Stoppa vattenflöde i cirkulationspump

#1 - 14 maj 2008 11:31
Om jag kopplar en stoppkontakt till utblåset på cirkulationspumpen och bryter utflödet några sekunder medans pumpen är på, tar den skada då?
#2 - 14 maj 2008 11:53
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, skriv vilken cirkpump du menar och hur den är uppbyggd.
#3 - 14 maj 2008 14:20
jeppehb skrev:
Om jag kopplar en stoppkontakt till utblåset på cirkulationspumpen och bryter utflödet några sekunder medans pumpen är på, tar den skada då?
inte om det gäller sekunder men under längre tid tar pumpen skada!
#4 - 14 maj 2008 14:26
Jag har tänkt så här, jag ska köpa ett uv-c filter som jag kopplar en cirkulationspump till, exempelvis Eheim Compact som drar 1000l i timman. På slangen som går från utplåset på pumpen sitter det en stoppkonakt alt. en skarv/snabbkontakt med reglerventil som sedan går till uv-filtret. Om jag sen tar bort slangen i skarven alt. skruvar åt reglerventilen så att vattnet stoppar i några få sekunder medans pumpen är på för att byta till en annan slang, skadar det pumpen då?
#5 - 14 maj 2008 14:28
åheim skrev:
inte om det gäller sekunder men under längre tid tar pumpen skada!

Ok, tack
#6 - 14 maj 2008 14:53
Den bränner såklart om den går för trögt, men det ska nog några minuter till för att bränna lindningarna i den, så jag håller med åheim.
#7 - 14 maj 2008 15:01
Tänkte använda pumpen vid vattenbyte, bara byta slang o pumpa ut. Uv-filtret kan få vila lite ibland...
#8 - 15 maj 2008 14:31
En Eheim pump brinner inte, faktum är att en Eheim pump inte ens går sönder om man stoppar flödet.. ..det fungerar nämligen som så här att om trycksidan blockeras så kommer vattnet tillslut att bli varmt och pumpen förlora sin kylning och därför har Eheim placerat en temperatur sensor i pumpkammaren vilken slår av pumpen tills temperaturen gått ner igen.

Nog för att man hör mycket tjat om att Eheim är dyra, och det är dom men smakar det så kostar det..
#9 - 16 maj 2008 02:56
åheim skrev:
..men under längre tid tar pumpen skada!

HJ-C skrev:
Den bränner såklart om den går för trögt, men det ska nog några minuter till för att bränna lindningarna i den..

En Eheim pump brinner inte, faktum är att en Eheim pump inte ens bör gå sönder om man stoppar flödet..

Det fungerar nämligen som så här att om trycksidan blockeras så kommer vattnet tillslut att bli varmt och pumpen förlora sin kylning och därför har Eheim placerat en temperatursensor i pumpkammaren vilken slår av pumpen tills temperaturen gått ner igen.

jeppehb skrev:
Tänkte använda pumpen vid vattenbyte, bara byta slang o pumpa ut. Uv-filtret kan få vila lite ibland...

Skulle rekommendera dig att köpa en vanlig 2-vägskran som du monterar efter cirkulationspumpen så du enkelt kan växla mellan normalcirkulation och
avtappning.

Rekommenderar Eheim Universal 1250 framför tex deras Compact+ modeller om du ska trycka vatten då Compakten dels är designad att arbeta nedsänkt i
vatten samt inte har den kapacitet att trycka vatten på det sätt som ex en Universal har, dock bör du ha en brytare till UV-C filtret så att denna
inte glöms på av misstag och går varm.
#10 - 16 maj 2008 02:59
åheim skrev:
..men under längre tid tar pumpen skada!

HJ-C skrev:
Den bränner såklart om den går för trögt, men det ska nog några minuter till för att bränna lindningarna i den..

En Eheim pump brinner inte, faktum är att en Eheim pump inte ens bör gå sönder om man stoppar flödet..

Det fungerar nämligen som så här att om trycksidan blockeras så kommer vattnet tillslut att bli varmt och pumpen förlora sin kylning och därför har Eheim placerat en temperatursensor i pumpkammaren vilken slår av pumpen tills temperaturen gått ner igen.

jeppehb skrev:

Skulle rekommendera dig att köpa en vanlig 2-vägskran som du monterar efter cirkulationspumpen så du enkelt kan växla mellan normalcirkulation och
avtappning.

Rekommenderar Eheim Universal 1250 framför tex deras Compact+ modeller om du ska trycka vatten då Compacten dels är designad att arbeta nedsänkt i
vatten samt inte har den kapacitet att trycka vatten på det sätt som ex en Universal har, dock bör du ha en brytare till UV-C filtret så att denna
inte glöms på av misstag och går varm.
#11 - 16 maj 2008 03:51
2-vägskran har jag tänkt på med, vi får se vad det blir nar jag får hem filtret. Lite lättare att tänka klart när man har allt framför sig och inte bara i huvudet;)...
Uv-filtret är en Deltec UV-C 20 watt som det ska pumpa max 1000l/tim genom, det var därför jag tänkte på en Eheim compact, Eheim Universal 1250 drar ju som synes 1250/tim. En brytare är ju en bra ide, det ska jag fixa. Tack...
#12 - 16 maj 2008 07:03
jeppehb skrev:
2-vägskran har jag tänkt på med, vi får se vad det blir nar jag får hem filtret. Lite lättare att tänka klart när man har allt framför sig och inte bara i huvudet;)...

Uv-filtret är en Deltec UV-C 20 watt som det ska pumpa max 1000l/tim genom, det var därför jag tänkte på en Eheim compact, Eheim Universal 1250 drar ju som synes 1250/tim. En brytare är ju en bra ide, det ska jag fixa. Tack...

Nja, 1250 är modellnummret och har ingenting med att den transporterar 1200 liter vatten i timmen att göra, 1262 som exempel transporterar 3400 liter i timmen.

Sen behöver du inte tänka så mycket på dom extra 200 liter som Eheim Universal 1250 transporterar, skillnaden är noga räknat 56 ml per sekund.

Men som sagt, en Eheim Compact+ lyfter bara vattnet 0,5 meter och ska vara dränkt så den kan du glömma..
#13 - 16 maj 2008 08:47
Du kan också prova att dra ur sladden till cirkulationspumpen medans du byter slangen. Riskfritt!
#14 - 16 maj 2008 08:54
KAM skrev:
Du kan också prova att dra ur sladden till cirkulationspumpen medans du byter slangen. Riskfritt!

Inte speciellt riskfritt med tanke på att cirkulationspumpen ska befinna sig under vattenytan i akvariet, tanken var god, om ej särdeles genomtänkt.. :D
#15 - 16 maj 2008 10:58
Nu va det beställt... det blev en Eheim 1250:D... Det var lite tidigt i morse, klart att modellnumret inte är antal lite/tim... Har ju beställt en Eheim 1262 till akvariet som jag vet drar 3400l/tim[:o]...
#16 - 16 maj 2008 12:07
Vänta lite, du ska ha alltså ha en separat uv-c filtrering och avtappning med en 1250 i ett akvarium som du ev kör btn med filtermatta?

Vågar man fråga vad du har för size på din balja?
#17 - 16 maj 2008 12:58
Japp. Har beställt ett på 1080l med Tanganyikabakgrund från Akvarielagret. 200x90x60...
#18 - 16 maj 2008 13:32
nu vill inte jag prata med dig mer..
#19 - 16 maj 2008 14:14
:)... En pojkdröm som går i uppfyllese...
#20 - 16 maj 2008 15:38
Kan tänka mig det..

Du ska inte satsa på en 1264 när du ändå har så stort kar?

4500 l/t mot 1262'ans 3400l/t (1,25 liter per sekund alt 75 liter per minut) gör en viss skillnad plus att allting kan gömmas bakom bakgrunden..

Annars kan du använda 1264'an när du byter vatten, 5 minuter för att tömma ut 375 liter blir ett supersnabbt 30% delvattenbyte.. :p

När man tänker på saken borde en sån manöver sänka din brandpremie rejält eftersom du då faktiskt har en brandslang hemma.. ;)
#21 - 16 maj 2008 19:37
Haha, jag ska kolla med mitt försäkringsbolag:D...
#22 - 16 maj 2008 20:51
För att öka cirkulationen lite, är Tunze Turbelle Nanostream nå´t att ha? Finns det alternativ?
#23 - 17 maj 2008 11:10
jeppehb skrev:
För att öka cirkulationen lite, är Tunze Turbelle Nanostream nå´t att ha? Finns det alternativ?

Puttar upp min fråga lite...
#24 - 17 maj 2008 16:21
[quote=Gaffel;1142548]Kan tänka mig det..

Du ska inte satsa på en 1264 när du ändå har så stort kar?

Vet inte om lagret har den, det står inte med på deras lagerlista. Får ringa och prata med dom får vi se, det är ju ett alternativ till att få bättre cirkulation.
#25 - 17 maj 2008 16:26
1264'an vet jag inte om lagret har, finns inte med på deras lagerlista iaf. Jag får ringa och kolla med dom. Det är ju ett alternativ till att få lite bättre drag i akvariet.

Annons