Nu har jag kollat i din tråd. Du är ju helt fantastiskt duktig, går det möjligen att få hyra dig som akvarieinredare:).
Jag har allting i huvudet hur jag vill ha det både vad det gäller växter och inredning men jag får liksom aldrig till det som jag tänkt mig[:-5]
Jag ska möblera om lite åt mina apiston, det var då jag kom att tänka på stenröse. Jag ska testa dina tips med flata stenar i botten sen bygga på med runda på slutet. Du menar alltså att stenarna står säkert med frigolit i botten och behöver inte silikonas?
Jag skulle med glädje hjälpa dig att bygga lite stenrösen i ditt kar!:)
Vad är det för apisar du har? En del av dessa vill ju gärna ha stengrottor, ofta ganska små - mer som ett litet skydd. Det kanske räcker med några småstenar som grund och ovanpå dessa några flata stenar som tak - och ytterligare några rundare bumlingar överst.
Att stenarna står/ligger säkert är ju aldrig en garanti, men om man så att säga, provlägger stenarna och känner efter med händerna och stenarna tycks ligga hyfsat fast så skall det inte behöva vara några problem. Jag brukar oftast lägga stenarna på golvet först, innan jag bestämmer helt hur de skall ligga i karet, och kollar hur de tar sig ut i olika byggkombinationer. Det blir trots detta alltid annorlunda när stenarana kommer i karet - och man får justera och ändra allteftersom. Jag har ofta sagt, i massor av andra trådar, att tålamod är ett bra recept - så ta god tid på dig och arbeta helt utan fisk i karet - så kommer du snart på hur det skall se ut så att du blir nöjd.
Ett litet tips för att få ett så naturligt utseende som möjligt på stensrösen är att; lägga en grund, fylla på med sand i och runt grunden, sedan lägga ytterligare några lager - och slutligen bara, helt planlöst "släppa" ner stenar ovanpå som får bilda den synliga delen av stenröset. Akta bara glaset i karet!:)