Stor ciklid med tetror?

#1 - 26 december 2003 17:29
Frågan är helt enkelt om det finns någon större S.Amerikansk ciklid som skulle kunna gå med tetror.

Funderade lite på Blåciklid eller Chockladciklid...men dessa äter väl mindre tetror?

Den tetra jag främst är intressrad av är den svarta neontetran...

Scalare är INTE den ciklid jag söker, trots att jag för närvarande har den i mitt kar...

Får gärna gå ihop med corydoras med...
#2 - 26 december 2003 17:35
Kongotetran är ju perfekt!
Vuxna Blåciklder eller Choklader blir ganska stora och kniper nog tetror. Men Kongon kan dom inte gapa över.
Den är tyvärr inte från Sydamerika ju.

Mvh Ola
#3 - 26 december 2003 17:36
DISKUS
#4 - 26 december 2003 17:37
DISKUS förstås !!

funkar bra ihop med dom flesta tetror bla. svart neon som du gillar.

mvh Svante
#5 - 26 december 2003 17:39
Kan varmt rekomendera Chokladcikliden tillsammans med tetror och andra fiskar i olika storlekar. Har ett par som för närvarande är ca 18 cm och det är inga problem. Har dem tillsammans med rödmunstetror och citrontetror och de har aldrig rört vare sig dem eller någon av pansarmalarna eller någon annan fisk för den delen. Chokladen är en väldigt vacker fisk som pendlar mellan bruna nyanser och toner till lila metallic och blåa färger. Helt enkelt jättevacker. Framför allt då den skiftar i färg så ofta efter humör och sinnesstämning.

Du kan lugnt skaffa ett par av denna fina ciklid. Jag har förövrigt ett kar på 358 litera där även ett stort par scalarer huserar och en gibbiceps och ett par plecos och de coolaste av dem alla - långsträckta pansarmalar.

Lycka till! / David B.
#6 - 26 december 2003 17:40
Jo, men jag har varken råd eller kunskap för discus ännu anser jag...

Annars är discus en fisk jag funderat på i perioder, men det har alltid strandat i att det blir för dyrt...

Men visst...4-5 discusar, 30 svarta neontetror, ett gäng corydoras och kanske några fjärillsciklider...skulle ha varit något att ha i mitt 375L ;)

Är dock svårt då man är "fattig" student...
#7 - 26 december 2003 17:46
David B: Aha...du har med andra ord ungefär samma storlek på kar som jag.
Vill ju byta ut mina Citrontetror mot svarta neoner då mina citroner aldrig "färgat ut" utan är fortfarande ganska bleka och relativt tråkiga..tyvärr. Tror svarta neoner skulle lysa bättre med den belysningen jag kör med.
Har du prövat Chocklader med Apistogamma något?

Hur är Chockladerna vad gäller växter?

Hur har du inrett ditt kar?
#8 - 26 december 2003 17:55
Choklader tillsammans med apisto vet jag faktiskt inte men mina choklader är nyfikna och orädda utan att vara burdusa och för livliga. De rör varken sand eller växter. Jag har inrett mitt kar med stora svärdsplantor och några anubias plus två crinumlökar i vardera hörnet. Utöver det rejält med rötter för malarna och några kolstenar.
Mina citroner är vacker gula och väldigt vackra och rödmunnarna stimmar som om de vore hoplimmade. Fast, karets clowner och kungar är de fyra långsträckta pansarmalarna. De ser utom som grillkorvar med fenor eller möjligen batmobiler som drar fram i trehundra över allt och alla.
Beträffande dina svarta neoner så är jag övertygad om att det inte skall bli några problem att ha dem med chokladerna.

David B

Annons