Stor rot, hur förbereda?

#1 - 15 december 2007 11:22
hej hur preparerar man en rot av model XL innan den sätts i karet? Ca 1 meter så går inte att koka utan att vara typ armékock ;X Är det något mer man bör tänka på när den är såpass står?
#2 - 15 december 2007 11:26
badkar ?
Det kommer bli rätt gult i vattnet om du inte låter den dra av sig i hett vatten!
#3 - 15 december 2007 11:27
Badkar och släng kokande vatten över den... :) (Ju varmare vatten ju mer färgar den ur.)
#4 - 15 december 2007 11:51
okej, tror ni ett plastbadkar tål kokande vatten eller räcker det med det varmaste man kan köra direkt i badkaret?
#5 - 15 december 2007 12:03
Det bör tåla kokande vatten! Så länge du inte använder plastbaljan att koka vattnet i... ;)
#6 - 15 december 2007 12:24
woodo skrev:
okej, tror ni ett plastbadkar tål kokande vatten eller räcker det med det varmaste man kan köra direkt i badkaret?

Jaha det tror jag. Det varmaste du kan köra i badkaret föller väl ut tungmetaller från rören? Sugs upp i roten då. Vill man inte ha i karet sen.

Koka vatten och häll på. Fyll en hink vatten eller dyl så du kan tynga ned roten med. Då sjunker den fortare.
#7 - 15 december 2007 15:13
Ta högtryckstvätten och blås av roten med, allt löst och annat smått och gott försvinner.
#8 - 15 december 2007 18:14
Spola ett tag med vattnet från badkaret så metaller från rören spolas bort ordentligt. Sen kan du fylla upp med det varmaste vattnet som går:) låt roten ligga o dra tills den har färgat av sig helt:)
#9 - 15 december 2007 18:29
och för guds skull gör rent badkaret efter dig annars har du ett gult badkar för all framtid om roten lakar av sig mycket!:)
/A
#10 - 15 december 2007 18:30
Äsch, Ajax proffessional fixar det på nolltid ;)
#11 - 15 december 2007 18:32
Vim, eller som det numera heter; "Jif", fixar biffen... :D
#12 - 21 december 2007 14:52
Det blev dags för mig att förbereda min första stock och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Det fungerar att fylla på badkaret fullt med varmvatten och sedan trycka ner roten mot botten. Jag använde en tvätthink full med vatten och ett bottenstöd så att hinken stog upprätt. När det gäller metaller i varmvatten så resonerar jag så att det är mer till fördel då det borde hjälpa till att göra stocken tyngre. Det är ju också lätt att spola av roten med kallvatten när man är klar och göra några vattenbyten när den väl ligger i akvariet. Jag tömde sedan akvariumet och fyllde på med kokhett varmvatten från spisen, ta det försiktigt det är varmt och du tjänar inget på att stressa. Jag använde min största kastrull på fem liter, och med min gamla elspis från Husqvarna så börjar vattnet koka efter ca. 5 minuter. Vattnet svalna dock fort i badkaret, men så höll jag på en timme sedan fick den ligga i vattnet över natten. På morgonen fyllde jag på med varmvatten från kranen. Jag var dock inte nöjd då jag vill att roten ska hålla 100 grader C någon timme för att ta bort ohyra. Jag stoppade den därför i kastrullen på spisen, men det såg inte klokt ut. Min rot är ca. 85 cm lång och 10 cm i diameter, men stack ner mellan fem tio centimeter i vattnet. Det här går ju inte tänkte jag, jag kommer ju bara kunna koka lite av kortändarna. Men så slog det mig, varför inte använda aluminiumfolie som man gör med maten. Jag byggde således ett vattenångerör av aluminiumfolien och sätter man handen vid toppen så blir det för varmt för att hålla kvar. Så, detta lyckades alltså mycket bra. Jag kan dock rekomendera att använda grythandsken när ni arbetar med folien, den blir varm. Sen är det bättre att bygga iordning folien innan vattnet kokar så man inte bränner sig för mycket. Försök även att leda tillbaka det kondenserade vattnet tillbaka till kastrullen så minskar vattenåtgången.

Tillägg: Glöm inte att fylla på vatten och att göra folieröret så stort så att vattenångan tar den långa vägen.

Lycka till!
#13 - 21 december 2007 18:38
Efter fyra timmars kokande så vände jag på steken och såg då att vattnet i kastrullen var grymt svart. Det blev det deffinitivt inte i badkaret så det här verkar bättre för urlakning. I natt blir det dock badkaret igen, för det blir funktigt så in i bomben. Öppna fönster i tid! :-)
#14 - 28 december 2007 12:35
Använde du någon rot du hittat ute, i så fall vad tog du för sorts träd?

Har försökt att hitta info om det men är ganska svårt att hitta och kan bli ganska dyrt med alla dessa rötter att köpa.

//Patrik
#15 - 28 december 2007 13:05
Varför inte köra med högtrycken? Snabbt, enkelt, suveränt, inte en massa regöring av badkar, kokning eller dyl.
Bara blåsa på tills det inte kommer några lösa bitar eller gul-brunt vatten.
#16 - 28 december 2007 16:02
Så länge man använder lövträd så "tror" jag att det fungerar bra och det är helt klart bättre att koka än högtryckstvätten. Den tar ju bara bort sådant som är löst men bakterier och skadedjur på djupet i trädet kanske kan skada någon fisk. Vad vet jag, det känns iaf. bättre. För mig är det som att äta rå julskinka. Jag tror att vattnet kan surna något, men det har jag inte kollat upp.
#17 - 28 december 2007 16:15
Kanske lika bra att tillägga att jag tycket att det handlar om kemi. Här var frågan hur man bäst förbereder trä för att ha i vatten och då är min bestämda uppfattning att det är bäst att koka för att vara på den säkra sidan.

Annons