Stör vattenbyte?

#1 - 18 april 2006 15:38
Har 2 par Neolamp. Signatus som jag haft i ca 2 mån i mitt 120 liters, bytt vatten varje vecka 30 liter, var borta i påsk så bytet dröjde 3 dar längre, nu har dom lekt, vad drar man för slutsatster av det, var dom inte mogna innan?
#2 - 18 april 2006 16:28
Vi mäniskor har en förmåga att se enkla samband, det är en av våra framgångsfaktorer som art. När det gäller akvaristik så finns det inte många enkla samband, men ändå ser folk det hela tiden, vilket leder till en del rent fantastiska orsak/verkan förklaringar bland akvarister.

Om ditt tre dagar försenade vattenbyte har ett samband med fiskarnas lek vet jag inte och förmodligen ingen annan heller. Men, jag kan ju säga att jag sett många fler långt mer orealistiska orsak/verkan uttalande. Ända sättet att ta reda på det är väl att göra om samma sak ett par gånger. Om det funkar varje gång så kan det vara ett samband.

Rent generellt så tycker jag att det råder lite väl mycket vattenbyteshysteri. Man måste komma ihåg att allt inte är positivt med vb, man rubbar faktiskt fiskarnas miljö varje gång och många arter föredrar stabilitet.
MVH
Magnus
#3 - 18 april 2006 16:31
mina fiskar tycker om när ja byter vatten i alla fall och får vissa lekbeteenden.
och det är du nog inte ensam om och tycka.
även när ja hade malawiciklider så tyckte ja att dom verkade mer lekvilliga efter ett vattenbyte. speciellt om vattnet va 2-3 grader kallare
#4 - 18 april 2006 17:15
nånting man iregel märker är ju att fiskarna brukar bli mera aktiva just efter ett vatten byte.. och många arter trigas leken av att det kommer kallare vatten precis som andreassofus säger... sen kan det ju kanske vara bra för dom att vara för sig själva ett tag utan att någon kommer och stör..
#5 - 18 april 2006 17:50
[quote=Tropfrog]
Rent generellt så tycker jag att det råder lite väl mycket vattenbyteshysteri. Man måste komma ihåg att allt inte är positivt med vb, man rubbar faktiskt fiskarnas miljö varje gång och många arter föredrar stabilitet.
MVH
Magnus[/quote]

För min del tror jag att fiskarna skulle bli mer störda om man inte bytte vatten i vissa akvarier och man behöver inte fara fram som en tornado bara för att man byter vatten.

Jag byter en hel del vatten 1 gång varje vecka och mina fiskar tycker om det för dom blir väldigt aktiva efteråt och byta vatten måste jag göra, för att plantera växter kan jag bara glömma ser det ut som, dom blir bara uppdragna och uppätna. Jag är övertygat om att jag inte är den ända som har det problemet.
#6 - 19 april 2006 01:25
enda ja märkt med vattenbyten är att vissa fiskar gillat å vara bland luftbubblorna.
#7 - 19 april 2006 10:44
Men kanske man ska vara försiktig med slamsugnimg om man ser tendenser till lek?

Annons