Stora akvarier

#1 - 7 december 2005 09:56
Tanken är att jag skall få ett stort akvarium till jul, men det verkar ju bara finnas 720 liters med aluminiumställning... Grejen med det är väl att det inte är speciellt snyggt att ha det i vardagsrummet.... Dels måste man ha en skiva under benen för att jämna ut trycket och sen en massa sladdar...
Finns det inga stora möbelakvarium? Det största jag har hittat var 420 liter, men det var riktigt snyggt...
#2 - 7 december 2005 10:03
Simontorp (svensk grossist) har AQUAEL möbelkar upp till 900l på sin produktlista.
#3 - 7 december 2005 10:09
mm men det är två grejer med dem.... de är väldigt långa, och inte speciellt höga. Som det är nu har jag redan ett sånt fast mindre och det är inte speciellt snyggt faktiskt... Tyvärr undkommer man inte att ha en skiva under heller eftersom de bänkarna står på kort "rör", det blir fina märken i golvet annars...
#4 - 7 december 2005 10:19
Dom "fötterna" är väl betydligt större än fötterna på en alu-ställning eller?
Vad är det som är långt och inte högt?
720 liters karet har väl standard mått 200*60*60cm, tillhörande möbel är 70cm hög. Tycker det låter som aldeles vanliga mått, men gillar du det inte så gör du inte.
#5 - 7 december 2005 10:21
MP har ett 720 med samma mått som de vanliga.
Lucas_no1
#6 - 7 december 2005 10:33
Aquaels nya stora kar är mycket fina möbelakvarium och ska inte gämföras med deras vanliga med plastlock.
Dom har köpt in Bioplast så det är helt enkelt Bioplast akvarium som nu heter Aquael.
Måttet på 720 liter är 200x60x60.

Sen har du Rena som har ett som är klart dyrast.
Dom har ett som är 200x70x55.

Mp är karet i mellan klassen här men tror Aquael har samma kvalité.
#7 - 7 december 2005 10:44
Jag vill gärna ha scalarer i akvariet och har fått rådet att de vill ha minst 80cm högt för att inte få missbildade fenor. ;) så just i det fallet handlar det inte om vad jag skulle gilla utan vad fiskarna skulle trivas med.

70 cm bänk+ 60 cm akvarium kanske är de "vanliga" måtten men jag skulle föredra att få akvariet lite högre upp. Är det farligt på något sätt att ha ett högre akvarium? Jag tror det skulle vara snyggare...

Jag vet faktiskt inte men på den bänken jag har tror jag inte att den sammanlagda ytan som har kontakt med golvet är större än hos ett alukar med ställning. Det är på bara 100 liter men märken i golvet har det blivit iaf...
#8 - 7 december 2005 11:08
80cm som rekommendation för scalarer är nog att ta i en smula. Tror det gäller Altum-scalarer isånnafall. För vanliga scalarer duger 60cm alldeles utmärkt.
Tror du får svårt hitta 80cm höga akvarier i butikerna, knappast standardmått. Men det går ju alltid att beställa. Tänk även på att om du placerar akvariet högt kan det bli jobbigt att sköta det. Svårt komma ner till botten med handen t.ex.
Sen kan jag absolut hålla med om att det kan vara väldigt snyggt med ett högt akvarium.
#9 - 7 december 2005 11:20
[QUOTE=Gummiankan]70 cm bänk+ 60 cm akvarium kanske är de "vanliga" måtten men jag skulle föredra att få akvariet lite högre upp. Är det farligt på något sätt att ha ett högre akvarium? Jag tror det skulle vara snyggare...
[/QUOTE]
Visst är det snyggare med höga akvarier. Jag har båda mina växtakvarier på ungefär 100cm höga möbler (hemmabyggen) och det är supersnyggt! Fast lite opraktiskt att man behöver stege för att nå ner i akvariet är det ju...
#10 - 7 december 2005 11:38
Åh vilket lyxproblem!!! Önskar att jag också skulle få ett 720 l i julklapp, och att det enda problemet var att hitta ett som föll mig i smaken......:)
#11 - 7 december 2005 12:10
Om du är lagom nära Halmstad så bygger Åleds akvarium måttbeställda akvarium och med klädda luckor tycker jag de ser väldigt bra ut. Pris mässigt ligger de större akvariumen på en relativt behaglig nivå.
www.aleds.se
#12 - 7 december 2005 12:34
Ett annat alternativ kan väl vara att köpa ett 720l med standardmått och sedan bygga en egen möbel som är lite högre. Kanske ekskivor och lecablock? Det tycker jag är rätt fint iaf.
Jag har ett 540l med aluställning, håller tyvärr med om att det är lite för lågt. Och kanske inte så extremt sexigt heller, hehe.. Men jag fick med det på köpet så det fick duga.
#13 - 7 december 2005 12:54
Lyxproblem....? Tack för den.

Behöver inte vara så stort heller, det kan vara mindre, själva literantalet är ganska oviktigt bara det blir fint och passar in...

Just att det kan bli svårt att sköta det om det blir för högt är kanske en liten nackdel men det är det nog värt tror jag... :D lite av en estet kanske...

Jag har kollat upp det med måttbeställning på några ställen men det blir en bit att åka. Sen vet jag inte hur jag skall frakta det! Skall jag få plats med det på bilen måste det ligga ner men det låter inte särskillt smart... Hade hellre velat få in det i baksätet... och då tror jag 200cm är lite för långt...

Jag hade kunnat bygga det själv om jag vore lite händig men jag är hopplös tyvärr... :( Lego är mer min division... :D
#14 - 7 december 2005 13:14
Då jag själv har ett kar som är 200*80*80, så vill jag "varna" för att höga akvarium kan vara väldigt bökiga när det gäller att tex plantera, fånga fisk, inreda.

Visst är det snyggt med ett högt möbelakvarium, men man får vara beredd på extra bökighet.

Hade jag varit du så hade jag köpt ett akvarium där jag nådde ner till botten även när det är vatten i.
#15 - 7 december 2005 13:33
når man inte lika långt när det är vatten i akvariet....? :D

Det kanske blir lite bökigt, men de gångerna man gör det kan jag i så fall stå på något...
#16 - 7 december 2005 13:44
[QUOTE=Gummiankan]når man inte lika långt när det är vatten i akvariet....? :D

Det kanske blir lite bökigt, men de gångerna man gör det kan jag i så fall stå på något...[/QUOTE]Jo men man blir f så mycket blötare ;)
Att du står på något blir bättre men det är ett hel#%¤&# att nå ändå¨.
#17 - 7 december 2005 14:05
Jo, det räcker med 60cm högt kar för att armarna ska kännas korta. Inte ens T-shirt funkar om man inte vill blöta ner kläderna. Men en ursäkt att få visa upp sig med bar överkropp för honan i familjen. ;)
#18 - 7 december 2005 14:21
[QUOTE=heeke]Jo, det räcker med 60cm högt kar för att armarna ska kännas korta. Inte ens T-shirt funkar om man inte vill blöta ner kläderna. Men en ursäkt att få visa upp sig med bar överkropp för honan i familjen. ;)[/QUOTE]Ska nog behålla mitt 80 cm höga akvarium för få besökande hanar att klä av sig överdelen ;) :)
#19 - 7 december 2005 14:28
Tänk på du måste kunna bära in akvariet genom dörrar mm. Omöjligt att få in ett 80cm djupt och högt akvarie genom en dörr som är 72cm bred.
#20 - 7 december 2005 14:34
[QUOTE=Frågvis]Tänk på du måste kunna bära in akvariet genom dörrar mm. Omöjligt att få in ett 80cm djupt och högt akvarie genom en dörr som är 72cm bred.[/QUOTE]

Mitt är 80 djupt, jag fick skruva bort mina dörrar för att få in det :)
#21 - 7 december 2005 14:35
De finns väl många olika möbelakvarium i 720 å över... Akvastabil har ju upp till 900l men då kostar de ju också...
#22 - 7 december 2005 14:51
Saken är ju den att ett möbel akvarium i 720L klassen kostar pengar! Är man någorlunda fiffig eller händig så kan man ordna det där med sladdar rätt lätt, och aliminium ställning behöver man inte ha.
Själv har jag ett nyinskaffat 720 som står på lekablock, jag är nöjd med det.
Men har man tänkt att lägga ut mycket pengar på det så är väll möbelakvarium aningen snyggare.
#23 - 7 december 2005 14:53
Den enda dörr akvariet behöver komma igenom är ingen egentlig dörr utan bara en öppning... hur bra det nu lät...
Jag är nog mest orolig för frakten....

Plantering och underhåll kan man göra samtidigt som vattenbyten om man inte vill riskera en ofrivillig strippshow... :D

Har spanat lite på ett akvarium i borås, det är i björk ca 400 liter... Det är det i särklass snyggaste jag sett hittills men det är lite litet.... Mindre akvarium verkar vara mindre problem dock....
#24 - 9 december 2005 03:34
Själv har jag nyss beställt ett 960 L Aquael från Simontorp - Återförsäljare,med möbel och ramp = bokfärgat. Fick hem bänken idag och efter jag monterat den så la man märke till hur stort akvariet kommer att bli.Rampen är av bokfärgat aluminium,mycket snyggt.Ska även montera in BTN Amazonas i karet.Ser verkligen fram imot när allt är färdigt.
#25 - 9 december 2005 10:53
Vad många inlägg som försvunnit här.!
#26 - 9 december 2005 12:09
Du har inga bilder att dela med dig av?
#27 - 11 december 2005 14:11
Inte än men kan ordna det så fort jag fått karet och satt igång det.Har som sagt bara fått möbeln & rampen.Förstår att ni vill se bilder,själv har jag inte hittat några på dessa stora kar,så jag beställde i blindo.

Annons