Stor slöjstjärt

#1 - 2 juli 2003 20:41
Djuraffären här hemma fick in en stor slöjstjärt från en kund som inte ville ha den längre. och dom galningarna harplacerat den i ett akvarium med b.la. regnbågsfiskar.
så jag funderar på att rädda den. fenorna är helt förstörda.

men hur ska man göra så att de börjar växa ut igen? och jag har aldrig haft en så stor fick förut, den måste vara femton centimeter totalt. kommer den äta upp växter och så? kan den gå med vanliga guldfiskar i nån vecka tills ett större akvarium införskaffats?

tacksam för svar...
#2 - 2 juli 2003 20:48
Är den i vatten med bra kvallitet så väexewr de ut av sig själv. Lite salt i vattnet skyndar på något.
#3 - 2 juli 2003 21:11
tack så mtcket.
hur mycket för ett 152-liters? och jag kan säga att den är MYCKET tilltuffsad...stackarn ;/
#4 - 2 juli 2003 21:13
Hur mycket salt menar du? Behövs egentligen inte men en knapp dl kanske.
#5 - 2 juli 2003 21:50
Jag har också räddat en fisk som nån hade lämnat till djuraffären. En medelstor praktbotia som fick sitta utan kompisar i ett litet akvarium. Det känns väldigt tillfredställande att köpa en sån fisk när man kan ge den bättre livskvalité. Min botia ska snart få ett gäng kompisar. ..Ja, det var min historia. Det jag försöker säga är att jag är positiv till att du räddar den. Lycka till!
#6 - 3 juli 2003 07:08
Många Zooaffärer har ett "skräpakvarie" där man har fiskar i karantän, fiskar som ägarna har tröttnat på, det kan vara de sista som överlevt efter sjukdom hos ägarna.
Så tänk på att om du köper fisken så har den i karantän om du har andra fiskar, en slöjstjärt kan man bada i 2% saltvatten i max 5-10 minuter eller om fisken lägger sig på sidan tidigare.
Det bästa är om du tycker synd om den är att köpa fisken och avliva den.
Så mitt råd är du kan inte "rädda värden" genom att köpa en skadad fisk.
Köp aldrig en Som inte är frisk.
#7 - 3 juli 2003 09:57
Hej,
Slöjstjärten är minst ett år gammal men eftersom de lätt kan bli upp till 7-10 år kan det vara värt försöket. I akvarie med Guldfisk och Slöjstjärt kan du använda salt ca 1dl/100liter.

Ska du göra ett 5 min (eller kortare) salt dopp gäller:

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
<b>CONCENTRATIONS (i akvariet för ev. sjukdom): </b>
Percent (%) is a measure of the number of grams of a chemical per 100 ml of water. So 0.3% salt solution means there is 0.3 grams of salt per 100 ml of water.
THIS HAS NOTHING TO DO WITH WHAT IS READ ON A SALT METER - please read the instruction manual that comes with the meter to translate what the METER says with what the concentration is in percent (%)

A solution of one teaspoon per gallon is 0.132% salt. So 1 tablespoon per 5 gallons is around 0.1%
A LOW concentration is up to 0.1%. This concentration will not hurt most plants and is what is typically used in ponds and tanks. Addition to fresh water is done over 3 days.

A MEDIUM concentration is up to 0.5% . Addition from 0.1% up to 0.5% should be done over a couple of days.

HIGH concentrations are up to 0.9% which is isotonic or the concentration within the fish. This concentration is used for medical reasons for very short baths. THIS CONCENTRATION CAN BE DEADLY TO FISH.

mild nitrite protection = 0.1% (3/4 teaspoon per US gallon)
preventive and nitrite protection = 0.3 % (2 1/2 teaspoons/gallon)
<b>1 US Gallon = 4 litre (1.05 US gallon)
</b>


<b>SALT DIPS </b>http://puregold.aquaria.net/disease/treatment/trtmnt.htm#SALT%20DIPS

Dips are brief exposures of a fish to a medication followed by the fish being put into fresh water.

Materials:
1/2 cup (1cup = 2,5dl) salt with no additives per gallon (ca 4liter)of tank water (no temp shock)

Methods:
0. mix the salt into the water.
1. put the fish into the salt water and start timing the dip. A salt dip of 30 seconds for small or stressed fish is sufficient. Fish can be dipped up to 5 minute if they continue to swim without sign of distress.
2. the fish will come up to the top, generally on its side, poke the fish and the fish will dive and swim
3. if the fish doesn't dive or doesn't dive quickly, take the fish out and put them into fresh water. It is not a good idea to put the fish back into the tank they came from until that tank is cleaned out or treated first for parasites.
4. take even a still active fish out after 5 minutes, leaving them in the salt dip longer will kill them.
5. for SMALL FISH, when they come up to the top and start rolling even slightly, they must be removed immediately no matter what the time limit. This means their gills can't handle it. Even if it has only been a few seconds.

Cautions:
1. the fish may dive to the bottom of the tank and sit there, this is usual
2. after the dip, the fish will "purge" both feces and ammonia from the gills, so the water must be tested and the water changed.

<b>2.5 dl till 4 liter vatten ... </b>
--------------------------------------------------------------------------------
Lycka till,
#8 - 3 juli 2003 11:58
Vem vet fisken i Zooaffären kanske är i ett akvarie under behandling.

Jag jobbar extra och sköter fiskarna i en Zooaffär, om någon enstaka fisk blir skjuk där så avlivar jag den.
#9 - 3 juli 2003 20:02
Jag köpte den idag, och jag har redan blivit galet förälskad i den! Den går nu själv i ett 152-liters (några malar finns såklart också) för att den ska få lugn och ro. Hade i två matskedar salt, hoppas det var lagom...
Har mycket växter i karet, och byggde tre grottor åt honom. Så jag hoppas han ska trivas.
Han gör inte så mycket väsen av sig, liggermest på bottnen och bökar. Men jag tycker det är viktigast att han får återhämta sig. Ser väldigttråkigt ut med fenorna, men jag hoppas det rätar till sig...
#10 - 3 juli 2003 20:21
Cri har skrivit om salt och du har fått länkar varför gör du inte så.
Är det inte svårt att få lugn och ro med 2 malar som är vaken på nätterna.
Stackars fisk.
#11 - 3 juli 2003 20:53
Jag tror inte malarna stör den. Det var bra att du köpte den, han kommer säkert att repa sig. Om inte annat så får han pensionera sig i lugn och ro. Du kan ha i mycket mer salt, såvida malarna du har i inte är pansarmalar. Häll gärna i en dl eller så.
Ta det lugnt Kramfors, han gör faktiskt sitt bästa.
#12 - 3 juli 2003 21:11
Tur att nån uppskattar ens arbete i alla fall :(
Dessutom är jag bara femton, knappt det ens!
Och malarna gör inget väsen av sig. Det kan jag försäkra dig.

länken funkar förresten inte. "sidan kan inte visas"
#13 - 3 juli 2003 21:14
Tror nog inte heller malarna gör någon skada, tvärtom tycker han nog det är roligare med lite sällskap. Slöjstjärtar är väldigt beroende av en kompis, skaffa det. Tycker du är bra som försöker rädda den stackaren, lycka till.
Ps: Länken funkar inte här heller.
#14 - 3 juli 2003 21:16
ännu en som uppskattar mig :)
tack så mycket mrsonk.
ska köpa två till imrogon, men de är ju mycket mindre än den jag har nu...
#15 - 3 juli 2003 21:19
Det spelar inte så stor roll. Jag har en slöjstjärt som tappa hela stjärtfenan, trodde han skulle dö och var nära på att avliva honom. Fenan växte ut snabbt när han väl blev frisk och nu simmar han omkring glatt.
#16 - 3 juli 2003 21:25
vad bra :)
hoppas min klarar sig...jag har verkligen fäst mig vid den. så söt!
kollade på dina bilder lite på din zoon, och dina akvarium är verkligen fina! vad har du för lysrör i ditt 110-liters? är det där du har din slöjstjärt?
#17 - 3 juli 2003 21:28
Tackar. Det är vanliga rör, fick dem till när jag köpte dem. Ja de brukar gå däri, tror inte de var däri när jag fotade det.
#18 - 3 juli 2003 21:31
hm. okajj...var snyggt sken, jag har nåt j*vla gult sken...asfult!
#19 - 4 juli 2003 06:25
Jag blir faktiskt upprörd, men jag förstår grabben och ni andra som tycker att det är bra att "rädda" fisken.
Det är oseriöst av affären att sälja en skadad fisk.
Det måste vara bättre att råda en ung grabb att om han vill ha en Slöjstjärt så ska han köpa en som är frisk.
Finns det ingen akvarieförening i närheten där du bor.
Salt har det skrivits om http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11944
#20 - 4 juli 2003 06:29
Jag förstår dig Kramfors men tycker du "höjde" rösten lite väl mycket.
#21 - 4 juli 2003 10:14
Hej Axel!

Glad att höra att du köpte fisken - lycka till.

Till 150l kan du hälla i 1,5 dl utan problem för Guldfisk/slöjstjärt.

Gällande salt koncentration och dopp hade jag kopierat in det mesta du behövde i inlägget men vid 15 års ålder kanske det inte alltid är så lätt med Engelskan :o) Jag förstår.

Puregold siten har bytt plats men man brukar komma åt den i alla fall.

Försök med http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/home.html

Klicka TREATMENTS AND MEDICATIONS

Sedan Uses of salt och Salt dips under MEDICATIONS.

Min ena Black Moors fena trasades sönder ordentligt men har vackert växt ut och ihop igen.
#22 - 4 juli 2003 14:39
Kramfors, jag, eh, "förlåter" dig.
Köptey den inte för att jag ville ha en slöjstjärt, jag tyckte så synd om den, när alla fiskar hängde på honom.
dessutom komemr den bli väldigt majestätisk när (och om) den blir frisk. Ska göra mitt bästa för det..

Har nu hält i så mycket salt som du rekomenderade, cri. tack så mycket :)
#23 - 4 juli 2003 15:46
Ja, den får det säkert bättre hos dig än i en butik som inte har mer ansvar än att de säljer en som inte är ok.
Jag har själv varit ung och jag förstår dig.
Jag är ordförande i den klubb här i kommunen som organiserar akvarie ägarna, och får vi se att en affär inte sköter fiskarna efter de regler som finns så skulle vi göra en anmälan till miljökontoret som är tillsynsmyndighet.
Lycka till med firren.
#24 - 4 juli 2003 20:39
tack...
och jag förstår dig, skitdåligt av en akvarieaffär att sälja en dålig fisk.
#25 - 5 juli 2003 18:03
<u></u>Uppdatering.
Ryggfenan har redan läkt, nu är den hel igen [:)]

Känner mig nöjd, eftersom det gick så snabbt! Har på försök släppt ner åtta kardinaltetror, som han låter vara ifred (hittills i alla fall). Dessvärre äter han inte, och ligger fortfarande mest på botten och under grottorna. Hoppas det går över =/
#26 - 5 juli 2003 18:46
En Slöjstjärt ska helst inte ha något i akvariet som den kan skada sina långa fenor på.
Fenorna är genom sin storlek känsliga för angrepp av parasiter.
#27 - 5 juli 2003 21:33
Antar att du menar Kardinaltetrorna?
Flyttade på dom idag, förstod att dom skulle ge sig på honom.
#28 - 7 juli 2003 07:01
Dessvärre äter han inte, och ligger fortfarande mest på botten och under grottorna.


Stora slöjstjärtar kan vara lite flegmatiska och eftersom denna har varit med om en del kan den fortfarande vara i chock tillstånd och äter och rör sig därför inte.

Hoppas att det inte är en inre infection. Försök med sjunkande foder (eller skalade ärtor) och om han äter håll upsikt över hur avföringen ser ut. Är det en vit sträng är det en infektion och du behöver då Furanol från JBL. Inte bad (som rekommenderas - fungerar endast för ytliga skador) men i heala akvariet eftersom det är en inre infektion.

Låt oss veta hut det går, håller tumarna!
#29 - 7 juli 2003 07:55
Hej Axel, jag förstår att du inte har något större förtroende för mina råd om din sjuka fisk.
Om jag hade fisken här hos mig så skulle ja ha den ensam i ett sjukakvarie mörkt, gärna nästan övertäckt för att inte fisken ska bli mer stressad, och om jag misstänkte som cri tipsar om i länkarna en inre infektion behandla den med Sera baktopur direct, i akvariet ska det vara bara en syresten med en kraftig luftpump, inget annat ingen mat, följ bruksanvisningen.
Om fisken överlever byt allt vatten men inte allt på en gång, tillsätt vitaminer i vattnet, mata lite med Tex. röda mygg.
#30 - 7 juli 2003 08:10
Tack Kramfors. Ska försöka göra så gott jag kan.

Cri, dinas råd är ovärderliga. Tur att du finns ;)
Avföringen är såklart vit så han har väl en inre infektion då ;(
Har inte uppmärksammat det förut, tack för att du upplyste mig om detta. Ska till djuraffären senare idag, får införskaffa medicin då. Tack för tipsen!
#31 - 7 juli 2003 09:39
OJ... hoppas det går bra!

http://jbl.de/index_uk.html
JBL Furanol
Is absorbed by affected organs within a few hours and kills bacteria faster than other medications
The effective ingredient, Nifurpirinol, works faster and more powerfully than classical antibiotics.
Is absorbed by affected organs within a few hours and kills bacteria faster than other medications.
Heals open ulcers, protruding eyes and dropsy in the early stages.
Does not contain copper! Not to be used with inverte brates nevertheless.

JBL Furanol: is a high-potency preparation which effectively combats most gram-positive and gram-negative bacteria such as Aeromonas, Corynebacterium, Columnaris, Streptococci and many others with the exception of fish tuberculosis. JBL Furanol is well-tolerated and is easily taken in through the gills. After only a few minutes, effective therapeutic concentrations can be detected in all organs.

JBL Furanol is not harmful to aquarium plants.
Do not use in animals intended for human consumption
Store out of reach of children!
Do not use after expiry of the use by date.

Application and dosage
1 tablet to 30 l water, in difficult cases 1 tablet to 20 l. Dissolve the required number of tablets in a container of water and add this solution to the aquarium water. Provide adequate aeration during treatment and turn off UV equipment and CO2 fertilizers. Duration of treatment: 4 days, afterwards change 50% of the water and filter with JBL Carbomec active for 2 days. Treatment may be repeated after a few days if required.

Do not use JBL Furanol together with other medication.

Note
Since JBL Furanol also destroys all filter bacteria, the filter should be disconnected and allowed to run on in a separate aquarium or other container. If the aquarium cannot be sufficiently aerated without the filter, remove the filter material, rinse and store damp, before running the filter without filter material. Put the filter material back into the filter after treatment has ended.

JBL Furanol is harmful to invertebrates in saltwater! Saltwater fish and seriously affected freshwater fish should be given intensive treatment in a separate bath outside the aquarium. The following procedure is recommended: in a container, dissolve 1 tablet of JBL Furanol per 1 l water and place the animals in this solution for 30 minutes before returning them to the aquarium. Aerate well during treatment.

After treatment has been concluded, JBL Denitrol should be added to supplement the beneficial cleansing bacteria. A double dose of JBL Acclimol helps the fish to overcome the stress caused by treatment and strengthens resistance to new infections.

Retail size
Original pack of 20 tablets, sufficient for 400-600 l water.
<b>
Om någon vill läsa mer om avföring: (...det låter sjukt) om avförings diagnostik kanske låter bättre :o)</b>
http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/disease/technique/technique.html#JoAnns_diagnosis_by_poop

text:

The cells of the intestines are interesting tissues. They have to both absorb nutrients, but able to protect and defend themselves against all the organisms in or trying to grow on the food, and those that see the intestines as a prime place to set up shop.

First cells of the intestines "turn over" rather quickly. As they are scraped off as food moves thru them new intestine cells are rapidly made to replace the lost ones from underneath. Second is they secrete enzymes, immune substances and mucous which breaks food down, but also slows down and thwarts parasites. Third is intestine are packed with areas of immune cells than can spring into action. The three main features have to work together to resist digestive enzymes, absorb the broken down nutrients and at the same time keep the inevitable and possible pathogens out. It is a complex and tricky balancing act.

Cells of the intestines respond to what is moving thru the intestines. Changes in the secretions and activity of immune cells changes the consistency of fecal matter. The analysis of feces has been and still is one of the primary and traditional methods of diagnosis of health and disease in humans and pets. (perhaps one reason new mothers are obsessed with the contents of their children's diapers).

"Normal" feces are medium brown color, well digested and formed, and in fish rapidly fall apart in water. In all animals, what is consumed can change the color (food dyes change the color of both dog and fish feces). While fish in the wild eat a varied diet, a meal of all rice, for example, can lead to white feces, especially since this food is not well digested. Poorly digested food is more likely to retain the color of the original food (think corn in humans). Fish have short intestines set up to deal with small but steady quantities of food. Their intestines and digestive enzymes dont break down complex foods well, especially "land based" carbohydrates like grains and long string fats.

In animals, diarrhea is a sign of infection, if I remember correctly, it is the toxins produced that lead to either an increase in secretions or a loss of "patency" or ability of the intestine cells to regulate water and electrolyte loss. In humans, this can be "preformed toxins", like those produced by staph bacteria or toxins produced in the gut by bacteria like salmonella. Infants with little fluid volume can die quickly due to fluid and electrolyte loss, while adults can usually withstand quite a few days of fluid loss before succumbing. With fish, any fluids that leak from the anal port when a fish is gently squeezed should be considered a symptom of diarrhea. Blood mixed in with diarrhea (or leakage) is a more severe symptom, indicating a more profound loss of intestine patency. The brighter the blood, the lower in the intestines the blood loss is occurring. Very dark sticky feces or dark bloody diarrhea indicates digested blood, the color of the iron lost from digested red blood cells. Either stinky water or stinky fluid and/or greenish fluid oozing from the anal port is an indication of certain kinds of bacteria, pseudomonas is one. In humans, dark sticky thin or thick feces is often a symptom of ulcers, for example, or can be caused by an overdose of iron in vitamins, or even the use of Pepto Bismol of all things.

The intestines respond to irritating, but not toxin producing parasites or to irritating foods by sticky secretions and the mobilization of immune cells. Mucous (like the stuff we cough up with a cold) is thick, sticky and generally colorless, altho any color makes it more ominous. Mucous is the bodies way of engulfing and slowing down pathogens, or trapping dust and particles, encasing them in stuff, slowing them down and expelling them (sometimes there are immune substances in it too). Humans produce a quart of mucous per day in an effort to keep crud outta the airways and nose. In fish, mucousy encased feces is a symptom of irritation causing more than normal amount of mucous being produced. Fish are good at producing mucous in general, their slime coat is filled with immune secretions and is stimulated both by parasites and by irritants like salt. A white coating indicates white blood cells are involved. In wounds or even pimples, the white stuff is immune cells like macrophages that have "died in the line of duty". Pus is white blood cells, dead and/or dying.

Fish feces is complicated by the addition of reproduction in that both eggs, milt and feces exit the same "port". Eggs are coated with a sticky mucous that sticks them to plants. Re-absorbed eggs are encased in a mucousy casing and expelled along with feces. I dont know enough about fish reproduction to know how much egg mucous contributes to the overall mucousy make up of feces. But the common portal means eggs and the reproductive tract is always more or less open to possible and/or opportunistic pathogens. I dont know how the immune system protects the reproductive tract in fish either. Long thin clear casings with zig zags are re-absorbed eggs being expelled. Long thin white casings indicate encased dead white blood cells, more likely an infection with non-toxin forming pathogens. It could be from the intestines or from the reproductive tract. If the fish are eating, the feces may be a normal color, but mucous encased forming long thick strings. Feces that float have entrapped air, either from the food, or due to bacteria fermenting the food and producing gas. Because there is no connection between the digestive system and the air or swim bladder in Goldfish, eating air bubbles may cause air bubbles in feces.

Determining what is the causative agent (what to treat for) is the diagnosis part. Each diagnostic feature rarely stands alone, rather it is part of a package of signs and symptoms.

SO IN GENERAL, thin white poop is bacteria.
BUT if the head is down, it may be parasites or bad food, so both the slime coat and food has to be checked.
But if the feces are thin, white but with bubbles in the feces AND the fish are seen excessively eating bubbles at the surface, this has been correlated to an internal infection with columnaris.

Diarrhea in fish is often seen as a brownish tinge in the water. Bad foods with toxins can cause diarrhea. Fish wobble or spin in the water as they lose electrolytes (which cause the neurological symptoms.)

So treatment with anti-parasitic or antibiotic food depends on the whole picture, rather than any one diagnostic feature.

#32 - 7 juli 2003 10:25
Furanol och Sera baktopur direct är samma, bara olika fabrikat.
Det finns ett preparat som sägs förebygga parasiter och inre bakterie infektioner, läs här www.genesyz.com http://www.tsunamikoi.com/prodd.htm
#33 - 7 juli 2003 10:57
Hej!
vill bara säga att det är så djävla skönt att se personer som läger ner så mkt tid på nåntig som många bara hadde spolat ner på direkten!
@xel du gör en kanon insatts och du har så många + poäng man kan ha hoss mig!
Så djävla uppmuntrande!
Det är personer som ni som ger akvariehobbyn ett GOTT rykte!

håller tummarna för dig och firren!
Ps. mina slöjstjärtar hällsar att om din firre behöver en vänn så finns de här för honom/henne! blir kanske lite jobbigt för dem att ha en långdistans relation men de är villiga att göra ett försök! hehe =)

POWER TO THE FISHES!!!!!!
#34 - 7 juli 2003 21:57
Det var jätte bra att du räddade den tycker jag! [:)] & jag håller med om att Kramfors ska ta det lungt.. Köpa & avliva? Varför???
Lycka till!!
#35 - 8 juli 2003 07:36
Ja Nova, jag ser att du också är ung, och glädjande nog så är ni, du @xel och många andra beredd att offra tid och pengar för att rädda en fisk.
Jag är gammal och när jag gav rådet att köpa och avliva fisken var det vad jag tyckte ur djurskyddsperspektiv var det jag skulle gjort och det mest humana gentemot fisken.

Sedan när @xel bestämt sig för att "rädda" fisken så tar han också ansvaret för den.

När han sedan skriver hit till Zoopet och frågar om fenan växer ut så blir svaret salt i vattnet, och jag föreslår avlivning, det är inte mycket hjälp för en ung grabb som har ställt sig på barrikaden beredd att kämpa för fiskens överlevnad.
Och den stackars fisken hamnar i ett akvarie med grottor malar och andra små fiskar, det är ingen bra miljö för en skadad/stressad fisk.
Sedan skriver jag hur jag skulle gjort med fisken om jag inte avlivat den.

Hej Axel, jag förstår att du inte har något större förtroende för mina råd om din sjuka fisk.
Om jag hade fisken här hos mig så skulle ja ha den ensam i ett sjukakvarie mörkt, gärna nästan övertäckt för att inte fisken ska bli mer stressad, och om jag misstänkte som cri tipsar om i länkarna en inre infektion behandla den med Sera baktopur direct, i akvariet ska det vara bara en syresten med en kraftig luftpump, inget annat ingen mat, följ bruksanvisningen.
Om fisken överlever byt allt vatten men inte allt på en gång, tillsätt vitaminer i vattnet, mata lite med Tex. röda mygg.


Ja, det var en del skrivande och jag tycker fortfarande att ha avlivat fisken vore det bästa för den.
@xel var är den nu.
#36 - 8 juli 2003 07:54
Hej!
alla som säger åt kramfors att lugna sig.... han vill ju bara fiskens bästa han med.
om det bästa för fisken vore att avliva den eller ge den en det bästa möjliga tänkbara förhållandena för återhämtning vet ju inte jag.
men jag tycker det är underbart att omtänksamnheten finns där!'
(även om den ser ut på olika sätt)

=)
#37 - 8 juli 2003 09:37
Det var ju inge fel på fisken, utom att den hade trasig fena. eller? Eftersom det går att fixa så ser jag iaf ingen som hellst anledning till att avliva den!
#38 - 8 juli 2003 10:41
nej iof inte men den hadde ju typ inga fenor kvar och den har inre inre samt ytre infektioner... det är ingen frisk fisk vi har att göra med här.. avlivning va ju iaf ett alternativ!
#39 - 8 juli 2003 10:49
Okej jag uppfatta det inte som att den hade fått infektioner, bara att den kunde få det. Men man kan ju ha den i karantän under medicinering så gör den ingen skada mot andra fiskar, sålänge den inte mår dåligt av det själv. Hoppas den är på bättringsvägar nu iaf. Tror vi missförstådde varandra lite där. Ber om ursäkt för det!
#40 - 8 juli 2003 11:37
behövs inte! =) men tack endå!
nu får vi istället hålla tummarna för "xel och att den lilla krabaten blir frisk!
#41 - 8 juli 2003 23:44
Ja det får vi göra [:)] Lycka till nu @xel!
#42 - 10 juli 2003 21:55
Ojojoj då...
Vilken disskusion detta har blivit [:)]

Och ni vill väl veta resultatet?
Jag har medicinerat och medicinerat, den har under tiden också fått vita prick, som jag överlistat.
Tvångsmatat och suttit och studerat den noggrant, och NU är den äntligen frisk!

Fenrona är hela igen, den bökar i botten, simmar upp och ner i akvariet och beter sig precis som andra slöjstjärtar. Har köpt några slöjstjärts-vänner till den också och de trivs bra ihop.

Så hårt arbete lönar sig :)
Tack alla för er uppmuntran, var verkligen uppskattat. Kram på er alla [:)]
#43 - 11 juli 2003 09:11
Sitter här med ett stort leende på läpparna! Jätte kul att höra att den nu är frisk och glad! [:-42] [:-42] [:-60]

<b><center>BRA JOBBAT!!!</center></b>
#44 - 11 juli 2003 11:04
Gud vad bra @xel! [:-44]
#45 - 18 juli 2003 20:50
Lycka till med den! Hoppas att det kommer att går bra[:-144]











Annons