Stenar...

#1 - 5 augusti 2008 10:57
Går det bra att använda vilka stenar som helst eller finns det några man bör undvika till sitt sötvattenskar?

/Mikael
#2 - 5 augusti 2008 11:19
Solisten skrev:
Går det bra att använda vilka stenar som helst eller finns det några man bör undvika till sitt sötvattenskar?

/Mikael

Stenar med hög kalkmängd passar med stor säkerhet dåligt till sydamerikanska fiskar medan det kan vara mitt i prick för afrikanska firrar.

Kalkhalten kan testas med kraftig syra men man måste veta vad man håller på med - risk för skador är överhängande.

Det är också viktigt att stenarna är rena och fria från gifter/bakterier.
#3 - 5 augusti 2008 12:08
hmmm...jag har kokat dem stenar jag har men ärligt talat gjorde ditt svar mig inte mycket klokare [:o]

Letar mer efter namn på olika sorters sten som kan vara mindre lämpade till ett sällskaps akvarium med Guramis, Kardinaltetror, Nyckelhålsciklider, Palletciklider och några Ansistrus i.
Om ni kan linka en bild på olämpliga stenar och/eller säga mig namnet/namnen på dem olämpliga stenar ni känner till så kan jag själv googla efter bilder så jag vet vilka som är direkt olämpliga/mindre lämpliga (om det överhuvudtaget finns några sådana i vår natur :).

Tack på förhand

Mvh Mikael
#4 - 5 augusti 2008 12:32
japp, visst finns det sten i vår natur du bör undvika, frågan har vart uppe här på zoopet många ggr. alunskiffer är väl en av de stenar du inte bör ha. den innehåller nog allt i det periodiska systemet (ok inte riktigt) o bör ej stoppas i ditt kar. den liknar lerskiffer men när man gör streck på den blir det rött istället för vitt (vitt är lerskiffer).

sen kan man ju undvika sprängsten som nyligen har sprängts bort, ingen höjdare med sprängmedelsrester i karet

man kan ju undvika kantiga stenar om man har firrar som gillar att böka omkring i karet, typ pansarmalar.

hoppas du blev lite klokare nu. tipset är också att söka här på zoopet om stenar från naturen. (ett bra sökord är just alunskiffer)
#5 - 5 augusti 2008 12:33
Beror lite på var man plockar sina stenar oxå. Man ska undvika att plocka stenar vid åkrar som besprutats eller plocka stenar som har rostfläckar på sig.

Detta var inte riktigt svar på dina frågor men ett litet tillägg bara ;)
#6 - 5 augusti 2008 12:48
alltid bra med tillägg nina! :D
#7 - 5 augusti 2008 13:01
Tack allihopa för tipsen :D. Jag testade att "repa" skiffret med en nyckel och strecken blev ljust ljust gråa men absolut inte åt det röda hållet så jag antar att det är säkert att använda det då iaf.
#8 - 5 augusti 2008 13:06
har du plockat skiffret i "det vilda"? är det köpt i akvarieaffär så borde det vara lerskiffer..

men är det åt det vit-gråaktiga hållet så är det lerskiffer o då funkar det bra i karet. du märker verkligen om du har alunskiffer, det är nästan blod-rost rött.
#9 - 5 augusti 2008 21:48
Jag har plockat stenar till mitt kar i ett grus tag och då undvikit stenar med rost fläckar och sådanna som verkar porösa , dessa stenar har spolats rena under år miljonerna och slipats runda av inlands isen så att de är runda och fina. Efter ett litet upp kok i grytan och en avspolning under kranen har de hamnat i karet och ingen av firarna har klagat höglujt =)

Annons