stora vatten beskymmer

#1 - 20 augusti 2007 17:02
hej
Hu börjar jag bli trött på mitt 500 liters akvarium.
Har bytt vatten i fyra dagar i sträck typ 30% för att mini fiskar är uppe vid ytan och chippar efter luft.
Har jag fördålig cirkulation i akvariet har en ehiem 2217 1000lite/h. ska man ha nån mer pump typ cirkulationspump lr nått.
Börja bli orolig för mina ciklider vill inte dom ska dö.
snälla hjälp alal tips är välkommna.

mvh andreas
#2 - 20 augusti 2007 17:06
Jag skulle sätta in ett till filter för att få ordentligt drag i vattnet, framförallt om det är malawiciklider du har. Har du bra snurr på ytan?

//Camilla
#3 - 20 augusti 2007 17:17
Pumpar inte 2217 1000 L/h?
#4 - 20 augusti 2007 17:18
Har du mätt nitrit?
#5 - 20 augusti 2007 17:57
har inte mätt nirtit än men får göra de snart kan de vara de som är felet.
jo den pumpar 1000 liter h skrev fel :( men har en back to the nature bakgrund så jag la utblåsningslangen över brara för skojjs skull. vet inte hur jag ska göra annars.
kan de vara att jag brar har orginal filtret i?
#6 - 21 augusti 2007 08:45
Nitrit?

Han har ju bytt 30 % varje dag nu i fyra dagar........ Kan liksom inte göra mer..... snarare mindre börja trappa ner till 30 % varannan dag.....

0. trappa ner vattenbytena till varannan dag till att börja med...

1. Lite salt kan hjälpa fiskarna i taskiga situationer. har med det osmotiska trycket att göra... Max 1 g/L skall det dock vara jag skulle ta i 100 g.... sedan försvinner ju detta salt automatiskt och långsamt...

2. Är temperatur och pH någorlunda korrekt..?
#7 - 21 augusti 2007 08:49
Din pump pumpar 1000 liter i timmen när den är tom, men har du motstånd såsom filtermatta, makaroner eller vad du nu har så försämras flödet drastiskt. Skulle det även vara en del skit i filtret så försämras det ännu mer. Detta "problem" kommer oavsett vilken tillverkare det är på filtret, så en extra cirkulationspump är inte fel;).
#8 - 21 augusti 2007 10:08
Xul skrev:
Nitrit?

Han har ju bytt 30 % varje dag nu i fyra dagar........ Kan liksom inte göra mer..... snarare mindre börja trappa ner till 30 % varannan dag.....

1. Lite salt kan hjälpa fiskarna i taskiga situationer. har med det osmotiska trycket att göra... Max 1 g/L skall det dock vara jag skulle ta i 100 g.... sedan försvinner ju detta salt automatiskt och långsamt...

Nu kom det igen. Detta med lite salt i vattnet. Då jag aldrig använt det i mitt tidigare akvarieliv så är jag lite undrande. Inte att man faktiskt har salt i vattnet. Nej då! Det jag funderar på är hur mycket!

Man kan lugnt säga att som man ropar får man svar! Jag har fått olika besked
när det gäller mängden salt som är lämplig att använda....så...mina vänner...vad är det som gäller?

1. 1gr/liter
x. 10gr/liter
2. Mer
... och...med eller utan Jod?

(kanske borde startat ny tråd!)
#9 - 21 augusti 2007 10:49
Det ska vara UTAN Jod! ;)
#10 - 21 augusti 2007 11:23
Nej det spelar ingen roll

Jodid i små halter kan tom vara önskvärt.... Har du inget jod (jodid) fritt salt så använd jod ) jodid berikat salt....

? Jod ( i form av Jodid) finns i havsvatten....

Folk som äter lite fisk kan få struma ( jag hoppas att du låter bli akvariefiskarna dock)

http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

Och för att få svara på en fråga hä skall det inte vara 10 g/L salt, det är bräckt vatten på riktigt.... Om vattnet smakar salt så är det för salt för sötvattenfisk...

Max 2 g / L har jag för mig är rekommenderat...... Skulle dock förslå runt 0,5 g / L .... Fördelen med lite salt i vattnet blir inte speciellt mycket större med ökad halt.....

Viktigaste är att det i små halte hjälper fisken rent generellt att hålla balansen i vattnet (vattenbalansen alltså) och dessutom blockerar lite av ev . nitrits inverkan
#11 - 21 augusti 2007 14:29
Xul skrev:
Nitrit?

Om han har mycket nitrit så kommer det inte att vara borta efter 4 dagar alla 30%, det som händer är att han späder vattnet så nitriten har minskat men sällan att den är borta.
#12 - 21 augusti 2007 14:35
rsoderberg skrev:
Om han har mycket nitrit så kommer det inte att vara borta efter 4 dagar alla 30%, det som händer är att han späder vattnet så nitriten har minskat men sällan att den är borta.

Syftet med att späda är ju inte att nitriten skall bli noll utan att vara under kontroll... Inte förrän nitrificationsbakterierna kommer i gång blir halterna nära noll...

Och jag föreslog inte att avsluta vattenbytena utan bara att göra det varannan dag... Fiskarna kan ju också vilja ha lite lung och ro ibland åtminstone varannan dag......
#13 - 22 augusti 2007 08:35
Nu kom det igen. Detta med lite salt i vattnet. Då jag aldrig använt det i mitt tidigare akvarieliv så är jag lite undrande. Inte att man faktiskt har salt i vattnet. Nej då! Det jag funderar på är hur mycket!

Man kan lugnt säga att som man ropar får man svar! Jag har fått olika besked

när det gäller mängden salt som är lämplig att använda....så...mina vänner...vad är det som gäller?

1. 1gr/liter

x. 10gr/liter

2. Mer

... och...med eller utan Jod?

(kanske borde startat ny tråd!)
1 matsked till 10L vatten är en lagom dos (= 1dl till hundra liter vatten) lite enklare än att mäta gram tycker jag:) obs! Om man inte har bräckvattenfisk så bör man bara använda salt under kortare perioder vid sjukdom, i annat fall bör man mäta salthalten i vattnet med jämna mellanrum så att man inte bygger upp en för hög koncentration. det är lätt gjort pga vatten avdunstar ur karet men inte saltet!

Annons