Stora luckor i kunskap...

#1 - 5 juni 2008 22:19
När jag läser många av trådarna i det här forumet inser jag att jag har betydande luckor i kunskap om akvaristik.
Började min akvarie bana 1972 med en 12 liters inläggningsburk i glas,lite grus,några cabomba växter och guppys.
Belysningen var en gammal kontorslampa som min pappa hittade i skrotlådan på sitt jobb.
Hade varken syrepump eller doppvärmare,men julen 1972 fick jag en bok som heter akvariets abc.
Efter att läst den från pärm till pärm insåg jag att det behövdes mer kunskap och prylar för att få växter och fisk att trivas.
1973 inköptes första riktiga akvariet ett 63 liters med filter,doppvärmare,syrepump och lysramp.
1974 var jag en frågvis stamkund i den lokala zoobutiken,1975 började jag jobba i butiken efter skola 17-19 måndag-fredag 10-13 lördag.
Köpte ganska snart ett 100 liters med ytterfilter,lysrörsarmatur,termostatvärmare plus att det vart ciklider i burken.
1976 så limmade jag och ägaren till butiken mitt 160 liters akvarium som hängde med till 1984.
1984 inköptes ett begagnat 600 liters akvarium,befolkades med påfåglar,blåciklider och hantelciklider.
1987 flyttade jag och min familj till eget hus,tyvärr så fick inte 600 liters kolossen plats någonstans.
Så våren 1988 då akvariet såldes upphörde mitt engagemang med akvarier,fisk och växter.
För ca: 3 månader sen vaknade mitt akvarie intresse igen(bättre sent än aldrig)inhandlade ett begagnat 325 liters.
När man läser trådar här på forumet inser man ganska snart att man saknar kunskap om det mesta.
Tydligen har det varit en revolution inom akvariestiken medans jag varit borta.
Idag skall man tydligen ha kunskap inte bara inom biologi,kemi och naturvetenskap utan även teknisk kunskap om el,rörmokeri mm.
Finns det någon bra bok för mej att läsa,typ akvariets abc år 2000 eller ligger större delen av kunskapen på internet?
Känner mej ganska borta i dom flesta trådarna på det här forumet,men jag vill lära mej...
#2 - 5 juni 2008 22:30
Det är bara att fortsätta på gamla banor, det funkar för mig och det gör det säkert för dig med. Sedan lär man sig väldigt mycket om man bara läser bland trådarna här på Zoopet, och det är nog det som gäller numera tyvär, då böcker inte har lika stor dragningskraft längre eftersom det finns snabbare informationskällor numera.
Men ta mycket med en nypa salt då allt som skrivs på internet inte är sant;).
#3 - 5 juni 2008 22:31
Det är många som gör mycket avancerade saker, nog för att det är kul att läsa om så ger jag mig inte in på det. Ett akvarium behöver inte vara så komplicerat bara du kan grunderna, vilket du säkert kan.

Men vill du lära dig så för all del, dock så får du fråga någon annan om det! :D Lycka till

Edit: Attans dig Ansjo!
#4 - 6 juni 2008 06:56
Det är många här som ständigt vill utveckla sin hobby för att hålla finare/svårare växter och fiskar och då bygger ut med mer avancerade filter och belysning. Jag är en av dem då jag har svårt att få plats med fler akvarier så får jag istället satsa på avancerad utrustning. Men är man pryltokig så är man.
Allt som ofta behövs inte all den avancerade utrustningen utan ett vanligt ytterfilter av bra kvalité duger utmärkt till ditt 325-liters. Ja, det går även bra med innerfilter med. Vill du ha fina växter så är mer ljus destå bättre så ha gärna en ramp med 4st rör till ditt akvarium. Reflektorer till lysrören som man kan köpa i zoobutiken är en bra start annars för att få lite mer ljus.

Lycka till och fråga på om du undrar, annars får man inget veta

Är du en bokmal så föreslår jag att du går till biblioteket och kollar vilka böcker som är bra innan du köper några.
#5 - 6 juni 2008 07:11
Enkelhet är en dygd. Mycket växter, växtnäring i form av PMDD, tåliga fiskar. Moderat belysning (med reflektorer). Enkelt filter.
Funkar bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 juni 2008 08:42
ansjo skrev:
Det är bara att fortsätta på gamla banor, det funkar för mig och det gör det säkert för dig med. Sedan lär man sig väldigt mycket om man bara läser bland trådarna här på Zoopet, och det är nog det som gäller numera tyvär, då böcker inte har lika stor dragningskraft längre eftersom det finns snabbare informationskällor numera.

Men ta mycket med en nypa salt då allt som skrivs på internet inte är sant;).

Trots allt tycker jag fortfarande att man lär sig väldigt mycket mer via böcker än via internet (köper ca 50 akvarieböcker per år[:o]).
Det är dock 2 helt olika typer av informationskälla som egentligen kompletterar varandra rätt bra. Internet är en betydligt snabbare informationskälla, medan böcker är en gedignare informationskälla.

När jag t.ex. skriver artbeskrivningarna på Zoopet så hittar jag den mesta av infon i böcker. De gånger då man nästan helt är beroende av internet för att hitta info (för nyare arter av fiskar och t.ex. för räkor - som det ännu inte skrivits om i böcker) så slås man av hur mycket motsägande information det finns på nätet.
Så böcker ger en stabilare, grundligare och sannare kunskapsbas.
Internet ger snabb info (t.ex. så uppdaterade jag just en massa namnändringar för Synodontisar).

Tips på en del bra böcker hittar du i boktipsen på zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=27&id=139&Itemid=190
#7 - 6 juni 2008 08:47

Känner mej ganska borta i dom flesta trådarna på det här forumet,men jag vill lära mej...

- Välkommen i vilsenheten!

Jag återupptog detta med akvaristik för ganska precis ett år sedan efter ett mer eller mindre ofrivilligt uppehåll på 25 år. Började lite smått planera för det inköpta 600-litersakvariet då jag fick tips om en plats på Internet:
Zoopet!
Loggade in och här är jag nu.

Zoopet visade sig vara något helt nytt och annorlunda för mig som akvarist. Här kunde man snabbt få reda på det mesta. Till en början blev det lite sökningar efter arter och växter i den fina databasen, men, ganska snart var man inne och läste bland alla trådar på forumet.

Jag utgick från mina "gamla" erfarenheter men har med tiden uppdaterat mina kunskaper avsevärt. Du kan lungt utgå ifrån att det mesta du gjorde då - fungerar även nu. Men via Zoopet kan man, när så behövs, snabbt få hjälp att reda ut knepiga frågeställningar om både allt och lite till.

Kort sagt! Dina gamla kunskaper räcker långt - men det är inte dumt att ha tillgång till hundratals likasinnade i ett forum som kan vägleda och ställa till rätta när man gjort en akvaristisk dikeskörning :)

Välkommen i gänget!
#8 - 6 juni 2008 12:47
Trots allt tycker jag fortfarande att man lär sig väldigt mycket mer via böcker än via internet (köper ca 50 akvarieböcker per år[:o]).

Det är dock 2 helt olika typer av informationskälla som egentligen kompletterar varandra rätt bra. Internet är en betydligt snabbare informationskälla, medan böcker är en gedignare informationskälla.

När jag t.ex. skriver artbeskrivningarna på Zoopet så hittar jag den mesta av infon i böcker. De gånger då man nästan helt är beroende av internet för att hitta info (för nyare arter av fiskar och t.ex. för räkor - som det ännu inte skrivits om i böcker) så slås man av hur mycket motsägande information det finns på nätet.

Så böcker ger en stabilare, grundligare och sannare kunskapsbas.

Internet ger snabb info (t.ex. så uppdaterade jag just en massa namnändringar för Synodontisar).

Tips på en del bra böcker hittar du i boktipsen på zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=27&id=139&Itemid=190

Jag håller helt och hållet med, men eftersom jag själv inte begriper så mycket Tyska och fackengelskan är lite sisådär med och de flesta bra böcker kommer på dessa språk så håller jag mig till Internet och då Svenska sidor;).
Men har du inget att göra Kjell, så är det bara att sätta igång och översätta några böcker:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 juni 2008 13:34
ansjo skrev:
Jag håller helt och hållet med, men eftersom jag själv inte begriper så mycket Tyska och fackengelskan är lite sisådär med och de flesta bra böcker kommer på dessa språk så håller jag mig till Internet och då Svenska sidor;).

Men har du inget att göra Kjell, så är det bara att sätta igång och översätta några böcker:D!

Nåväl nu översätter jag väl också en och annan bok;)
#10 - 6 juni 2008 18:09
Om du är intresserad av att hålla många fina växter har det hänt väldigt mycket dom senaste åren och det som kan va av intresse att läsa om då skulle enligt mig va PMDD, Easy Carbo och belysningen främst.
Annars bara för fiskarna så har det nog inte ändrats så mycket i utrustning och skötsel, tror väl mest att det är luftdrivna filter som tex bottenfilter som försvunnit mycket ur hobbyn till förmån för enkla innefilter eller ytterfilter, eller för dom som gillar att bygga lite själv så är ju ett hamburgerfilter en trevlig mellanväg :)
Finns många bra artiklar här på zoopet att läsa, lite mellanting mellan forum och bok nästan ;)
#11 - 6 juni 2008 20:11
MagArne skrev:
Det är många här som ständigt vill utveckla sin hobby för att hålla finare/svårare växter och fiskar och då bygger ut med mer avancerade filter och belysning. Jag är en av dem då jag har svårt att få plats med fler akvarier så får jag istället satsa på avancerad utrustning. Men är man pryltokig så är man.

Missförstå mej inte,jag är inte bitter över utvecklingen inom akvaristiken,tvärtom så tycker jag att det är skithäftigt och med tanke på dagens priser på växter och fisk finns det all anledning att utveckla området.
Jag kanske är lite bitter för att jag varit borta så länge från den här underbara sysselsättningen.
Och missat steget från luftdrivna innerfilter och lysarmaturer med glödlampor,till stora supereffektiva ytterfilter och heltäckande t5 lysrörsarmaturer.
Just nu sprider sig akvariesjukan i våran familj,yngste sonen har tre akvarier 100,180 och ett 222 liters dottern har ett 63 liters och frun har ett 70 liters.
Själv har jag ett 325 liters och förhoppningvis efter semestern ett 540 liters också.
Men som Kjell skrev så tycker jag att böcker är det bästa sättet för kunskapsinlärning.
Kanske jag är lite "old school" som tycker om att bläddra i böcker och titta på bilder.
Det här med datorn och internet blir inte samma sak,dessutom så skulle frun bli tokig om jag tog med datorn till sängen.
Hoppas att ni står ut med mej och mina frågor,saker som kanske är självklara för er kanske är som science fiction för mej.
#12 - 6 juni 2008 21:12
Härlig familj Galne-Gurra!!

Annons