Steve Irwin, "The crocodile hunter"

#1 - 9 februari 2009 15:30
Hej!
Jag har varit ganska deppig från och till efter hans död när jag har tänkt på hur mycket han gjorde för djur och natur. Och att han dog av ett djur som normalt sett inte dödar människor! Stingrockan har ju inte ens ett dödande gift, utan det vara bara för att det punkterade hjärtat! Och att han var den tredje av de få i australien som dött av stingrockor gör ju också att man undrar "Varför just han?"

Många såg honom bara som "En mentalt sjuk människa som offrar livet för pengar", men de vet inte att han gjorde det för att "De djuren som människor inte får se vill de inte rädda".

Och han ville ju visa att krokodiler inte är några mördar djur, utan oftast bara vill få väck människorna från hans revir. Och Steve visade ju så tydligt att det faktiskt inte är djurens fel, utan människan som kommer alldeles för inträngande i deras bon. Vi skulle ju också försvarat oss om nån trampade in i vårt hus, men det tänker man ju inte på.

Och vissa säger "Leker man med elden så blir man bränd". Men sättet han dog på var ju som om han var mitt i en skogsbrand och sen snubblade på en sten och dog.

Jag såg för ett tag sen ett program där han, 7 år innan sin död, guidade runt på sitt zoo och var nära att bli biten. Då sa han i mikrofonen
- Om jag blir dödad så kommer människor över hela världen sitta och säga "Vad var det vi sa!", och vi kan ju inte låta det hända! Det är det värsta jag vet när människor säger.

Och hade han inte rätt? Jag vet så många människor som sitter och säger "Det var ju det man sa skulle hända!" Och de fattar ju inte att han dog av en slump medans han turist snorklade, det kunde hänt vem som helst, han gjorde inget farligt då.

Ett av hans citat var ju också
"- Jag är inte rädd för döden, om jag kan offra mig själv för att rädda livet på ett djur så kommer jag göra det." Även detta gör ju att man tänker på sättet han dog på, varför kunde han inte få dö när han räddade något djur eller gjorde något farligt iallafall?

Han räddade så sjukt mycket djur, och köpte upp sjukt mycket mark där det fanns utrotningsdhotade djur så att de markerna inte kunde bli förstörda.

Han har fått mig att tänka på helt nya vägar när jag ser hans program såhär i efterhand, så han lyckades iallafall med sitt uppdrag med att få folk att förstå hur djuren fungerar.

Så nu vill jag gärna höra era åsikter om Steve Irwin, krokodil jägaren.
#2 - 9 februari 2009 15:52
Håller med... Du fick mig att börja fundera!
#3 - 9 februari 2009 15:54
Steve Irwin var en ganska kontroversiell person för oss biologer. Medvetet trängde han sig på vilda djur, och hanterade dem ibland ganska ovarsamt. En sak man som man inte vill göra vid studier av djur, är just att störa dem.
Men - det sättet han gjorde saker på, förde nog också fram medvetandet om djuren på ett sätt som inte hade skett annars.
Så, jag tycker att han var viktig ändå. Men jag hoppas inte att han får dussintals människor som försöker kopiera hans arbetssätt.
#4 - 9 februari 2009 15:55
Det känns iallafall otroligt skönt att hans fru och barn fortsätter på samma vägar som han, så även om de kanske inte ger budskapet till andra lika bra, så räddar de fortfarande mycket djur och natur tack vare honom.

Jag är fullständigt säker på att hans barn kommer likna honom fullständigt sen, såg en nytagen bild där hans fru och de två barnen stod med en varsin krokodil. (Sånadär små)

Och han lyckades ensam rädda så mycket av djurvärlden, vad är det då för bullshit vi andra pratar om när vi säger "Om ingen annan gör något så behöver inte jag heller, en ensam människa kan inte göra någon skillnad"
#5 - 9 februari 2009 15:58
Jens A. skrev:

Men - det sättet han gjorde saker på, förde nog också fram medvetandet om djuren på ett sätt som inte hade skett annars.

Det var nog mycket det han ville, han förstod väl att folk inte skulle förstå förrens de fick se hur djuren betede sig om man hade någorlunda kontroll.

Sen att han ibland verkade vara onödigt obetänksam när han kastade sig ner i krokodil vatten osv. vet ju jag också, dock var det kanske just såna risker som visade människor att man inte är dödsdömd bara för att man är bland djuren-.
#6 - 9 februari 2009 15:59
Han var nog mest ute efter pengar och han var faktiskt detsamma för naturskildringen som wrestling är för brottning.
Steve gjorde underhållning med naturen som bas. Precis som wrestling är underhållning med brottning som bas.
#7 - 9 februari 2009 16:05
Guy Palm skrev:
Han var nog mest ute efter pengar och han var faktiskt detsamma för naturskildringen som wrestling är för brottning.

Steve gjorde underhållning med naturen som bas. Precis som wrestling är underhållning med brottning som bas.

Men om man ser vad han gjorde utanför TV programmet (TV var ju faktiskt en väldigt liten del av vad han gjorde) så gjorde han väldigt mycket mer än så..

Och pengarna han fick in gick ju nästan uteslutande till djurräddning, natur vård, och till fredande av natur.

Har svårt att tro att han gjorde det för pengarna efter att ha hört, läst, och sett hur mycket han älskade djur och natur.
#8 - 9 februari 2009 16:20
Jens A. skrev:
Men jag hoppas inte att han får dussintals människor som försöker kopiera hans arbetssätt.

Jodå, det fick han, och de flesta kopiorna är betydligt värre än han var.
#9 - 9 februari 2009 16:45
Jag tyckte han var helt Galen och fruktansvärt överdriven han kunde för sjutton hoppa av sin bil i 50km för han har sett en liten ödla på vägen som han kastar sig ner på vägen med hela kroppen.Hur Dem som filmade han pallade, det är en gåta för mig som sagt överdriven man om det rörde sig om pengar det vet jag inte men det är fruktansvärt trist att han dog.
#10 - 9 februari 2009 16:46
Azur skrev:
Jodå, det fick han, och de flesta kopiorna är betydligt värre än han var.

Jaså? Detta har jag inte hört talas om.

Finns någon av dom att läsa om någonstans?

Det är ju för jäkligt att de gör det han gjorde av fel anledning, de gör det antagligen för att vara häftiga, steve gjorde det för att visa folk vilka underbara djur som finns.
#11 - 9 februari 2009 16:59
Han överdrev väl lite ibland när han slängde sig ur bilen för en ödla, men han gjorde ju verkligen mycket för naturen. En sak jag var med om några veckor efter han dött var på havets hus (var det nu ligger?) när man kom till en stor tank med rockor och andra "platta" fiskar. Det stod på en skylt att man inte fick klappa fiskarna. Brevid fanns en till skylt där det stod att an inte fick klappa dom för deras skinn kunde skadas. In kommer in tjej läser skylten och säger till sin pappa(eller nån) Man får inte klappa dom för dom är giftiga och farliga. Jättemånga har dött av dom. Så nu verkar många tro att rockorna är typ livsfarliga. Men vilken otur han hade. Blev också "lite deppig" efter hans död.
#12 - 9 februari 2009 17:05
Förresten varenda vardags morgon 7.00-8.00 går massor av avsnitten i repris.
#13 - 9 februari 2009 17:06
Jag vet.. Brukar titta på det innan jag går till skolan:D
#14 - 9 februari 2009 17:07
Samma här. :) Försöker se på det så mycket jag kan, så kommer försent ibland. ;)
#15 - 9 februari 2009 17:11
Händer att man kommer instörtandes i klassrummet tjugo över åtta:D
#16 - 9 februari 2009 17:33
JojjeN skrev:
Jaså? Detta har jag inte hört talas om.

Titta i tablån efter naturprogram med ett personnamn i titeln, t.ex The Jeff Corwin Experience. Finns mängder.
#17 - 9 februari 2009 17:38
Det är ganska vidrigt att de försöker härma honom, om någon är ute efter pengar så är det nog de. Kan knappast tro att de skänker några pengar åt naturen som Steve gjorde.
#18 - 9 februari 2009 17:41
Jag tillhörde en av dom som faktiskt grät när jag hörde att han hade omkommit :(
Steve var en av dom människorna i Australien som skulle kunna fått mig att åka dit bara för att träffa han, det hade jag som mål innan.
Saknar hans galna upptåg otroligt mycket.
När jag var yngre så var mitt reptilintresse oerhört stort och jag kände till Steve långt innan har blev tv kändis genom vänner och bekanta boende "down under".

Jag minns att jag skrev en tråd om hans bortgång då det sorliga inträffade.

Jag håller dock med att hans sätt har lockat fram en hel del tokiga copycats men ni vet att ingen av dom har Steves sätt att vara framför kameran.

R.I.P steve irwin
#19 - 9 februari 2009 17:46
Steve var otrolig.

Men om han hade kunnat prata nu så hade han nog ändå varit nöjd med sitt liv, han lyckades få fram sitt budskap till miljontals människor som nog tänker mer på hur djuren tänker än innan.

En sak som jag tycker är lite äcklig är att Animal planet förut verkade tycka så sjukt mycket om honom och han var överallt på siten, men nu när de inte kan filma mer och tjäna in mer pengar så har han endast kvar en liten skrubb långt in på siten, och istället så är det nya wannabees som hyllas och fyller sidan-

Men det är klart, de måste ju fortsätta utvecklas, de kan inte köra i gamla traktor spår om de vill hänga med.
#20 - 9 februari 2009 17:49
Förresten, att Steve Irwin hade gjort en film också, "The crocodile hunter - Collision course", var nytt för mig till för nån vecka sedan, och när jag såg den i fredags så tyckte jag faktiskt den var riktigt bra, mycket bättre än de flesta filmer som kommer ut.

Den började med att det såg ut som hans vanliga program, sen utveckaldes allt till en story där agenter och tjuvjägare var med. :)
#21 - 9 februari 2009 17:53
"Men om han hade kunnat prata nu så hade han nog ändå varit nöjd med sitt liv, han lyckades få fram sitt budskap till miljontals människor som nog tänker mer på hur djuren tänker än innan."

Snälla rara.....

Mitt minne av han var nog när han stod och höll i en orm och sa att den bara var lite rädd. Ormen svängde sig allt den kunde och gav honom ett antal bett där det började blöda ifrån....

Var ganske överdriven oftast, men jag gillade han
#22 - 9 februari 2009 18:00
JojjeN skrev:
Förresten, att Steve Irwin hade gjort en film också, "The crocodile hunter - Collision course", var nytt för mig till för nån vecka sedan, och när jag såg den i fredags så tyckte jag faktiskt den var riktigt bra, mycket bättre än de flesta filmer som kommer ut.

Den började med att det såg ut som hans vanliga program, sen utveckaldes allt till en story där agenter och tjuvjägare var med. :)

Och den gjorda han inte för att tjäna pengar ?
#24 - 9 februari 2009 18:06
Som drd hade jag en dröm om att åka till Australien (det har jag i och för sig fortfarande), och få se honom på riktigt. Men även om han levt idag, så hade det nog ändå förblivit en dröm, resor till Australien är ju inte gratis.

Steve blev nog väldigt missuppfattad, på grund av hur han betedde sig framför kameran (lite avundsjuka finns nog också bland en del av hans motståndare). Folk lyssnade nog inte på vad han sa, utan hur han sa det. Minst lika ofta som han sa att nå´t var farligt, sa han att han inte var i nå´n som helst fara. Men hans entusiastiska och lite dramatiska sätt att prata på, ihop med hans speciella australiensiska accent, gjorde nog att folk missuppfattade hans egentliga budskap.

Såg en dokumentär, där de berättade att de, när de började filma (han var ju involverad i djur och natur långt innan dess), bad honom tona ner sig lite, han försökte, men det gick inget vidare, det blev förmodligen för stelt och tråkigt, det var helt enkelt inte han. Hans föräldrar sa i en dokumentär att han var så´n redan som liten, och att han redan då kunde fastna vid nå´t djur på vägen till skolan.

Visst, enstaka djur tyckte säkert att han var en rejäl smärta därbak, men det han gjorde gjorde han för att öka förståelsen för dem, han ville visa upp djuren för alla soffpotatisar därhemma, och det gjorde han genom att ta sig, och TV-teamet nära djuren. Han ville visa att ormar och hajar inte är några onda monster, och att man kan handskas med dem utan att bli sliten i stycken, även om han nog också ville visa att det inte är för vem som helst att plocka upp giftormar.

Om jag förstått rätt, så köpte han en hel del land, och avsatte som naturreservat, så visst, han fick pengar för det han höll på med, men pengarna gick också till det han höll på med. Utan Steve och pengarna han fick för TV-serierna, så hade nog djuren haft det svårare, även om enstaka individer säkert ville bita honom i näsan (och nå´n liten ödla lyckades visst också, om jag minns rätt, däremot blev han aldrig biten av en giftorm).

Att han dog som han dog var en olycka. Den hade nog kunnat undvikas i och för sig, för om jag förstått rätt så befann sig en fotograf framför rockan, som förmodligen såg sin flyktväg som avskuren, och därmed försvarade sig. Annars hade den nog bara tagit fart och stuckit iväg.

Han var helt enkelt en eldsjäl, som brann av entusiasm för djur och natur, och faktiskt också gjorde nå´t för att djuren och naturen skulle få det bättre, TV-serierna, och pengarna han tjänade, var en stor del i det hela. Visst, man kan säga att han gjorde det för pengarna, men eftersom förmodligen mycket av pengarna gick till just djur och natur, så var det ju djuren och naturen som var anledningen till att han gjorde det han gjorde, de var hans drivkälla.

Han, till skillnad från många andra "TV-personligheter", var äkta, och man fick en känsla av att han var sig själv, och att han brann för djur och natur.

En lite sjuk grej i sammanhanget är att det tydligen var nå´n typ som jämförde sig med Steve, och bråkade över "titeln" The Crocodile Hunter, han ansåg att han var den riktiga "krokodiljägaren", med den lilla skillnaden att han var Steve's motsats, han ville döda krokodilerna och göra skinn av dem, Steve ville skydda dem.

R.I.P. Steve Irwin
#25 - 9 februari 2009 18:22
Guy Palm skrev:
Och den gjorda han inte för att tjäna pengar ?

Jo, naturligtvis. Men så gick ju de pengarna till djur och natur också, så han gjorde det inte för egen vinnings skull som många wannabes gör.

Micke_A skrev:
Som drd hade jag en dröm om att åka till Australien, och få se honom på riktigt. Men även om han levt idag, så hade det nog ändå förblivit en dröm, resor till Australien är ju inte gratis.

Steve blev nog väldigt missuppfattad, på grund av hur han betedde sig framför kameran (lite avundsjuka finns nog också bland en del av hans motståndare). Folk lyssnade nog inte på vad han sa, utan hur han sa det. Minst lika ofta som han sa att nå´t var farligt, sa han att han inte var i nå´n som helst fara. Men hans entusiastiska och lite dramatiska sätt att prata på, ihop med hans speciella australiensiska accent, gjorde nog att folk missuppfattade hans egentliga budskap.

Såg en dokumentär, där de berättade att de, när de började filma (han var ju involverad i djur och natur långt innan dess), bad honom tona ner sig lite, han försökte, men det gick inget vidare, det blev förmodligen för stelt och tråkigt, det var helt enkelt inte han. Hans föräldrar sa i en dokumentär att han var så´n redan som liten, och att han redan då kunde fastna vid nå´t djur på vägen till skolan.

Visst, enstaka djur tyckte säkert att han var en rejäl smärta därbak, men det han gjorde gjorde han för att öka förståelsen för dem, han ville visa upp djuren för alla soffpotatisar därhemma, och det gjorde han genom att ta sig, och TV-teamet nära djuren. Han ville visa att ormar och hajar inte är några onda monster, och att man kan handskas med dem utan att bli sliten i stycken, även om han nog också ville visa att det inte är för vem som helst att plocka upp giftormar.

Om jag förstått rätt, så köpte han en hel del land, och avsatte som naturreservat, så visst, han fick pengar för det han höll på med, men pengarna gick också till det han höll på med. Utan Steve och pengarna han fick för TV-serierna, så hade nog djuren haft det svårare, även om enstaka individer säkert ville bita honom i näsan (och nå´n liten ödla lyckades visst också, om jag minns rätt, däremot blev han aldrig biten av en giftorm).

Att han dog som han dog var en olycka. Den hade nog kunnat undvikas i och för sig, för om jag förstått rätt så befann sig en fotograf framför rockan, som förmodligen såg sin flyktväg som avskuren, och därmed försvarade sig. Annars hade den nog bara tagit fart och stuckit iväg.

Han var helt enkelt en eldsjäl, som brann av entusiasm för djur och natur, och faktiskt också gjorde nå´t för att djuren och naturen skulle få det bättre, TV-serierna, och pengarna han tjänade, var en stor del i det hela. Visst, man kan säga att han gjorde det för pengarna, men eftersom förmodligen mycket av pengarna gick till just djur och natur, så var det ju det ju djuren och naturen som var anledningen till att han gjorde det han gjorde, de var hans drivkälla.

Han, till skillnad från många andra "TV-personligheter", var äkta, och man fick en känsla av att han var sig själv, och att han brann för djur och natur.

R.I.P. Steve Irwin

Bra talat, det var exakt dethär jag ville få fram!
#26 - 9 februari 2009 18:22
I miss you, Steve!
#27 - 9 februari 2009 18:25
Det är till att vänta och se hur det blir med hans barn när de växer upp, speciellt Robert blir kul. Dock uppfostrar nog inte Terri dom på samma vilda vis som Steve gjorde/Skulle ha gjort.

Och han hade nog inte planerat att han skulle dö av sina upptåg heller, han hade ju planer på att lägga av med allt när hans reaktions förmåga blev sämre och han inte hann undan.
#28 - 9 februari 2009 18:28
Helt djurvän var han väl inte ändå han hatade väl Grisar har jag för mig dem sprang han efter huller om buller istället för att skuta dem direkt ,fattade inte riktigt varför han gjorde det men ändå han gillade väl springa, sen släppte han dem till hans Krokodiler.
#29 - 9 februari 2009 18:37
Helt djurvän var han väl inte ändå han hatade väl Grisar har jag för mig dem sprang han efter huller om buller istället för att skuta dem direkt ,fattade inte riktigt varför han gjorde det men ändå han gillade väl springa, sen släppte han dem till hans Krokodiler.

Nej, han hatade inte grisar, han sa, om jag minns rätt, att han älskade grisar, bara inte lösa i Australiens vildmark, eftersom de inte hörde hemma där, och orsakade stor skada i naturen. Och som vanligt är det människans fel att djuren hamnar där de inte ska vara.
#30 - 9 februari 2009 18:40
Micke_A skrev:
Nej, han hatade inte grisar, han sa, om jag minns rätt, att han älskade grisar, bara inte lösa i Australiens vildmark, eftersom de inte hörde hemma där, och orsakade stor skada i naturen. Och som vanligt är det människans fel att djuren hamnar där de inte ska vara.
Det var dem jag menade som sprang lösa:)
#31 - 9 februari 2009 20:51
Han gjorde säkert mycket bra men en del saker kändes lite onödiga ändå. Döpte förövrigt en katt till Steve men kom ju allergi sen i familjen

Annons