Stödmata otocinclus "för säkerhets skull"?

#1 - 29 juni 2010 16:41
Startade upp 200 l för 3,5 vecka sedan. Har hittills haft 5 platy och 2 fjärilar i. Inga problem med nitrit hittills. Men som vanligt i början flockas brunalgerna så jag köpte idag 5 otocinclus. Vet ju att dessa är väldigt känsliga och har sett att det står på flera ställen att de ska stödmatas för att inte svälta vilket enligt många är största anledningen till att de dör. Dessa fem har ätit konstant sen de kom i karet för 5 timmar sedan - bör jag stödmata ändå? Kan de suga runt utan att egentligen få i sig något? Vill ju heller inte mata för mycket med tanke på nitritspikar och annat på ett sånt tidigt stadium i karet. Har doppat näsan i karet och frågat om de vill ha extra käk eller om "husets algspecial" funkar men jag får inget svar så jag tänkte att det kanske finns lite otoexperter här på forumet som vill svara åt dem? :d

Funderar också på hur varmt de klarar? Idag har det kommit upp i 27 C i karet. Tokvarmt här inne. Har fläkt på, öppet överallt och tog bort täckluckorna på rampen för att det ska bli mer cirkulation men det kom ändå upp så mycket i temp.
#2 - 29 juni 2010 16:54
Har stödmatat våra ottosar sedan dag ett. Gurka, gröna ärtor, broccoli och algtabletter får våra. De har alltid grönfoder att tillgå. Alla vi har köpt, 9 stycken, har överlevt, vilket tydligen är ovanligt, så vi gör något rätt i alla fall.;) (Ett par stycken har till och med magarna fulla med ägg.:D) Så ja, mata på du! En gurkbit som man har liggande i karet ett par dagar och sedan byter ut mot en ny tror jag inte påverkar nitritvärdena något nämnvärt.

Är superförtjust i dessa små fiskar - Lycka till med dina.:)
#3 - 29 juni 2010 17:15
Ok! Har ingen gurka hemma, bara tabletter så jag kanske väntar till imorgon och köper gurka då. Eller fryst broccoli - går det bra? (Som man tinar först så klart.) Som du säger borde kanske inte grönsaker påverka nitriten, men att lägga i en tablett som kanske får ligga och förpesta vattnet känns inget vidare. Hur funkar otosarna om man stödmatar - äter de alger ändå? Är ju trots allt därför jag köpt dem.

Ja det roliga firrar. Både jag och maken tyckte det var trist att vi inte hade råd med zebraotos och fick ta dessa eftersom vi vill ha algätare men vi gillar dem jättemycket. Hoppas de lever på fint så ska vi köpa några till sen.
#4 - 29 juni 2010 17:21
Fryst broccoli kör jag med inlad, koka en stund bara! Mina älskar oxå sockerärtor som jag kokat en stund, en sen "repat" lite så ytan förstörs på dem. Ärtor har mina inte visat något vidare intresse för. Men det är nog olika! Gurka tycker jag perssonligen känns lite onödigt att ge, de innehåller ju mest vatten..?
#5 - 29 juni 2010 17:28
Men ni stödmatar varje dag eller? Jag tänkte köra varannan som jag gör med övriga firrar. Var ska man lägga maten för att de bäst ska hitta den? Om jag kör algtablett - kan den ligga kvar tills de hittar den eller ska man plocka upp den efter en stund?
#6 - 29 juni 2010 17:45
Stoppade ner en algtablett och två fjärilar blev mycket glada. Lät dem hållas fem minuter men då började det bli rejält skräpigt och dom gav inga tecken på att börja ge upp så jag tog upp tabletten igen för den skulle ändå inte hamna i några otocinclusmagar. Förväller nu en bit broccoli i stället och hoppas de hittar dit.
#7 - 29 juni 2010 17:57
De kan vara rätt försiktiga av sig, vet att många petar ner en tablett på kvällen när karet är släckt för då får de ha maten mer i fred för de andra fiskarna. De är lite "petiga" också innan de upptäcker att vissa saker går att äta. Det kan ta någon dag innan de kommer på att grönsaker är mat, misströsta inte om de inte dyker på broccolin direkt. Broccolin brukar jag också låta ligga i ett par dagar innan jag tar upp den och byter ut mot ny broccoli/gurka. De verkar gilla när maten är lite "jolmig" sådär.
#8 - 29 juni 2010 21:30
Hade i broccoli också och fjärilarna var som tokiga i det med. Härjade bort det från hörnet där en liten oto har suttit sen den kom till sitt stenparty och kalasade länge och vilt. Men nu innan det slocknade la jag tillbaka det i hörnet och hoppas att de hittar dit. Lillotosen är lite klen tror jag. De övriga fyra har härjat omkring och käkat alger som bara den, den här har mest suttit i glashörnet, ser lite insjunken ut och andas rätt häftigt. Bara att hoppas att han/hon klarar sig.
#9 - 30 juni 2010 07:25
Hoppas den klarar sig, det behöver inte vara kört. Köpte tre riktigt "risiga" ottosar med insjunkna magar för någon månad sedan.(Precis sådana man inte ska köpa.) Ville "rädda" dem helt enkelt, trodde inte de skulle leva många dagar till i affären. Två utav dem satte igång att stöka runt i karet direkt, den tredje var helt blek, nästan vit, och satt bara still när vi kom hem med dem. Trodde den skulle dö men så vände det efter ett halvt dygn och nu har hon lika rund och go mage som de andra. Du får väl hålla lite uppsikt och försöka peta ner en tablett i närheten av den på kvällen, lite "särbehandling" helt enkelt, gjorde så med vår "klenis". Du måste berätta hur det går.:)
#10 - 30 juni 2010 08:26
Jag stödmatar inte varje dag. kanse var tredje dag. Det är lite olika. Med tablett så lägger jag i den innan lampan släcks. Ibland efter lampan slocknat. Kul att dina fjärilar gillar grönt! Är säkert nyttigt för dem!
#11 - 30 juni 2010 10:14
Dexter skrev:
Hoppas den klarar sig, det behöver inte vara kört. Köpte tre riktigt "risiga" ottosar med insjunkna magar för någon månad sedan.(Precis sådana man inte ska köpa.) Ville "rädda" dem helt enkelt, trodde inte de skulle leva många dagar till i affären. Två utav dem satte igång att stöka runt i karet direkt, den tredje var helt blek, nästan vit, och satt bara still när vi kom hem med dem. Trodde den skulle dö men så vände det efter ett halvt dygn och nu har hon lika rund och go mage som de andra. Du får väl hålla lite uppsikt och försöka peta ner en tablett i närheten av den på kvällen, lite "särbehandling" helt enkelt, gjorde så med vår "klenis". Du måste berätta hur det går.:)

Idag lever de alla fem i alla fall och jag har hittills inte kunnat identifiera den som såg skruttig ut. Den sitter inte längre på glaset utan äter runt med de övriga. Och herregud vad de käkat brunalger - de måste ju ha jobbat hela natten. Jag är otroligt impad. Funderade dock över att de ska var en stimfisk för de sitter ju inte alls tillsammans i grupp eller så utan verkar simma runt för sig själva? Broccolin är flyttat igen till fjärilsstenen och hittills har jag inte set nån oto äta på den.

Jag stödmatar inte varje dag. kanse var tredje dag. Det är lite olika. Med tablett så lägger jag i den innan lampan släcks. Ibland efter lampan slocknat. Kul att dina fjärilar gillar grönt! Är säkert nyttigt för dem!

Kanske ska prova med att lägga i när lampan slockat dårå. Min fjärilar kanske är veganfjärilar. :d
#12 - 30 juni 2010 10:24
vickson skrev:
Idag lever de alla fem i alla fall och jag har hittills inte kunnat identifiera den som såg skruttig ut. Den sitter inte längre på glaset utan äter runt med de övriga. Och herregud vad de käkat brunalger - de måste ju ha jobbat hela natten. Jag är otroligt impad. Funderade dock över att de ska var en stimfisk för de sitter ju inte alls tillsammans i grupp eller så utan verkar simma runt för sig själva? Broccolin är flyttat igen till fjärilsstenen och hittills har jag inte set nån oto äta på den.

Bra att de sköter sitt jobb.:) Dagtid brukar våra "hänga" tillsammans i små grupper om 2-3 stycken. En stund efter lampan släckts på kvällen brukar alla nio samlas, alltid på samma ställe, och ha någon slags "konferans".:);)
#13 - 30 juni 2010 10:31
Dexter skrev:
Bra att de sköter sitt jobb.:) Dagtid brukar våra "hänga" tillsammans i små grupper om 2-3 stycken. En stund efter lampan släckts på kvällen brukar alla nio samlas, alltid på samma ställe, och ha någon slags "konferans".:);)

Haha! De kanske planerar nattskiftet under konferensen. Hoppas det här att mina inte grupperar sig inte är ett tecken på att de inte mår bra. När de stöter på varandra blir det lite glädje en stund och sen koncentrerar de sig på att äta. Men de kanske grupperar sig mer när de är invanda.
#14 - 30 juni 2010 10:32
Vad bra att det går bra! Jag har ju bara 5 stycken i mitt lilla akvarie, de stimmar inte heller direkt. Men de mår säkert bra av att vara flera! Ibland är de två och två, och nån gång är de några fler. Vid utfodring är nog enda gången jag ser dem alla samlade.
#15 - 30 juni 2010 10:39
Vad bra att det går bra! Jag har ju bara 5 stycken i mitt lilla akvarie, de stimmar inte heller direkt. Men de mår säkert bra av att vara flera! inland är de två och två, och nån gång är de några fler. Vid utfodring är nog enda gången jag ser dem alla samlade.

Hur stort kar har du? När du utfordrar- hur märker de då att du gör det? Kommer de simmande då? Och hur håller du de andra fiskarna från deras mat?
#16 - 30 juni 2010 11:07
Mitt lilla är på 86 liter. De kommer aldrig simmandes direkt, iblad kommer de inte alls. De är som titigare nämt lite försiktiga av sig så. jag brukade förut lägga fodret på en flat sten, men numera lägger jag de så gott det går under en rotbit, så de andra fiskarna inte ser maten, samt att jag har övergått till att se till att fodre precis innan lampan släcks, de andra fiskarna lugnar ju ner sig då. Sen visar inte mina övriga fiskar (tetror) något direkt intresse för tex broccoli, spenatblad elelr sockerärtor. Men lägger jag i sådana små minimaltablatter tar tetrorna dem i munnen o simmar runt som tokar!
#17 - 30 juni 2010 11:18
Jag funderar på att skaffa några till sen - har nu 5 i mitt 200 l men känner att det kanske inte behövs fler. Får se.

Ska etablera ett utfodrningshört där jag lägger mat till dem när lampan släcks så kanske de lär sig och kommer dit. Otosarna jobbar nattskift alltså? Sover de aldrig? Jag har några "algvåfflor" som fjärilscikliderna var tokiga i men det var de ju iofs i broccoli också. Får lägga i när lampan släcks och ta ut morgonen efter helt enkelt.
#18 - 30 juni 2010 11:27
Ja, jag tror det är bra att ge på samma ställe hela tiden, de lär sig!
#19 - 30 juni 2010 21:27
Asså, binder ni fast gurkan vid betong eller? Min flöt som en kork hur jag än bar mig åt. :-/ La i en algtablett för en timme sen och tände nu lampan svagt i rummet - ingen oto som käkar på den men däremot två fjärilar och ett gäng platy. Gaaaaaaaaaah...
#20 - 30 juni 2010 21:36
vickson skrev:
Asså, binder ni fast gurkan vid betong eller? Min flöt som en kork hur jag än bar mig åt. :-/ La i en algtablett för en timme sen och tände nu lampan svagt i rummet - ingen oto som käkar på den men däremot två fjärilar och ett gäng platy. Gaaaaaaaaaah...

Brukar köra änden av en tesked genom när jag matar med gurka, zuccini, broccoli osv. funkar klockrent:)
#21 - 30 juni 2010 21:44
cavelzini skrev:
Brukar köra änden av en tesked genom när jag matar med gurka, zuccini, broccoli osv. funkar klockrent:)

Aaaaahhhh vad smart. Klumpen bakom mitt pannben är lika släckt som karet tror jag. Tack för tipset!
#22 - 1 juli 2010 08:03
Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för vattenkvaliteten, det är främst protein som ger nitrit/ammoniak, och det finns inte mycket protein i en gurkbit.
Ottona rör den antagligen inte första dagen, dels är de misstänksamma mot nymodigheter dels brukar de inte äta på grönsakerna förrän de legat i så länge att de börjat bli mosiga. När ottona vant sig vid karet blir de lite mer framåt, och lättare att mata.
#23 - 1 juli 2010 08:33
Azur skrev:
Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för vattenkvaliteten, det är främst protein som ger nitrit/ammoniak, och det finns inte mycket protein i en gurkbit.

Ottona rör den antagligen inte första dagen, dels är de misstänksamma mot nymodigheter dels brukar de inte äta på grönsakerna förrän de legat i så länge att de börjat bli mosiga. När ottona vant sig vid karet blir de lite mer framåt, och lättare att mata.

Tack för svar. Börjar dock bli väldigt förvirrad för i tråden om vattenvärden svarar man tvärtom att även grönsaker påverkar. Men som många här säger borde det kanske inte påverka så mycket om det får ligga grönsaker några nätter. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141165&p=1430804#post1430804

De verkar inte ha hittat till gurkbiten inatt för den ser orörd ut. Hoppas verkligen att de får i sig den näring de behöver för att må bra.
#24 - 1 juli 2010 09:08
Det tog några dagar för mina att förstå att gurkan var mat, sedan blev de som galna i den. Själv tror jag ju som Azur ovan att en gurbit som ligger i ett par dagar inte påverkar något nämnvärt. Har ALLTID gurka eller Broccoli i vårt. Vi har ju 9 stycken Ottosar i ett 75-liters och inte en enda har dött som sagt, trots att de ska vara känsliga fiskar. (Ett litet kar är dessutom känsligare än ett större som ditt.) Har aldrig haft problem med nitrit, har prima vattenkvalité, trots viss överbefolkning av räkor och Guppys i samma kar. (Räkor och Guppys gör fler räkor och Guppys, det är de riktigt, riktigt bra på.;)) Tror snarare det är övermatning av flingfoder/tabletter som skapar problem. Man plockar ju upp gurkan och lägger i en ny efter ett par dagar. (Hade man däremot lämnat massa gammalt gurkjox i vattnet skulle det vara mindre fräscht...) Jag tror alltså inte att du behöver vara ett dugg orolig. Dina ottosar mår säkert betydligt bättre med stödmatning än utan.
#25 - 1 juli 2010 10:18
Dexter skrev:
Det tog några dagar för mina att förstå att gurkan var mat, sedan blev de som galna i den. Själv tror jag ju som Azur ovan att en gurbit som ligger i ett par dagar inte påverkar något nämnvärt. Har ALLTID gurka eller Broccoli i vårt. Vi har ju 9 stycken Ottosar i ett 75-liters och inte en enda har dött som sagt, trots att de ska vara känsliga fiskar. (Ett litet kar är dessutom känsligare än ett större som ditt.) Har aldrig haft problem med nitrit, har prima vattenkvalité, trots viss överbefolkning av räkor och Guppys i samma kar. (Räkor och Guppys gör fler räkor och Guppys, det är de riktigt, riktigt bra på.;)) Tror snarare det är övermatning av flingfoder/tabletter som skapar problem. Man plockar ju upp gurkan och lägger i en ny efter ett par dagar. (Hade man däremot lämnat massa gammalt gurkjox i vattnet skulle det vara mindre fräscht...) Jag tror alltså inte att du behöver vara ett dugg orolig. Dina ottosar mår säkert betydligt bättre med stödmatning än utan.

Alltså, jag bara gapade nu när karet tändes - dessa fem små firrar har rensat hela karet på brunalger på 1,5 dygn. Rutorna är soprena, alla växter, bakgrunden och stenar. Allt som var täckt av en brun hinna. [:-9] Hoppades att de skulle få bort lite alger men detta är tusen gånger bättre än min livligaste fantasti.

Jag ska fortsätta lägga i gurka el broccoli på nätterna i samma hörn, få se om de fattar vinken till slut. Sen när de gör det börjar jag komplettera med lite algvåfflor - det borde väl vara bättre ur föroreningssynpunkt. Om några veckor när den mest kritiska perioden är över kommer jag inte att oroa mig för stödmatning utan det är nu i början när det har gått så kort tid och jag ändå har rätt mycket fisk i (3,5 v - 5 platy, 2 fjärilsciklider och 5 otosar).

Alla fem lever i alla fall fortfarande och verkar jättepigga och glada. Inte alls så skygga som jag trodde att de skulle vara. En av dem simmar nu mest upp och ner längst glaset i ett hörn och den kanske det är lite varning på men övriga äter på runt hela karet.

Fattar inte nu varför jag aldrig haft otosar tidigare. Fantastiska fiskar som jag är otroligt glad att jag upptäckt till slut.
#26 - 1 juli 2010 11:19
Ja, de är supersöta. :) Våra håller sig framme mycket men jag vet andra som säger att de aldrig ser sina ottosar. Beror kanske lite på sällskapet i karet. Vi har bara små och snälla fiskar i vårt. Kul att de verkar trivas. Har läst här i olika trådar att många dör de första dygnen. Tror de första 14 dagarna är mest kritiska för ottosar, sedan kan man nog pusta ut lite.

(Var och fick Malaysiska Sandsnäckor i en djuraffär gratis för någon månad sedan. De förökar sig som sjutton, gruset rör på sig vart man än tittar. Vi slamsuger aldrig bottnen på grund av alla räklingar och yngel som far runt överallt, och Malaysierna tar nog hand om det mesta som blir över i foderväg och eventuella grönsaksrester som fallit bort och blir kvar. Ett tips, vet att många gillar dessa nyttiga "skräpsnäckor".)
#27 - 3 juli 2010 10:46
Mina är också framme hela tiden. Jätteskojiga små fiskar. De har nu ätit upp varenda brunalg i hela karet. Ser ut som ett helt annat kar. Har fortsatt med nattgurka men utan att de brytt sig. Igår la jag i broccoli i stället och imorse när jag håvade upp den satt en oto på och den var klart nagad. Om otosen bara råkade sitta där och det kanske inte är de utan som vanligt fjärilarna som käkat broccoli vet jag inte men jag fortsätter tills de fattat vinken. Har bytt vatten idag och det verkade stressa dem lite, hoppas de överlever.

Bra tips med Malayerna, ska jag absolut ha i åtanke! Trodde räkorna städade på botten men det kanske de inte gör.
#28 - 3 juli 2010 13:55
Skönt att det verkar gå bra.:)

Jodå, räkorna är bra städare men de Malaysiska Sandsnäckorna lever mestadels nedgrävda i gruset/sanden man har och tar hand om matrester och döda växtdelar som fallit ner mellan gruskornen. Deras bökande gör också att bottnen syresätts, något växterna mår bra av efter vad jag har förstått.:)
#29 - 3 juli 2010 15:02
Skulle det finnas en "otocinclus fanclub" skulle jag joina direkt. :D

Vilka alger äter de och äter de inte. Ser att nu när de städat bort alla kiselalger kommer det gröna prickalger som de inte verkar äta?

Låter som att det är en bra sak med malysiska snäckor, har hört att de blir så himla många bara? Har hittills hittat 2 physa och några skivsnäckor som hittat in på något skumt höger. Men så länge de inte tar överhand eller ger sig på växter är snäckor mycket välkomna.
#30 - 4 juli 2010 09:00
Hmm. Det gick inte så bra som det verkade. Maken gick upp tidigare och såg då att alla platy och fjärilarna var och åt på broccolin men inga otosar. En höll sig i närhet (den lilla som brukar hålla sig i hörnet) men den åt inget. Så det verkar inte funka med matning än trots allt. Om de inte äter på nätterna förstås men det borde väl märkas på något vis. Kommer köra på gurka nu eftersom de andra fiskarna inte verkar bry sig om den och då vet man vem som ätit om nån ätit. Det här var inte så lätt.
#31 - 4 juli 2010 10:58
Försök att lägga maten under nånting, så de andra fiskarna inte kommer åt? Jag brukar som sagt lägga under en rot där det blir lite utrumme för dem, inte mkt, men lite plats iaf!
#32 - 4 juli 2010 11:01
Igår förvällde jag ett salladsblad från svärmors trädgård o lade i. JÖSSES vad de har ätit på det!! På vissa ställen är det i stort sett bara de gröna fibrerna kvar! Skönt med hemodlat, det är ju definitivt fritt från kemikalier!
#33 - 4 juli 2010 19:10
Kan tyvärr inte lägga under något där de andra fiskarna inte är och otosarna gömmer sig aldrig utan är alltid framme. Men jag fortsätter med gurka i samma hörn och hoppas att de förstår vinken till slut. Förvällda salladsblad? Koka lite alltså? Blir inte de helt sladdriga då? Ja hemodlat är jättebra, men vi bor i lägenhet och kan inte få tag på det. Tror du att det funkar med förvällda spenatblad också?
#34 - 4 juli 2010 19:52
Javissst, de blir sladdriga! Jag ger mina oxå förvällda babyspenatblad, det brukar vara poppis! Ja, de KAN ju va så att de inte är hungriga, men de hittar nog snart maten och börjar gilla den!

Annons