Jag har gått och funderat på att skaffa mig ett 312-325 liters akvarium. Men eftersom mitt golv är gjort av spånskivor som sitter på träbjälkar tyckte jag att det var bäst att fråga Bostadsbolaget hur mycket golvet skulle bära innan jag skaffar akvariet. Enligt mina beräkningar skulle ett 312 liters komplett med möbel och allt väga ca 470 kg och ett 325 liters väga ca 490 kg.
De sa att det skulle gå i fall akvariet får stå på tvären över flera bjälkar. Eftersom bjälkarna ligger med 60 cm mellanrum och akvarier i den storleken brukar vara 50 cm djupa skulle detta innebära att akvariet skulle behöva stå med kortsidan mot väggen, vilket inte skulle se så värst snyggt ut ;)
Först blev jag helt knäckt. Men jag är inte den som ger upp i första taget, så nu har jag iaf gått och funderat på hur jag ändå skulle kunna lösa problemet och tror att jag kan ha kommit fram till något.
Om jag skulle skaffa en reell träskiva som är lika lång som akvariet och 60 cm djup och skulle ställa akvariemöbeln på den, då skulle det vara samma sak som att akvariet stod på 2 st bjälkar eller hur? Även om ca 5 cm av träskivan skulle sticka ut på framsidan av möbeln så tror jag inte att man skulle tänka så mycket på det. Eller vad tycker ni?