stor bunke??

#1 - 27 januari 2009 21:14
hej ska skaffa en regnbågslax i en stor balja eller någott sånt. var kan jag köpa en på ungefär 1000 liter? vad kostar den? ska helst vara någon billig,har hört att man kan köpa någon sorts som man sågar av toppen på vad heter en sån?
#2 - 27 januari 2009 21:52
#3 - 28 januari 2009 10:35
tycker att tusen liter låter lite lite..
Ju större desto bättre =)
#4 - 28 januari 2009 20:19
ansjo skrev:

det är den där på blocket :)
#5 - 28 januari 2009 20:22
Inget illa menat, men, vad skall du med en Regnbåge i en plasttank till?
#6 - 28 januari 2009 20:24
Domdär plast tankarna blir inte särskilt stor sim yta även om det låter mycket med 1000 liter. Vi har några här ute på tomten som min morfar använder, och jag tycker inte de ser så maffiga ut som man kan tänka sig 1000 liter.
#7 - 28 januari 2009 20:34
nja..vet inte kul att titta på men jag tror ett stim ,mört abborre blir roligare.
#8 - 28 januari 2009 20:35
Att få luta sig upp och se fiskarna ovanifrån?
#9 - 29 januari 2009 18:45
JojjeN skrev:
Att få luta sig upp och se fiskarna ovanifrån?

går det inte att gräva ner? roligt att se dom hoppa :p
#10 - 29 januari 2009 18:49
Vet inte vad du menar med hoppa. Men hoppar upp ur vattnet titt som tätt kan vara vattnet/parasiter eller varför inte både och.
#11 - 29 januari 2009 18:54
det är mycket mygg och nattfjärilar där jag bor som dom kan hoppa upp och ta:) hoppar dom om jag lägger en nattfjäril på ytan?
#12 - 29 januari 2009 18:58
Varför vill du att de ska hoppa? Då hamnar de ju utanför tanken och dör?
#13 - 29 januari 2009 19:10
JojjeN skrev:

dom hoppar ju inte ur ån/sjön :)så varför skulle dom hoppa ur en nedgrävd plastcontainer?:p
#14 - 29 januari 2009 19:12
För att en nergrävd plastcontainer är "lite" mindre??
#15 - 29 januari 2009 19:13
okej,men förstår inte fiskarna att dom dör?
#16 - 29 januari 2009 19:15
.......

Vad tror du? Varför tror du fiskarna hoppar ut ur akvarium utan täck glas? Klart de inte vet att de dör, de hoppas väl komma ut till större vatten-
#17 - 29 januari 2009 19:17
okej tack! men om jag har näckrosor är dom väl lugnare? mörtar o abborre:)
#18 - 29 januari 2009 19:24
Alla kan hoppa ur om man inte har kanter över vattenytan. Hmmmm
#19 - 30 januari 2009 18:25
JojjeN skrev:
För att en nergrävd plastcontainer är "lite" mindre??

Bli inte lärare :)

Du är väldigt dålig på att vara pedagogisk och på att inte vara nedlåtande.

Men ja, högre kanter och kanske något slags nät över, katter och sånt kan ju gå och lurpassa på fisken om den är nedgrävd eller har något att sitta på bredvid, och då kan det bli att katten ramlar i och drunknar eller att den får tag på fisken om det vill sig illa. kan ju vara något skyddsnät som ni har på när ni inte är i närheten och tar av när ni vill vara i närheten och studera fisken :)
#20 - 30 januari 2009 19:28
Bygg en riktigt stor damm om du har plats för det =)
Bilagor:
#21 - 30 januari 2009 19:48
Mobster skrev:
och då kan det bli att katten ramlar i och drunknar eller att den får tag på fisken om det vill sig illa. kan ju vara något skyddsnät som ni har på när ni inte är i närheten och tar av när ni vill vara i närheten och studera fisken :)

men om den är nedgrävd så måste men väl ha staket och grejer runt för att allmänheten inte ska ramla i.... :confused:
det där lät inte bra, men man måste ju kolla vad som gäller vet ju att om man har djupa dammar och pooler måste man ju ha staket.
kan någon som fattar vad jag menar förklara bättre. kommer ju inte i håg hur djupt det ska vara och sånt och hur högt staket.....
#22 - 30 januari 2009 21:34
Mobster skrev:

Men ja, högre kanter och kanske något slags nät över, katter och sånt kan ju gå och lurpassa på fisken om den är nedgrävd eller har något att sitta på bredvid, och då kan det bli att katten ramlar i och drunknar eller att den får tag på fisken om det vill sig illa. kan ju vara något skyddsnät som ni har på när ni inte är i närheten och tar av när ni vill vara i närheten och studera fisken :)

om jag gräver ner halva då?:p då kommer inte katten i(kanske ska skaffa en STOR gädda som hoppar efter katter:d)
#23 - 30 januari 2009 21:38
Mobster skrev:

Usch, skulle aldrig falla mig in. Jag gillar att lära mig, men inte att förklara hur det funkar för andra.

Fast att jag lät nedlåtande när jag sa att en plast container är mindre än en sjö håller jag ju inte riktigt med om. Det är ju så?
#24 - 30 januari 2009 21:45
JojjeN skrev:
Usch, skulle aldrig falla mig in. Jag gillar att lära mig, men inte att förklara hur det funkar för andra.

Fast att jag lät nedlåtande när jag sa att en plast container är mindre än en sjö håller jag ju inte riktigt med om. Det är ju så?

Förlåt, jag trodde inte jag behövde använda fler citat för att du skulle förstå att jag menade fler än ett av dina inlägg här i tråden.

JojjeN skrev:
.......

Vad tror du? Varför tror du fiskarna hoppar ut ur akvarium utan täck glas? Klart de inte vet att de dör, de hoppas väl komma ut till större vatten-

Behöver inte dumförklara någon för att han frågar saker som du kanske tar för givet att du vet precis hur det är.

JojjeN skrev:

Förstår nog de flesta att han menar att han skulle vilja se dem plocka mat ovanför ytan, inte att de ska hoppa utanför.)
#25 - 31 januari 2009 05:47
Men varför tar DU åt dig av det och inte han? Det var ju ändå honom jag skrev med, men det är du som blir sur medans han fortsätter skriva helt vanligt?
#26 - 31 januari 2009 05:49
Mobster skrev:
Förlåt, jag trodde inte jag behövde använda fler citat för att du skulle förstå att jag menade fler än ett av dina inlägg här i tråden.

Hmm... är detdär något pedagogiskt? Nu dumförklarar ju du mig genom detdär.
#27 - 31 januari 2009 10:54
Ja, gillade du det? :)
#28 - 31 januari 2009 11:22
Jag förstår inte någons logik här? Varför skulle en sån där plastburk på 1000l va sämmre än en plastdamm från plantagen?(om den håller tätt...)
Gräv ner det helt tycker jag då kan fiskar även om de skulle hoppa ur sprattla sig ner i vattnet om marken sluttade lite mot "dammen".

Men är det inte väldigt litet för öring? Det skulle ju vara rätt skoj annars att sitta o titta när de plockar insekter från ytan till sommaren..:)

Abborre skulle du nog kunna dra upp till lämplig filéstorlek där i :)
#29 - 31 januari 2009 12:02
jag vet inte hur stor en plastdamm från plantagen är men iom att dessa behållare är mer eller mindre kubiska så blir den bara ~1x1 meter bottenyta vilket inte är så mycket att simma på för fisk som blir så stor :)
#30 - 31 januari 2009 22:20
Mobster skrev:
jag vet inte hur stor en plastdamm från plantagen är men iom att dessa behållare är mer eller mindre kubiska så blir den bara ~1x1 meter bottenyta vilket inte är så mycket att simma på för fisk som blir så stor :)

1*1m måste ju funka till abborre då?... Tycker de flesta som har dem i akvarier har de i mindre en så
#31 - 1 februari 2009 05:56
Jag tror de flesta brukar rekommendera abborrar i 500 liters akvarium, och de måste väl ha standard mått 2,0-2,5 m längd?
#32 - 1 februari 2009 17:12
det blir nog lite krångligt med all damm o plastcontainers:p så jag struntar i det,för att jag ska köpa en bra kamera och fota ormar och saltvattens fiskar(i havet):)
#33 - 1 februari 2009 17:17
Men är det inte väldigt litet för öring?

frågan var ju om en REGNBÅGE kunde klara sig.
#34 - 1 februari 2009 17:28
Eftersom regnbågar kan bli över 1 m så är det ju inte så schysst att köpa en container som är mindre än fisken. ;)
#35 - 1 februari 2009 17:40
Skit i container..eller plast bunke, om du vill ha såna fiskar ute, under bra förhållanden så är nog det enda alternativet att bygga en damm..lycka till =)
#36 - 1 februari 2009 17:53
Det är verkligen hopp bland alla möjliga arter som ska funka i baljan. Sen strunt i den ska fota under vattenytan i havet istället? Många trådar om än den och den arten i akvarium oxå. Sen fiskarna i ditt 100L-akvarium. Undra sa flundra
#37 - 1 februari 2009 18:37
eriahl skrev:
Det är verkligen hopp bland alla möjliga arter som ska funka i baljan. Sen strunt i den ska fota under vattenytan i havet istället? Många trådar om än den och den arten i akvarium oxå. Sen fiskarna i ditt 100L-akvarium. Undra sa flundra

vad menar du?
#38 - 1 februari 2009 21:06
Kanske skulle sätta dig ner och fundera på vad du egentligen vill ha. Du skuttar runt som en speedad hermelin mellan vad du ska ha. Har du verkligen dom fiskarna du nämner i ditt 100L? Paroonhaj, hajmal, fengädda, lekpar av blå och palettciklid, lekpar av scalare + lite småfisk.

Annons