Stendöd..

#1 - 16 januari 2008 07:57
ancistrus dolichopterus honan stendog halv 7 i morse, hörde hur det spratt till och såg henne sjunka mot botten, nää, malar ska inte ligga på rygg..

Lyfte upp den från botten och höll den vid ytan, kände försiktigt och försökte se om det fanns nått liv i den men efter ca 10 minuter så började den kännas väldig stel så det var bara att inse fatum.

Nån som har en uppskattad ålder på ancistrus dolichopterus?
#2 - 16 januari 2008 14:40
Shit så här låg har jag inte känt mig sedan min labrador dog när jag var 11 år gammal..

Har ju haft maltjejen i snart 4 år och så går den och dör för mig, just nu infinner sig känslan av fullständig olust för allt som har med akvaristik att göra, hade inte karet varit till bredden fyllt med yngel så skulle jag nog satt in en annons på skänkes och lagt av helt..

Jag formulerar om frågan, hur lång är den ungefärliga livslängden hos en ancistrus dolichopterus, Lutt du kanske vet?
#3 - 16 januari 2008 14:46
Shit så här låg har jag inte känt mig sedan min labrador dog när jag var 11 år gammal..

Har ju haft maltjejen i snart 4 år och så går den och dör för mig, just nu infinner sig känslan av fullständig olust för allt som har med akvaristik att göra, hade inte karet varit till bredden fyllt med yngel så skulle jag nog satt in en annons på skänkes och lagt av helt..

Jag formulerar om frågan, hur lång är den ungefärliga livslängden hos en ancistrus dolichopterus, Lutt du kanske vet?

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1746018#"" target="_blank">[:-132]
#4 - 16 januari 2008 14:48
ca. 16år;)
Bilagor:
#5 - 16 januari 2008 14:49

Jag formulerar om frågan, hur lång är den ungefärliga livslängden hos en ancistrus dolichopterus, sen känner jag mig lite dum eftersom jag inte är hundra på vilken artbeteckning det är, Lutt du kanske vet?

Ancistrus dolichopterus sp?
#6 - 16 januari 2008 14:52

Jag formulerar om frågan, hur lång är den ungefärliga livslängden hos en ancistrus dolichopterus, sen känner jag mig lite dum eftersom jag inte är hundra på vilken artbeteckning det är, Lutt du kanske vet?

Ancistrus dolichopterus sp?
#7 - 16 januari 2008 14:52
Beklagar

Trist är det, jag vet hur det känns. Tyvärr kan jag ej besvara din fråga, bara tala om en fin dam jag hade för länge sedan.

Min gammel-tant var med sedan första akvariet i egna lyan, jag tror det var närmare 7 år som vi huserade tillsammans. Hon plaskade lite och sjönk sedan också till botten. Jag intalade mig att det var ett plask "farväl"...
#8 - 17 januari 2008 12:22
Jag hade en slöjstjärt som hette Sture, som jag hade i 12 år...jag var också ledsen när han dog. Men det är en del av livet, det också, om än en tråkig del.
#9 - 19 januari 2008 12:50
Som om inte malmammans död vore nog har dom små från sista kullen börjat droppa av, dom blir desorienterade och hamnar upp och ner på botten varpå både botior och räkor snabbt är framme..

Förändringar som är gjorda de senaste 2 dygnen är kolfilter och fluvals ammonium remover, jag kör 2213 pumpen med makaroner/fix/substrat och 2222 med makaroner/kol/substratkulor/finfilter och fluvals ammonium remover..

Temperaturen ligger på 26 nattetid och 26,5 dagtid..
Matning varannandag med squash/gurka och varje dag med 4-5 algtabletter..
Svagt citrongult på seras NO2 test, normal pmdd dosering för 100 liters..

Jag skulle tippa på att antalet yngel just nu är nere under 60 st..
#10 - 19 januari 2008 12:52
Som om inte malmammans död vore nog har dom små från sista kullen börjat droppa av, dom blir desorienterade och hamnar upp och ner på botten varpå både botior och räkor snabbt är framme..

Förändringar som är gjorda de senaste 2 dygnen är kolfilter och fluvals ammonium remover, jag kör 2213 pumpen med makaroner/fix/substrat och 2222 med makaroner/kol/substratkulor/finfilter och fluvals ammonium remover..

#11 - 19 januari 2008 12:55

2213 med avstängd diffusor standard riktad nedåt på baksidan.
2222 med strilrör riktad för ytcirkulation.

Svärdsplantor och vattenpest ganska tätt planterat och ankmat och grodblad som flytväxter.

#12 - 20 januari 2008 13:25
Fortfarande inget utslag på seras NO2 test men har senast idag återigen bytt omk 15% vatten, Dom 25-30 som är kvar sitter håglöst stilla..

Är det nån som har en aning var felet kan ligga?
#13 - 20 januari 2008 13:26
Fortfarande inget utslag på seras NO2 test men har senast idag återigen bytt omk 15% vatten, dom 25-30 som är kvar sitter håglöst stilla..

Vet inte om jag kan lita på NO2 testet, eller kan det ha bildats ammonium?

Är det nån som har en aning var felet kan ligga?
Guest
#14 - 20 januari 2008 14:11
Vad menar du med normal Pmdd dosering? 10ml/100L?
#15 - 20 januari 2008 16:26
Jag kör standard dosering med 10 ml från varje färdigblandad flaska.
Guest
#16 - 20 januari 2008 21:40
I normal fall hade jag svarat att gör flera små vattenbyten per dag o se om du får någon förändring, men nu har du använt fluvals ammonium remover som jag inte vet ett dyft om.
#17 - 21 januari 2008 03:52
Så länge nitritestet inte ger utslag kör jag dagliga delvattenbyten på 15-20%, skulle den ge utslag så skulle jag reagera med ett 50% delvattenbyte..

Problemen började med att jag startade med PMDD dosering, 12 timmar senare blev vattnet gröngrumligt.

Jag kompleterade 2213 ytterfiltret med ett 2222, tyvärr utan att krama ur filtret från det gamla i det nya då jag i mitt enfald var övertygad om att bakteriefloran i 2213 var väl etablerad, jag monterade en kolfilterpåse i det nya filtret tillsammans med en påse ammonium remover.

Jag vet att felet är mitt eget då jag tog emot hannen innan jag fått igång 200 litersbaljan, resultatet är ju ett klart fall av överlast med över 200 individer i ett 100 liters kar, det som jag tror kan vara giftboven i dramat är antingen mängden avfall som samlats i bottengruset, eller så har någonting följt med den nya pumpen, eller från PMDD flaskorna som jag fick från en god vän, ingenting annat har nämligen kommit i närheten av baljan, detta vet jag då jag är extremt noga med att bara använda samma spänner, håvar och däverts till samma kar, herre jösses jag är en riktig skitgris, använder ju inte ens algmagneter..
#18 - 21 januari 2008 09:57
Mina Ancistrus har haft en livslängd på 7 - 8 år ungefär. Klart kortare än gamle Rödstjärt som blev 14 år.
Ancistrus kullarna var i storlek 40 - 60 st. Hade dom först i ett sällskapsakvarium och då var "svinnet" ganska stort. Uppemot hälften. När jag flyttade över malarna till ett eget kar så klarade sig ca 80 % av ynglen. Svårt att säga, marginalen för felräkning är ju ganska stor. :)
Som mest så hade jag 5 vuxna, ca 60 yngel från senaste kullen och ca 50 småttingar från tidigare kullar i ett 60 liters kar. Kullarna kom väldigt tätt och jag hann inte med riktigt.
Guest
#19 - 21 januari 2008 13:47
Gaffel skrev:
Så länge nitritestet inte ger utslag kör jag dagliga delvattenbyten på 15-20%, skulle den ge utslag så skulle jag reagera med ett 50% delvattenbyte..

Låter klokt!
Tycker gott du kan slamma grusen en gång med.
Har något av dina filter material varit stillastående så hade jag sköljt ur dom med.
Släng Pmdd flaskorna och köp nytt! Man vet ju aldrig hur "han" har blandat dom eller hur gamla dom är. (Även om de har lång hållbarhetstid)

När allt börjar komma i balans igen råder jag dig till att gradvis öka dagarna för vattenbyten. Som typ:
Byta 15% varje dag, varannandag, sen var tredje, sen var fjärde. o.s.v.
Tills du är uppe in dom dagarna du vill ha.
#20 - 21 januari 2008 17:54
PMDD flaskorna är nyligen tillblandade och tjejen som gav dom till mig är ingen slarver, har redan berättat om mina misstankar för henne, som det ser ut just nu är det skitsamma, 98% dödlighet bland ynglen, ingen av pumparna har stått stilla längre tid än 10 minuter, har själv ingen erfarenhet av att för mycket fiskskit i bottengruset skulle skapa en tidsinställd ammoniumbomb men eftersom seras NO2 test inte ger utslag är det antingen ammonium eller nått gift som läcker från exempelvis pumpen, antingen det eller så suger NO2 testet..
#21 - 21 januari 2008 17:58
PMDD flaskorna är nyligen tillblandade och tjejen som gav dom till mig är ingen slarver, har redan berättat om mina misstankar för henne, som det ser ut just nu är det skitsamma, 98% dödlighet bland ynglen, ingen av pumparna har stått stilla längre tid än 10 minuter, har själv ingen erfarenhet av att för mycket fiskskit i bottengruset skulle skapa en tidsinställd ammoniumbomb men eftersom seras NO2 test inte ger utslag är det antingen ammonium eller nått gift som läcker från exempelvis pumpen, antingen det eller så suger NO2 testet..

Kan nån ge mig rätt art och beteckning på maltjejen?
Guest
#22 - 21 januari 2008 21:07
Är ju inne på att du just har ammoniak i ditt kar.
Därav mina råd...Och tester litar jag inte alls på...

Din hona är en vanlig Ancistrus Sp3.
#23 - 21 januari 2008 23:11
Vilket i såfall betyder att den mängd ammonium som bildas och löser sig i vattnet närmst botten är för stor för att cirkuleras och tas omhand av det filter som innehåller ammonium remover, så otroligt trist att lära sig saker med hjälp av trail and error, faktum är att just djuprengöring av bottengruset är nånting som jag slutade med efter att ha läst inlägg om risken att förstöra förutsättningarna för växterna, därmed inte menat att klandra artikelförfattarna..
Guest
#24 - 22 januari 2008 01:29
Nej djuprengöring är ju inte bra, men när man får problem så...
Nu menar jag ju inte att du skall djuprengöra, utan slamma lite ytligt och typ 1cm ner, på alla ställen utom där växterna finns, där ytslammar du bara.
Är du säker på att Fluval filtert är så bra då?
#25 - 22 januari 2008 08:43
Nu klarar ju inte det här dyng php scriptet av att citera mitt i en text varpå allt man redan skivit försvinner(Tack så jävla mycket era överbetalda glamm o glitter sucktande latte drickare men det finns ett program därute för RIKTIGA programerare som heter PERL!)

Korta versionen:
Nu är ju jag inte säker på just nånting, svårt att vara det i massdödstider som dessa, men ägaren till min zooaffär använder "fluval ammonium remover" vid hög last eller nystart..

Sen är det just djuprengöring jag har slutat med, jag dävertsuger bara skiten som ligger uppe på bottengruset, eller hur menar du, tyckte du att jag skulle dävertsuga på djupet vid behov eller inte?
#26 - 22 januari 2008 12:39
Nu är ju jag inte säker på just nånting, svårt att vara det i massdödstider som dessa, men ägaren till min zooaffär använder "fluval ammonium remover" vid hög last eller nystart..

Sen är det just djuprengöring jag har slutat med, jag dävertsuger bara skräpet som ligger uppe på bottengruset, eller hur menar du, tyckte du att jag skulle dävertsuga på djupet vid behov eller inte?

Annons