jo, jag köpte en mal, har lite svårt att artbestämma den?
http://s1.postimage.org/c3g3ic7kq/IMG_1845.jpg
http://s4.postimage.org/dgr0idbsq/IMG_1848.jpg
ettfettbranamn skrev:hahaha.. jo.. skönt att ta en fisk som glaser vill ha 12 500 för och inte veta vad det är.. :P
ettfettbranamn skrev:ja, jag sa väl inte att JAG betalade några 12 000 för den? jag betalade inte en tiondel av det..
köpte, visst.. imponerande om han klarade dem dock.. jag vet av 13 exemplar.. finns det så många får du gärna länka till hur de mår idag, du om någon borde ju ha koll på denna art om du kan hävda att det är dussinfisk?
Kjell Fohrman skrev:Ja, ja hetsa inte upp dig så mycket - det var som sagt skrivet med glimten i ögat eftersom du skrev hur himla dyra och ovanliga de var.
Som jag skrev ovan så var det inte jag som köpte dom utan kaj.p och om jag fattade det rätt så köpte han dom till någon annan (vet inte vem). Dom var som sagt inte heller så himla dyra utan kostade bara några hundralappar per styck (i alla fall inte över 1.000 spänn för då hade jag säkert noterat priset). Det kanske gick ett 10-tal av arten i affären.
Att jag inte noterade mer i detalj berodde säkert på att vi såg hur många arter som helst på vår runda och just denna typ av fiskar är ju inte jag så himla intresserad av. Dock så nämnde jag dom i alla fall i min artikel från resan http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=313
De är ju riktigt snygga när de har växt till sig och några sådana i ett megaakvarium skulle säkert vara riktigt häftigt
kaj.p skrev:I butik i tyskland kostar en 10-12 cm stor ca 700 kr.
De större kostar mer. Denna sticker upp hela huvudet över ytan när det vankas färska räkor. :D
I den senaste sändnng som kom där jag plockade mina kom ca 25 st.
robidobban skrev:är det dina fiskar?
kaj.p skrev:Den fanns inte inne sist men däremot Brachyplatystoma platynemun
ettfettbranamn skrev:Nej då, skojar bara.. merodontotus/brachyplatystoma tigrinus.. känner mig faktiskt lite stolt så jag visar upp den lille rackaren.." target="_blank">
ettfettbranamn skrev:ah.. nu ser det ut som att jag tagit på mig äran för någon annans jobb.. jag har en film heter "feeding time" som är filmen efter en av filmerna i länkarna i min signatur.. så om det inte är den så, nej! då är det inte mina fiskar..
kaj.p skrev:Nyss hemkommen från Asien och det är npog så att priset på dessa kommer att gå ner rejält då de odlas i mängder. FAnn dessa i Butik i KL o ett ex på ca 10-12 cm kostade ca 24 kronor.
ettfettbranamn skrev:
ja, du har varit en duktig gubbe.. jag har inte varit på en enda indonesisk, malaysisk, eller singaporansk fiskfarm men det har inget att göra med vad du har hemma och har erfarenhet av kontra vad man vidhåller ;) jag kan inte ett skit om diskus (även om de skulle ÖVERLEVA som är en jävla skillnad mot att LEVA hemma hos mig) så därför vidhåller jag ingenting om dem.. därav skulle det vara intressant att få en källa på att de odlar tigrinus i massor.. det skulle vara ett stort lyft både för fisken och konsumenten.. haha, hemma-hos-reportage med kaj som gästspel på MFK vore ju grymt.. det är ju inte alla förunnat att spendera pensionen med att glida runt i värmen och kika på fisk.. ;)
jag menar verkligen inte att vara otrevlig även om jag är lite sarkastisk ibland..
Lutt skrev:Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.
Lutt skrev:Är det här den nya monstertråden eller? Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.
Apropå odling av Brachyplatysoma tigrinum så har jag läst vad "gubbarna" på PC skriver att de vandrar nerför floderna och ner i deltat och leker. Dock var det ett tag sen jag läste det så minnet kanske sviker lite.
Snygg fisk Jonte!
Kjell Fohrman skrev:Korrekt bra påpekande. Kategorin handlar som sagt om malar och det var ju det som tråden ursprungligen handlade om
ettfettbranamn skrev:ska vi ta det som att kaj antagligen sett fel när det gäller tigrinus som odlas i masstal i asien då?
Freke skrev:den övre bilden är inte Merodontotus tigrinus / Brachyplatystoma tigrinum. Jag har haft ett 30tal totalt så jag är 110% säker.
Just nu har jag 2 halv stora & 2 små så jag e rätt säker på min sak. Sen om det är fasciatum eller inte är jag inte 100 på men ser ut som dom iaf. Å odlade Brachyplatystoma tigrinum har jag aldrig sett så det hade vart nått nytt för mig om dom börjat med sånt i asien.
Freke skrev:En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma
Freke skrev:det finns 2 arter i SA. Men jag fattar. +1m asiater är fan inte vanligt men säger du att den va över 1m så va den väl det jag ovanligare saker har hänt i världen. Men va det från diester ni kollade på tigrinusarna?? Tänkte lite på dig när jag va där hehe han hade ju alla "monsterfiskar" i pannrummet skojade lite med min kompanjon att det va för att inte visa dig dom. Men jävla fint han har det i källaren iaf hade dock inte tid att se hans trädgård å dammen. Men har du vart med på ett hörn där & hjälpt till å fixat slimline till han för han hade ju fan det i ALLA kar. Men BTN ligger väl inte så långt därifrån.. Jaja nu skall vi inte snacka sönder tråden mer..
[/FONT][/COLOR]Freke skrev:En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma
zenon skrev:
Enligt denna källa kan de bli mer än en meter, fisken här är väl nästan 1,5 meter men ff ett "yngel"...
46 minuter in i filmen kan den skönjas...
http://svtplay.se/v/2467412/bruce_parry_i_amazonas/del_4_av_6?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2464445/sb,p115138,1,f,-1
ettfettbranamn skrev:eh? arapaima gigas? öra?
och om någon skednos blir större än 1 meter pratar vi oftast om fasciatum (felaktigt kallad tigrinus av okunniga får att den råkar ha ränder) eller jau catfish.. de blir riktigt, riktigt stora.. den största tigrinus jag känner till är väl dryga 70cm.. om en tigrinus kunde bli 1,5 meter är det väl då om någon gång det är värt att skaffa ett större kar? haha..
Ove.P skrev:Vad menar du med att okunniga kallar P.faciatum för P.tigrinum det kan mycket väl vara så att det rör sig om en P.tigrinum.
Ett klargörande Pseudoplatystoma tigrinum, pseudoplatystoma fasciatum och Brachyplatystoma tigrinum är 3 st unika arter.
P.fasciatum och P.tigrinum blandas ibland ihop av okunniga då de för ett otränat öga är snarlika.
Sedan så är det många år sedan Brachyplatystoma tigrinum kallades för Merodontotus tigrinus.
Ove.P skrev:Vetenskapliga namn är att föredra i diskussioner om arttillhörighet, då handelsnamn ibland kan täcka in flera arter t.ex TSN som kan vara vilken Pseudoplatystoma som helst.
I exemplet med Kajs bilder så är det inte helt fel att kalla båda för tigrinum, skillnaden är att den övre föreställer P.tigrinum och den undre är en B.tigrinum.
Att du kan hitta massa bilder på nätet efter att ha sökt på tigrinus är inte konstigt, firren hette ju Merodontotus tigrinus för några år sedan.
Sedan så förstår jag inte ditt resonemangatt om man bara är ägare till fisken så kan man mest om den samt bestämmer vad den ska heta.
Jag kan säga att dem som har fisken och är kunniga kallar den inte för något annat än Brachyplatystoma tigrinum eftersom det är det korrekta namnet.
Jag antar att du känner till Fish base och planetcatfish., om inte så kan jag varm rekommendera de sidorna.
zenon skrev:All heder åt dig Kaj! ;)
ettfettbranamn skrev:för att han har lite sunt förnuft? betydande ryggdunk där.. :D men det är ju tur att det finns sådana som Kaj.. vi som faktiskt har fiskarna som han försöker beskydda allmänheten från (som istället köper channa micropeltes, paroon-hajar, redtails, pacu etc) vill ju egentligen fiskarna vi betalar mer för än de flesta betalar under sin karriär som akvarister (sötvatten) illa.. vi har en dold agenda som vi bara initierar vissa utvalda i där vi har pandor som dragdjur, tigermattor och bedriver skyddsjakt på drakar och enhörningar.. :D:D
det jag försöker säga är att det är väl ändå jävligt mycket bättre att folk köper tigrinus som jag betalar 3000 för när den växt ur än att de köper en clariasmal, redtails, TSN'er som folk försöker kasta på en?
kaj.p skrev:tackar zenon Sedan tycker jag inte det finns några fiskar som är monster. Varför man promotar dem som så fattar jag inte?
ettfettbranamn skrev:för att uttrycket redan är myntat.. dessutom blir det lättare än att skriva
ettfettbranamn skrev:
monsterfishkeeper är väl ett uttryck som får folk att förstå vad det handlar om och det måste väl ändå vara syftet med ett namn? :D
kaj.p skrev:Jag är tydligen dum! Men det hela går ut på o få folk o fatta att vissa fiskar är monster !!! OK Men vad är ett monster då o vad är syftet???
Guy Palm skrev:Undrar varför trådar skapade av ettfettbranamn har en tendens att alltid balla ur och handla om allt annat än ämnet ? Denna tråden är inget undantag. I stället för att handla om den ursprungliga malen skrivs det om allt möjligt annat som är hur långt från ämnet man kan komma.
ettfettbranamn skrev:Det är inte min avsikt.. om du går igenom mina inlägg ser du jag mestadels försöker hjälpa folk med filtrering och rovfisk.. visst, jag har varit inblandad i trådar som hettat till men det är för att det är frågor jag brinner för.. det är ju inte så att jag gett mig in och sökt konflikter i levandefödare eller hur? Det i kombination med.att jag har noll respekt för "auktoriteterna" här så länge de inte kan presentera bättre argument än att de haft fisk på 80-talet får mig säkert att framstå som lite grinig.. så ligger det till.. ;)
kaj.p skrev:Negerboll var också ett myntat begrepp men det är nästan väck idag. Allt handlat väl om vad man gör det till.
Freke skrev:va? Jag fattade inte frågan riktigt? Hur många tigrinum man bör ha? För vad? odla?
kaj.p skrev:Ingen fråga Freke, ett påstående från min sida. Lite av livets mening går ut på o föryngra sig o föra generna vidare ( för en fisk och och andra arter med för den delen.) Detta är lite svårt om man sitter ensam i ett kar även om det är på 3 kubik.
VisualDarkness skrev:Med andra ord bör man varken hålla altum eller saltvattensfisk med tanke på att de knappas lär bli yngel?
kaj.p skrev:Så bra då för jag har noll respekt för personer som gömmer sig bakom en anonym profil. Har svårt o se dem som trovärdiga, varför vågar de inte stå för sin åsikt. Har man den kompetens man säger sig ha så borde man kunna stå för det oavsett vilken fisk man håller.
kaj.p skrev:Säger väl allt o det blir inga mer inlägg från mig.