Stenat från naturen till malawi

#1 - 1 november 2008 10:50
Jag funderar lite på om man kunde ta stenar från naturen (i det här fallet från Simrishamn) och ha till att bygga grottor till mina malawi?

Vet inte än om det kommer att se snyggt ut eller att den kan vara så att stenarna förändrar ph-värdet eller något annat så fiskarna inte tycker om.

Vill också få tips om vilken sorts färg på sand man skall ha i akvariet? Om det är snyggast med svart sand eller ljus?

Vill hjärna få lite kommentarer av andra akvarister som har prövat detta.
Vill också få tipps hur jag skall "behandla" stenarna så att det är så säkert som möjligt för fiskarna.

Tacksam för snabba svar:D
#2 - 1 november 2008 13:36
Jag funderar lite på om man kunde ta stenar från naturen (i det här fallet från Simrishamn) och ha till att bygga grottor till mina malawi?

Vet inte än om det kommer att se snyggt ut eller att den kan vara så att stenarna förändrar ph-värdet eller något annat så fiskarna inte tycker om.

Vill också få tips om vilken sorts färg på sand man skall ha i akvariet? Om det är snyggast med svart sand eller ljus?

Vill hjärna få lite kommentarer av andra akvarister som har prövat detta.

Vill också få tipps hur jag skall "behandla" stenarna så att det är så säkert som möjligt för fiskarna.

Tacksam för snabba svar:D

Jag har både Sand å stenar som jag plockat själv ute i naturen :)
Vit sand från en badstrand som är äckligt snygg :)
Stenar tog jag på ett ställe där en stenkross stått å tuggat rätt mycke...
stenar vad jag vet lär ju inte sänka Ph i ditt kar utan tvärtom å de är ju ingen nackdel för malawis med högt ph
jag tog mina stenar på land å bara sköljde dom i duschen å la ner i karet å de har inte varit några problem för varken mej eller kompisen... tror dock de är bättre om man tar stenarna i havet/sjön för då är dom alltid nysköljda å de är inte nått sket på dom.. där vi tog stenarna hade mycke maskiner å annat varit så kunde ju varit skit på dom...tar man dom i vattnet så finns de ju inte olja eller dyl på dom...kanske lite sjögräs dock :D

Edit
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/large/305014_iuqiy3.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/large/305017_j7rv81.jpg

Sån sand plockade jag här vid havet...jag tycker detta ser bättre ur än mörk sand men de är min åsikt...Man ser dock inte helheten så bra där...får knäppa några kort på mitt 500liters kar nån dag som jag bytte sanden i för några veckor sen
#3 - 1 november 2008 15:09
Jag har hört mycket negativt om det och skulle kolla ordentligt innan jag stoppar ner något i karet.
Det kan finnas alger och bakterier i det som kan ta död på allt och skapa värsta sörjan. Dessutom kan stenar innehålla höga mineralhalter.
Det finns ju killar här som är proffs på sånt här.
Lägg upp bilder och berätta i vilket sorts vatten du har plockat det så får du bättre hjälp. Det finns tester också man kan göra på stenar osv om de innehåller höga kalkhalter t ex.

Jag skulle inte stoppa ner något utifrån utan att koka det först, jag har även hört om att stoppa sand och grus på en plåt och köra i ugnen för att döda små oinbjudna gäster som inte pröjsar hyran.. ;)
#4 - 1 november 2008 16:51
Katharina skrev:
Jag har hört mycket negativt om det och skulle kolla ordentligt innan jag stoppar ner något i karet.

Det kan finnas alger och bakterier i det som kan ta död på allt och skapa värsta sörjan. Dessutom kan stenar innehålla höga mineralhalter.

Lägg upp bilder och berätta i vilket sorts vatten du har plockat det så får du bättre hjälp. Det finns tester också man kan göra på stenar osv om de innehåller höga kalkhalter t ex.

Jag skulle inte stoppa ner något utifrån utan att koka det först, jag har även hört om att stoppa sand och grus på en plåt och köra i ugnen för att döda små oinbjudna gäster som inte pröjsar hyran.. ;)

Det skulle vara bra att få reda på, men jag vet inte riktigt hur jag kan lägga upp bilder här. (Det är väll bara guld medlemmar som kan.)
Jag har också tidigare plockat sten från samma ställe och hatt i ett annat akvarium (jag kokade det först) och fiskarna mådde inte dåligt av det vad jag kunde se.
#5 - 1 november 2008 17:09
Och vissa stenar som jag tog hem passar inte i våra pannor så jag undrar om det går lika bra och ha dem i ugnen?
#6 - 1 november 2008 17:37
släng upp bilder vettja. länka från en annan sajt så kan man se. svårt att säga om det funkar utan bilder men rent generellt så funkar de flesta stensorter. undvik alunskiffer och sprängsten.

koka eller inte, ja det är frågan. vet inte riktigt vad för bakterier som skulle kunna komma i karet o göra det sämre för firrarna, kanske nån annan kan svara på.
#7 - 1 november 2008 18:00
Katharina skrev:

Okej. nu har jag lyckats att lägga upp bilden på stenarna
http://101301881012.deviantart.com/art/Stenar-102352250
Jag tog en stor bild på alla stenarna
#8 - 1 november 2008 20:31
Är ingen geolog så jag vet inte om stenarna är bra eller inte,men dom är supersnygga :D
#9 - 1 november 2008 20:44
jag är heller ingen geolog men det ser ut som gnejs och granit o nån kalksten, så jag skulle köra på dem! de ser snygga ut med! :)
#10 - 1 november 2008 21:03
Undrar hur fiskarna klarar sig i naturen då de omringas av stenar från just.. naturen.
#11 - 1 november 2008 21:34
Finns lite olika trådar här om vilka mineral man bör undvika, alunskiffer, svavelkis, gips och några fler är dom jag kommer ihåg just nu. I princip alla reaktiva mineral och bergarter som verkar innehålla metaller. Går nog inte säga från ett foto, men jag tycker iallafall dina stenar ser ut som diverse vanliga bergarter och inget som borde vara farligt. Kolla under en lampa om du ser några metallglänsande prickar eller nåt som ser ut som rost - då använder du inte just den stenen.

Det ser ju inte ut som du har sprängsten där, annars är det bra att undvika (vassa kanter, och har man riktigt otur har man fått tag i en skärva som har sprängmedelrester på sig).

Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig för att ta saker i naturen till sina akvarier. Hämtar man från sjöar med fisk kan det följa med fiskparasiter med lite otur, men uppe på land är ju inte det någon fara.
#12 - 1 november 2008 21:35
Undrar hur fiskarna klarar sig i naturen då de omringas av stenar från just.. naturen.
Ja du det kan man undra;)jag säger inget så slippar man en massa tjat det brukar bli bäst så:D:D
#13 - 1 november 2008 21:40
tycker du ska köra på sand som ligger nära stenarna i färg, det ser mer naturligt ut då. kör på de där stenarna du har inget att oroa dig för.
#14 - 2 november 2008 10:06
Ja jag tror nog att jag kommer att köra på dessa stenarna, men jag förmodar att jag skall koka dem först för att bli av med oönskade bakterier och dylikt. men grejen är att vissa stenar inte ryms i min kastrull. Så jag undrar om det går lika bra att ha stenarna i ugnen?
#15 - 2 november 2008 10:14
ja det funkar lika bra. antagligen bättre med ugn då du kan höja tempen högre än vad du kan med kokande vatten!

men frågan är intressant att lyfta fram igen, vilka bakterier är inte bra som sitter på stenar? lasse här på zoopet har ju en egen nitrifikationsmetod som innebär att man hämtar bakterier från jorden! o det funkar ju bra...
#16 - 2 november 2008 11:13
Som sagts, har du hämtat stenarna på land behöver du inte försöka sterilisera dom.
#17 - 2 november 2008 15:51

Ha ha... Ja, om det är en sten med mycket mineraler så lär det ju bli lite mer utspätt i en sjö än i ett akvarium.. ;)

Jag tror att bakterier är mest risk för om man tar sand. Iaf har någon skrivit här på Zoopet om ett kar som blev en äcklig sörja. Jag vidhåller att man ska kolla med folk som kan eller vänta med att slänga i en massa fisk tills man vet...
En sten som har legat på land skulle jag bara skrubba lite under varmt vatten, den skulle inte jag bry mig om att koka, tror jag... ;)
#18 - 3 november 2008 01:24
ÄÄh va chöven jag har 2 köpe stenar i mitt fisk kar 5 är från skogen och lokala grushålor . I räkkaret har jag grus från den lokala badsjön och stenar från sjökanten och grus hålan räkor och snäckor trivs fin fint gruset innehåller både svavelkis, gnejs,granit, sandsten och andra roliga mineral några med små rostprickar.
Det jag gjorde med gruset var och skälja det väl i en hink under rinnade vatten stenarna har jag bara skrubat rent under kranen från damm. Iof sig har jag fått dessa små vita cm långa maskar i räk burken men de gör ingen skada. De kan kommit med växter från zoobutiken eller med andmaten från granens damm. Vattnet i räkkaret är kristall klart även om jag inte bytt vatten på 3 veckor!! Räk burken har varit i gång sedan juli 08.
Det är som Robin H säger fiskarna i sjön som gruset kommer i från har fått stå ut med gruset i år tusenden och envist levt kvar. Så använd du den stenen du plockat.
Vill du värme behandla stenar i ugnen skall dom läggas i en kall ugn så att de inte spricker.

Annons