Stentuffa malar?

#1 - 4 juli 2005 18:27
Hej
Kan mitt (uppenbarligen) malpar ha slagit ihjäl min paletthona? Paletthonan är spårlöst försvunnen. Men till min stora förvåning upptäckte jag för några timmar sedan ett drygt en cm långt ancistrusyngel smaskande omkring på mitt bakre glas. Kan det att ligga på rom eller vakta yngel ha triggat malarna så till den milda grad att de spöat ihjäl paletten? Den har varit borta i mer än en vecka nu, så den får nog betraktas som MIA.

Hur gammalt är ett malpar i 1.5 cm-klassen?
#2 - 4 juli 2005 20:38
Hur gammalt är ett malpar i 1.5 cm-klassen?
inte gamla jag köpte min ancistrus för 3-4 veckor sen och dom är 6 cm elr mer nu *s*
#3 - 4 juli 2005 21:55
Oj, det sista blev helfel. Läs "en mal", inte "ett malpar". Mina vuxna malar, alltså föräldrarna, är någonstans runt 10 cm. Honan något mindre än hanen. Det är förstås avkomman som är ca 1.5 cm. och som jag undrar hur gammal den kan vara.

Det blir fel ibland när man har gapiga småbarn själv, hängande över axeln. (De är förresten inte 1.5 cm någon av dem) :)

Hur i hela friden malarna har kunnat föröka sig med varandra övergår för övrigt mitt ringa förstånd, de verkar mest bara vara livrädda för varandra om de skulle råka träffas. En gång har jag sett dem umgås flera sekunder utan att tokrusa åt varsitt håll. Kan hanen ha hittat ett borttappat romkorn någonstans och uppfostrat det till en liten minimal?

Annons