Det blev dags för mig att förbereda min första stock och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Det fungerar att fylla på badkaret fullt med varmvatten och sedan trycka ner roten mot botten. Jag använde en tvätthink full med vatten och ett bottenstöd så att hinken stog upprätt. När det gäller metaller i varmvatten så resonerar jag så att det är mer till fördel då det borde hjälpa till att göra stocken tyngre. Det är ju också lätt att spola av roten med kallvatten när man är klar och göra några vattenbyten när den väl ligger i akvariet. Jag tömde sedan akvariumet och fyllde på med kokhett varmvatten från spisen, ta det försiktigt det är varmt och du tjänar inget på att stressa. Jag använde min största kastrull på fem liter, och med min gamla elspis från Husqvarna så börjar vattnet koka efter ca. 5 minuter. Vattnet svalna dock fort i badkaret, men så höll jag på en timme sedan fick den ligga i vattnet över natten. På morgonen fyllde jag på med varmvatten från kranen. Jag var dock inte nöjd då jag vill att roten ska hålla 100 grader C någon timme för att ta bort ohyra. Jag stoppade den därför i kastrullen på spisen, men det såg inte klokt ut. Min rot är ca. 85 cm lång och 10 cm i diameter, men stack ner mellan fem tio centimeter i vattnet. Det här går ju inte tänkte jag, jag kommer ju bara kunna koka lite av kortändarna. Men så slog det mig, varför inte använda aluminiumfolie som man gör med maten. Jag byggde således ett vattenångerör av aluminiumfolien och sätter man handen vid toppen så blir det för varmt för att hålla kvar. Så, detta lyckades alltså mycket bra. Jag kan dock rekomendera att använda grythandsken när ni arbetar med folien, den blir varm. Sen är det bättre att bygga iordning folien innan vattnet kokar så man inte bränner sig för mycket. Försök även att leda tillbaka det kondenserade vattnet tillbaka till kastrullen så minskar vattenåtgången.
Tillägg: Glöm inte att fylla på vatten och att göra folieröret så stort så att vattenångan tar den långa vägen.
Lycka till!