stimfiskar i växtakvarium.

#1 - 18 augusti 2004 05:48
Jag sitter i funderingarna om stimfisk i mitt växtakvarium. Innan hade jag kardinaltetror, men dom ville inte visa sig så mycket under mh belysningen. Jag tror inte att det passar så bra med svartvattenfisk under starka lampor. Trots att jag hade över 80 stycken såg man inte mer än 10 åt gången.

Nu letar jag efter en stimfisk som:
inte skyr starkt ljus.
Efterssom jag inte har några starka färger på övriga fiskar så kan dom gått sticka ut lite, jag är nog öppen för dom flesta färger än så länge.
De får inte heller vara för små efterssom jag har scalarer i karet.
Gärna fiskar som stimmar bra.
De får komma från vilken del av världen som helst, jag har ingen biotopidé.
De skall gå bra i ph 6,5 och 26 grader varmt.
Gärna fiskar som håller ihop bra i stim (med hjälp av scalarerna som yttre hot)

Jag vet att det är en del, men kom gärna med förslag på fiskar som passar in på bara några av punkterna.
MVH
Magnus
#2 - 18 augusti 2004 06:43
En otippad fisk som jag själv har 10st i 300-kar är Crossocheilus siamensis. Tycker att den gör sig bra i ett växtkar, samtidigt som den gör nytta. De är inte skygga det minsta.
Jag vet att det är inte den mest färggranna firren i boken men det ser imponerande ut när hela gruppen går och betar över nålgräset.
Mina skalarer bryr sig överhuvud taget inte om algätarna.

Vissa påstår att de är aggresiva mot artfränder men när jag släppte ner 5 st för några dagar sedan, var alla framme och hälsade på varandra. Nu simmar de som en grupp.

Mvh
Peter
#3 - 18 augusti 2004 06:47
Siameserna fångar blicken också när de vrider sig runt plantan och deras silvriga buk fångar ljuset.

Men jag tycker de verkar växa ganska fort.
#4 - 18 augusti 2004 06:47
Hej och tack. Jag har själv mycket bra erfarenheter av siamensis förutom det att jag tycker att dom blir lite för stora. Men efterssom jag faktiskt har tofsalger i karet så är dom inte helt uteslutna. Fler tips?
MVH
Magnus
#5 - 18 augusti 2004 06:56
En bra stimfisk som jag tycker är både fin och stimmar bra är "kilfläcksrasbora" jag har än så länge tio st. i mitt 300L kar men tänker skaffa fler. kilfläckarna skyr inte mitt starka ljus men jag är osäker på hur dom skulle klara sig mot scalarer men det beror på hur stora scalarer du har.
#6 - 18 augusti 2004 07:44
Scalarerna är än så länge mycket små, dom är också nya i karet. Kilfläckar är en av dom fiskar jag vet fungerar, men jag fiskar efter nya idéer. Kilfläckarna är deffinitivt inte uteslutna.
MVH
Magnus
#7 - 18 augusti 2004 08:05
Är det någon som har erfarenhet av kardinalfisk i växtakvarium? Om dom bara gillar ljuset så är det en het kandidat!
MVH
Magnus
#8 - 18 augusti 2004 17:39
tropfrog: hej! sebrafiskar är trevliga fiskar. mycket fina, livliga och stimmar bra. kom igen, köp ett stim sebrafiskar :)

hur stort är akvariet?

mvh
Lena Maria
#9 - 18 augusti 2004 17:55
Sebrafisk har jag odlat i mängder och måste säga att jag är ganska så trött på dom. Just nu står det nog mellan siameser, kilfäckar eller kardinalfisk. Men jag tar gärna fler förslag så att jag blir riktigt förvirrad innan jag kan bestämma mig.

Finns det några tetror som inte störs av starkt mhljus?
MVH
Magnus
#10 - 18 augusti 2004 18:05
Jag har 15-20 styck iett växtkar med 2 scalare platy,svärdbärare. Jag har lite flytväxter så dom har en väldigt skarp färg, underbart. Ett stort gäng med platy dom oranga med svart stjärt skulle var fint i ett växtkar.
#11 - 18 augusti 2004 18:25
Jag har 15-20 styck iett växtkar med 2 scalare platy,svärdbärare.

15-20 vadå?
MVH
Magnus
#12 - 18 augusti 2004 18:26
Jag funderade också på det. Jag gissar Kardinalfisk.
#13 - 18 augusti 2004 22:06
rödmunstetror är vackra med sina röda huvuden och stjärtfenan som är svart och vit. Vet inte hur dem är med belysningen men på alla andra punkter så tycker jag att dem stämmer in perfekt, och du behöver inte ens scalarernas hjälp för att få dem att stimma för det är dem utmärkta på iaf.

#14 - 19 augusti 2004 07:16
Rödmunnstetra har diskutrerats. Tyvärr så har rödmunnar två stora nackdelar. För det första så tycker flickvännen inte att det är vidare kul att lägga ut alltför mycket pengar just nu, jag beställde nyligen grejor för 8000 från Tyskland. Vad jag menar är att rödmunnar är ganska så dyra.
Sen så är dom ganska så känsliga också, efterssom jag tycker om att experimentera med växterna så vill jag ha fiskar som tål det mesta. Det var så jag förlorade mitt förra stim på 80 kardinaltetror.
MVH
Magnus
#15 - 19 augusti 2004 07:31
Jag har ett 30 st rosen tetror som blir väldigt ståtliga och vakra.
Det e mitt tips
#16 - 19 augusti 2004 07:55
Hej
Om jag har fattat dig rätt så söker du en "billig" tålig och lättodlad tetra som stimfisk. Kanske är då blodfenstetran Aphyocharax anisitsi ett alternativ. Den är dessutom snygg i all sin enkelhet.

Guy
#17 - 19 augusti 2004 08:04
Inte den billigaste och inte den minsta men kejsartetra är ju en ruskigt fin stimfisk som jag själv trånat efter en tid nu..
#18 - 19 augusti 2004 08:04
Lite avgörande är faktiskt hur många firrar du vill ha i ditt stimm. Snackar vi 20-30 eller 80-100 som du har haft innan?

Nu har jag dålig koll på priset på de lite ovanligare tetrorna, men jag tror följande varianter skulle kunna fungera i ditt kar.

Kilfläckstetra: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=440

Koppartetra: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=434
**Kan vara riktigt snyggt med ett stort stimm. ? är dock om den trivs med MH-belysning**

Kardinalfisk: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=283
**Iofs ingen tetra men kan nog fungera bra i ett växtkar**

//Peter
#19 - 19 augusti 2004 08:15
Inte den billigaste och inte den minsta men kejsartetra är ju en ruskigt fin stimfisk som jag själv trånat efter en tid nu..

Håller med om att detta är en av de snyggaste tetrorna men den trivs nog inte i för starkt ljus.

Guy
#20 - 19 augusti 2004 08:17
Guy Palm

Näe.. du har nog rätt.. Jag tänkte att växterna skulle kunna ge nog med skydd och skugga men då var man ju tillbaka på ruta ett, fiskar som gömmer sig..

Jag får nog lägga min röst på kardinalfisk då.
#21 - 19 augusti 2004 08:53
Är det någon som har erfarenhet av kardinalfisk under metallhalogen? Tetror (citron, kilfläck, koppar osv) under mh?
MVH
Magnus
#22 - 19 augusti 2004 09:36
Drottningrasboran ( http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=286 ) är snygg.. Inte så känslig som beskrivning säger heller..
#23 - 19 augusti 2004 09:52
Men blir den skygg under mh? Detta är den absolut viktigaste punkten. Det krävdes 80 kardinaltetror för att 10 skulle synas sammtidigt under min mh, jag vill inte hamna i samma sits som tvingar mig att köpa alldeles för mycket fisk som ändå sällan syns. Så den springande punkten är:

Vilka stimfiskar är oskygga i starkt ljus?

MVH
Magnus
#24 - 19 augusti 2004 09:58
Jag har 4 lysrör i mitt 600l växtakvarium. Mina 15 kardinalfiskar har inga som helst problem med det, ser dem alltid framme. En fisk som jag starkt kan rekomendera är guldbarber, har själv 15-20st och de är jätteläckra. De syns mest av alla fiskarna, de har en härlig guldfärg med röda fenor och stimmar väldigt bra! De är dessutom lättskötta och väldigt lättodlade.
#25 - 19 augusti 2004 10:39
Melina: Jag har oxå 4 lysrör i mitt 300 kar, men MH belysningen jag har liggande hemma ger ett bra mycket intensivare ljus.
Om jag minns rätt har Tropfrog 300W på 300L.... Det blir ljust!

//Peter
#26 - 19 augusti 2004 10:43
Precis Peter. 300w mh ger en del ljus och kan skrämma den tuffaste fisken. Svartvattensfiskar är förståss helt uteslutet. Kardinaltetrorna jag hade införskaffades långt innan mh armaturen.
MVH
Magnus
#27 - 19 augusti 2004 12:10
Jag hade själv 300W på 400l förut så jag vet att det blir ljust. Men Magnus, jag skulle ändå fundera på guldbarberna. De är dessutom ganska billiga. Kan kanske låna en digitalkamera och ta en bild på mina och skicka till dig om du vill? De ser inte speciellt snygga ut på den bilden som zoopets artbeskrivning visar.
#28 - 19 augusti 2004 12:12
Jag vet hur dom ser ut, men tack, jag skall ta med dom i beräkningarna.
MVH
Magnus
#29 - 19 augusti 2004 12:28
Stimmar verkligen Guldbarb? De blir ju stora de där...

Tänkte skriva ett par rader om mina erfarenheter av Kongotetra.

Jag har 5 st. De är inte fullt utvuxna ännu, men de är ändå inga små fiskar. Jag har ingen annan fisk i det akvariumet som kan hota Kongotetran, men de håller ändå ihop i grupp 90% av tiden.

Ibland kan någon fisk avvika från gruppen en stund, men de samlas snart igen. De brukar stå på rad vid framrutan, ca 10cm under ett 30w aquarellerör med reflektor.

Jag är bara lite förvånad att de håller ihop så bra. Gör andra tetror det också, eller sprids de lite varstans i akvariet?
#30 - 23 augusti 2004 06:25
Inspirerad av ämnet sprang jag iväg till Herkules i lördags och valde till slut ett stim på 30 st kilfläcksrasboror. Var från början tveksam, men övertalades av extrapriset då man fick 10 för 85 kronor. Men vad jag blev glatt överaskad! Små livliga vackra fiskar som fann sig fort tillrätta. Upptäckte dock att jag fått en enögd firre..;-)
Ångrar mig inte en sekund!
#31 - 23 augusti 2004 06:37
För det första så tycker flickvännen inte att det är vidare kul att lägga ut alltför mycket pengar just nu, jag beställde nyligen grejor för 8000 från Tyskland.

Nu blev jag väldigt nyfiken, vad är på gång i karen!? ;-D
#32 - 23 augusti 2004 06:42
Det får du se när jag bjuder in till hemmahos möte.
MVH
Magnus
#33 - 23 augusti 2004 19:37
Blå danio (Danio albolineatus) är mitt tips.

Annons