Stenar ?

#1 - 28 augusti 2005 13:30
Vill ha riktigt många stenar i varierande storlek. Men hur mycket tål botten ?
Och kom inte och säg att jag ska prova att lägga ner stenarna och se efter, vill inte ha 210 L i mitt rum ;)
#2 - 28 augusti 2005 14:16
haha testa går alltid ;)

är det helglas eller ramakvarie ?

om helglas får ju rutan stöd men är det ramakvarie kan du lägga frigolit eller liggunderlag som stöd för glaset.

glöm inte frigolit i akvariet också.
#3 - 28 augusti 2005 16:06
I mitt alu.ram på 222L har jag ca 40Kg sten varav 30Kg är belastat på vänstra sidan. Det fungerar bra utan frigolit i botten. Har dock frigolit under akvariet. Fast jag antar att glaset inte ens har kontakt med frigoliten :) Det är svårt o titta efter :D
#4 - 28 augusti 2005 16:20
Jag tänker lite på hur olika det kan vara beroende på vilka fiskar man ska ha. Om en fisk gräver mycket så kan ju en sten ramla, eller flytta sig och då repa och skada botten/sidoglasen.
För att kunna sova tryggt på nätterna föreslår jag att du ska lägga något under... plexiglas går också bra.

//P
#5 - 28 augusti 2005 16:54
[QUOTE=Paula&Jimmy]Jag tänker lite på hur olika det kan vara beroende på vilka fiskar man ska ha. Om en fisk gräver mycket så kan ju en sten ramla, eller flytta sig och då repa och skada botten/sidoglasen.
För att kunna sova tryggt på nätterna föreslår jag att du ska lägga något under... plexiglas går också bra.

//P[/QUOTE]

Ok, så jag ska stoppa ner en frigolit skiva under gruset ? :o

Raven en alu. ställning så den får inget stöd underifrån :(

Gimbo har du stöd under ditt fattde inte riktigt? :p
#6 - 28 augusti 2005 16:58
Ja, lägg det UNDER gruset, meningen är att få bort gruset från glaset, då detta kan skava och repa..
Lycka till!
#7 - 28 augusti 2005 17:08
[QUOTE=Paula&Jimmy]Ja, lägg det UNDER gruset, meningen är att få bort gruset från glaset, då detta kan skava och repa..
Lycka till![/QUOTE]

Ok, sen är det att bara lasta på stenar ?
#8 - 28 augusti 2005 18:09
Undar samma sak :P
fast med 8o l
#9 - 28 augusti 2005 19:17
[QUOTE=Lucas Gurami]Raven en alu. ställning så den får inget stöd underifrån :( [/QUOTE]

om du lyfter av akvariet kan du lägga en skiva under.
på den skivan kan du lägga en bit liggunderlag till exempel som då ligger å ligger å pressar mot glaset underifrån om den inte är för tunn.
då får glaset mer stöd.
#10 - 28 augusti 2005 20:18
Det beror nog på fabrikat av akvarie. Mitt Åledskar skall INTE ha något alls mellan aluminiumställningen och akvariet..
#11 - 29 augusti 2005 08:22
För säkerhets skull bör man nog ha typ frigolit/cellplast på akvariets botten innan man lägger i någonting annat. När jag inredde sist så lade jag i frigolit, hällde sedan på sand, kring 30% av den totala mängden, sedan placerade jag ut stenbumlingarna och efter det resten av sanden.

Lycka till med era inredningar :)
#12 - 29 augusti 2005 08:47
[QUOTE=Torstensson]Det beror nog på fabrikat av akvarie. Mitt Åledskar skall INTE ha något alls mellan aluminiumställningen och akvariet..[/QUOTE]

Hur kan jag kolla upp om mitt akvarium inte ska ha någonting under ?
Vill ju inte förstöra det [xx(]
#13 - 29 augusti 2005 10:20
[QUOTE=Lucas Gurami][QUOTE=Torstensson]Det beror nog på fabrikat av akvarie. Mitt Åledskar skall INTE ha något alls mellan aluminiumställningen och akvariet..[/QUOTE]

Hur kan jag kolla upp om mitt akvarium inte ska ha någonting under ?
Vill ju inte förstöra det [xx(][/QUOTE]

Ta det säkra före det osäkra. Lägg frigolit "i" akvariet.
#14 - 29 augusti 2005 15:22
[QUOTE=Gimbo]
Ta det säkra före det osäkra. Lägg frigolit "i" akvariet.[/QUOTE]

Du hade väl massor av stenar utan något stöd underifrån ?
#15 - 29 augusti 2005 18:41
Silikona fast frigoliten?

Ni som har frigolit / liggunderlag i botten på akvariet (inte under, i), har ni satt fast det med silikon?

Jag fundera lite på om man ska försöka klistar fast lite sand på ovansidan av frigoliten, om fiskarna skulle gräva ner så ser man inte det vita. Är det en bra idé? Någon som provat?

/ Lars
#16 - 30 augusti 2005 10:22
Själv har jag funderat mer i riktningen av skiva under akvariet, och liggunderlag/frigolit där, just för bärkraftens skull, med så fin sand som blästersanden har det visat sig behövas mer än lite för att fiskarna ska lyckas möblera om så pass att stenarna flyttar på sig, speciellt med våggeneratorn som bara knuffar sanden fram och tillbaka. av samma anledning har min teori grundat sig på att med en cm sand i baljan innan de första stenarna slängs i, och sen fylla up med ett par till, så sprids vikten från stenarna väldigt bra, och punktbelastningen / fallrisken är inte så stor, utan risken som hägrar här är just överlastningsoro. sten väger ju trots allt mer en ett kilo per dm³, så även "lätt sten" belastar ju akvariet mer än vattnet, med ett rejält stenröse blir det en hel del vikt som belastar bottenglaset. Kanske inte så stor faktor för mig som satsar mest på kolsten, men för folk som kör med mycket skiffer, marmor, granit osv?

B!
#17 - 30 augusti 2005 10:49
[QUOTE=LarsPa]Ni som har frigolit / liggunderlag i botten på akvariet (inte under, i), har ni satt fast det med silikon?[/quote]
Jepp.

Jag fundera lite på om man ska försöka klistar fast lite sand på ovansidan av frigoliten, om fiskarna skulle gräva ner så ser man inte det vita. Är det en bra idé? Någon som provat?

Det är helt klart en bra idé. Jag har iofs liggunderlag istället för frigolit men har gjort precis som du säger, och det vet jag att många fler också har gjort.

Kleta på ett tunt lager silikon över hela liggunderlaget/frigoliten. Häll på sand. Låt torka. Klart. Nu kan mina multisar gräva hur mycket som helst utan att bottnen syns.
#18 - 30 augusti 2005 14:56
Visst ska man ta det säkra före det osäkra, men man kan nog lasta i en hel del i ett fabrikbyggt akvarium. Stenar väger ju inte mer än stenens vikt minus vattnets vikt för samma volym heller. 30 kg sten kanske bara väger 15 kg i akvariet...eller hur?
#19 - 30 augusti 2005 15:12
[QUOTE=androxe]Visst ska man ta det säkra före det osäkra, men man kan nog lasta i en hel del i ett fabrikbyggt akvarium. Stenar väger ju inte mer än stenens vikt minus vattnets vikt för samma volym heller. 30 kg sten kanske bara väger 15 kg i akvariet...eller hur?[/QUOTE]
Nja, stenens vikt är ju densamma. Akvariemöbeln belastas med stenens hela vikt, dvs 30 kg, men det är ju som du säger bara 15 kg mer än om man bara hade vatten i akvariet!
#20 - 30 augusti 2005 16:44
[QUOTE=petnym][QUOTE=androxe]Visst ska man ta det säkra före det osäkra, men man kan nog lasta i en hel del i ett fabrikbyggt akvarium. Stenar väger ju inte mer än stenens vikt minus vattnets vikt för samma volym heller. 30 kg sten kanske bara väger 15 kg i akvariet...eller hur?[/QUOTE]
Nja, stenens vikt är ju densamma. Akvariemöbeln belastas med stenens hela vikt, dvs 30 kg, men det är ju som du säger bara 15 kg mer än om man bara hade vatten i akvariet![/QUOTE]

Det är lite sak samma, stenens ökning av vikten är bara det den väger mer än vattnet, men det är ju lite det som oroar en, all lastens vikt belastar tillsist en och samma punkt, där glaset buktar ner mest. om man "stöttar" med en skiva, och frigolit på den, borde risken för att glaset ska ge sig pga överlast minska, det borde även gå att göra "ganska" osynligt, även på en aluminium ställning, med en ett par mm tjock plåt som "skiva" och påsvetsade kors på undersidan, som inte bygger mer än att de döljs av alustälningen vid sikt rakt framifrån. Frigoliten sjunker ihopa under aluramen när vikten ökar, och borde gå att skära till när akvariet är fylt, för en max ett par mm tjock rand runt om. Om det rent estetiska irriterar en, kan man ju skära till frigoliten så att den bara ligger invändigt. ramen behöver ju igentligen inte frigoliten som stöd, frågan är nästan om ddet inte för aluminiumrörens skull är bättre med tillskuren frigolit... beror på vilka engenskaper rören ligger inne med, belastningstålighet på längd, vs tvären. Det borde inte spela så stor roll, kan inte tänka mig att det ligger speciellt mycket vetenskap bakom rören i akvarieställningar, att de har en lättad konstruktion för att spara vikt... dyrt att hålla på med.

B!
#21 - 30 augusti 2005 22:00
svetsa i aluställningen tror ja inte är en höjdare.
aluminium ska va lite småkrångligt har ja hört.

men lite fyrkantsprofil stål är ju inga problem å svetsa i
#22 - 31 augusti 2005 03:56
Varför skulle du svetsa i profilen, svetsa ett kors i plåten, ställ en plåtremsa på högkant och stvetsa fast den, som stödjande i hålrummen på stälningen, inte stödjande åt stälningen, utan plåten. Plåyten kommer nog inte försöka gå sin väg, när du stält ett par hundra kilo akvarium ovanpå.

B!
#23 - 3 september 2005 18:05
Efter min närstående flytt, då jag ska montera upp karet(alu-list) igen, ska jag ta och gjuta en vagga i gips för karet att ligga i/stå på. Bottenglaset kommer inte kunna bukta 1 mm och jag kan fylla karet med i princip hur mycket sten som helst! hehe:)

mvh
Kalle

Annons