Stor guppy + liten guppy

#1 - 28 augusti 2008 16:08
Köpte idag 10 stycken stora guppysar med stor fena. Honorna har mycket färg och tittar man bara på bakfenan kan man tro att de är hannar.
Undrar dock om det skulle vara dåligt att släppa ner några av mina små endlerkorsningar där.
Hos endlerkorsningarna är hannarna runt 1-2cm och honorna 3-4.
Hos de nya guppysarna är hannarna runt 5cm och honorna 6cm.
#2 - 28 augusti 2008 16:23
det kommer att gå alldeles utmärkt, de kommer att kopulera hej villt med varandra, om något år eller två så har du en mischmaschguppy soppa........
#3 - 28 augusti 2008 16:37
Får se vad det blir av det då. De jag inte gillar kan jag ju flytta senare.
#4 - 28 augusti 2008 18:33
Ser rätt konstigt ut att ha de små guppysarna med de stora. Hoppas på att ingen annan fisk äter upp dem också.
Bilagor:
#5 - 28 augusti 2008 19:18
Endlers färgteckning är väldigt dominant så den kommer att dyka upp på alla avkommor.
#6 - 28 augusti 2008 19:35
I mitt kar med endlerkorsningar är det dock mest vanligguppyliknande. Och de har gått länge där utan ny inblandning. De endlerblandningar jag satte med de stora ser inga ut som endlers.
Sen är det så att en kull med yngel kan vara från flera olika hannar så varför skulle alla se ut som endlers när jag har vanliga guppyhannar också?
#7 - 28 augusti 2008 21:12
Nej jag kan ha fel givetvis, men här blev alla guppyn till slut "vanlig-guppy-liknande" men med "endlersfläckarna" på sidorna. Har läst i någon annan tråd också att "endlersfärgen" är dominant.
#8 - 29 augusti 2008 12:34
De 3 stora hannarna försvann under natten. Ser också bara till 3 av de små.
Tog bort den tänkbara guppyätaren så hoppas det inte försvinner mer.
Köpte 6 normalstora guppys idag (2 hannar-4honor) och kommer nog köpa någon ny stor hanne.
#9 - 29 augusti 2008 14:43
Zwitta skrev:
De 3 stora hannarna försvann under natten. Ser också bara till 3 av de små.

Tog bort den tänkbara guppyätaren så hoppas det inte försvinner mer.

Köpte 6 normalstora guppys idag (2 hannar-4honor) och kommer nog köpa någon ny stor hanne.

Vad har du för fisk i det akvariet för övrigt?
#10 - 29 augusti 2008 14:57
Just nu bara 1 praktbotia och 1 gammal sorgmanteltetra som vägrar bli infångad.
#11 - 29 augusti 2008 15:00
Zwitta skrev:
Just nu bara 1 praktbotia och 1 gammal sorgmanteltetra som vägrar bli infångad.

Låter konstigt om DE skulle ätit upp guppysarna, och vad hade ni innan? Vilken var den misstänkte fiskätaren?:confused::)
#12 - 29 augusti 2008 15:02
Misstänkta guppyätaren var en black ghost.
#13 - 29 augusti 2008 15:04
Zwitta skrev:
Misstänkta guppyätaren var en black ghost.

Jag VET att du misstänkte den med rätta!:D:D:D
Din ensamma tetra kan lugnt gå kvar i akvariet. Den kommer MÖJLIGEN äta lite guppyyngel, men som ensam tetra kommer den inte hota beståndet nämvärt. Botian bryr sig inte om friska guppy, däremot gamla eller sjuka betraktas som mat.:)
#14 - 29 augusti 2008 15:09
Ja tetran har hängt med ett par år och var nog runt 3 år sedan som hans sista kompis dog. Men han är både snabb och smart och han lär nog lyckas hugga rätt många yngel.
Kommer nog försöka föda upp några yngel i egen burk nu i början.
#15 - 29 augusti 2008 15:18
Zwitta skrev:
Ja tetran har hängt med ett par år och var nog runt 3 år sedan som hans sista kompis dog. Men han är både snabb och smart och han lär nog lyckas hugga rätt många yngel.

Kommer nog försöka föda upp några yngel i egen burk nu i början.

Ha mycket växter så kommer den inte åt så många, det är som STIMFISK tillsammans med sina artfränder de blir riktigt effektiva på att ta yngel....speciellt med mycket ytväxter så överlever ynglen ändå. Fast om du vill vara på den säkra sidan så visst: ta upp den med, du kan ju passa på när du ändå byter vatten och har sänkt ytan en del, då blir de hysteriskt mycket lättare att fånga!
#16 - 29 augusti 2008 15:36
Har försökt fånga den flera gånger man han är för snabb för mig. Har mycket hornsärv och rötter som kan flyta upp om man stöter till dem så jag måste vara väldigt försiktig och har väldigt begränsat med utrymme som det går att fånga honom på.
#17 - 29 augusti 2008 19:45
Ta flera håvar, minst två, varav den ena skall vara vit och den andra "osynligt grön", jaga med den vita och "möt" fisken med den gröna så borde du få tag i honom. Ett ytterligare tips är att göra det när fiskarna sover, lyft av täckglasen, tänd lampan och håva snabbt!
Alternativt så behövs det kanske ändå storrengöras snart?
#18 - 29 augusti 2008 21:08
Det funkade. Han sov på det stället som det är öppet på och gick rätt lätt att fånga honom då när han inte var riktigt vaken.
#19 - 3 september 2008 13:50
Zwitta skrev:
Det funkade. Han sov på det stället som det är öppet på och gick rätt lätt att fånga honom då när han inte var riktigt vaken.

Egentligen låter det här lite "blodtörstigt", ungefär som jakt med fångstgrop som man använde för länge sedan, men det var ju bra att du fick tag i den i alla fall...:):p;)
Bilagor:

Annons