Hej!
Jag har varit ganska deppig från och till efter hans död när jag har tänkt på hur mycket han gjorde för djur och natur. Och att han dog av ett djur som normalt sett inte dödar människor! Stingrockan har ju inte ens ett dödande gift, utan det vara bara för att det punkterade hjärtat! Och att han var den tredje av de få i australien som dött av stingrockor gör ju också att man undrar "Varför just han?"
Många såg honom bara som "En mentalt sjuk människa som offrar livet för pengar", men de vet inte att han gjorde det för att "De djuren som människor inte får se vill de inte rädda".
Och han ville ju visa att krokodiler inte är några mördar djur, utan oftast bara vill få väck människorna från hans revir. Och Steve visade ju så tydligt att det faktiskt inte är djurens fel, utan människan som kommer alldeles för inträngande i deras bon. Vi skulle ju också försvarat oss om nån trampade in i vårt hus, men det tänker man ju inte på.
Och vissa säger "Leker man med elden så blir man bränd". Men sättet han dog på var ju som om han var mitt i en skogsbrand och sen snubblade på en sten och dog.
Jag såg för ett tag sen ett program där han, 7 år innan sin död, guidade runt på sitt zoo och var nära att bli biten. Då sa han i mikrofonen
- Om jag blir dödad så kommer människor över hela världen sitta och säga "Vad var det vi sa!", och vi kan ju inte låta det hända! Det är det värsta jag vet när människor säger.
Och hade han inte rätt? Jag vet så många människor som sitter och säger "Det var ju det man sa skulle hända!" Och de fattar ju inte att han dog av en slump medans han turist snorklade, det kunde hänt vem som helst, han gjorde inget farligt då.
Ett av hans citat var ju också
"- Jag är inte rädd för döden, om jag kan offra mig själv för att rädda livet på ett djur så kommer jag göra det." Även detta gör ju att man tänker på sättet han dog på, varför kunde han inte få dö när han räddade något djur eller gjorde något farligt iallafall?
Han räddade så sjukt mycket djur, och köpte upp sjukt mycket mark där det fanns utrotningsdhotade djur så att de markerna inte kunde bli förstörda.
Han har fått mig att tänka på helt nya vägar när jag ser hans program såhär i efterhand, så han lyckades iallafall med sitt uppdrag med att få folk att förstå hur djuren fungerar.
Så nu vill jag gärna höra era åsikter om Steve Irwin, krokodil jägaren.