Stenar luktar konstigt...?

#1 - 16 februari 2013 19:15
Inhandlade matchande stenar till mitt nya 540 kar med btn moduler... när jag blötte ner dessa och tvätta dom så luktade de konstigt... svårt att beskriva lukten. Men de är i alla fall något inslag av brunt i som som jag misstänker lukten kommit ifrån då jag vid ett annat tillfälle köpte vit hålsten med detta bruna på.

Dessa köptes på hornbach och de skall vara för akvarier, är de riskfritt att dra i dom eller bör man kasta skiten?

Vill ju inte ha någon dunderförgiftning i karet :)

Mvh
Freddan
#2 - 16 februari 2013 20:40
Att de luktar konstigt är liksom inte någon bra beskrivning på sten, varför inte lägga upp några bilder?
#3 - 16 februari 2013 20:49
Mumin skrev:
Att de luktar konstigt är liksom inte någon bra beskrivning på sten, varför inte lägga upp några bilder?

[ATTACH=CONFIG]60091[/ATTACH]
Fick tyvärr bli en mobilbild, men bättre än inget ;-)
#4 - 17 februari 2013 05:32
De rödrändiga är någon sorts sandsten och de brukar inte vara någon fara med dem. Längst ner till höger ser det ut att vara en kantig bit som skulle kunna vara skiffer. De kan innehålla oljor som inte är bra. Men det verkar å andra sidan osannolikt att de skulle sälja stenar som fiskarna dör av. Tycker du att det är någon petroleumdoft på stenarna så använd dem inte.
#5 - 17 februari 2013 19:47
Mumin skrev:
De rödrändiga är någon sorts sandsten och de brukar inte vara någon fara med dem. Längst ner till höger ser det ut att vara en kantig bit som skulle kunna vara skiffer. De kan innehålla oljor som inte är bra. Men det verkar å andra sidan osannolikt att de skulle sälja stenar som fiskarna dör av. Tycker du att det är någon petroleumdoft på stenarna så använd dem inte.

Petroleum (svårt att stava) ;) luktar de nog inte, är inte de någon slags olja? Lukten kan beskrivas som typ hockeypulver... ne men nått sånt konstigt! De liktar liksom sand...

Tror alla dessa stenar är likadana, de är massa skikt i dom därför kan de se ut som vissa är skiffer.
#6 - 17 februari 2013 20:16
All sten har ju en lukt, speciellt en blöt. Jag tror du nojjar nu freddan;)
#7 - 17 februari 2013 22:06
åheim skrev:
All sten har ju en lukt, speciellt en blöt. Jag tror du nojjar nu freddan;)

Säg någon gång jag inte nojjar över mina små vänner+mitt vardagsrumsgolv, men de blir som man brukar säga... Bättre och bättre dag för dag ;)
#8 - 17 februari 2013 23:04
Sv: Stenar luktar konstigt...?

Better to be safe than sorry :)

/David

Annons