en blandras-hund. De är ofta mer balanserade i psyket - och sådan vovve sådan husse? Det är status att våga välja själv.
#6 - 31 mars 2004 22:19
Den hundras just du faller för har mest status för just dig... enkelt va? ;O)
#7 - 1 april 2004 05:24
Hade jag inte varit pälsallergiker, så hade jag skaffat mig en boxer!
#8 - 1 april 2004 20:45
Jag tycker att den enda hunden med riktig "status" är Irländsk varghund. Det är en av de få "äkta" hundraserna...
Mops har ju i och för sig lite status bara för att de är så tuffa,tänk bara på uttrycket "att mopsa upp sig".
#9 - 1 april 2004 21:01
Lite konstig diskussion tycker jag allt.

För mig kan en tax ha en hög status om det är en "bra" hund precis som en boxer, stövare, osv osv...
Det handlar helt enkelt om vad hunden själv har för personlighet.
Jag har själv två stycken hundar som enligt media klassas som "kamphundar" och känner inte att det finns någon särskild status i det.

Så jag håller med Klara, den hund du själv tycker bäst om har högst status för dig.
#10 - 1 april 2004 21:01
Självklart tax - kan verka förrädiskt lik en trevlig och söt familjehund men artfränder i kvarteret vet bättre (rulla runt och blotta strupen för annars jä....). Kan dessutom bli gammal trots tendens till ryggproblem. /Cecilia (som var med tax (samma) mellan 6 och 24 års ålder, hade förhoppningsvis varit bättre på hunduppfostran idag)
#11 - 2 april 2004 07:22
heheheh.. nu kommer man med ett oväntat namn..
Nova Scottia Duck Tolling Retrivier
De är normalstora med röd/brun päls och avlade för att likna rävar.
#12 - 9 april 2004 22:38
jo, det stämmer. borde eg. ha skrivit de i mitt första inlägg.

men ska man gå efter psyket så ska man ha en så liten hund som möjligt. efter storleken, grand danois.

ok, nu ska jag göra ett försök till att utveckla min "status". om man är ute och rastar hunden, och vill att omgivningen ska lägga märke till en, då är det ju inte chihuahua som gäller. men grand danois ser lite för mesig ut (tycker jag). rottweiler ser för snäll ut, medans en dobbermann ser riktigt fräck ut i en sådan situation. bara för att den väcker så många tankar hos andra personer, kanske inte de mest positiva, men ändå tankar, och diskussioner. men nu höll jag på att glömma! en pitbullterrier då? den kommer ingen ens att gå i närheten av. och har man munkorg på hunden så tittar folk lite extra mycket på en.

men det kan också vara en hund som, rör sig på ett elegant sätt, som får en att titta till lite, kanske pälsen ser extra krävande ut, och därför ger ett intryck att "den personen måste ha tid och pengar för att hålla den pälsen i toppform". men en greyhound är ju en hund som rör sig ganska lätt framåt, och om den är någorlunda tränad så ser den ju väldigt respekt ingivande ut. ingen vill väl sätta upp sig mot en hun med mycket muskler, som dessutom syns. men i och för sig, så vill ingen sätta upp sig mot en hund överhuvudtaget.

nä, för mig ska en hund röra sig "elegant", låter ju väldigt forntidiskt. men jag tycker att den ska röra sig på ett obehindrat sätt, och ha en blick som får en att stirra i timtal i ögonen, även fasst det inte är någonhöjdare att göra det. men ändå.

sen vill jag veta hur en irländskvarghund kan vara den riktiga urhunden?
#13 - 9 april 2004 23:06
För mig har alla hundraser lika hög status det som däremot kan ge högre status, tycker jag är om hunden är väluppfostrad och lyder husse eller matte!
#14 - 10 april 2004 01:55
De flesta hundraser är rätt moderna skapelser. Irländsk varghund (och flera andra vinthundar) är dock äldre. 273 f.Kr. rapporterades kelterna ha stora raggiga vinthundar i striderna mot grekerna. Och på 300-talet var irländska hundar poppis i Rom.
Fast på 1800-talet höll rasen på att dö ut, och rekonstruerades med hjälp av skotsk hjorthund, grand danois och mastiff. Men lite blod från forntiden finns kvar!
mvh Daniel
#15 - 10 april 2004 10:03
men nu fick du mig att tänka i andra banor. eller ja, jag står fast vid dom gamla, men att den ska vara väluppfostrad, är ju en sån ska som man nästan utgr från att en hund måste vara.

jaha, såpass. 273 f.kr. säger du, det är väldigt länge sen. rätt fantastiskt att en hundas har funnts så länge, och finns kvar, med en viss modifierad slut produkt.

vilka vinthundar är det då som härstammar från f.kr. tiden?
#16 - 10 april 2004 10:17

och vill att omgivningen ska lägga märke till en, då är det ju inte chihuahua som gäller.

Haha. Du skulle bara veta. 8)

Är du en tonårskille och vill ha en skock tonårstjejjer runt dig hela tiden på stan är det bara Chihuahua som gäller ;) Dessutom är det jäkligt bra övning för din manlighet (om du har någon) att försöka se maskulin ut när du är ute och går med en liten Chihuahua 8) Det är inte lätt.

Är du en tonårstjej och vill ha en skock tonårskillar runt dig är det Pitbull/Dobberman/Rottweiler som gäller.

Iofs fungerar Chihuahua rätt bra på killar också.

Senaste gången i videoaffären säger en kille högt tills sina kompisar: "Oh kolla! Där är den där Chihuahuan jag snackade om tidigare som jag såg vid Bosses glassbar!"
#17 - 10 april 2004 11:13
Chihuahua är "rätt" i sthlm nu iallafall om man pratar status.

Dobberman har varit status i vissa kretsar (läs: unga män med komplex) länge.
#18 - 10 april 2004 11:44
jag tycker nog ,jämthundar!
#19 - 10 april 2004 11:53
Själv gillar jag dobbermann eller rottweiler. Tyvärr har för många ärthjärnor skaffat sådana hundar för att vinna "respekt". Värsta jag vet är de personer som i brist på självförtroende, hjärna och personlighet skaffar olika typer av kamphundar.

Ska man ha en hund så köp något man killar. Tycker personligen likt defdac nämnde att det är rätt hårt när en kille har en Chihuahua. Blir lite kontrast.
#20 - 14 april 2004 21:26
visst, jag gillar chihuahuor, nästintill är förälskade i dom, men problemet med dom, är att dom inte tänker som en liten hund, utan som en stor hund, eller ja. den är så "mopsig". om ni förstår mig rätt, vilket inte många gör, p.g.a. min otydlighet.

dom beteer sig inte som om dom vore så små, som dom är. utan mer som en grand danois. fasst, en grand danois, i varje fall dom som jag träffat på, har varit himla mesiga. ÄHHHH! JAG SKITER I DE HÄR. de går ju inte ens att förklara hur dvärghundar är. dom beteer sig som om dom vore enorma bjässar.

därför tycker jag attchihuahuor s borde tillhöra personer som är små, men har attityd. en hund borde representera en själv. som en afghanhund i mitt fall, lång smal och långhårig, som är ett helvete att få det som jag vill. hået alltså.

i mitt fall, så vill jag inte ha en hund "som går hem" hos andra, utan en som går hem hos mig, vilket är en hund som kan se ut hur som helst, och jag har ingen vidare bra kunskap om vinthundar överhuvudtaget, eller hundar i allmänhet. men just afghanen tilltalar mig mest. som chihuahuan gör hos innefolket i city. men hur lägger man märke till en chihuahua? men måste ju ha den som hatt, om någon inte ska trampa på den mitt i rusnings tid.
#21 - 14 april 2004 21:38
En riktigt vacker "urhund" är Västgötaspetsen. Vallhundar med anor från vikingatiden i sverige. (Väldigt populära bland svenskättlingar i USA.)
De är vackra, lättdresserade och håller sig till sin flock (dig). Både mina (Nils) föräldrar och flickvännens (Alvas) mamma har en.

http://www.kennelrattoslatt.com/
#22 - 18 april 2004 19:15
jaha, där ser man. västgötaspetsen.men varför ett så långt namn, på en sån liten hund, ja. som om chihuahua skulle vara så mkt bättre.

de där emd att dom är vackra, är väl upp till var och en, men om man kallar sin hund för "det är en rumdvarelse. hjulbent grisliknande hund." då borde man fundera på varför man då har en sådan hund.

men vilken är eg. den fulaste hunden?
#23 - 18 april 2004 19:30
utan tvekan - Pudel -

Men det är ju vad ja tycker bara!

Annons