Storlek på karantänakvarie

#1 - 18 juli 2016 19:22
Har senaste tiden fått callamanus i akvariet 2 gånger. Först dog 6 fiskar en efter en med nån veckas mellanrum. (Bla 3 borellii som fått yngel 3 gånger..)

Slutade med att vi startade om till slut och köpte 3 kakaduaciklider.

Märkte snabbt att ena honan också hade callamanus (med största sannolikhet), troligen från butik. (Där dom för övrigt tog det på stort allvar)

Funderar nu på att skaffa ett karantänakvarie och undrar hur stort det "måste" vara. Har nämligen platsbrist och tänkte mig ett väldigt litet på ca 20-30 liter.

Skulle det funka även om det inte är optimalt?

/Jens
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 juli 2016 19:33
Vad är det för fiskar det handlar om?
#3 - 18 juli 2016 19:46
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2357804]Vad är det för fiskar det handlar om? [/QUOTE]

Inte helt säker på det. Ett par till dvärgciklider eller guppy skulle jag tro.

Tänkte mer generellt när det nu blir dags om 4-5 veckor att fylla på med ett par fiskar till. Eller eventuellt ännu längre iom att jag kommer behandla akvariet kakaduorna är i med nematol.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 juli 2016 07:41
Om det handlar om fisk i den storleken så räcker det med 25-30 liter
#5 - 19 juli 2016 07:46
Hej,
Det är det här preparatet du ska använda:

http://plymouthdiscus.com/ocretail/pd/index.php?route=product/product&path=107_89&product_id=139

Så slipper du karantänakvarium. Jag har beställt själv från England utan problem.
Har du räkor så kan det kanske vara lite lurigt. Mina Amano- och körsbärsräkor klarade sig men snäckorna dog.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 juli 2016 09:03
[QUOTE=T_B;n2357813]Hej,

http://plymouthdiscus.com/ocretail/pd/index.php?route=product/product&path=107_89&product_id=139

Så slipper du karantänakvarium. Jag har beställt själv från England utan problem.
Har du räkor så kan det kanske vara lite lurigt. Mina Amano- och körsbärsräkor klarade sig men snäckorna dog.[/QUOTE]
Jag tycker nog rent generellt att man alltid skall använda kantänsakvarium när man köper nya fiskar

#7 - 19 juli 2016 10:57
[QUOTE=T_B;n2357813]Hej,

Har du räkor så kan det kanske vara lite lurigt. Mina Amano- och körsbärsräkor klarade sig men snäckorna dog.[/QUOTE]

Var inne på det också efter att alla läst på forumet. Men eftersom många har fått bra resultat med nematol och jag kunde köpa i butik blev det det. Dessutom kommer zooaffären ersätta mig för medicin och fisk.
#8 - 19 juli 2016 10:58
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2357825]
Jag tycker nog rent generellt att man alltid skall använda kantänsakvarium när man köper nya fiskar

[/QUOTE]

Tycker karantänakvarie låter som en bra idé. Tyvärr verkar det dock ta lång tid innan man ser om dom har callamanus.

​​​​​​​
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 juli 2016 11:45
Ja kanske det, men det finns ju många andra sjukdomar och dessutom så är det ett bra sätt för fiskarna att anpassa sig till det slutliga akvarievattnet vilket gör att de lättare anpassar sig till huvudakvariet. Tror säkert att 90% av alla fiskförluster efter flyttar skull försvinna om folk använde karantänsakvarium
#10 - 19 juli 2016 12:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2357833]Ja kanske det, men det finns ju många andra sjukdomar och dessutom så är det ett bra sätt för fiskarna att anpassa sig till det slutliga akvarievattnet vilket gör att de lättare anpassar sig till huvudakvariet. Tror säkert att 90% av alla fiskförluster efter flyttar skull försvinna om folk använde karantänsakvarium [/QUOTE]

Du har säkert rätt!

Stort tack för input tips och råd!
#11 - 20 juli 2016 09:15
I en perfekt värld skulle alla ha karantänakvarium, men så är ju inte verkligheten.
Nematol verkar endast döda maskarna om man använder dubbla rekommenderade dosen. Tyvärr är det många som fått stora fiskförluster så det finns säkert en anledning varför man inte ska överstiga rekommenderad dos. Förlusterna skylls på att fiskarna redan var för sjuka. Med Wormer Plus slipper du fiskförluster, jag har haft otur med Camallanus flera gånger med elaka angrepp, inte en enda fisk har jag tappat. Preparatet används i första hand till diskus och har funnits i femton år. Tror inte diskusproffsen har lust att experimentera med Nematol med de risker det verkar innebära... Lycka till med dina fiskar!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 juli 2016 09:25
[QUOTE=T_B;n2357865] Tyvärr är det många som fått stora fiskförluster så det finns säkert en anledning varför man inte ska överstiga rekommenderad dos. [/QUOTE]
Fråga: Skillnaden mellan en medicin och ett gift?
Svar: Doseringen ;)

#13 - 21 juli 2016 19:41
[QUOTE=T_B;n2357865]I en perfekt värld skulle alla ha karantänakvarium, men så är ju inte verkligheten.
Nematol verkar endast döda maskarna om man använder dubbla rekommenderade dosen. Tyvärr är det många som fått stora fiskförluster så det finns säkert en anledning varför man inte ska överstiga rekommenderad dos. Förlusterna skylls på att fiskarna redan var för sjuka. Med Wormer Plus slipper du fiskförluster, jag har haft otur med Camallanus flera gånger med elaka angrepp, inte en enda fisk har jag tappat. Preparatet används i första hand till diskus och har funnits i femton år. Tror inte diskusproffsen har lust att experimentera med Nematol med de risker det verkar innebära... Lycka till med dina fiskar![/QUOTE]

Ska ha det i åtanke! Verkar iaf ha gått bra med mina 2 kakaduaciklider.

Tack!
#14 - 18 januari 2017 23:44
Karantänakvarium, vad har man för vatten där? Tar man vatten från det akvarium som man skall flytta till? Hur skapar man ett karantänakvarium ?

Annons