Större akvarium trots klent golv?

#1 - 8 februari 2005 12:29
Jag har gått och funderat på att skaffa mig ett 312-325 liters akvarium. Men eftersom mitt golv är gjort av spånskivor som sitter på träbjälkar tyckte jag att det var bäst att fråga Bostadsbolaget hur mycket golvet skulle bära innan jag skaffar akvariet. Enligt mina beräkningar skulle ett 312 liters komplett med möbel och allt väga ca 470 kg och ett 325 liters väga ca 490 kg.

De sa att det skulle gå i fall akvariet får stå på tvären över flera bjälkar. Eftersom bjälkarna ligger med 60 cm mellanrum och akvarier i den storleken brukar vara 50 cm djupa skulle detta innebära att akvariet skulle behöva stå med kortsidan mot väggen, vilket inte skulle se så värst snyggt ut ;)

Först blev jag helt knäckt. Men jag är inte den som ger upp i första taget, så nu har jag iaf gått och funderat på hur jag ändå skulle kunna lösa problemet och tror att jag kan ha kommit fram till något.

Om jag skulle skaffa en reell träskiva som är lika lång som akvariet och 60 cm djup och skulle ställa akvariemöbeln på den, då skulle det vara samma sak som att akvariet stod på 2 st bjälkar eller hur? Även om ca 5 cm av träskivan skulle sticka ut på framsidan av möbeln så tror jag inte att man skulle tänka så mycket på det. Eller vad tycker ni?
#2 - 8 februari 2005 18:15
Vet du vilken väg bjälkarna ligger?
Tror du golvet skulle hålla om det stod 4-5 personer på samma yta? Det tror, jag så jag gissar att det håller hur bra som helst
#3 - 8 februari 2005 18:25
[QUOTE=Hasse1]Vet du vilken väg bjälkarna ligger?[/QUOTE]

Ja, jag har forskat lite :)

Tror du golvet skulle hålla om det stod 4-5 personer på samma yta? Det tror, jag så jag gissar att det håller hur bra som helst

Hmm, varför sa de då att det inte skulle gå? Kanske för att 5 personer inte skulle stå kvar där i flera år??
#4 - 8 februari 2005 19:30
Kan du inte ställa karet mot en annan vägg då, en vägg där bjälkarna inte går paralellt med väggen? Annars kan du få en rätt fin rumsavdelare genom att ställa karet med kortsidan mot väggen :D
Ang. din idé med skivan; det tror jag abolut skulle fungera. Då får du helt enkelt ställa karet en bit ut från väggen, right?
Lycka till!
#5 - 8 februari 2005 22:58
[QUOTE=batski]
Om jag skulle skaffa en reell träskiva som är lika lång som akvariet och 60 cm djup och skulle ställa akvariemöbeln på den, då skulle det vara samma sak som att akvariet stod på 2 st bjälkar eller hur? Även om ca 5 cm av träskivan skulle sticka ut på framsidan av möbeln så tror jag inte att man skulle tänka så mycket på det. Eller vad tycker ni?[/QUOTE]

Limträskiva skulle jag nog använda om jag vore som du. Finns nog på dom flästa välförseda brädgårdar. Priset vet jag tyvärr inte kan vara lite dyrare än spån el. dyligt.

Ett tips är att du skaffar ett intyg av värden så att han inte kan komma efteråt och klagar.:)
#6 - 9 februari 2005 06:41
[QUOTE=heljis]Kan du inte ställa karet mot en annan vägg då, en vägg där bjälkarna inte går paralellt med väggen? Annars kan du få en rätt fin rumsavdelare genom att ställa karet med kortsidan mot väggen :D[/QUOTE]

Jag bor i en etta som tyvärr inte går att möblera på det sättet. De enda två väggarna där bjälkarna inte går paralellt med väggen är fönstret och sovalkoven. Får fundera lite på det där med rumsavdelare.

Ang. din idé med skivan; det tror jag abolut skulle fungera. Då får du helt enkelt ställa karet en bit ut från väggen, right?

Lycka till!

Yep! 5 cm.
#7 - 9 februari 2005 06:46
[QUOTE=RÖDLÖGA]Limträskiva skulle jag nog använda om jag vore som du. Finns nog på dom flästa välförseda brädgårdar. Priset vet jag tyvärr inte kan vara lite dyrare än spån el. dyligt.

Ett tips är att du skaffar ett intyg av värden så att han inte kan komma efteråt och klagar.:)[/QUOTE]

Tack för tipset! Intyg? Jag vill ju vara *säker* på att det inte blir nån olycka :)
#8 - 9 februari 2005 13:40
RÖDLÖGA: Du tror att en hyresvärd vid sina sinnens fulla bruk utfärdar ett sådant intyg ? ;)
#9 - 9 februari 2005 22:50
Inte ens i det stora landet i väster med en befolkning som är känd för sin brillians och sina kvalitetshus i icke UV-beständig plast är akvarium som trillar genom golv något större problem. Var inte orolig, golvet håller.

Annons