Storlek på pump vs filtervolym ?

#1 - 9 oktober 2007 07:04
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Storlek på pump….är det viktigt ? [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eller är det filtervolymen som är det viktiga ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Satt och tittade på mina nya fiskar i karet igår kväll och började fundera på det här med pumpen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu har jag inga problem med existerande kar. Där har jag, som jag ser det iaf, väl fungerande pumpar. Utan mer på ett framtida kar. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag håller på att bygga ett kubliknande kar med måtten 50x50x60. Dvs runt 150 liter. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Enligt diverse ”regler” skall man då ha en pump som snurrar runt 450-650 liter.. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och då slog det mig igår kväll, om jag stoppar ner ett innerfilter med en cirkulation på 450-650 liter, så kommer det att bli en hiskelig rörelse på ytan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ett normalt kar på 150 liter är ju mer rektangulärt, med en yta som är i runda slängar 70-90 cm lång. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det känns som att det blir kanske lite för mycket rörelse på ytan i min framtida kub. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så, då har jag tänkt till lite. Rätt eller fel….[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är det som så att man kan dra ner på cirkulationen om man ökar upp filtervolymen ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Just nu är jag väldigt mycket inne på ”hamburgerfilter”.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tänk er att man bygger upp en filterkammare som rymmer kanske 6 liter filtermatrial. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och kopplar på en pump som spottar ut runt 250-300 liter istället.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det känns mer rimligt med den ytrörelsen som blir då, jämfört med 450-650 liter. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är det som så att den större filtervolymen kompenserar ”bortfallen” cirkulation ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eller ??[/FONT][/SIZE]
#2 - 9 oktober 2007 07:36
Om man jämför komerciella filter så kan man se att innerfilter oftast har större flöde än ytterfilter, sett i förhållande till rekomenderad akvariestorlek.

Jag skulle vilja vända på din slutsats och säga att det större flödet är ett sätt att komtensera för den mindre filtervolymen. Det krävs för att orka dra igenom vattnet när filtret sätter igen och det kompenserar kvävenerbrytning genom amoniakavluftning.

Annars är cirkulationen en mindre viktig faktor i akvarium som mest beror på vilka fiskar man har.
MVH
Magnus
#3 - 9 oktober 2007 07:39
tolkar jag Tropfrog rätt när jag säger att det bör vara helt OK att dra ner på cirkulationen om man ökar filtervolymen ?
#4 - 9 oktober 2007 07:41
Visst kommer det att bli fart vid ytan med ett högt placerat innerfilter.
Men nere vid bottnen är det risk att vattnet blir stillastående och sunkigt.
Så det gäller att få en vertikal rörelse också, och då krävs nog 500 l/tim – om du inte har extremt lite fisk i karet.
Skilj på filtervolym och pumpkapacitet (l/tim). Du behöver tillräckligt av båda.
#5 - 9 oktober 2007 07:49
Visst kommer det att bli fart vid ytan med ett högt placerat innerfilter.

Men nere vid bottnen är det risk att vattnet blir stillastående och sunkigt.

Så det gäller att få en vertikal rörelse också, och då krävs nog 500 l/tim – om du inte har extremt lite fisk i karet.

Skilj på filtervolym och pumpkapacitet (l/tim). Du behöver tillräckligt av båda.

det problemet är så att säga löst......

tanken är isf att ha en pump uppe vid utan som sitter i toppen på ett "hamburgerfilter" där intaget sitter nere vid botten. Alltså en sluten kammare med filter där det finns utblås i toppen, intag i botten, vilket isf borde få effekten att vattnet blåser ut på ytan, och sedan "trycks" ner i karet. Vilket i sin tur borde ge en bra bottencirkulation. Jag funderar även på att ha flera intag till botten. Alltså kanske 2-3 slangar nere vid botten, kopplade med diverse t-rör till 1 slang som går in i kammaren.

mer kommentarer....?
#6 - 9 oktober 2007 08:04
lägger upp "principritningen" på den lösning jag skissar på mitt andra framtida kar så att ni kan se mer i detalj vad jag menar. detta är som sagt var principen på det framtida delade 222 liters karet. i min 150 literskub så är det bara tänkt att ha en kammare.

kommentarer......!?
#7 - 9 oktober 2007 12:48
Kensa, vill bara tipsa att om du funderar över ett vanligt innefilter så kan jag rekomendera ett aquael fan3 plus, ett ganska billigt filter med stor filtervolym och ett stort utblås så trots att det är på 700liter/timmen så stormade det inte när jag hade det i en kub på ca50x50x50, det går även att ställa ner om man mot förmodan tycker att det stormar lite ;)
#8 - 9 oktober 2007 13:41
Kensa skrev:
tolkar jag Tropfrog rätt när jag säger att det bör vara helt OK att dra ner på cirkulationen om man ökar filtervolymen ?

Ur en nitrificerande synvinkel är cirkulationen mindre viktig.
MVH
Magnus
#9 - 9 oktober 2007 19:30
Kensa skrev:
lägger upp "principritningen" på den lösning jag skissar på mitt andra framtida kar så att ni kan se mer i detalj vad jag menar. detta är som sagt var principen på det framtida delade 222 liters karet. i min 150 literskub så är det bara tänkt att ha en kammare.

kommentarer......!?

Tänk på att ha tillräkligt stort insugshål bara. Ett 60mm hål med raster, minst, skulle jag nog rekommendera.
Det är väldigt lätt hänt att köra pumpen torr om man har en tät kammare annars. Bättre att ta till det från början än att behöva göra om när man märker att det är för litet insug.
#10 - 10 oktober 2007 04:46
heeke skrev:
Tänk på att ha tillräkligt stort insugshål bara. Ett 60mm hål med raster, minst, skulle jag nog rekommendera.

Det är väldigt lätt hänt att köra pumpen torr om man har en tät kammare annars. Bättre att ta till det från början än att behöva göra om när man märker att det är för litet insug.

heeke, jag tror att jag skulle vilja ha "insug" från flera platser i karet, tänk dig slangar som är kopplade till botten av kammaren, man kan tänka sig kanske 3 st, en slang i varje "ledigt hörn" (ramen är ganska stor, så de kommer inte att synas), tror du att det skulle räcka med 3x20mm slang ??
#11 - 10 oktober 2007 06:08
3x20 är betydligt mindre än 1x60, och ett litet insug sätter igen lättare än ett stort. Jag har inga vetenskapliga bevis på vad som funkar eller inte. Jag vet bara att en fluval 2+ lätt tömmer vatten bakom en bakgrund med ett insug på 1x~30 så fort det sätter igen det minsta.
Jag tror inte vittsen är så stor att ha insug placerade runt om i ett så pass litet kar, men varför inte ha 3x20 + ett större insug direkt i kammaren om du nu vill sprida ut insugen.
Som sagt hellre större från början, så slipper du problem med att ta upp nya/större hål när du märker att det blev för smått.
#12 - 10 oktober 2007 07:26
hmmm...kanske blir till att tänka om lite.....
#13 - 10 oktober 2007 08:18
Det är ju ett litet kar, att ha flera insug låter onödigt.

Varför skall du ha sluten kammare? Sluten kammare ger bara problem: svårare att rengöra, fisk tar sig in (men hur får man ut dem?), insug sätts igen.

Skulle du inte ha (det som numer tydligen kallas) hamburgerfilter? Ett enkelt och bra sätt att göra hamburgerfilter är att sätta filtermatta i ett hörn, fastspänt med plexi-lister:
http://www.sr500t.de/mattenf.html
Notera att hela filtermattan är insug.

Du var ju med i den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108691&highlight=filtermatta+pump

Titta på länkarna där så får du mycket tips.

Det finns en uppsjö varianter på den här typen av filter, t.ex. är en klassisk "zoopet" variant att borra ett gäng hål i ett lagom tjockt PVC rör, sätta PVC röret på en cirkulationspump och sticka ned röret i en avlång bit blå filtermatta.
#14 - 10 oktober 2007 11:20
mmmm.....hambergfilter med variant.

För att förstå mitt problem, så måste man kanske förstå den övriga inredningen.

Karet är alltså mer eller mindre som en kub, 50x50x60 högt.
det är ett egenbygge i rostfritt, där två sidor är i rostfritt.
Dvs bara två sidor har en ruta. Det skall stå i ett hörn.

Tanken är att ha pumpen i ena hörnet.

Sedan är tanken att bygga upp trappsteg i diverse stenmatrial.
Tanken är att ha kanske 3-4 steg. Där det nedersta är kanske 5-8 cm ovanför botten. tanken är att det ska vara ca 12-15 cm från ruta till första steget, sedan bygger man på övriga steg, så att det översta steget är kanske 15 cm under vattenytan.

Ergo, hela tekniken blir "inbyggd".

Och tanken var (är) att då sätta 2 st rektangulära skifferplattor i hörnan, som bildar en "kammare".
#15 - 11 oktober 2007 10:41
Hmmm...
Om du hittar en cirkulationspump som klarar två insug var av det ena går att koppla till ett rör...varför inte köra med bottenfilter och hamburgefilter?
#16 - 11 oktober 2007 11:09
tillbringade 2 timmar i sängen med ritblock och suddgummi igårkväll.
(Somnade vid 01,30----blev väckt 04,30 av lillgrabben...)

har omdesignat karet lite.

Istället för ovan nämda trappsteg, så kör jag ett mer "klassiskt" växtkar med diverse rötter och annat för att dölja tekniken.

håll utkik. inom ett par veckor lägger jag upp en tråd i "projekt" där jag skall visa steg för steg hur det blir.....

sista steget....att övertala frugan att verkligen installera karet inne i hemmet och inte ute i förrådet blir det tuffaste......:-)

Annons