Stor skillnad med vildfångade Cory?

#1 - 8 mars 2007 17:48
Skall inhandla ett stim Cory. (8-10st) men frågan är om jag skall köpa odlade (vilket jag kommer åt rätt snart) eller om jag skall vänta någon månad och köpa VF ?

Någon som har/har haft VF Cory? Erfarenheter?
Är det någon större skillnad i beteende, lek mm?

Det finns ju uppenbart en del nackdelar så som att de är lite svårare att få tag på och vad jag förstått även mer känsliga...

Tar tacksamt emot erfarenheter...
#2 - 8 mars 2007 18:34
Den enda skillnaden jag märkt är att VF är mycket, mycket känsligare.
#3 - 8 mars 2007 19:46
Om det är den enda skillnaden så är ju inte VF att betrakta som något positivt, snarare som ett problem
#4 - 8 mars 2007 22:06
Hade hoppats på lite fler erfarenheter?
Bilagor:
#5 - 8 mars 2007 22:20
Jag har haft VF corry men tycker dock inte att dom har varit känsligare än odlad:p
#6 - 8 mars 2007 22:27
Men var de på något sätt mer intressanta än odlade?

Lekte de lättare, var de vackrare, hade de ett intressantare beteende? Kort sagt, finns det några fördelar med VF?
#7 - 8 mars 2007 22:36
Jag har inte märkt någon skillnad i beteendet (förutom att vildfångade plötsligt kan ligga livlösa på bottnen...).
Den enda fördelen jag kommer på är att handeln med VF fisk kan hjälpa till att bevara hotad natur. Samt att man måste kolla odlade exemplar så att de t ex inte saknar eller har trasiga skäggtömmar.
Men visst, det är möjligt att jag haft otur eller valt (för) känsliga Corydoras-arter.
#8 - 8 mars 2007 22:37
Nej jag tycker inte att dom var mer intressanta, hade dock bara två stycken då så det blev ingen lek på dom. Låg mest stilla dagarna i ända i princip.
#9 - 9 mars 2007 06:36
Det ni säger, plus det faktum att jag måste vänta över en månad innan jag har möjlighet att köpa VF, talar ju helt klart för att jag skall köpa odlade.

Nu gäller det bara att hitta några fina då. :)
Funderar på Panda eller allra helst Davidsandsi... Någon som vet om de säljs i Gbg-området för tillfället?
#10 - 9 mars 2007 09:10
I har ett stim vf och ett stim odlade. De som är odlade är framme titt som tätt och de brukar vi kunna räkna in varje dag medan de som är vf är mycket skyggare. Det kan dock bero på art oxå då de är olika. Den "tama" är panda den vf ser ut som panda men är även prickig.

Nol brukar ha fina och annorlunda pansarmalar, likaså trop.
#11 - 9 mars 2007 14:08
Lutar åt Nol i så fall, skall göra om Malawi-karet snart och skall upp o köpa ett par nya malawisar.

Tack för tipsen! :)
#12 - 9 mars 2007 15:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ouihaa! Hoppla, hoppla... har missat denna tråden helt!! [:o] Om du letar efter snygga davidsandsi så bege dig till tropen. Han hade jättefina inne sist jag var där för en vecka sedan. Dock kallar han dem för melini - helt felaktigt. Melini är grå-svarta på sidorna medans davidsandsi är helt vita. Dessa kan jag varmt rekommendera - de är supersociala och ser så kloka ut (?)! Fast jag har många fler jag kan rekommendera :p!! Har många arter hemma!! (:rolleyes: för många kanske):rolleyes:) Han hade fler arter med om jag inte missminner mig. Zookompaniet hade jättefina, välvuxna juliisar inne med, de är inte heller fel!![/COLOR][/FONT]
#13 - 9 mars 2007 21:20
Ok, så jag har lyckats undanhålla något för dig? :rolleyes:

Köpte inga cory. idag, hittade inga på Herkules som passade. Tror fortfarande på Davidsandi, såg ju foto på dina fina ;) så det får nog bli sådana om jag får tag på några.

Så det är "tropen" som gäller alltså? Ajdå... är det nu man måste erkänna att man aldrig varit där? [:I]
#14 - 9 mars 2007 21:21
Blev storhandling i övrigt, jösses blev ingen billig tur till stora staden idag. :rolleyes:
#15 - 16 mars 2007 09:45
Blev VF cory i alla fall. Var på Trop:en igår (för första gången men säkert inte sista!) och införskaffade 8st VF C.Melini.

Tack för hjälpen. :)
#16 - 16 mars 2007 12:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu förstod jag inte ditt inlägg... Var du på tropen eller var du på tropen inte? :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]OM du var på tropen så är hans VF melinimalar felmärkta - de är davidsandsi, vilket jag talat om för honom... Han är bara inte så värst intresserad av att veta. Har han beställt melini så är det melini - basta. Likaså hans röda honungsgurami som egentligen är läppgurami. Han har beställt dem som röda honungsgurami - då är det det. Jag kan ha överseende med det för han är så hemskans trevlig och har så stort utbud ändå. Dessutom kan jag ju min latin... *slår mig för bröstet och kallar mig Rosa - Rosa Redig* :p [/COLOR][/FONT]
#17 - 16 mars 2007 16:20
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu förstod jag inte ditt inlägg... Var du på tropen eller var du på tropen inte? :rolleyes:[/COLOR][/FONT]

Får väl skylla på att jag är sjuk? :p
Jag VAR på Trop:en igår... :D

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]OM du var på tropen så är hans VF melinimalar felmärkta - de är davidsandsi, vilket jag talat om för honom... Han är bara inte så värst intresserad av att veta. Har han beställt melini så är det melini - basta. [/COLOR][/FONT]

Så du säger att mina nyinköpta C.melini inte är några C.melini utan i själva verket C.Davidsandsi ?! :confused:
Jag frågade efter davidsandsi men det hade han inte några, istället föreslog han sina melini som ju var liknande och väldigt stora och vackra. (Dessutom fick jag dem till ett bra pris!) ;)

Har febern stigit eller är inte det här lite snurrigt? [B)]

Väntar tålmodigt på att någon :rolleyes: klok människa skall tala om för mig igen hur det verkligen ligger till. :)

Hur ser man egentligen skillnad på melini och davidsandsi? :rolleyes:
#18 - 16 mars 2007 17:12
Det är lätt som en plätt att se skillnaden på C. davidsandsi och C. melini. För det första, C. davidsandsi har en liten orange fläck på pannan som C. melini helt saknar. C. davidsandsis svarta band täcker hela ryggen medan C. melini bara täcker sidorna och inte mitt på. C. melini har också små svarta fläckar på sidorna, de är dock inte alltid så framträdande. Det skall alltså inte vara några som helst problem att skilja arter dessa åt.
#19 - 16 mars 2007 17:38
Det är lätt som en plätt att se skillnaden på C. davidsandsi och C. melini.

Allting är lätt när man kan det?! ;)

Mina Cory, kallar dem Cory.X så länge :p , har inga oranga fläckar i pannan som jag kan se? De har ingen antydan till svarta fläckar på sidorna. Det svarta bandet på ryggen är ett band som börjar vid ryggfenan och går hela vägen bak till stjärtfenan. Går längs med ryggåsen och går ner några mm på varje sida.

Och därmed är mina Cory.X ... :confused: ...C.davidsmelini?! :rolleyes:
#20 - 16 mars 2007 18:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Bild nummer 1 föreställer en davidsandsi, nummer 2 är en melini. Mina Davidsandsi köptes som melini [:o] och jag fick experthjälp att identifiera dem. De på tropen som gick ihop med adolfoi mfl i översta karet längst in rätt till höger är jag 100% säker på att de är davidsandsi. Jag talade om det för honom och han sa att han skulle ändra men han gjorde väl inte det då [:o].

Jättegrattis till snygga malar!! :):D [/COLOR][/FONT]
#21 - 16 mars 2007 19:03
Bild nr1 är ju klockren! Där är ju minanya juveler! :D

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid] De på tropen som gick ihop med adolfoi mfl i översta karet längst in rätt till höger är jag 100% säker på att de är davidsandsi. [/COLOR][/FONT]

Jepp, det var de karet de simmade runt i. :)

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag talade om det för honom och han sa att han skulle ändra men han gjorde väl inte det då [:o]. [/COLOR][/FONT]

Nej, det har han inte gjort. [B)]

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jättegrattis till snygga malar!! :):D [/COLOR][/FONT]

Stort tack! Tack dessutom för hjälpen att identifiera dem. Blev ju extra kul nu eftersom jag egentligen ville ha davidsandsi. :D
Anledningen till det är ju faktiskt att jag såg korten på era vackra cory och ville ha likadana! ;)

Annons