Storauktion i MOTALA

#1 - 24 augusti 2010 20:05
Nu är det snart dags för årets höjdpunkt, nämligen motala akvarieförenings härliga storauktion!!!

Den 16 oktober kör vi, väl mött :d

För mer info, se hemsidan http://www.motala-akvarieforening.se/
#2 - 25 augusti 2010 07:18
Låter som nått man borde åka och titta på, måste man vara medlem för att komma och kolla?
Står Auktions datum, men hittar inget om vilka tider som gäller?
Lite mer info skulle sitta bra, så kan jag nog dra ihop ett gäng Akvarister från motala ,men som inte är medlemmar i klubben.
#3 - 25 augusti 2010 07:20
Har jag fattat rätt om jag tror att klubbens stora intresse är salt kar?
Klubbens hemsida ser ut som den fastnat i 90talet =) En remake kanske skulle vara på tiden? =)
#4 - 25 augusti 2010 15:36
J.Milton skrev:
Låter som nått man borde åka och titta på, måste man vara medlem för att komma och kolla?

Står Auktions datum, men hittar inget om vilka tider som gäller?

Lite mer info skulle sitta bra, så kan jag nog dra ihop ett gäng Akvarister från motala ,men som inte är medlemmar i klubben.

På hemsidan:
"Alla medlemmar och intresserade hälsas välkomna !"
Alltså får du komma som icke medlem så länge du är intresserad ;)
#5 - 25 augusti 2010 16:07
Det ska skrivas upp i kalendern.
Inte ofta man får chansen att fynda:P
#6 - 25 augusti 2010 16:43
J.Milton skrev:
Har jag fattat rätt om jag tror att klubbens stora intresse är salt kar?

Klubbens hemsida ser ut som den fastnat i 90talet =) En remake kanske skulle vara på tiden? =)

Ja men det var väl inget fel på 90-talet , hehe... Nävars, hemsidans utseende är vi väl inte jättenöjda med, men den dataansvarige jobbar mycket och så trasslar visst sidan med.. Ett av klubbmedlemmarnas stora intresse är saltkar, men det sträcker sig även allt ifrån malar, koikarpar, ciklider, räkor och växter mm.
Mer info på sidan kommer, vi körde igång i måndags efter sommaruppehållet så allt har stått still, men nu ska det hända lite grejer. Räkna med att auktionen brukar ta hela dagen beroende hur mycket gods vi får in :)
#7 - 25 augusti 2010 16:48
På hemsidan:

"Alla medlemmar och intresserade hälsas välkomna !"

Alltså får du komma som icke medlem så länge du är intresserad ;)

Precis!! Bara du är akvarieintresserad får du komma :) Ta med ditt gamla stim du tröttnat på, växterna som är för många, ynglena du fått fram eller nästan precis vad som helst i akvarieväg. Missa inte chansen att fynda stort. Våran auktion brukar vara populär och det kan trilla in folk både från bl.a. stockholm och göteborg :) Anmäl helst vad du/ni vill sälja i förväg så lockar det ännu mer folk :D
#8 - 25 augusti 2010 16:53
Perfekt läge att rensa yngelkaret lite:)
#9 - 14 september 2010 19:48
Hemsidan är något uppdaterad, vi har börjat städa lokalen till auktionen och de första godsen har inrapporterats, så nu börjar det hända grejer :)
#10 - 3 oktober 2010 20:09
Nuu börjar det sakta strömma in anmälda gods till auktionen, kolla hemsidan och klicka sen på storauktion, där den röda punkten blinkar :)
http://www.motala-akvarieforening.se/
#11 - 5 oktober 2010 17:43
Blir antagligen en sväng dit, kommer nog troligen att ta med lite fisk t.ex. ancistrus lekpar, ett antal tateurndina ocellicauda och lite räkor ev.
#12 - 5 oktober 2010 19:05
keen-eyed skrev:
Blir antagligen en sväng dit, kommer nog troligen att ta med lite fisk t.ex. ancistrus lekpar, ett antal tateurndina ocellicauda och lite räkor ev.

Gött! Du är välkommen :D
Kolla in hemsidan med jämna mellanrum, det har kommit in ännu mer föranmält gods! Ju fler som ska sälja grejer desto roligare blir auktionen. Så ni som redan nu vet vad ni ska sälja får gärna skicka ett mail till madde, dels för att det lockar fler och dels att det är större sannolikhet att ni får grejerna sålda.. Kolla in hemsidan för mer info..
Oj va skoj det ska bli!:p
#13 - 7 oktober 2010 09:12
Kolla in hemsidan med jämna mellanrum, det har kommit in ännu mer föranmält gods! Ju fler som ska sälja grejer desto roligare blir auktionen. Så ni som redan nu vet vad ni ska sälja får gärna skicka ett mail till Madde, vår PR-kvinna... dels för att det lockar fler och dels att det är större sannolikhet att ni får grejerna sålda för ett vettigt pris..

Nytt för i år är att vi välkomnar saltgrejer eftersom det är så stort här i trakterna, men sött kommer nog fortfarande vara störst :D
Kolla in hemsidan för mer info.. http://www.motala-akvarieforening.se/
Oj va skoj det ska bli!:p[/QUOTE]
#14 - 12 oktober 2010 23:02
Nu börjar det närma sig lördag!!! :) DEt kommer att säljas ett gäng akvarium, några 100-liters och även några större, ca 500-700 liter. Vi kommer även att filma alla gods som ska säljas så att de som sitter långt bak i lokalen ska ha en chans att se även den minsta tetran :)

Väl mött allihop och glöm inte att rapportera in grejerna, ni som ska sälja! Ni som ska köpa, glöm inte pengar ;)
#15 - 13 oktober 2010 17:10
Utöver fisken jag skrev att jag skulle ta med i ett tidigare inlägg så kommer vi ta med ett eheim innerfilter, ett komplett 10L aquatic nature cocoon och ev. något mer.

saltbiff skrev:

Väl mött allihop och glöm inte att rapportera in grejerna, ni som ska sälja! Ni som ska köpa, glöm inte pengar ;)

Vi har faktiskt mailat om vad vi tänkt ta med men det har inte kommit upp på sidan än iaf och ändå var det några dagar sedan vi mailade.
#16 - 13 oktober 2010 17:36
Svärfar firar födelsedag:(
#17 - 13 oktober 2010 18:03
[FONT=Arial Black]Vi har faktiskt mailat om vad vi tänkt ta med men det har inte kommit upp på sidan än iaf och ändå var det några dagar sedan vi mailade.[/QUOTE][/FONT]

Ajdå, det var inte bra..det borde ha varit med på hemsidan nu, jag var med när hon kollade sina mejl i måndags.. Hmm, det kanske var fel adress? Antingen skickar ni samma igen men ni har så fina grejer med er så det blir nog sålt ändå :D

Vi tar med räkor och mossor i mängder här och vi får hoppas på mer roligt gods från övriga besökare :)
#18 - 13 oktober 2010 18:06
c90368 skrev:
Svärfar firar födelsedag:(

Ähh, fira svärfarsan på kvällen EFTER auktionen ;)
#19 - 13 oktober 2010 18:11
saltbiff skrev:
Ähh, fira svärfarsan på kvällen EFTER auktionen ;)

Har inget veto i denna fråga[:o]
#20 - 13 oktober 2010 18:26
kanske får snabbare respons här i tråden än att maila..
jag kommer ju ha åkt en bit så min förhoppning är att kunna få en "lot" med nummer redan nu?..
100st bör la räcka, jag kommer inte ORKA mer denna gången, full vecka på jobbet och så 35mil en väg..., jaja. återkom gärna med vilket 100tal jag skall plita ner på mitt gods ;)
#21 - 13 oktober 2010 22:27
kanske får snabbare respons här i tråden än att maila..

jag kommer ju ha åkt en bit så min förhoppning är att kunna få en "lot" med nummer redan nu?..

100st bör la räcka, jag kommer inte ORKA mer denna gången, full vecka på jobbet och så 35mil en väg..., jaja. återkom gärna med vilket 100tal jag skall plita ner på mitt gods ;)

Tror inte jag kan hjälpa dig med det..hör hellre med nån i styrelsen, våran ordförande typ..
#22 - 15 oktober 2010 18:28
Tjohoo...bara några timmar kvar!! Hemsidan borde nog snart uppdateras med de som föranmält. Men oftast så kommer folk ändå med massa grejer. Hoppas nu på en skojig auktion, ses imorrn allihop som ska dit! :D:D:D
#23 - 15 oktober 2010 18:32
Här håller vi på och förbereder för fullt inför morgondagen, håvar lite fisk och sätter all fisk som ska säljas i ett och samma kar för att underlätta imorgonbitti :)
#24 - 15 oktober 2010 18:48
keen-eyed skrev:
Här håller vi på och förbereder för fullt inför morgondagen, håvar lite fisk och sätter all fisk som ska säljas i ett och samma kar för att underlätta imorgonbitti :)

Samma här :D Kan tänka mej att fler står och svär över akvarierna och måste plocka bort all inredning för att den sista j-la fisken gömmer sig, hehe
#25 - 15 oktober 2010 21:41
63 löp blir det från mig, allt utom fiskarna är påsade..., fick inget svar på mail så då får man la harva me det när man kommer fram... :/..
jaja, jag nummrerade dom högt iaf så :)

6h kvar, dax att lägga sig...
#26 - 16 oktober 2010 17:07
Just hemkommen från Motala, totalt blev det 13 st inrop. Hälften salt hälften sött. Köpte bland annat en foderautomat och 3st L401:or.
#27 - 16 oktober 2010 17:34
Kom hem för ett tag sedan, fick bara med mig 40st crystal red, 10st white pearl & lite sötvattenstång hem då det inte fanns så mycket annat intressant.
#28 - 16 oktober 2010 18:43
Efter en som vanligt trevlig auktion är vi nu hemkomna med 2 L401or och en ricordea... Vi fick alla grejer sålda och skrapade ihop en rejäl slant :D
#29 - 16 oktober 2010 19:42
Misstänker att jag kom hem med keen-eyed´s Eheim filter=)
+ ett filter till som jag ropade in mest för att ingen annan ville ha det=) 20kr kan ett litet extrafilter vara värt.

Ett stort grattis till Motalaföreningen för sitt otroligt läckra 540L räkkar, satan vad snyggt.
#30 - 16 oktober 2010 19:45
J.Milton skrev:
Misstänker att jag kom hem med keen-eyed´s Eheim filter=)

+ ett filter till som jag ropade in mest för att ingen annan ville ha det=) 20kr kan ett litet extrafilter vara värt.

Ett stort grattis till Motalaföreningen för sitt otroligt läckra 540L räkkar, satan vad snyggt.

Om det stog Daniel Silvergren/Silvén som säljare så var det härifrån.
#31 - 16 oktober 2010 21:11
japp då var det ditt.
Tur att jag köpte lite blandade grejer i "fynd" lådan dom hade , för sugkopparna hade sett bättre dar=) , men fick dit ett par jag hittade i fyndlådan = 1kr för 4koppar, så nu tuffar det på som hjälpfilter i mitt 240L ciklidkar. Men själva filtermaterialet var nytt eller? Såg knappt använt ut.
#32 - 16 oktober 2010 22:27
[FONT=Courier New]Ett stort grattis till Motalaföreningen för sitt otroligt läckra 540L räkkar, satan vad snyggt.[/QUOTE][/FONT]

hehe, en får tacka! :) Det är vi i nykyrka som har startat det.. Förslaget togs emot lite ljummet av övriga medlemmar, men se så fint det blev och man ser ju visst räkorna trots att de är små ;)
Bilagor:
#33 - 16 oktober 2010 22:35
keen-eyed skrev:
Kom hem för ett tag sedan, fick bara med mig 40st crystal red, 10st white pearl & lite sötvattenstång hem då det inte fanns så mycket annat intressant.

Har aldrig sett sötvattentång, kan du lägga upp en bild?
#34 - 16 oktober 2010 22:39
#35 - 17 oktober 2010 06:12
J.Milton skrev:
japp då var det ditt.

Tur att jag köpte lite blandade grejer i "fynd" lådan dom hade , för sugkopparna hade sett bättre dar=) , men fick dit ett par jag hittade i fyndlådan = 1kr för 4koppar, så nu tuffar det på som hjälpfilter i mitt 240L ciklidkar. Men själva filtermaterialet var nytt eller? Såg knappt använt ut.

Jo, filtermaterialet var nytt sa killen. Jag har faktiskt inte så bra koll på hur våra pumpar är eller ens vad vi har för några, för just den biten sköter killen :)

Tången jag köpte kom från er saltbiff. Och Crystalräkorna också skulle jag tro :)
#36 - 17 oktober 2010 16:01
keen-eyed skrev:
Jo, filtermaterialet var nytt sa killen. Jag har faktiskt inte så bra koll på hur våra pumpar är eller ens vad vi har för några, för just den biten sköter killen :)

Tången jag köpte kom från er saltbiff. Och Crystalräkorna också skulle jag tro :)

Ja om du köpte tång i burk med lock så var den från oss...och crystalräkor var väl bara vi som sålde va...så de är också från oss isåfall...hoppas ni blir nöjda! Vissa av räkorna med mycket vitt kommer från en bra linje :)
#37 - 17 oktober 2010 17:55
saltbiff skrev:

och nu MÅSTE jag opponera mig...

Det ni sålde i askarna var mkt riktigt monosolenium tenerum men den går INTE under sötvattenstång utan är känd som PELLIA i bland växt-are

MEN jag kan förstå att ni inte är införstådda i skillnaden mellan den och Lomariopsis lineata som jag sålde under auktionen. Vidare har ni bägge arterna i eran CR540l burk!.. men skillnaden är att M.T har mittnerv, medan L.l. saknar mittnerv.

men jag kände inte för att tjafsa om det på auktionen, men det é viktigt att hålla isär dessa....
#38 - 17 oktober 2010 17:57
saltbiff skrev:
och crystalräkor var väl bara vi som sålde va...så de är också från oss isåfall...hoppas ni blir nöjda! Vissa av räkorna med mycket vitt kommer från en bra linje :)

tror det var 2 säljare på CR .... massor av burkar med ca 20st i (jag köpte en med 23st i :)) ) och så var det 2 burkar med 40st i med minimumpris på 200:- .......
#39 - 17 oktober 2010 18:02
tror det var 2 säljare på CR .... massor av burkar med ca 20st i (jag köpte en med 23st i :)) ) och så var det 2 burkar med 40st i med minimumpris på 200:- .......

Ja och dessa kom från oss...läs på etiketten ;) Vidare om mossan vet vi att den kan vara blandad, ingen skada skedd, den är lika snygg ändå :)
#40 - 17 oktober 2010 18:26
och nu MÅSTE jag opponera mig...

Det ni sålde i askarna var mkt riktigt monosolenium tenerum men den går INTE under sötvattenstång utan är känd som PELLIA i bland växt-are

MEN jag kan förstå att ni inte är införstådda i skillnaden mellan den och Lomariopsis lineata som jag sålde under auktionen. Vidare har ni bägge arterna i eran CR540l burk!.. men skillnaden är att M.T har mittnerv, medan L.l. saknar mittnerv.

men jag kände inte för att tjafsa om det på auktionen, men det é viktigt att hålla isär dessa....

Är nog ganska många som inte har koll på vilken som är vilken av de 2. Själv köpte jag monosolenium tenerum "pellia" för ett tag sedan men det är defenitivt ingen pellia då den saknar mittnerv.
Den "sötvattenstången" som saltbiff sålde var blandad fick ungefär 50/50, men precis som saltbiff säger så är den lika snygg ändå :)
#41 - 18 oktober 2010 23:12
Hörrni, ni som var där... Vad tyckte ni?? Vad var bra och vad var mindre bra? Själv tyckte jag att lotteriet var dåligt ordnat på vissa håll, varför det blev så vet jag inte men det var många viljor och tydligen svårt att få fram nåt vettigt på den fronten.. Vet ni sen hur mycket grejer som såldes i fyndlådan då? 98 st!! Wow!Kul att det blev så populärt :) Ja fram med alla synpunkter nu så ska jag framföra det till styrelsen....och vad tror ni om en likadan vårauktion?? Vi är lite sugna... :P
#42 - 19 oktober 2010 08:52
En grej jag tänkte på som vart lite jobbig var att utropen för söt grejer var blandade med salt grejer. Hade varit smidigare att dela upp det.
Blev så mycket onödig väntan för dom som inte håller på med salt. Kunde tex kört en halvtimme salt och sen en halvtimme sött osv.
Som det var nu så vart det väldigt mycket väntan för sötvattenfolket i onödan, och som det verkade så var iaf minst 80% av dom som var där bara intresserade av sött. Visserligen fick man ju lite fika tid, men man kunde ju inte direkt gå ifrån iaf , för helt plötsligt kom det ju söt grejer igen. Någon sorts uppdelning hade nog funkat bättre. Inte bara jag som tyckte detta, då jag även hörde ett flertal andra prata om samma sak på auktionen.

Och en vår auktion låter inte helt fel, men om intresset blir lika stort som sist, så kanske leta större lokal? Blev lite jobbigt att stå hela tiden=)
Bilagor:
#43 - 19 oktober 2010 14:34
Håller med J.Milton om att man borde delat upp salt & sötvattnet.
Sen tycker jag även att det var lite segt mellan utropen. I Örebro har de 2st utropare & 2 springare, så medans den ena auktionerar ut en grej så plockar den andra fram nästa och är beredd att ta vid direkt när föregående är klar då blir det lite bättre flyt i det hela.
#44 - 19 oktober 2010 18:15
saltbiff skrev:
Ja och dessa kom från oss...läs på etiketten ;) Vidare om mossan vet vi att den kan vara blandad, ingen skada skedd, den är lika snygg ändå :)

jag köpte bara EN burk.. så vad det stog på dom andra burkarna vet ju inte jag....., bara not. att det fanns 2 "sorters" burkupplägg.

mja, men det é principiellt viktigt.., du kan ju kalla en endlers guppy ,"guppy" om du vill.. men det é inte rätt...
#45 - 19 oktober 2010 18:18
J.Milton skrev:
En grej jag tänkte på som vart lite jobbig var att utropen för söt grejer var blandade med salt grejer. Hade varit smidigare att dela upp det.

Blev så mycket onödig väntan för dom som inte håller på med salt. Kunde tex kört en halvtimme salt och sen en halvtimme sött osv.

Som det var nu så vart det väldigt mycket väntan för sötvattenfolket i onödan, och som det verkade så var iaf minst 80% av dom som var där bara intresserade av sött. Visserligen fick man ju lite fika tid, men man kunde ju inte direkt gå ifrån iaf , för helt plötsligt kom det ju söt grejer igen. Någon sorts uppdelning hade nog funkat bättre. Inte bara jag som tyckte detta, då jag även hörde ett flertal andra prata om samma sak på auktionen.

Och en vår auktion låter inte helt fel, men om intresset blir lika stort som sist, så kanske leta större lokal? Blev lite jobbigt att stå hela tiden=)

Skitbra!!! Detta var vad vi diskuterade igår och nästa gång blir det så....med tydlig tid om när saltet blir så att sötfolket kan fika i lugn o ro :)
Lokalen borde ha räckt, men det var för få stolar...som jag sa hela tiden :S
#46 - 19 oktober 2010 18:22
keen-eyed skrev:
Håller med J.Milton om att man borde delat upp salt & sötvattnet.

Sen tycker jag även att det var lite segt mellan utropen. I Örebro har de 2st utropare & 2 springare, så medans den ena auktionerar ut en grej så plockar den andra fram nästa och är beredd att ta vid direkt när föregående är klar då blir det lite bättre flyt i det hela.

Jättebra, tack! Nästa gång blir det uppdelning mellan söt o salt...växter då? Ska dessa också delas upp tycker ni?
Jag tycker också att det bitvis var segt mellan utropen och att alla grejer inte behövdes visas i filmkameran.. Fram med mer synpunkter!! Detta är saker vi tar till oss, begrundar och förändrar..vi ska bli bäst på detta ju ;)
#47 - 19 oktober 2010 18:25
jag köpte bara EN burk.. så vad det stog på dom andra burkarna vet ju inte jag....., bara not. att det fanns 2 "sorters" burkupplägg.

mja, men det é principiellt viktigt.., du kan ju kalla en endlers guppy ,"guppy" om du vill.. men det é inte rätt...

Vi har nu kommit på att vi inte var de enda cr-säljarna :) Men fick du 23 st och det stod 20 så var de från oss.. Skickar alltid med 2 extra ifall nån dör :)
Nästa gång skriver vi pellia OCH sötvattenstång o skiter i det latinska, bra va! ;)
Bilagor:
#48 - 19 oktober 2010 21:50
saltbiff skrev:
Skitbra!!! Detta var vad vi diskuterade igår och nästa gång blir det så....med tydlig tid om när saltet blir så att sötfolket kan fika i lugn o ro :)

Lokalen borde ha räckt, men det var för få stolar...som jag sa hela tiden :S

Jo det blir bra om det delas upp. Nu missade jag en räka, dubbelstreamern och en hink med sten och lite mer!
Annars så var det trevligt och allt jag fick med mig hem lever!
#49 - 20 oktober 2010 08:34
Tror det räcker att dela upp det i sött och salt, blir nog bara onödigt spring om man ska dela upp växter/fiskar/tillbehör . Blir svårare för dom som hämtar fram godset till utroparen vad dom ska hämta, om man inte delar upp godset bättre på borden innan. Det kan ni kanske med tänka på till nästa gång, var lite rörigt på borden, kanske skulle ha godset sorterat redan på borden? Tex växtbord, fiskbord och ett för tillbehör?
Vart nog väldigt mycket onödig stress för fiskarna med, eftersom dom ibland stod så illa till på borden så att alla som vill titta i påsarna var tvungen att lyfta upp dom, och nästan alla som var där ville ju givetvis kolla vad som var i påsarna, så blev många lyft för vissa fiskar.

Det med dubbla utropare håller jag dock inte med om, vill inte att det ska gå för snabbt heller, då det kan bli rörigt av den anledningen med.
#50 - 20 oktober 2010 10:52
2 utropare blir inte rörigt, inte på örebro auktionerna iaf. De har gått väldigt smidigt.
Utroparen hinner kolla in vad den ska ropa ut innan det är dags + att samma person inte behöver stå och prata hela dagen, så det är säkert skönare för den/dom som är utropare.
#51 - 20 oktober 2010 10:52
2 utropare blir inte rörigt, inte på örebro auktionerna iaf. De har gått väldigt smidigt.
Utroparen hinner kolla in vad den ska ropa ut innan det är dags + att samma person inte behöver stå och prata hela dagen, så det är säkert skönare för den/dom som är utropare.

Annons