Stjärtfenan delat sig på guppyhane

#1 - 18 mars 2006 19:07
Jag har 7 guppyhanar i mitt nystartade 110 liters akvarium sen början på mars. Vattnet har bra värden. - En av hanarna upptäckte jag har fått stjärtfenan delad, och nu idag har han fått ytterligare en delning. Vad är detta för något? Kan jag göra något?
Jag har enbart dessa guppyhanar, och jag har aldrig sett dem bita på varandra, de är pigga och leker tillsammans.
#2 - 18 mars 2006 21:09
Har han en stor fena? Ser det ut som att man klippt i fenan?
Det kan bero på stress, fenröta eller liknande.

Köpte hem en hane som var jättefin i affären men efter en timme när jag kom hem var det bra fransar kvar av den fina stjärtfenan så i det fallet var det stress.
#3 - 19 mars 2006 15:30
Det råkade en gammal hanne ut för hos mig också. Han hade stor fena och den delade sig en dag. Jag tror att det var stress, för han såg lite dassig ut. Jag bytte en del vatten och sedan blev han bättre igen. Fenan gick ihop och han såg ut att må bra igen. Nu har han dött. Men han var ganska gammal. 1,5 år minst.
#4 - 20 mars 2006 05:44
Tack för svar, det är tur att ni finns!

Jag har läst på om fenröta sedan platyyngel svarade på mitt inlägg, men det verkar inte vara det för då skulle fenan vara söndertrasad har jag förstått...Jag har köpt havssalt utan jod och lagt i 1 tsk per 50 liter så vi får se om det kan hjälpa. Stress skulle det ju kunna vara eftersom akvariet är nystartat och jag varit lite klåfingrig med att jaga sniglar, justera utblåset på pumpen osv....
#5 - 25 mars 2006 13:33
Nu har det gått 6 dagar sedan jag la i havsalt, och min guppyhanes fena har växt ihop sig igen! Den är hel igen utan att jag kan begripa hur det gick till :confused: .
#6 - 27 mars 2006 16:40
Det här att den spricker pga tillfällig stress, det som spricker växer ihop igen men saltet hjälpte nog till.
Grattis! (att han blev frisk alltså)

Annons