Stenlim

#1 - 9 augusti 2010 12:11
[LEFT]hej.

Jag är ny akvarieägare och har ganska dålig koll på allt än så länge.

Nu när jag har sett alla snygga akvarier har på zoopet så vill ju givet vis jag också göra en egen bakgrund. Jag har fått tag på ett par riktigt snygga shiffer-plattor som är tänkta att kakla en badrumsvägg, men blivit över. Nu undrar jag vilket lim jag kan använda för att dels limma ihop stenarna med varandra, dels fästa dom mot glasrutan?

PL800 är ju ett stenlim. går det bra eller fäller det ut en massa änmen som är skadliga?

bild på stenarna.

[/LEFT]
#2 - 9 augusti 2010 12:14
Jag skulle inte våga använda PL800.
Jag använde silicone som är anpassat för akvariebruk som går att köpa i diverse djuraffärer.
Du kan kolla mitt 37,5l om du vill se hur jag gjorde min skifferbakgrund ;)
#3 - 9 augusti 2010 12:25
ceda skrev:
[LEFT]hej.

Jag är ny akvarieägare och har ganska dålig koll på allt än så länge.

Nu när jag har sett alla snygga akvarier har på zoopet så vill ju givet vis jag också göra en egen bakgrund. Jag har fått tag på ett par riktigt snygga shiffer-plattor som är tänkta att kakla en badrumsvägg, men blivit över. Nu undrar jag vilket lim jag kan använda för att dels limma ihop stenarna med varandra, dels fästa dom mot glasrutan?

PL800 är ju ett stenlim. går det bra eller fäller det ut en massa änmen som är skadliga?

bild på stenarna.

[/LEFT]

börja med att kolla så att det är rätt sorts skiffer.

det finns skiffer som innehåller olja....direkt dödligt för fiskar.....

sedan håller jag med ekwall,,,,,använd enbart silikon avsett för akvarium.

vidare...se upp med vikten, det kan bli vääääldigt tungt med mycket sten på en liten yta,
kanske kan bottenglaset spricka.....en rejäl frigoliskiva i botten är kanske en bra idé.

.
Bilagor:
#4 - 9 augusti 2010 12:28
Tack för tipset. Kan jag använda det till att limma sten på sten också?! Eller är det bara för att få fast det mot glasrutan? Är det svårt att få bort från glaset (om det inte skulle bli så bra. ;)
#5 - 9 augusti 2010 12:39
ceda skrev:
Tack för tipset. Kan jag använda det till att limma sten på sten också?! Eller är det bara för att få fast det mot glasrutan? Är det svårt att få bort från glaset (om det inte skulle bli så bra. ;)

det går bra att limma ihop stenarna oxå.

finns två färger, ta den svarta,

det är lite knivigt att få bort från rutan, ett rakblad får bort det mesta, men det kan bli en liten
hinna kvar, som faktiskt inte syns förrän det kommer vatten på den, då får man ta till ättiksyra,
eller gnugga som fan med svinto, och sedan rengöra utav bara h-e så det inte är några tvål / syrarester kvar i karet.

.
#6 - 9 augusti 2010 12:46
Hur stort är karet du tänkte göra bakgrund till?
Om det är över 50l så gör det på plats, det blir jävligt mycket vikt för glaset att bära på om du får för dig att flytta de sen.
Att riskera att karet spricker efter alla timmars jobb kan kännas onödigt ;)
#7 - 9 augusti 2010 12:51
kollade på ett företag som kränger den sortens skifferväggar.....

deras produkter bestod av sammansatta tunna skifferbitar till tjokare skivor.

de var sammansatta med just stenlim....

om det är den sortens skiffer du har....så skulle jag avråda dig från att göra det.

risken att stenlimmet isf släpper ifrån sig skit är för stor.....tycker jag....

.
#8 - 9 augusti 2010 13:01
Det är ett 112liters akvarium. Men det låter som att det är lite för stor risk att limmet fäller ut en massa skit i vattnet. Synd, då det hade varit väldigt snyggt, + att det inte hade tagit så mycket plats i karet...

Jag får väl fortsätta spåna på hur jag skall göra. Tycker att plancherna inte är så roliga precis...
#9 - 9 augusti 2010 13:05
Det är inte svårt att göra en egen i skiffer, det tar bara tid. är du lite händig och har tålamod så bygg en egen.
Annars kan man göra en egen av frigolit eller köra på BTN.
#10 - 9 augusti 2010 13:08
eller det enklaste (och i min värld ofta det snyggaste) en enkel svart film på baksidan (utsidan då...),
och sedan en hiskelig hög med gröna blommor i karet......

snorbilligt är det,,,,,,

.
#11 - 17 augusti 2010 10:53
Kensa skrev:
eller det enklaste (och i min värld ofta det snyggaste) en enkel svart film på baksidan (utsidan då...),

och sedan en hiskelig hög med gröna blommor i karet......

snorbilligt är det,,,,,,

.

och så in i helvete snyggt, svart solfilm finns att köpa på biltema för en spottstyver. typ 100 spänn så klarar du lätt att täcka 3x väggar av 2 112l mer eller mindre.

Ångrar nästan att jag själv satte in slimline i mitt kar, skulle kört solfilm och kanske 2 moduler för att dölja elektronik istället.
Bilagor:
#12 - 17 augusti 2010 11:08
[SIZE=3][FONT=Calibri]Fast absolut billigast är att skapa ett dokument I WORD, färglägga det helt svart, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]printa ut i A3….sedan tejpa upp det på karets baksida…..[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Har det så på mitt ena 222 liters, veckade pappret innan, fick en hyfsad bra effekt…[/FONT][/SIZE]
#13 - 17 augusti 2010 14:31
Kensa skrev:
[SIZE=3][FONT=Calibri]Fast absolut billigast är att skapa ett dokument I WORD, färglägga det helt svart, [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]printa ut i A3….sedan tejpa upp det på karets baksida…..[/FONT][/SIZE]

[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Har det så på mitt ena 222 liters, veckade pappret innan, fick en hyfsad bra effekt…[/FONT][/SIZE]

om man har en skrivare som tar A3 eller större ja :) att gå till en firma och skriva ut tex en a1 eller liknande storlek för ett 500 liters är nog allt annat än billigt ;) och att köpa en sådan skriva är som att köpa ny bil för tusan.

jag hade också varit nojjig för fukt och spill etc som hade förstört pappret, det problemet har du inte med solfilm.
#14 - 17 augusti 2010 14:35
Marnat skrev:
om man har en skrivare som tar A3 eller större ja :) att gå till en firma och skriva ut tex en a1 eller liknande storlek för ett 500 liters är nog allt annat än billigt ;) och att köpa en sådan skriva är som att köpa ny bil för tusan.

jag hade också varit nojjig för fukt och spill etc som hade förstört pappret, det problemet har du inte med solfilm.

skön att jobba på ett bolag som har stoooora printrar....och ingen som frågar vad i h-e man sysslar med....

.
#15 - 17 augusti 2010 14:39
Kensa skrev:
skön att jobba på ett bolag som har stoooora printrar....och ingen som frågar vad i h-e man sysslar med....

.

har ni lika stora lamineringsmaskiner också? :) för då tycker jag du ska köra en gradient som går från mörkt blått till vitt i toppen, och sen bygga en ljuslåda att ha bakom karet, där snackar vi djupkänsla så det står härliga till, definitivt något jag tänker satsa på i senare bygge ;)
#16 - 17 augusti 2010 14:42
tyvärr inte....bara stora printrar......den största kan nog fan printa 1x2 meter.....

.
#17 - 17 augusti 2010 14:45
Kensa skrev:
tyvärr inte....bara stora printrar......den största kan nog fan printa 1x2 meter.....

.

magiskt.....

jag hade lätt kört en gradient från blått till vitt då :) sätt i en frigolitlåda eller whatever med blått längst ner och vitt högst upp och sen ett billigt jula lysrör nere och ett uppe som lyser upp den bakom karet, du får en sån jävla djupkänsla så det finns inte

Annons