Storlek för nybörjare?

#1 - 8 november 2011 21:08
Vilken storlek på akvarie skulle ni rekommendera till en nybörjare?
#2 - 8 november 2011 21:12
hej o välkommen :)

inte under 100L

det är svårare att få balans och sköta om ett mindre kar än ett större. så jag tycker inte man som ny akvarist ska börja med ett kar på under 100L

läs den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 8 november 2011 21:23
133 L var mitt första på..sen har det bara gått utför...dvs karen har blivit mindre ;) men det är bra att som hannesc säger börja med minst 100 L
#4 - 8 november 2011 22:54
133 L var mitt första på..sen har det bara gått utför...dvs karen har blivit mindre ;) men det är bra att som hannesc säger börja med minst 100 L

Samma här, det blir inga utmaningar med stora burkar!

Generellt skaffa ett så stort som möjligt beroende på utrymme och plånbok. Men som hannesc och Annica säger inte under 100 liter.
#5 - 9 november 2011 00:02
Jag började med ett litet runt 60 liter och hög visste inte att man skulle lägga i lite fiskar i taget så efter en vecka (nu vet jag att men inte behöver vänta så länge) slängde jag i runt 10 stucken samtidigt men det jag bra ändå, ingen nitrit alls och ingen fisk dog. Så gör inte som jag gjorde, jag hade bara tur ;)
#6 - 9 november 2011 00:06
Chieko skrev:
Vilken storlek på akvarie skulle ni rekommendera till en nybörjare?
Vad har du för planer på fisk?
#7 - 9 november 2011 07:37
åheim skrev:
Vad har du för planer på fisk?

Jag hade nog tänkt ha några zebrafiskar och neontetror, och mycket växter och inredning.
#8 - 9 november 2011 08:02
Eller guppys? Inser nu att på ett 100l får jag välja en art av dessa för att kunna ha 10 fiskar :/ Hade nog velat ha ett större... Men det är så dyrt!
#9 - 9 november 2011 08:10
Håller med övriga, 100 liter är en bra nybörjarstorlek. Inte så stort att vattenbyten och skötsel blir jättejobb, och inte så litet att fiskurval begränsas för mycket eller akvariet blir instabilt.

(PS: Ang. just zebrafiskar och neontetror... det är jättetrevliga fiskar, men de är billiga för att de massproduceras i enorma mängder och under rätt dåliga betingelser, så när man köper dem är de oftast i dåligt skick. Kort sagt, bli inte alltför upprörd om många, för neontetror rentav uppemot hälften, dör första månaden. De som överlever första månaden blir oftast långlivade.)

EDIT:
Chieko skrev:
Eller guppys? Inser nu att på ett 100l får jag välja en art av dessa för att kunna ha 10 fiskar :/ Hade nog velat ha ett större... Men det är så dyrt!

Visst inte. I ett 100 liters kan du utan vidare ha tio zebrafiskar och tio neoner, plus 10 guppy och ett par ancistrus (fast det är nog bra att köpa en grupp åt gången, med nån veckas mellanrum, för att ge filtret tid att anpassa sig). Vad gäller pris: du kan alltid köpa begagnat, det brukar alltid finnas akvariet till försäljning på blocket (och ibland också här på zoopet, kolla annonsavdelningen). Om akvariet ser fräscht ut, lyse och täckglas är hela, silikonet sitter fast mot glaset ordentligt och det inte växer alger under silikonet, så är akvariet förmodligen OK.
#10 - 9 november 2011 08:16
Azur skrev:
Håller med övriga, 100 liter är en bra nybörjarstorlek. Inte så stort att vattenbyten och skötsel blir jättejobb, och inte så litet att fiskurval begränsas för mycket eller akvariet blir instabilt.

(PS: Ang. just zebrafiskar och neontetror... det är jättetrevliga fiskar, men de är billiga för att de massproduceras i enorma mängder och under rätt dåliga betingelser, så när man köper dem är de oftast i dåligt skick. Kort sagt, bli inte alltför upprörd om många, för neontetror rentav uppemot hälften, dör första månaden. De som överlever första månaden blir oftast långlivade.)

Det verkar mer standar än undantag med krökta ryggar ockhliknande med zebror tyvärr så det är helt klart något man bör tänka på.

Chieko skrev:

Dyrt? kar är ofta billiga begagnade. ;)
#11 - 9 november 2011 08:30
[QUOTE=Azur;1553590]Visst inte. I ett 100 liters kan du utan vidare ha tio zebrafiskar och tio neoner, plus 10 guppy och ett par ancistrus

Men det står ju att man ska ha en liter vatten per centimeter fisk. Och alla dessa blir ca 5cm stora som vuxna. 100/5=20? Eller räknar jag helt fel?
#12 - 9 november 2011 08:49
Chieko skrev:
[QUOTE=Azur;1553590]Visst inte. I ett 100 liters kan du utan vidare ha tio zebrafiskar och tio neoner, plus 10 guppy och ett par ancistrus

Men det står ju att man ska ha en liter vatten per centimeter fisk. Och alla dessa blir ca 5cm stora som vuxna. 100/5=20? Eller räknar jag helt fel?

ja och nej.

den regeln är ganska gammal, och kanske inte helt rättvisande.

det är bättre att räkna på 1 kubikcentimeter fisk / 1 liter vatten.

ex neontetra, 4 cm lång X 1 cm hög x 0,5 cm bred = ~2.

dvs i ett kar på 100 liter kan man ha uppemot 50 st.

men, samtidigt så har man inte 100 liter vatten i ett 100 literskar. dra väck för grus, rötter, pump, blommor, och annat,
så har man kanske 70-80 liter kvar.

vilket ger 35-40 neonisar.

samtidigt så skall man inte glömma att filtreringen gör massor, har man litet filter så får man ha mindre fisk,
större filter så kan man ha större mängd fisk.

allt beror på setup.

Azurs mängdförslag ligger väl rätt nära sanningen på ett normalbelastat 100 liters med små fiskar av den karaktären.

.
#13 - 9 november 2011 08:49
Chieko skrev:

Den regeln är tämligen usel. Enligt den så är det lika OK men en pleco på 60cm i ett 60l som 60st guppyyngel.
#14 - 9 november 2011 10:17
ja håller med VD.

att räkna cm fisk per viss mängd vatten är inte bra alls. bättre kolla upp vad varje fisk behvöer för utrymme.

sen att det dyrt med större kar vet jag inte. om man köper nya kar, ja då blir det dyrt. men blocket är underbart. tror aldrig jag haft ett helt nytt kar. bara kört begangat. i 11 år nu.
#15 - 9 november 2011 10:17
Tack för bra svar! Borde ju kunna ha 10 av varje (zebra, guppy, neon) utan problem då :)

Annons