Stimfiskar

#1 - 2 april 2008 07:01
Vilka fiskar stimmar bäst?

Har haft neontetror som har varit riktigt dåliga på att simma i stim. Istället har 15 neoner bildat 3 olika stim.

Så vad bör man skaffa om man vill ha ett enda fint ganska tätt stim?
#2 - 2 april 2008 16:50
Rödmunstetra får ofta berömm för att vara en fisk som stimmar bra.

Mvh
#3 - 2 april 2008 19:04
Inget man kan göra för att få tex nenontetra att gå bättre i stim? Man bör väl iaf införskaffa hela stimmet i ett svep. Det borde ju öka chansen.
#4 - 2 april 2008 21:53
Inget man kan göra för att få tex nenontetra att gå bättre i stim? Man bör väl iaf införskaffa hela stimmet i ett svep. Det borde ju öka chansen.

Skaffa en lite större "farligare" fisk. Hade zebrafiskar som var över allt i karet sen skaffa jag scalarer och zebrafiskarna har aldrig simmat så fint i klumpå som då =)
De flesta stimfiskar tycker jag blir rätt "lata" vad gäller stimmandet om de inte har något de behöver skydda sig mot.
#5 - 6 april 2008 21:04
Skulle 2 st fjärilsciklider kunna vara "farligare" fiskar? :)
Bilagor:
#6 - 6 april 2008 21:31
Skulle 2 st fjärilsciklider kunna vara "farligare" fiskar? :)

Ja du kan ju prova!
Annars fungerade det bra för mig att utöka stimmet kraftigt. Jag hade 20st i ett 300-liters en gång och de stimmade dåligt. Provade att kasta i 25st till och vips hade jag ett riktigt stort och finst stim av vackra neontetror. Sen skadar det ju inte att dom får känna sig lite hotade. Då blir de mer benägna att stimma.

Annons