Steatocranus spec Gombe?

#1 - 5 juli 2007 20:12
nagon som vet nagot om arten?

antar att det ar liknande angaende skotsel och krav som andra arter i samma slakte. Hittar dock ingenting om den pa natet. Inte ens pa www.Fishbase.org.
Vore oehort tacksam for svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 juli 2007 20:39
Jag är nog lite skeptisk till det namnet - Gombe ligger ju vid Tanganyikasjön och där finns inga Steatocranus, men det kanske finns fler orter som heter Gombe. Jag har i alla fall aldrig hört det nmanet nämnas.
Fishbase innehåller bara arter som är vetenskapligt artbestämda och eftersom denna är en spec så är den inte artbestämd
#3 - 5 juli 2007 20:52
Jag slog upp gombe pa google earth och det finns aven ett omrade i vastafrika med det namnet. Antar att jag far prova mig fram och delvis folja en del av den information som finns om slaktet staetocranus i litteratur och pa natet.
#4 - 5 juli 2007 20:55
Det är ju en spec. dvs. inte beskriven. Inte konstigt då att den inte finns på fishbase.
#5 - 6 juli 2007 07:25
Det finns massor av obeskrivna Steatocranus-arter. Det finns en lokal i Kongofloden som heter Ngombe men som ofta kallas bara Gombe, det är troligtvis den som avses.
#6 - 6 juli 2007 09:18
#7 - 6 juli 2007 10:05
Sökning på nätet antyder att fisken mycket riktigt kommer från Ngombe/Gombe i Kongofloden.

Annons